Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 21:54
Harrie
Harrie is offline
Hallo,

Sinds een paar uur is een andere pc helemaal weg van de wereld.
Hij sloeg in 1x uit (zonder dat ik er mee bezig was trouwens), en nadat ik hem weer aan zette kwam alleen het opstart scherm in beeld (dus waar ok op staat 'press del 4 bios setup' ofzo. Op dit scherm komt normaal ook iets van 'primairy hdd' enzo, nu kwam er alleen nog 'p4 2,66' (en daarna verschenen er geen regels meer onder).

Nu heb ik net nieuw geheugen besteld (zie ander topic voor dat ), maar ik las net ook ergens dat zoiets kan komen door brak geheugen, het zal toch niet waar zijn hea?

zoals nu, druk ik op het aan knopje en ik hoor de hdd ratelen en zie ook de koeler op de pentium draaien, maar ik zie geen beeld. Het beeld straalt ook een oranje lampje uit (doh ).

Ook heb ik niet echt het gevoel dat hij goed opstart, want de hdd doet meteen weer heel rustig aan.

Weet iemand een oplossing voor dit onverwerklijke fenomeen
Een oorzaak is ook goed
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2004, 22:13
--Rob Smid--
--Rob Smid-- is offline
ik heb het ook gehad, ik zou werkelijk geen oorzaak kunnen noemen, maar ik heb mijn bios gereset en toen deed ie et weer.
Gwoon kast openschroeven en batt. eruit halen, 5 min w8en en er weer in, opstarten en tada(als het goed is)
Oud 20-03-2004, 22:31
Verwijderd
Als de oplossing hierboven niet werkt, gewoon alle PCI kaarten en alle hardeschijven die niet nodig zijn voor het opstarten, afkoppelen. en dan 1 voor 1 componenten er bij gaan zetten en opstarten en als hij het na het er bij zetten van een component niet opstart. een andere component probere.. en dan is waarschijnlijk die ene component stuk.

Greet*z
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 09:43
Harrie
Harrie is offline
Bios batt eruit gehaald, gewacht en er weer ingestopt. Werkt niet. Ook heb ik deze batterij getest in een andere pc en hij is niet leeg.

Alle componenten 1 voor 1 eruit halen: ben ik nu mee bezig.
Enige wat er nog pc van maakt is voeding, moederbord, hdd (die ratelt gewoon overigens), een videokaart en een splinternieuw geheugen stripje.

De monitor die ik gebruik doet het gewoon, getest met andere pc.

Ik ga nu deze pc even slopen en daar de videokaart inleggen die wel eens kapot kan zijn (lijkt me niet eigenlijk, want als ik de pc aan zet zonder videokaart moet ik hem automatisch in het netwerk te zien krijgen en dat krijg ik niet).

Dus mij lijkt het meest waarschijnlijk een brak mainboard?
Ik goa eem ant wark
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 10:18
Harrie
Harrie is offline
De videokaart uit de goede pc in de kapotte werkt ook niet.
Het lijkt mij dus een kapot moederbord of een brakke bios?

De manier om de batterij eruit te halen en er weer te zetten, is dat de enige manier om het te resetten en kan het dus niet aan de bios liggen als dit gebeurd is?

Anders heb ik de indruk dat ik een nieuw moederbord moet aanschaffen, jullie ook?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 10:41
Harrie
Harrie is offline
Aangezien ik niet de nieuwste snufjes op het mainboard nodig heb (gebruik gewoon de huidige componenten), p4, 2x ddr ram pc2700.

Ik heb totaal geen verstand van chipsets ed, alleen dat ik genoeg heb aan pc2700 DDR voor geheugen en een p4 erop moet kunnen hebben. Ik heb een voeding van 250 watt, dus misschien dat dit een rol meespeelt?

Ik heb wat gezocht en wat op een rijtje gezet, geef jullie mening alsjeblieft over deze mainboards:
  • Aopen AX45-V Socket 478 ATX
  • Asus A7V8X-X Socket A ATX
  • Asus P4S533-MX Socket 478 MicroATX
  • Asus P4S800 Socket 478 ATX
  • Asus P4S8X-X Socket 478 ATX

Aopen AX45-V Socket 478 ATX
Specs: Sis645 chipset, Socket 478 voor Celeron (1,7ghz - 2,2ghz) en Pentium IV (1,5ghz - 2,6ghz) processoren, 1 x AGP4x, 6 x PCI, 1 x CNR, 6 x USB1.1, 3 x PC2700 DDR Sockets (maximaal 2gB geheugen, maximaal 3gB met PC2100 geheugen), FSB400, UDMA100, LAN, Audio, ATX.
€ 69.25

Asus A7V8X-X Socket A ATX
Specs: Via KT400 chipset, Socket A voor Athlon XP/Athlon/Duron 2,25ghz+ processoren, 1 x AGP8x, 6 x PCI2.2, 4 x USB2.0, 3 x PC2100 DDR Sockets (maximaal 3gB geheugen), 2 x PC3200 DDR Sockets, FSB333, UDMA133, 6 kanaals audio, LAN, ATX. Technologie: EZ Flash, C.O.P., C.P.R.
€ 61.39

Asus P4S533-MX Socket 478 MicroATX
Specs: Sis 651 chipset, Socket 478 voor Pentium IV en Celeron processoren, 1 x AGP, 3 x PCI2.2, 4 x USB2.0, 2 x PC2700 DDR Sockets (maximaal 2gB geheugen), 2 x PC133 SDR Sockets (maximaal 2gB geheugen), UDMA133, LAN, VGA, 6 kanaals audio, FSB533, MicroATX. Ondersteunt Hyper Threading Technologie.
€ 57.86

Asus P4S800 Socket 478 ATX
Specs: Sis 648FX chipset, Socket 478 voor Pentium IV en Celeron processoren, 1 x AGP8x, 5 x PCI2.2, 6 x USB2.0, 3 x PC2100 DDR Sockets, 2 x PC3200/PC2700 DDR Sockets, maximaal 3gB geheugen, UDMA133, FSB800, LAN, SoundMAX 6 kanaals audio, ATX. Ondersteunt: Hyper Threading Technologie, 3,2ghz+.
€ 63.76

Asus P4S8X-X Socket 478 ATX
Specs: Sis 648 chipset, Socket 478 voor Pentium IV en Celeron processoren, 1 x AGP8x, 6 x PCI2.2, 4 x USB2.0, 3 x PC2700 DDR Sockets (maximaal 3gB geheugen), UDMA133, FSB533, 6 kanaals audio, LAN. Ondersteunt Hyper Threading Technologie.
€ 52.03

En dan zat ik zelf te denken aan de goedkopere Asus P4S8X-X Socket 478 ATX (laatste van dit lijstje).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 00:35
Marcus
Marcus is offline
Ik zou persoonlijk sowieso niet gaan voor een mobo dat ook maar iets te maken heeft met 'celeron' aangezien dit een gestripte versie is van een normale processor. Hij draait gewoon langzamer en kan veel minder aan dan een gemiddelde processor. Maar goed het blijft jouw keus
Oud 22-03-2004, 22:14
Harrie
Harrie is offline
Jullie mogen sociaal zijn
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 22:21
Harrie
Harrie is offline
ik denk dat ik voor de asus ga: http://www.asus.com/products/mb/sock...0/overview.htm
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 04:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Met SiS-chipset is idd prima keus. Veel plezier/succes ermee.
Oud 27-03-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Harrie schreef op 22-03-2004 @ 23:21:
ik denk dat ik voor de asus ga: http://www.asus.com/products/mb/sock...0/overview.htm
Als je onderaan kijkt zie je al welke geheugens werken..
Probeer dat maar eens te zoeken..

Mijn Asus MoBo had het dus ook, en er werkte echt bijna geen een geheugen module op :r

Ik koop echt nooit meer van die rommel die maar een beperkte mogelijkheid tot uitbreiding heeft...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 11:20
M@rco
M@rco is offline
Hou toch es op met die onzin. Asus staat algemeen bekend als een van de betere merken wat betreft moederborden en er zijn zat mensen die probleemloos met een Asus-bord draaien (ik toevallig ook). Dat jij er nou een slechte ervaring mee hebt betekent niet dat het maar meteen rommel is, want dat is het gewoon niet.
Oud 27-03-2004, 13:55
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 27-03-2004 @ 12:20:
Hou toch es op met die onzin. Asus staat algemeen bekend als een van de betere merken wat betreft moederborden en er zijn zat mensen die probleemloos met een Asus-bord draaien (ik toevallig ook). Dat jij er nou een slechte ervaring mee hebt betekent niet dat het maar meteen rommel is, want dat is het gewoon niet.
Ja, het is onzin, ik hebe r nooit problemen mee gehad, ik ben blind..

Maar goed,
het bord draaide idd goed bij mij, maar ik wil wel iets meer kunnen doen met een comuter dan alleen draaien, kunnen uitbreiden is een pre, anders kocht ik wel een Dell ofzo.

En ik ben niet de enigste die er slechte ervaringen mee heeft,
vrienden van me, die ook weleens uit willen breidn, sommige ook clocken, hadden ook meer problemen met Asus dan mert bijvoorbeeld MSI en Gigabyte (die volgens mij trouwens ook goedkoper zijn).
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 17:38
Paul van Shark
Paul van Shark is offline
Msi is niet met alles compatible. Sommige plankjes van gigabyte functioneren niet naar behoren onder XP. Ik zou zelf voor Asus gaan, heb ik weinig problemen mee gehad. Op mn werk hebben we bij de mensen met xp de gigabyte's door asus mobo's vervangen, dit omdat er een constante stroom aan vage klachten op gang kwam. Sindsdien verkopen we eigenlijk alleen nog maar asus (en assrock, de "budget-asus") Of de klant moet perse een ander merk willen....
Maar kijk zelf eens op de site van asus, en dan onder het kopje awards. Dit zegt wel iets vind ik. Asus is snel, degelijk maar natuurlijk niet het goedkoopste. Maar wat zeggen ze ook al weer? Goedkoop is duur koop?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2004, 22:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Asus is de grootste moederborden fabrikant (zelfs groter dan ECS), dat houdt onder andere in dat je absoluut gezien meer mensen met problemen tegen zult komen. Van belang is, echter, hoe dit zich verhoudt tot het totaal verkochte moederborden en hoe die verhouding ligt bij de andere fabrikanten.

MSI heb ik zelf niet al te beste ervaringen mee, ze hebben onder andere de goedkopere lekkende condensatoren gekozen, hetgeen mij voldoende aanleiding geeft te denken dat ze alles zo goedkoop mogelijk willen en daarop inleveren op kwaliteit. Asus maakt over het algemeen prima bordjes, en ook nog voor een goede prijs.

Belangrijker is wellicht de chipset, veel problemen of issues zoals geheugen incompatibiliteit kan deels aan de chipset te wijten zijn.
Oud 28-03-2004, 13:14
siem85
siem85 is offline
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem als Harrie.
Alle fans werken, HDD werkt. Ik heb zelf het idee dat de BIOS niet laadt, ik hoor namelijk geen 'beep' (POST). Ik heb alle, in dit topic aangeraden, mogelijkheden al geprobeerd, tevergeefs. Alle PCI en overige randapparatuur opnieuw erin geplaatst. Processor en geheugen ook. Voeding doorgemeten: OK.

Het rare: vanmorgen en gisteren startte de PC wel op, maar na opnieuw opstarten niet meer. Is mijn moederbord (Gigabyte 8PE667) niet meer bruikbaar? Of kan het nog ergens anders aan liggen?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 15:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Heb je een andere voeding geprobeerd? Just in case..

En heb je je CMOS gereset? dwz. even jumper bij batterij verschuiven en weer terug. Wel stroomstekker eruit halen als je dit doet!
Oud 28-03-2004, 19:20
M@rco
M@rco is offline
Kijk je moederbord eens na of er geen lekkende condensatoren zijn.
Oud 28-03-2004, 22:45
siem85
siem85 is offline
Ik heb geen lekkende condensatoren gevonden. Mijn moederbord heeft geen jumper om de CMOS te resetten, maar ik heb de voeding losgekoppeld en de batterij er een tijd uitgehaald.

Ik ben dit probleem al veelvuldig op internet tegengekomen, maar nergens stond een oplossing.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2004, 19:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Haal alle componenten uit je computer, alleen processor, moederbord, cpu koeler, geheugen en videokaart aansluiten, en daarop een andere voeding dan die je nu hebt.
Oud 01-04-2004, 10:54
siem85
siem85 is offline
Status-update:

PC weggebracht, vanmorgen telefoontje:
Moederbord kapot (nieuw € 120), uur werk (€ 80).

Nou ja, het moet maar.
Zojuist telefoontje:
Moederbord kapot (nieuw € 120)
Processor kapot! (nieuw €180)
2 uur werk (€ 80)
Excl in elkaar zetten (€ 60).

Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 11:32
TIGEK
TIGEK is offline
Koop dan meteen een nieuwe
Oud 01-04-2004, 11:40
Verwijderd
Citaat:
siem85 schreef op 01-04-2004 @ 11:54 :
Status-update:

PC weggebracht, vanmorgen telefoontje:
Moederbord kapot (nieuw € 120), uur werk (€ 80).

Nou ja, het moet maar.
Zojuist telefoontje:
Moederbord kapot (nieuw € 120)
Processor kapot! (nieuw €180)
2 uur werk (€ 80)
Excl in elkaar zetten (€ 60).

WTF
Daar ben je toch niet mee akkoord gegaan?
Dan kun je beter alles zelf doen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 21:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ghehe voor 298 euro heb je een Athlon 64 3000+ met moederbord.
Reageren

Regels voor berichten