Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
En nee, ik studeer geen Rechten, maar Media & Cultuur, iets geheel anders dus ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hierbij mag je zelf een vakgebied kiezen - of het binnen je studie past of niet. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Oh, oke
![]() Ja, voor 20 ECTS kun je wel wat leuke dingen doen, maar ik zou het niet te algemeen houden. Als je 20 ECTS gaat opvullen met bijvoorbeeld zowel strafrecht als staatsrecht en burgerlijk recht dan kom je niet ver. Dan kun je beter een goed inleidend vak kiezen en voor de rest rechtsfilosofie en rechtstheorie/metajuridica bijvoorbeeld. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat Nijs (of het Ministerie van Onderwijs) wil is natuurlijk ook niet duidelijk... eerst die hele BaMa invoeren, en dan vervolgens weer die regeling dat je geen toga-beroepen uit mag oefenen met een HBO bachelor. En dat terwijl één van de speerpunten van het HOOP is: meer doorstroom van HBO naar universiteit
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Terecht, naar mijn mening. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Rellen wordt het toch wel, al was het alleen maar om de collegegelddifferentiatie. Belachelijk
![]()
|
Verwijderd
|
Nou wat betreft collegegelddifferentiatie voor topmasters valt wel iets te zeggen. Bepaalde professoren zijn gewoon gigantisch duur omdat ze enorm gewild zijn en onderwijs geven op een zeer hoog niveau. Je kunt niet van de overheid verwachten dat zij álles subsidiëert omdat het anders zo zielig is dat mensen uit lagere inkomensklassen geen topmaster kunnen doen.
De overheid moet een minimumniveau onderwijs aanbieden, voldoende om iedereen tot zijn recht te laten komen, maar die zorgplicht gaat niet zo ver dat de overheid bakken met geld moet pompen in het voor iedereen bereikbaar maken van topmasters. Dan leen je maar bij. Je gaat sowieso geen topmaster doen als je niet zeker weet dat je heel erg goed bent, dus kun je dat later makkelijk terugbetalen. |
![]() |
|
Dat is waar. Maar ik blijf van mening dat geld nooit een drempel moet zijn om het onderwijs te volgen op jouw niveau. Daarom ben ik tegen collegegelddifferentiatie voor de bacheloropleidingen. Kennis moet beschikbaar zijn voor iedereen, en als daar al collegegelddifferentiatie wordt toegepast, maakt dat de drempel alleen maar hoger. En buiten dat, men wil ook het collegegeld verlagen van sommige studies om ze aantrekkelijker te maken. Dat is natuurlijk fout. Het moet de studie zelf zijn die je aantrekt, en niet het lage collegegeld.
|
Verwijderd
|
Ja, maar de werkelijkheid ligt toch anders. Het is hiermee precies hetzelfde verhaal als bij het vergoeden van medische behandelingen. Natuurlijk heeft de overheid een taak om medische hulp voor iedereen beschikbaar te maken, net zoals ze een taak heeft om goed onderwijs voor iedereen beschikbaar te maken.
De vraag is niet óf de overheid het beschikbaar moet stellen maar in hoeverre. Het is gewoon een afweging. Je kunt niet zomaar zeggen dat de overheid álle medische behandelingen moet vergoeden, net als je niet kunt zeggen dat de overheid álle onderwijs moet vergoeden. Dat is gewoon in de praktijk niet mogelijk. Het is dus een afweging tussen het niveau van de zorg die de overheid moet betrachten ten opzichte van haar burgers, de plicht die ze heeft onderwijs en zorg beschikbaar te stellen, het geld dat dat kost, de eigen bijdragemogelijkheden van mensen, éen en ander in het licht van de meerwaarde die dat toponderwijs of die topzorg heeft voor de individuele mensen en de samenleving als geheel. Botweg zeggen dat alle onderwijs maar voor iedereen toegankelijk moet zijn en vergoed moet worden is sympathiek, maar niet haalbaar en ook niet wenselijk. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik zeg niet dat de overheid al het onderwijs moet gaan vergoeden, zeker niet. Studeren is ook een investering in jezelf, dus laat die studenten maar lekker werken (of lenen), alleen feestvieren is ook niet alles
![]() Maar goed, ik weet dat sommige universiteiten (iig de UvA) voor topmasters ook beurzen aanbieden, als je goed genoeg bent kun je zo'n beurs krijgen, dus ik zit eigenlijk een beetje te zeiken ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |