Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2004, 16:03
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
PE: Vous parlez Ruski?

Stel: je gaat naar Rusland. Wat doe je dan als allereerste? Juíst, je leert wat basiswoordjes Russisch. Maar- als je meedoet aan een groots opgezette televisie-race door de voormalige Sovjet-Unie waarmee maar liefst €70.000 te winnen is, hoeft dit logischerwijze niet. Want het lijkt me heel logisch dat je geen woord Russisch hoeft te beheersen als je dagen, weken en maanden door dit land toert en geheel afhankelijk bent van de lokale bevolking. Nee, zou ik ook niet doen hoor. Russisch leren. Je bent me daar betoeterd!
Voor de oplettende lezer en televisiekijker is het wel duidelijk dat ik het over het nieuwe Net 5 programma à la Expeditie Robinson heb, namelijk 'Peking Express'.
Even snel zal ik het concept uitleggen: er zijn acht koppels die allemaal van Moskou naar Peking moeten zien te raken, door middel van zaken als liften. Degene die het laatst op bepaalde punten aankomen, worden uit de race gegooid en zo gaat het geheel door totdat er nog maar één koppel overblijft. Geniaal idee toch, van die programma-makers?
Ik vind het best leuk en vermakelijk hoor, als echte Rusland-liefhebster. Maar buitengewoon geschokt was ik toen ik merkte dat slechts één vrouw (en dan nogwel de cliché secretaresse die met haar baas samenwoont) het Russisch redelijk beheerste. Ja- lijkt me wel zo handig als je in een metrostation staat waar alles in het Cyrillisch is geschreven. Stonden al die andere klungels daar maar wat onbenullig voor zich uit te staren.
"Huh- wat zijn dát nou voor letters?"
"Weet ik veel jôh, t zal wel Russisch zijn."
"Ow."
Intellectueel vermaak van de bovenste plank, blijkt wel weer. Het gegeven dat alleen deze blonde jongedame ('Oh wat is het hier víes!') met een voorliefde voor mannen met macht wat fatsoenlijke voorbereidingen had genomen, bewijst wel weer hoe slim al die andere lui bezig zijn geweest. Maar- niet getreurd. Het programma gaat nog wékenlang door. Hopelijk zijn deze Reinier en zijn elf jaar jongere secretaresse-sletje dan al snel uit de race, zodat we lekker kunnen genieten van semi-intelligente Nederlanders en Belgen die een woordje Russisch (en later Chinees) zullen gaan pogen te babbelen.

Voor de liefhebbers: Peking Express, iedere zondag om 20.30 op Net 5. (En voor de Belgen is het op VT4, op donderdag, meen ik, maar dat weet ik niet zeker.)

PE: In de voetsporen van Stalin

Peking Express blijft knagen. Het is zelfs al een paar dagen geleden, maar nog dreunt het achterbakse lachje van Reinier in mijn oortjes door. Hij en zijn semi-leuke secretaresse wonnen de tweede etappe, ik zat grommend op de bank. Want 'zomaar' gebeurde het allemaal niet.
Wat was er nu het geval? Het duo Bart & Fleur had de wedstrijd gewonnen die zij tegen Reinier & Clarinca en Jeske & Elias speelde. Ze moesten met gigantische Russische trucks door het moeras toeren. Heel spannend allemaal. Maar Bart & Fleur wonnen, zij mochten nóg een duo uitkiezen om de prijs mee te delen. Wat doen ze? Juist- ze kiezen de fouten, ze kiezen Reinier & Clarinca. De volgende morgen kapen deze twee namelijk zonder enig greintje van sympathie zomaar de eerste lift voor Bart & Fleur weg. Beduusd blijft dit tweetal achter. De goedzak Bart mompelt nog 'dat hij zoiets nooit zo doen'.
Het geheel met hem eens zijnd, zat ik de kussens stuk te slaan op de bank. Zonder enig gevoel van schuld, zonder zich er überhaupt van bewust te zijn dat zó met mensen omgaan gewoonweg niet kán, toert het duo Baas & Secretaresse lekker door.
Gelukkig toonde een voorbode van de volgende aflevering dat de andere duo's Reinier & Clarinca gaan mijden. Goedzo! Zo hoort het! Want, een pikant detail van de hele Express is dat iedere keer als er een duo uitgaat, zij hun amuletten (die ieder 20 duizend euro waard zijn) aan een ander duo moeten geven. Je kan dus misschien wel als enige overblijven, maar zonder veel amuletten heb je er niets aan.
Want mijn overduidelijk favoriet koppel was al vanaf het begin Jeske & Elias, te zien op de foto. Twee van die übersympathieke moderne zielen, half volgetatoëerd en met wat leuke piercingen en met unieke leuke koppies. Ze hebben ook nog eens de echte avontuurlijke geest, zijn vriendelijk, netjes, genieten van het geheel en sluiten geheel op mijn eigen referentiekader aan. (Stiekem wil ik ook een piercing onder mijn lip, maar ik durf niet.)
Dus mensheid, blijf Peking Express volgen, ik zal er namelijk wel op terug blijven komen en het is echt heerlijk vermaak met Russische cultuur! Wat wil je nog meer?

http://roospleonasmes.blogspot.com voor meer enzo.

Laatst gewijzigd op 24-03-2004 om 16:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2004, 16:50
Verwijderd
leuke stukjes, alleen vind ik die eerste het best, want voor die andere moet je het programma kennen.

owja, ik vind ik baas&secretaresse ook vervelend en ik hoop dat ze lekker gedisd worden de volgende keer
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 18:13
.krz
.krz is offline
In die eerste column verwoord je precies wat ik al heel lang dacht. Dat je toch meteen basisrusschgaat leren. Ik heb me zo aan die mensen geergerd. En zij dan maar zeuren dat er weinig mensen engels spraken. Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen. Verder leuke column
Oud 24-03-2004, 22:38
juliettebinoche
Mijn columns zijn nu thuis op pekingexpress.org ze waren helemaal blij met mij enzo. En ze willen dat ik heel veel voor ze ga schrijven.
Maar ik krijg geen geld.
Oud 25-03-2004, 10:43
Verwijderd
Ik heb alleen de eerste column gelezen, omdat de tweede teveel namen in zich had die mij totaal niets zeiden. Ik kijk nooit zo vaak televisie en probeer programma's die iets van doen hebben met rare dingen doen, elkaar wegstemmen of wat voor 'survival'-gezeik dan ook altijd te ontlopen. Gelukkig blijft er dan ongeveer 3% van de televisie op de commerciële zenders over.

Ik ontloop deze programma's voornamelijk omdat ik me plaatsvervangend ga schamen voor de ongelofelijke debielen die ze elke keer weer uit te goot weten te schrapen en tegen de camera aan kwakken. Ik zou me er dood voor schamen als ik mijn vermaak uit zulke types zou moeten putten. Erg droevig.

Daarnaast heb ik er een hekel aan, omdat mijn broer er gek op is. Hij is één van die mensen die vermaak uit die types put (hij scheldt sommigen fanatiek verrot en vindt andere weer helemaal tof). Net zoals de andere zes miljoen kijkers, lijkt het erop dat hij er geen moment bij stilstaat dat er bij al die programma's, ook bij de Peking Express, een cameraploeg meegaat en te oordelen aan de kwalitiet van beeld en geluid (toegegeven, ik zag er vorige week een paar snippers van) ook geluid- en lichtmensen. Die staan dus met hun televisiewagen ook langs de kant van de weg om een lift te bedelen, en zij zitten ook samen op Robinson eiland en pakken om twaalf uur gewoon hun boterhammen met kaas, klaargemaakt door moeder de vrouw in IJmuiden.
De programmamakers proberen het maar te verstoppen, proberen de fictie in stand te houden, en veel mensen, incluis mijn broer, trappen er met open ogen in. Ik vind het walgelijk.

Maar over jouw column: ik vond de zin 'door middel van zaken als liften.' uiterst ongelukkig. Ik begrijp welke uitdrukking je wilt bezigen (ik heb zelf ook een onbedoeld zwak voor 'zaken'), maar hij pakt niet echt geweldig uit. Als je met 'zaken als' aankomt, staat het meestal fijner als je meer dan één zaak noemt. Bovendien is het nog de vraag of 'zaak' wel de juiste term voor een lift is. Maar verder was het fijn.

LUH-3417 - Als ik jou was zou ik mijn ziel niet verkopen aan pekingexpress.org. Ik bedoel: een site die monsterlijke interpuncties als 'Wil je zo volledig mogelijk worden geïnformeerd en meegenieten van dit programma,?..hier moet je zijn!' voort weet te brengen zou ik ontlopen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 15:00
juliettebinoche
Citaat:
LUH-3417 schreef op 25-03-2004 @ 11:43:
LUH-3417 - Als ik jou was zou ik mijn ziel niet verkopen aan pekingexpress.org. Ik bedoel: een site die monsterlijke interpuncties als 'Wil je zo volledig mogelijk worden geïnformeerd en meegenieten van dit programma,?..hier moet je zijn!' voort weet te brengen zou ik ontlopen.
Dat viel mij ook op ja. Waarom? vraag ik me dan weer af. Wat is er mis met de ABN interpunctie? Alsof minder mensen het lezen als er maar 1 punt staat?
Brrr.
Oud 26-03-2004, 15:50
stout!
stout! is offline
Citaat:
juliettebinoche schreef op 25-03-2004 @ 16:00:
Waarom? vraag ik me dan weer af.

Verder leuke columns, en ik heb ook even op je site gekeken .
Oud 30-03-2004, 19:26
juliettebinoche
PE: Het kleine dikke mannetje als bewuste bevuilende factor

Alsof hij het erom doet. Alsof die kerel gewoon meedoet aan het programma om mij, samen met nog een flink aandeel van de Nederlandse en Belgische bevolking, constant te tergen. Ach, natuurlijk hebben de programma-makers hem er op uitgezocht. Want woede, irritatie en een gemis van rechtvaardigheidsgevoel verkoopt blijkbaar.
Het geheel ging voort op dezelfde voet. Reinier & Clarinca speelden Het Grote Gemene Duo terwijl de andere koppels langzaamaan in begonnen te zien dat het eerst zo vredig ingeschatte stelletje toch wel op een onhumane manier het spelletje speelt. Ookal zegt Clarinca nog zo onschuldig, 'Maar het is toch een race? Een spel!', kunnen wij als oplettende kijkers stiekem de achterdocht van haar gebruinde welvaartsgezichtje aflezen. Alhoewel ik moet toegeven dat het grootste kwaad gedaan wordt door haar metgezel, haar levenspartner, de met haar samenwonende compagnon, haar baas, Reinier.
Giechelend stond meneer in zijn hippe Gaastra kakpolo'tje naar een stuk schapenmaag te wijzen. "Kijk nou, het lijkt net een groot springkussen!" De arme Russische kipjes probeerden wanhopig wat voedsel uit de ingewanden van het overleden beestje te pikken. De eenheid Baas & Secretaresse is ook het enige duo dat ik nog geen woorden van lof heb horen uitspreken over de gastvrijheid van de arme Russische boeren die letterlijk geen cent te makken hebben. Nee- Reinier springt lekker voor de auto, trekt de deur open en gooit zijn massale lichaam met daverend kracht op de bijna in elkaar stortende stoeltjes. De Russische chauffeur schrikt- is geïntimiteerd en begint maar te rijden.
Tactvol is ook een Nederlands begrip. Je kan nog zoveel bereiken met zo'n assertieve aanpak, maar je kan mij niet wijsmaken dat deze twee genieten van de cultuur en de omgeving in hun reis. Nee, ze gaan voor het geld. Alsof ze nog niet genoeg hebben, aan hun buitengewoon misselijkmakende kledingkeuze voor deze Express te zien. Welke idioot neemt er nu dure (en nog een lelijke) polo's en hippe sportkledij mee op een reis door de één van de armste regionen van de wereld? Juist- Reinier en Clarinca.
Maar, om niet nog meer woorden aan het koppel vuil te maken (want dát was hun eigenlijke doel natuurlijk, voor opschudding zorgen, bekend worden, furore maken en door mij beschreven worden), nu even verder naar de andere zaken in deze alweer derde aflevering. De winnaars, de zusjes Sanne & Lotte (voor wie ik geen grote sympathie koester, maar tegelijkertijd ook niets tegen heb) mochten als prijs twee slechte lifts aan twee andere duo's geven. Ze kozen (best logisch) voor de twee koplopers, Reinier & Clarinca en (tot mijn verdriet) Jeske & Elias. Dit was natuurlijk met voorbedachten rade heel ingenieus opgezet door de programma-makers. Ze laten sowieso al een stel meedoen dat zeker weten voor opschudding en irritatie zou zorgen. En toen gaven ze nog eens twee hoog verdachte liften weg. Logischerwijze gingen Jeske & Elias Reinier & Clarinca van hun foutieve lift verdenken.
Jaja, die programma-mensen hebben maar een spannend gegeven geïntroduceerd. Ik vind het geen echte klapper, maar ach, alles voor de kijkcijfers. Volgende week zullen de gemoederen vast nóg hoger oplopen. Spoedig zal ik overigens ook een uiteenzetting schrijven over een feit dat veel kijkers over het hoofd zien.
Ga alvast maar in spanning afwachten.
Oud 31-03-2004, 10:56
Raakvlak
Raakvlak is offline
Welk feit?
Dat camera's de hele tijd achter de mensen staan die staan te liften en dan er daarom wordt gestopt?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten