Advertentie | |
|
![]() |
|
omdat ze een persoontje hebben verzonnen die voor al het kwaad staat...aangezien god voor goed zijn moet er dus een tegengewicht zijn omdat het anders ook geen zin heeft voor het christendom.....
en ja..het is natuurlijk altijd handig om schaapachtige domme mensen mee bang te maken.... zieje wel..die christenen hebben er wel over nagedacht hoor ![]()
||
Citaat:
als je medelijden voelt met een zwerver dan geef je toch geen geld omdat dat 'in de wet' staat? dat doe je omdat je hem liefhebt/medeleven voelt... sigh. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En NIEMAND doet iets omdatie 'voelt' dat iets juist is. Het is hooguit een vanuit de samenleving opgelegd gevoel van 'iets goeds doen'. Daar is ook een ander woord voor: huichelarij. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Daar las ik laatst een stukje over, zal het even posten (als ik het kan vinden...). Hier komt het op neer: de 'yetzer ra' is ook heel nuttig, maar moet wel in goede banen geleid worden. Zonder yetzer ra zou je niets om jezelf geven, zou je geen ego hebben. Edit: het stuk dat ik bedoelde staat in de start van dit topic. ![]() De yetzer tov is het 'goede' in jezelf. The yetzer ra is not a bad thing. It was created by G-d, and all things created by G-d are good. The Talmud notes that without the yetzer ra (the desire to satisfy personal needs), man would not build a house, marry a wife, beget children or conduct business affairs. But the yetzer ra can lead to wrongdoing when it is not controlled by the yetzer tov. There is nothing inherently wrong with hunger, but it can lead you to steal food. There is nothing inherently wrong with sexual desire, but it can lead you to commit rape, adultery, incest or other sexual perversion. Een voorbeeldje... Iemand met een overheersende yetzer tov heeft honger en koopt eten. Hij ziet een dakloze die nog minder heeft, geeft het eten aan de dakloze en verhongert zelf. Iemand met een overheersende yetzer ra heeft doner en koopt eten. Hij ziet een dakloze die nog minder heeft en negeert hem. Hij loopt door, eet wat hij gekocht heeft, en de dakloze verhongert. Iemand waarbij de yetzer ra en de yetzer tov in evenwicht zijn heeft honger en koopt eten. Hij ziet een dakloze die nog minder heeft, kijkt in z'n zak, ziet dat hij nog een paar losse €'s heeft die hij toch niet nodig heeft, geeft ze aan de dakloze en zegt 'hier, koop jij ook wat te eten'. En ze hebben allebei eten. Laatst gewijzigd op 30-03-2004 om 14:35. |
![]() |
||
Citaat:
Of t ook nuttig is, is een tweede.
|
Verwijderd
|
christenen geloven dat de satan een vijand van god is omdat:
in het paradijs mochten adam en eva niet van een bepaalde boom eten. Een slang in de gedaante van een halve persoon zei dat ze dit wel moesten doen en dit deden ze. Ze werden uit het paradijs verbannen. De slang wordt gezien als satan en als slecht... de tegenpool van god. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dus 'Satan' is G-d's creatie. Dan kan hij dus onmogelijk Zijn tegenpool zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Dat kan hij wel, Satan begon namelijk te denken van, als ik hier nou eens de baas was en God smeet hem in de poel van vuur, zie ook het andere topic...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maak het ze nu niet te lastig
||
Citaat:
Als God zo is als de bijbel voorschrijft, dan is hij nogal een racist, of iets minder bruut; hij discrimineert wel. Zo liet hij Samson (of was het Simson? Of Simpsons? ![]() Of een stel van die onschuldige Egyptische soldaatjes die hij in de rode zee liet verdrinken... Of die wetten die hij "zijn volk" voorschreef, ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
@RockGuru: weet ik daarom zei ik ook maak het ze niet te lastig, dan moeten ze weer gaan vertellen dat je het metaforisch moet interpreteren en dan moeten ze zich weer in allerhande vreemdsoortige bochten wringen om toch maar in hun 'verdelievende' en 'bamhartige' god te geloven. En de rechtvaardige wast zijn voeten in het bloed van de heidenen of zoiets las ik vandaag in de bijbel <-- niet echt vriendelijk toch?
||
Citaat:
en hoezo is die wet rechtloos? die wet gaat juist over de rehcten EN plichten van de mensen jegens god. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ben je nou werkelijk zo gebrainwashed, dat ik niet blinde lust bedoel, maar gewoon naastenliefde? de moeder die van haar kind houd en het niet kan verdragen haar kind te zien lijden, de soldaat die zijn broeder door dik en dun en angst steunt op het slagveld, de samaritaan die zijn onbekende naaste die op de weg gewond ligt helpt en hem geld geeft en naar de herberg brengt, en natuurlijk gewoon het gevoel dat je hebt als je naar een mooie zonsondergang kijkt, of lol hebt in goede dingen, spelen, maar dan moet je al deze gevoelens tot 1 maken en doen alsof je dat gevoel voortdurend voelt en produceert. Dat word bedoelt, is dat nu zo moeilijk te begrijpen. en wie zegt dat die christelijke moraal jezus wil is? jezus is antifatsoen. |
![]() |
|
Zeg gewoon God jezus wat een gezeik over niks. Als je het anders schrijft maar de betekenis niet verloren raakt en denkt dat je ergens aan ontkomt zit je echt kinderachtig in elkaar.
En het boeit me geen fuck wat er in die post staat. Het is een nutteloze discussie. Er is onenigheid tussen en binnen geloven en deze kan je niet met rationaliteit oplossen want geloof het er NIKS mee te maken. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
"Waarom zien Christenen 'Satan' dan als vijand van G-d?"
Satan is ook een zoon van God, net als Jezus en wij allemaal. Toen de taken verdeeld werden nog in de hemel stapten Lucifer en Jezus naar voren... Lucifer grote mond, Jezus niet... dus Jezus goed gaan doen en lUcifer/Satan fout gaan doen. ![]() Tenminste zo heb ik het vroeger geleerd. ik reageer alleen op de topicstarter-vraag, of in ieder geval een deel ervan Laatst gewijzigd op 02-04-2004 om 13:29. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En jezus heeft geen wil, gezien het feit dat hij 2000 jaat terug aan het kruis gespijkerd is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Zou je dat dan ook verwerpelijk vinden? Of een moeder die haar leven geeft, om haar kind te redden. Ook verwerpelijk? Citaat:
En aangezien de mens Gods creatie is, heeft Satan de ambitie om de mens corrupt te maken. En dit word ook vaak beschreven in de bijbel. Verder heb ik zelf nog iets te vragen: Als Joden niet in Satan geloven zoals christenen dat doen, geloven ze dan ook niet in de hel en het vagevuur? Bestaat er wel een soort van hel? En als die niet bestaat, geloven jullie dan wel in de hemel? En wat gebeurt er met een mens die niet in de hemel komt? Er is een oud gezegde: Zonder hel, geen hemel. ![]() Laatst gewijzigd op 13-04-2004 om 09:09. |
![]() |
|
![]() |
Hoi,
I'm new here. Ik heb niet door alles gelezen, maar ik kan je wel vertellen waarom Satan de vijand van God is. Ik ben een levens echt Christin... dus goed luisteren ![]() Satan is beschouwd als de vijand van God, net als elk ander zonderaar. Er is geen enkel verschil tussen Satan en de mensen. We zijn gewoon allemaal knechten van God. Alleen Satan heeft bovennatuurlijke krachten. Toen Satan zondigde, werd hij verbannen uit de Hemel, en dus uit Gods perfecte Wil. Als je je eigen wil volg, dan ga je tegen Gods Wil in, dus Satan gaat eigenlijk tegen Gods Wil in, terwijl Hij hier op aarde is. Satan probeert ook dat de mensheid onder de Wil van de zonde komt te staan, dus is hij een directe vijand van God.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is wel typisch van de westerse wereld om symbolieke figuren tot een fysiek figuur te maken. Het klasieke "Joris en de draak" is een voorbeeld daarvan. Dat is goed tegen kwaad. Ik vraag me af of hetzelfde misschien is gebeurt met Satan. Wat daar hebben we ook een rood figuurtje van gemaakt eigenlijk. Omdat de mens graag een fysieke voorstelling wil maken en dergelijke. Mja... |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ahum, ahum, in hokjes proppen? hoe bedoel je??????????? ![]() ![]() ![]() ontopic denk dat de christenen dit doen om de verschillen te benadrukken, zo heeft die extreme tegenstelling duz vrijwel alleen symbolische waarde |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() 2.eigen wil niet volgen? onzin. de ware gelovige gaat niet met tegenzin gods wil doen, maar heeft zijn wil gealigned met die van god, door al zijn emoties heen. bv god wilt dat wij als de barmhartige samaritanen zijn, dus als wij barmhartigheid voelen en erop acten dan is dat onze en gods wil. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, ik kon uit een stadje met 33.000 inwoners, en dan blijft men meer geloofsgetrouw. ![]() 2. Helemaal mee eens. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je zit in de verkeerde topic vriend. Niet dat het uitmaakt hoor, want ze overlappen elkaar. Over God vs. Lucifer/Satan/Duivel klik hier |
![]() |
|
![]() |
In deze wereld van het relatieve (niks kan bestaan zonder zijn tegenpool) is het logisch om te denken dat er zoiets als 'de vijand' van God bestaat oftewel Satan. Ik zelf ben gelovig maar geloof niet in het bestaan van de Satan of duivel of wat dan ook. Mijn idee over de duivel is dan ook dat wij die zelf hebben gecreërd omdat wij niet kunnen bevatten dat er niks anders is dan God of om de kerk een sterkere positie te geven; "Je moet naar de kerk, want alleen zo kunnen je zonden vergeven worden en zul je niet voor eeuwig branden in de hel
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |