Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2001, 14:32
kierewiet kiewietje
kierewiet kiewietje is offline
ik ben paar lessen afwezig geweest
en nou heb ik vraagstukken gekregfen en ik heb er 2 niet kunnen oplossen
kan iemand me helpen ??

- in een gelijkbenge driehoek met een tophoek van 45° meten de opstaande zijden 12,5 cm.bereken de lengte van de basis

-een ladder van 15m staat met der voet in een straat.ze vormt een hoek van 30° met de grond als haar top tegen een gebouw aan de ene zijde van de straat rust een hoek van 40°
met de grond als haar top tegen een gebouw aan de andere zijde van de straat rust...
hoe breed is die straat?

je zou ze kunnen oplossen met formules uit driehoeksmeting...

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2001, 17:11
the Phit
the Phit is offline
Citaat:
kierewiet kiewietje schreef:
ik ben paar lessen afwezig geweest
en nou heb ik vraagstukken gekregfen en ik heb er 2 niet kunnen oplossen
kan iemand me helpen ??

- in een gelijkbenge driehoek met een tophoek van 45° meten de opstaande zijden 12,5 cm.bereken de lengte van de basis

-een ladder van 15m staat met der voet in een straat.ze vormt een hoek van 30° met de grond als haar top tegen een gebouw aan de ene zijde van de straat rust een hoek van 40°
met de grond als haar top tegen een gebouw aan de andere zijde van de straat rust...
hoe breed is die straat?

je zou ze kunnen oplossen met formules uit driehoeksmeting...

JE moet met de stelling van Pietagoras gaan werken. En met de tanges, cosinus en sinus. Das toch niet zo moielijk??
JE moet het op een PW toch uiteindelijk zelf gaan doen, en die simpele vraagjes moet je zeker op kunnen lossen. Dit zijn vraagjes voor 3e klas VBO, ik kan het weten, heb ze toen zelf ook gehad.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2001, 11:19
ekki
ekki is offline
Citaat:
kierewiet kiewietje schreef:

één hoek is 45°, de andere twee hoeken zijn even groot. in een driehoek zijn de hoeken gezamenlijk 180°, dus zijn de andere hoeken 67,5°.
als je de driehoek in tweeën deelt, krijg je twee rechthoekige driehoeken.
van die driehoeken kun je door de cosinus de basis berekenen

cos = aanliggend / schuin
dus:

cos 67,5° = aanliggend / 12,5
aanliggend = 12,5 × cos 67,5°
aanliggend = 4,78

dat moet je keer twee doen (je had de driehoek in twee delen gedeeld) en dat is dus 9,57 cm.

Citaat:

hoe breed is die straat?
wat je moet berekenen is twee keer de lengte van de straat onder de ladder en die bij elkaar optellen.

de ladder is 15m. hoek is 30°. je hebt één rechte hoek, dat is de hoek van het gebouw en de straat (die hoek is dus 90°). omdat je één rechte hoek hebt, kan je de sinus of de cosinus gebruiken. sinus = overstaand / schuin en cosinus = aanliggend / schuin.

je moet de lengte van de aanliggende zijde weten en je hebt de schuine al, dus gebruik je de cosinus.

de berekening is dan:

cos 30° = aanliggend / 15
aanliggend = cos 30° × 15
aanliggend = 12,99 = 13 m

vervolgens bereken je de andere kant van de straat, dat gaat ongeveer hetzelfde, alleen vul je voor de 30° 40° in.
de berekening wordt dan:

cos 40° = aanliggend / 15
aanliggend = cos 40° × 15
aanliggend = 11,49 = 11,5 m

de straat is 13 + 11,5 = 24,5 m breed.

ik hoop dat je er wat aan hebt. als je nog hulp nodig hebt, mail je me maar!!

------------------
wie anderen kent is geleerd, wie zichzelf kent is wijs.
Reageren

Regels voor berichten