Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2004, 23:56
Verwijderd
Eerst wilde ik er een dialoog van maken, maar ik was bang dat het onduidelijk zou worden. Ik probeerde er een verhaal van te maken, maar de eerste alinea was zo kut, dat ik besloot om het maar eens over een compleet andere boeg te gooien. Ik heb een toneelstuk geschreven. Ik plaats hem hier en niet op 'Toneel & Cultuur', omdat daar helemaal geen zelfgeschreven teksten staan en ik hem gewoon liever hier heb.

- - -

In een vierkante, donkere kamer staat links een stoel en rechts een stoel. Beide meubelen staan naar het midden gericht. De overige ruimte is opgevuld met tafels van alle soorten, maten en kleuren. Er is geen ruimt meer om te lopen. De achtermuur wordt bekleed door een groot en zwaar gordijn. Achter dit gordijn staat een felle lamp en door een zeer kleine kier schijnt een streep licht in de donkere kamer. De rechts van het licht wordt tegengehouden door het gordijn. De tafels, stoelen en LINKS en RECHTS zijn nauwelijks zichtbaar.

Als het doek opgaat, zit er in elke stoel een androgeen mens. Onderuitgezakt, moe en futloos. De linker houdt met moeite een krant ter grootte van een A4-vel voor zich, maar beweegt zijn hoofd niet. Als het doek vier seconden op is, laat hij de krant op een tafel vallen.

LINKS: De wereld vergaat.
RECHTS: (Lange stilte) Wat?
RECHTS: (Zonder interesse) De wereld vergaat?
LINKS: De wereld vergaat. Het staat in de krant.
RECHTS: Weet je het zeker?
LINKS: Of het in de krant staat of dat de wereld vergaat?
RECHTS: (Lange stilte) Sorry, wat vroeg je?
(Een luid gerommel klinkt, vermengd met geschreeuw en andere apocalyptische geluiden. De lamp achter het gordijn flikkert en flits een aantal maal rood. Dit alles duurt acht seconden).
RECHTS: (Als de geluiden afnemen) Nu?
LINKS: Dat weet (Walging)… ik… (Normaal) niet.
RECHTS: (Walging) Ik (Normaal) geloof… (Korte stilte) dat je me probeert blij te maken met een dode mus.
LINKS: Zou je blij worden van een dode mus?
RECHTS: (Lange stilte) Sorry, wat vroeg je?
RECHTS: (Zonder aandacht) Hm.
LINKS: Ik…
RECHTS: (Onderbreekt) Heb je me niet al vaker verteld dat de wereld vergaat?
LINKS: Dat kan.
RECHTS: In je slaap praat je soms. (Gaat iets meer rechtop zitten) Ja, als je slaapt, praat je soms en soms, als je praat in je slaap, praat je over het vergaan van de wereld. In je slaap leg je dan een krant neer en zeg je dat de wereld vergaat. (Vuriger) Alsof het een droom is. Alsof je in mijn slaap praat en in mijn slaap zegt dat de wereld vergaat. Het is ook een belachelijk kleine krant. (Nog vuriger) Het moet wel in mijn slaap geweest zijn dat je praat en dat je praat over het vergaan van de wereld.
LINKS: Het was in mijn slaap.
RECHTS: (Korte pauze) Dat kan ook. Je praat soms in je slaap en soms als je praat in je slaap, praat je over het vergaan van de wereld. Je staat dan op, beklimt de tafels en ontsteekt een fakkel. (Vuriger) Je zwaait met je gewaden terwijl je lange haar een rusteloos spel in de wind speelt. Een storm raast door de kamer. De baard om je mond komt krassend in beweging als je lippen zich langzaam openscheuren. Bloed loopt over je kin, zo gebarsten zijn je lippen. Uit je gestorven keel schrapen dan onsterfelijke, gestorven woorden. ‘De wereld vergaat, de wereld vergaat.’ (Nog vuriger) Je stapelt de tafels op elkaar en klimt zo steeds hoger. Je fakkel brandt heftiger en het bloed kleurt je gewaad steeds roder, terwijl je steeds harder schreeuwt en kraakt dat ‘de wereld vergaat, de wereld vergaat.’ Het is een belachelijk grote stapel tafels. Het moet wel in mijn slaap geweest zijn dat je praat en dat je praat over het vergaan van de wereld.
LINKS: Het was in mijn slaap.
RECHTS: (Erg lange pauze, zakt weer terug in stoel) Sorry, wat zei je?
RECHTS: (Lange pauze) Nu?
LINKS: Dat weet… (Walging) ik… (Normaal) niet.
RECHTS: Hm. (Voor zich uit bazelend) De wereld vergaat… ja ja, mooi is dat. Dat komt hier binnen, pakt een stoel, zit jaren tegenover je en zegt dan plotsklaps vanuit het niets dat de wereld vergaat. (Normaal) De wereld vergaat altijd al. Wat bazel je toch. Je weet toch net zo goed als… (Walging) ik… (Normaal) dat de wereld altijd al bezig is het met vergaan? Dacht jij soms dat de wereld ontstaat en vervolgens doorging met bestaan? Of dat de wereld ontstaat en in een stasis terecht komt om te blijven ontstaan?
LINKS: Nee, ik…
RECHTS: (Onderbreekt) Of, (Emotieloos) ha ha, (Normaal) dat de wereld ontstaat en daarna doorrot als een etterende wond om zo tot een hoger niveau van bestaan te komen? (Maakt zich boos) Dubbel bestaan? Bestaan plus? Bestaan extra? Nee, de wereld vergaat. Dát moet in de krant. Hoe zou het godverdomme anders kunnen zijn? De wereld vergaat. (Mompelt boos en onverstaanbaar voor zich uit).
LINKS: Het staat in de krant.
RECHTS: (Lange pauze) Sorry, wat zei je?
LINKS: Het staat in de krant.
RECHTS: Wat?
RECHTS: (Mijmerend) De wereld vergaat. Hm. Dat zou kunnen. (Besloten) Ik weet het niet. (Draait zich om in zijn stoel als om te gaan slapen.)
LINKS: De...
RECHTS: (Lange stilte) Hm?
LINKS: De... (Wordt overstemd).
(Een luid gerommel klinkt, vermengd met geschreeuw en andere apocalyptische geluiden. De lamp achter het gordijn flikkert en flits een aantal maal rood. Dit alles duurt twaalf seconden).
RECHTS: Nu?
LINKS: (Walging) Ik… (Normaal) weet het niet.
RECHTS: Iemand (Kijkt naar het gordijn) zou het gordijn open moeten doen.
LINKS: Het gordijn?
RECHTS: Dan zouden we naar buiten kunnen kijken. Zien hoe het er met de wereld aan toe is.
RECHTS: Nu?
LINKS: (Walging) Ik… (Normaal) weet het niet.
RECHTS: Als iemand het gordijn open zou doen, dan zouden we kunnen zien of de wereld daadwerkelijk aan het vergaan was. Tenminste, of het daadwerkelijk nu aan de gang zou zijn. Dat de wereld vergaat is duidelijk, het zou niet anders kunnen zijn. Maar als iemand het gordijn daadwerkelijk open zou doen, zouden wij daadwerkelijk kunnen zien of de wereld daadwerkelijk vergaat. (Peinst) Hm. Daadwerkelijk vergaan. Daadwerkelijk vergaan. Dat is merkwaardig.
LINKS: Wie doet het gordijn open?
RECHTS: Iemand zou het gordijn open moeten doen.
LINKS: Ja?
RECHTS: Althans, als we willen weten of de wereld vergaat.
LINKS: (Walging) Ik…
RECHTS: (Onderbreekt) Nee.
LINKS: Wat?
RECHTS: Nee. Gewoon, simpelweg ‘Nee’.
LINKS: Wat?
RECHTS: Niemand zal ooit het gordijn opendoen voor ons. Wij zullen zelf het gordijn nooit open kunnen doen voor ons. Kijk dan toch naar al die tafels die hier staan. We hebben geen ruimte om te staan, laat staan om te lopen, laat lopen om de gordijnen te openen. We zullen nooit weten of de wereld vergaat, terwijl het voor iedereen donders goed duidelijk is dat de wereld altijd al vergaat en altijd al vergaan is.
LINKS: Niemand?
RECHTS: Iedereen!
LINKS: (Huilt) Ik…
RECHTS: (Onderbreekt) Sorry. Huil niet. Wees niet bang. Het is maar een gordijn, een doek. Doeken vergaan ook. Wie weet vergaat het doek eerder dan de wereld vergaat en kunnen wij, als wij nog niet vergaan zijn, vanuit onze stoelen, als deze nog niet vergaan zijn, zien hoe de wereld vergaat. Mits deze daadwerkelijk vergaat. Als de wereld niet vergaat, dan zullen we naar het vergaan van de wereld kijken.
LINKS: (Snottert) Vergaan wij niet eerst?
RECHTS: Dat, mijn goede, dierbare vriend, is wat ik van harte hoop.

RECHTS strekt zijn armen vanuit zijn stoel naar LINKS uit als een omhelzing, LINKS beantwoord dit gebaar vanuit zijn stoel en doet na omhelst te worden. Na twee seconden zakken LINKS en RECHTS weer terug in hun stoelen en staren ze naar de kier in het gordijn. Zacht gerommel klinkt. Na drie minuten zakt het doek.

- - -

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 09:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Tja, apart. Maar wel leuk om te lezen!!! En volgens mij geen spellingsfouten gevonden.
Maar leuk , weer eens iets anders!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 10:08
Charlottetje
Charlottetje is offline
@duivelaartje: let jij nou werkelijk op spellingsfouten tijdens het lezen van zoiets? Goh, apart. Ik lees puur de tekste, maar goed, dat ben ik natuurlijk maar en niet iedereen is zoals ik. Gelukkig.

Goed stuk!
Kon me er zelfs een vrij goede voorstelling van maken denk ik!
Alleen wanneer er met walging 'ik' gezegd wordt, moet worden, kan ik me daar totaal niets bij voorstellen!
Maar een goed stuk, heerlijk echt!
Denk ook dat het wel goed is dat het een toneelstuk is en geen verhaal. Dialoog had misschien nog gekunt, maar dit is beeldender!

Charlotte
(Ja, ik houd wel van dit soort dingen! )
Oud 04-04-2004, 10:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 04-04-2004 @ 11:08 :
@duivelaartje: let jij nou werkelijk op spellingsfouten tijdens het lezen van zoiets? Goh, apart. Ik lees puur de tekste, maar goed, dat ben ik natuurlijk maar en niet iedereen is zoals ik. Gelukkig.
Nou, spellingsfouten vallen mij altijd gelijk op. Ik weet ook niet precies hoe dat zit. Ik lees ook de teksten hoor, maar die dingen springen er vaak gelijk uit...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 10:43
Charlottetje
Charlottetje is offline
oww, dus je let er niet specifiek op, gelukkig!
(ik heb zelf de slechte eigenschap bij het schrijven nooit op spelling te letten)

Charlotte
Oud 04-04-2004, 10:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 04-04-2004 @ 11:43 :
oww, dus je let er niet specifiek op, gelukkig!
(ik heb zelf de slechte eigenschap bij het schrijven nooit op spelling te letten)

Charlotte
Nee hoor! Ik lees niet een tekst voor de spellingsfouten hoor.

LUH-3417, ik heb het nog een keertje gelezen. Ik vind het echt leuk!!!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 10:58
Charlottetje
Charlottetje is offline
ja he?! Het is echt super goed!
Nog steeds geweldig!
Ik zou het ook best een keer echt willen spelen eigenlijk!
ja!

Charlotte
Oud 04-04-2004, 11:41
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Ik zou het op zich ook wel eens gespeeld willen zien worden, maar ik heb geen flauw idee hoe zoiets in de praktijk zou gaan. Bovendien is dit de allereerste keer dat ik het deze kant op probeer, dus ik maak me geen illusies van de kwaliteit van dit stuk. Het is nogal kort voor een compleet toneelstuk en is misschien ook veel te zwaar beïnvloed door Beckett. Maar ik ben blij dat het goed ontvangen wordt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 13:03
Charlottetje
Charlottetje is offline
hoe bedoel je precies dat je niet weet hoe dit in de praktijk zal gaan? Hoe het gespeeld zou moeten worden of hoe je het kunt realiseren ivm zaal etc?

Te kort is het zeker, dat wel, maar als ehhh, voorprogramma zeg maar, is het best leuk. Het is ook meer leuk om eens uit te proberen lijkt mij, dan om er echt serieus mee aan de slag te gaan.

Beckett ken ik niet, dus als het daar zo erg door beinvloed is heb ik dat niet gemerkt

Charlotte
Oud 04-04-2004, 13:59
Verwijderd
Ik bedoelde dat ik een klein beetje weet hoe je verhalen mogelijk gepubliceerd kan krijgen, maar hoe je je stukken op het toneel krijgt? Wie weet opsturen naar toneelgenootschappen? Of gewoon zelf straattheater organiseren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 15:19
Charlottetje
Charlottetje is offline
Amateurgroepen die geen eigen werk schrijven vinden dit soort dingen vaak heel leuk! Of simpele toneelopleidingen!
Maar straattheater zou ook leuk kunnen zijn..(maar ja, decor he..)
Talentenjachten!!!

Charlotte
Oud 04-04-2004, 22:11
sublime
sublime is offline
ik heb het nog niet helemaal goed gelezen, maar wat ik las deed me denken aan beckett - wachten op godot

maar ik geloof dat inspiratie van die kant bij jou niet heel opmerkelijk is?

maar interessant is het iig.. kga het later beter lezen

(btw, voor het opvoeren hiervan heb je 2 enthousiaste personen nodig en thats it. lijkt me wel haalbaar )

/edit: ik las net pas dat je zelf ook al verwees naar beckett
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 22:18
Verwijderd
Beckett is de enige waar ik veel toneel van gelezen heb. Althans, waarvan ik stelselmatig zoveel mogelijk toneel van gelezen heb, omdat Wachten Op Godot zo geniaal was en zijn romans ook. Het is dus wel heel erg duidelijk.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 22:20
sublime
sublime is offline
ik heb alleen wachten en godot gelezen en dat is inderdaad geniaal.. fantastisch toneel; ik hoop ooit nog eens een uitvoering te zien...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:53
Charlottetje
Charlottetje is offline
*voegt Beckett aan leeslijst toe*
Oud 05-04-2004, 11:19
Verwijderd
Ik geloof dat er dit jaar nog ergens een voorstelling van komt, gedaan door Mini en Maxi. Twee clowns zijn denk een goede keuze wel. Ik hoop dat ik er ook naar toe kan gaan.

Zijn toneelstukken zijn niet al te gemakkelijk te vinden als je ze tweedehands zoekt, maar de American Bookstore heeft volgens mij wel een bundel van hem, waar je je scheel aan betaalt. Gewoon proberen ergens Endgame, Play en Krapp's Last Tape en Embers te vinden. Die zijn het meest bekend. Van zijn romans is alles wat ik tot nu toe gelezen heb goed, maar het meest toegankelijk zijn Molloy en Murphy. Watt en How It Is zijn een stuk lastiger.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 11:40
Charlottetje
Charlottetje is offline
hmm, oke
ik ga een keer wanneer ik weer geld heb in den haag op het lange voorhout boeken snuffelen.
ik zou de vader van mijn broer's huisgenootje kunnen vragen naar die boeken uit te kijken!
(die man zit in de 2e hands boeken, mijn broer heeft nu het hele zooitje van de 'to be or..' schrijver en ook van ehhh, ehhh, sja, hoe heet die vent ook alweer....

Charlotte
(ik heb het niet zo op clowns)
Reageren

Regels voor berichten