Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2004, 17:35
DG
Avatar van DG
DG is offline
Mensen ik wou wat kwijt wat me best belangrijk leek
kijk het zit zo er zijn heel veel kinderen die later iets met ICT willen doen ik had ergens eens iets gelezen dat het iets van 70% was van alle MAVO leerlingen !!!
maar zit je dan over een poosje niet met een probleem ik bedoel te weinig vraag naar ICT'ers en een te groot aanbod ik wou later ook iets met ICT gaan doen maarja dan wil ik wel graag een baan en niet nummer 4000 zijn die komt solliciteren omdat er al zoveel andere zijn

laat me weten wat jij ervan vind en hoe jij erover denkt
__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2004, 17:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik denk dat het geen kwaad kan als je punten en komma's gaat gebruiken.

Verder denk ik dat je je opleidingskeuze niet moet laten afhangen van de vraag op de markt, want misschien zijn er nu wel heel veel mensen die precies hetzelfde denken en de studie dus niet beginnen. Dan is er over 5 jaar juist een tekort. De arbeidsmarkt heeft enorme schommelingen, dus je weet toch nooit hoe die er uit ziet wanneer jij klaar bent met je studie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 17:42
DG
Avatar van DG
DG is offline
Balance bedankt voor de tip.(van die komma's en punten)

En wat je zegt is aan de ene kant wel waar, maar t lijkt me tog een risico , dat als je later geen baan ken vinden in de ICT je wel mooi de pineut bent. Want tsja dan moet je voor wat anders gaan leren.
__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 17:44
Verwijderd
Citaat:
DG schreef op 04-04-2004 @ 18:42 :
En wat je zegt is aan de ene kant wel waar, maar t lijkt me tog een risico , dat als je later geen baan ken vinden in de ICT je wel mooi de pineut bent. Want tsja dan moet je voor wat anders gaan leren.
Maar is dat niet bij alles het geval? Je weet nooit hoe het over tien jaar is. Je kunt nu ook voor iets gaan leren waar nu heel veel banen bij voor het oprapen liggen, maar over 5 of 10 jaar kan dat weer helemaal anders liggen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 17:50
Paul van Shark
Paul van Shark is offline
Zo is dat over een tijdje bij de HEAO hetzelfde denk ik. De meeste havisten doen het profiel economie en maatschappij, en kiezen daarna voor de HEAO...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 17:51
DG
Avatar van DG
DG is offline
ja ok das ook wel weer waar ,
(inzichzelfdenkmode:aan:ie forumbazen hebben altijd gelijk joh inzichzelfdenkmode:uit

__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:04
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Ik zou mijn opleidingskeuze in ieder geval niet laten afhangen van de arbeidsmarkt van nu.
Zoals al eerder gezegd is deze markt zeer aan veranderingen onderhevig en is zeer economie- en politiekgevoelig. Waar gister een tekort aan was hebben we vandaag teveel.
Kies dus een opleiding die bij je past en wat je ook leuk vindt.

Verder staat bij mij arbeidsvreugde boven een dik salaris.
Oftewel ik heb liever een baan waarin ik me thuisvoel en een leuke werksfeer dan iedere dag met de pest in m'n lijf naar m'n werk en veel geld verdienen. Kun je de arbeidsvreugde en een dik salaris combineren dan heb je geluk.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:18
DG
Avatar van DG
DG is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 04-04-2004 @ 19:04 :
Ik zou mijn opleidingskeuze in ieder geval niet laten afhangen van de arbeidsmarkt van nu.
Zoals al eerder gezegd is deze markt zeer aan veranderingen onderhevig en is zeer economie- en politiekgevoelig. Waar gister een tekort aan was hebben we vandaag teveel.
Kies dus een opleiding die bij je past en wat je ook leuk vindt.

Verder staat bij mij arbeidsvreugde boven een dik salaris.
Oftewel ik heb liever een baan waarin ik me thuisvoel en een leuke werksfeer dan iedere dag met de pest in m'n lijf naar m'n werk en veel geld verdienen. Kun je de arbeidsvreugde en een dik salaris combineren dan heb je geluk.
ja ok je heb gelijk en ik ga ook liever voor een beter werksfeer dan voor een ruig salaris
__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
DG schreef op 04-04-2004 @ 18:51 :
(inzichzelfdenkmode:aan:ie forumbazen hebben altijd gelijk joh inzichzelfdenkmode:uit

daar worden ze op uitgekozen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:32
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Balance schreef op 04-04-2004 @ 19:25 :
daar worden ze op uitgekozen
Dus het gaat niet om geld?!

ontopic: ja dat wist ik al.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:40
Boozle
Avatar van Boozle
Boozle is offline
70% van alle mavo leerlingen dat is toch bijna onmogelijk. Toen ik mavo deed wouden er 10 sportleraar worden ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 18:56
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het kan inderdaad zo zijn dat als jij iets met ICT doet er op het moment dat jij de arbeidsmarkt opkomt je veel concurrenten hebt. Maar stel dat je een ICT-opleiding op HBO-niveau doet. Vaak zie je in advertenties staan dat ze iemand op 'het werk- en denkniveau' van minimaal HBO zoeken. Dan kan het dus zo zijn dat je niet veel aan je ICT-opleiding hebt gehad, maar iets op hetzelfde niveau vindt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 08:52
robba34
robba34 is offline
ik zit nu in mijn examen jaar van het vmbo en ga hierna naar de ict
mijn vader heeft een eigen computer bedrijf
dus dat zit wel goed
__________________
wat is een neger achter een piano?? een pianist!!!!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:01
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
robba34 schreef op 05-04-2004 @ 09:52 :

mijn vader heeft een eigen computer bedrijf
dus dat zit wel goed
Die link snap ik niet helemaal, maar goed.

Er is voor MBO-ers niet heel veel werk in de ICT meer, nee. Die tijd is wel zo'n beetje voorbij. Maar hoe meer mensen dat denken, hoe minder er nog ICT gaan doen, des te meer werkt blijft er over voor hen die wel ICT doen.

Maar zoals al vele malen eerder is gezegd; ga doen wat je leuk vindt, niet waar het meeste werk te vinden is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:50
Verwijderd
Citaat:
robba34 schreef op 05-04-2004 @ 09:52 :
ik zit nu in mijn examen jaar van het vmbo en ga hierna naar de ict
mijn vader heeft een eigen computer bedrijf
dus dat zit wel goed
Dat zit helemaal niet goed. Het bedrijf van jouw vader kan net zo goed slecht gaan draaien en failliet gaan. En als dat gebeurt aarzelt een curator echt niet om jou te ontslaan, omdat je toevallig het zoontje van de directeur bent.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 09:51
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
over het agemeen: al zijn er een miljoen (of iets minder ) kandidaten per vacature in de branche waarin jij iets wilt gaan doen (of dat nou ICT is of werken in een hyacintenkwekerij), je moet gewoon kiezen wat jij (en dus niet persé je omgeving) écht helemaal ziet zitten en wat bij je past. Anders kun je de opleiding niet afmaken omdat je niet gemotiveerd bent (elke keer als jij de trein pakt, rijd je langs die school met die onwijs-leuke-opleiding terwijl jij onderweg bent naar je best-wel-leuke-opleiding. Dat is niet bepaald een motivatiebooster). Als je dan geen baan kan vinden kun je altijd nog (tijdelijk) iets anders gaan doen... een interne opleiding ofzo... het enige waar ik echt tegen ben is helemaal niet studeren. |elfs al blijk je achterad helemaal niets aan je studie te hebben: je zal ongetwijfelt vaardigheden opden die in elke branche van pas komen, en een vervolgopleiding staat leuk op je cv
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 10:54
Verwijderd
ik doe nu een ict opleiding. maar ik vind het eigenlijk helemaal niks. Zodra ik MBO niv4 heb gehaald wil ik doorstromen naar de Pabo.

Het voordeel is wel dat er veel vraag naar ICT in het basisonderwijs is, echter hebben deze scholen daar meestal geen geld voor. Dus voor mij komt dit wel mooi uit. een docent met ICT diploma's
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 12:00
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Het gaat erom dat wat je doet, dat je dat leuk vindt en dus met volle overgave kan doen.

Als je goed bent, is er altijd wel een baan te vinden, al kan het soms even duren.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-04-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 05-04-2004 @ 13:00 :
Het gaat erom dat wat je doet, dat je dat leuk vindt en dus met volle overgave kan doen.
Uhm geloof me, als jij superveel plezier hebt in je vakgebied maar er is gewoon geen droog brood in te verdienen, dan vergaat de lol je echt wel snel. Er is namelijk niets deprimerender dan wel goed zijn maar niet erkend of aangenomen worden.

Citaat:
Als je goed bent, is er altijd wel een baan te vinden, al kan het soms even duren.
Er zijn genoeg mensen die echt goed in hun vak zijn maar hun leven lang werkloos blijven. Het probleem is namelijk dat je kennis veroudert. Als jij vijf jaar na je opleiding werkloos bent geweest en je solliciteert daarna als er weer banen zijn, dan hebben ze liever een jong broekie dat net klaar is.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2004 @ 17:01 :
Uhm geloof me, als jij superveel plezier hebt in je vakgebied maar er is gewoon geen droog brood in te verdienen, dan vergaat de lol je echt wel snel. Er is namelijk niets deprimerender dan wel goed zijn maar niet erkend of aangenomen worden.



Er zijn genoeg mensen die echt goed in hun vak zijn maar hun leven lang werkloos blijven. Het probleem is namelijk dat je kennis veroudert. Als jij vijf jaar na je opleiding werkloos bent geweest en je solliciteert daarna als er weer banen zijn, dan hebben ze liever een jong broekie dat net klaar is.
het probleem is alleen dat tijden veranderen. vroeger was er onwijs veel vraag naar leraren. Nu is er een overschot! en ze vermoeden dat dat over een tijdje weer veranderd. Er zijn wel wat stabiele branches, maar om nou een superleuke opleiding te laten schieten omdat daat weinig werkgelegenheid is en maar een best-uit-te-houden opleiding te gaan doen.... Slecht idee
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ga de computerbranche in. Desnoods begin ik voor mezelf, als ik niets kan vinden waar ik naar zoek. Sterker nog, de kans is groot dat ik dat sowieso doe.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 16:21
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2004 @ 17:01 :
Uhm geloof me, als jij superveel plezier hebt in je vakgebied maar er is gewoon geen droog brood in te verdienen, dan vergaat de lol je echt wel snel. Er is namelijk niets deprimerender dan wel goed zijn maar niet erkend of aangenomen worden.



Er zijn genoeg mensen die echt goed in hun vak zijn maar hun leven lang werkloos blijven. Het probleem is namelijk dat je kennis veroudert. Als jij vijf jaar na je opleiding werkloos bent geweest en je solliciteert daarna als er weer banen zijn, dan hebben ze liever een jong broekie dat net klaar is.
Hier kan je natuurlijk eindeloos overdiscussieren. Het zal aan de persoon zelf liggen. Voor mij persoonlijk ga ik liever met plezier naar mijn werk, hoewel ik geld ook belangrijk vind, dan dat ik met tegenzin naar mijn werk ga.

Kennis is in zekere zin nutteloos, basiskennis is genoeg. Het gaat om je manier van denken en of je snel bedrijfskennis op kan nemen en vergaren. Voor jou blijft de wet grotendeels gelijk. Maar ieder bedrijf waar je over het algemeen gaat werken, doet het op zijn eigen manier. Kent zijn eigen processen. Je kan nog zo veel kennis bezitten, maar als je je niet kan vinden in de manier waarop het bedrijf werkt of andersom, houdt het snel op.

Ik heb 7 jaar bouwkunde gedaan en ik nu zit in de ICT. Toen ik begon bezat ik zeer weinig kennis over feitelijk programmeren, nu 3 maandjes later heb ik het al aardig onder de knie.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 09:49
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
een baan in de ict (overigens een breed begrip, maar goed) krijg je niet maar daar moet je 'inrollen'. Ik ben via mijn stage van een half jaar bij Getronics binnen komen rollen. Ik werk hier nu bijna 2 jaar en volg ook nog eens een duale opleiding. Een belangrijk aspect wat ook belangrijk is wanneer je een baan wilt krijgen in de ICT is NETWERKEN
__________________
Hetzij zo...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 18:11
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef op 05-04-2004 @ 17:21 :
Hier kan je natuurlijk eindeloos overdiscussieren. Het zal aan de persoon zelf liggen. Voor mij persoonlijk ga ik liever met plezier naar mijn werk, hoewel ik geld ook belangrijk vind, dan dat ik met tegenzin naar mijn werk ga.

Kennis is in zekere zin nutteloos, basiskennis is genoeg. Het gaat om je manier van denken en of je snel bedrijfskennis op kan nemen en vergaren. Voor jou blijft de wet grotendeels gelijk. Maar ieder bedrijf waar je over het algemeen gaat werken, doet het op zijn eigen manier. Kent zijn eigen processen. Je kan nog zo veel kennis bezitten, maar als je je niet kan vinden in de manier waarop het bedrijf werkt of andersom, houdt het snel op.

Ik heb 7 jaar bouwkunde gedaan en ik nu zit in de ICT. Toen ik begon bezat ik zeer weinig kennis over feitelijk programmeren, nu 3 maandjes later heb ik het al aardig onder de knie.
Vergelijking met de wet gaat nogal krom want er is geen wetenschapsgebied dat zo dynamisch is en zo snel verandert met de maatschappelijke golven mee.

Parate kennis is helemaal niet nutteloos. Als je het op een heel basale manier gaat hebben over de manier waarop bedrijven werken, OK. Je kunt niet vantevoren de bedrijfscultuur van elke onderneming onder de knie krijgen, maar aan veel parate kennis heb je zeker wat. Anders ben je net zo'n lulletje als alle andere lulletjes, dat wel dingen kan opzoeken en ergens een beetje inrollen maar eigenlijk niet écht iets te vertellen heeft.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 06:49
V3git4
V3git4 is offline
Ik heb bij ons (in België) graduaat diploma Informatica behaald en had na 4maand een vette ICT job Gewoon chance gehad maar als ik nu zie naar mijn ex-mede studenten, dan gaat het nog zo slecht niet! Sommige buitenlandse bedrijven (Spanje,USA,...) betalen grof geld voor de expertise van goed opgeleide buitenlandse ICT'ers....

Eén goede raad: kies je richting aan de hand van hetgene dat je graag doet want als je later een dergelijke job hebt, dan moet je het echt wel graag doen als je het wil volhouden!
__________________
LAterzzzz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 13:55
matrix21
matrix21 is offline
Ik ben het niet eens dat je maar moet kiezen waar je zelf zin in hebt.
Belangrijker (zeker in deze tijden) is dat je een goede baangarantie hebt en daar goed carriere in kunt maken. Geloof mij, ook een gedeelte van plezier in je werk komt uit het carierre maken. Niets is vervelender dan je hele leven in dezelfde afdeling te moeten blijven zitten zonder een stap vooruit te komen, zelfs al is dit op de ICT afdeling die je helemaal te gek vond.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 19:25
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 07-04-2004 @ 14:55 :
Ik ben het niet eens dat je maar moet kiezen waar je zelf zin in hebt.
Belangrijker (zeker in deze tijden) is dat je een goede baangarantie hebt en daar goed carriere in kunt maken. Geloof mij, ook een gedeelte van plezier in je werk komt uit het carierre maken. Niets is vervelender dan je hele leven in dezelfde afdeling te moeten blijven zitten zonder een stap vooruit te komen, zelfs al is dit op de ICT afdeling die je helemaal te gek vond.
das natuurlijk ook waar, maar wat je ook doet: je bent nooit verzekerd van geluk of een cariere. Kies je de opleiding van je dromen, dan moet je mazzel hebben betreft werkgelegenheid of carierekansen. Ga je voor een stabiele branche terwijl er een opleiding is die je diep in je hart eigenlijk leuker vind, dan zijn je kansen de opleiding succesvol af te ronden aanzienlijk kleiner en zul je het risico lopen tijdens je sollicitatiegesprek naar die hogere functie, met een holg gevoel in je maag terug te moeten denken aan die keer dat jij je droom liet schietren en genoegen nam met iets "redelijks". Of (misschien nog wel erger) zit jij op je werk en kun je niet doorgroeien (of überhaupt aan een baan komen, de banenmarkt is grillig) en zie je tijdens een reunie al je middelbare schoolvrienden terug die wel het risico op werkloosheid/niet doorgroeien durfte te nemen en uiteindelijk hun droombaan hebben gevonden en gelukkiger&beter af dan jij blijken te zijn.
Aan jou de keuze
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 20:50
Verwijderd
Momenteel is er een overschot aan ict'ers, zonder twijfel, maar dat kan over 5 jaar weereens heel anders liggen omdat dit overschot van dit moment dan allang iets anders heeft gezocht
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 23:57
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 07-04-2004 @ 21:50 :
Momenteel is er een overschot aan ict'ers, zonder twijfel, maar dat kan over 5 jaar weereens heel anders liggen omdat dit overschot van dit moment dan allang iets anders heeft gezocht
Heb je ook een punt. Tijden lang waren mensen voor het basisonderwijs nodig (pabo). Blijkt er nu opeens een overschot te zijn. Het kan allemaal snel veranderen blijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 09:03
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Klopt. Toen ik met HBO Informatica begon was er een groot tekort aan informatici, mensen werden in hun 3e jaar al weggekocht door bedrijven. Da's tegenwoordig wel anders
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 09:10
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 08-04-2004 @ 00:57 :
Heb je ook een punt. Tijden lang waren mensen voor het basisonderwijs nodig (pabo). Blijkt er nu opeens een overschot te zijn. Het kan allemaal snel veranderen blijkbaar.
In bepaalde gebieden en in bepaalde onderwijssoorten is er een overschot, maar niet overal. 'Gelukkig' is de 'voorspelling' dat er over een paar jaar overal weer een tekort is ivm de vergrijzing van de huidige leerkrachten.

Je kunt niet in de toekomst kijken...ik denk dat je idd beter kunt kiezen voor iets dat je echt leuk vindt, dan voor iets wat je eigenlijk niet leuk vindt, maar waarbij je verzekerd bent van een baan. Omscholen kan altijd nog.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 10:12
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 10:10 :
In bepaalde gebieden en in bepaalde onderwijssoorten is er een overschot, maar niet overal. 'Gelukkig' is de 'voorspelling' dat er over een paar jaar overal weer een tekort is ivm de vergrijzing van de huidige leerkrachten.

Je kunt niet in de toekomst kijken...ik denk dat je idd beter kunt kiezen voor iets dat je echt leuk vindt, dan voor iets wat je eigenlijk niet leuk vindt, maar waarbij je verzekerd bent van een baan. Omscholen kan altijd nog.
Omscholen kan altijd nog.. right.. jij liever dan ik
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 13:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 08-04-2004 @ 11:12 :
Omscholen kan altijd nog.. right.. jij liever dan ik
Er zijn veel mensen die dat doen hoor. Daarnaast wordt vaak ook alleen maar bijvoorbeeld een HBO werk- en denkinstelling ge-eist en niet eens een gerichte opleiding, dan heb je iets minder gespecialiseerd werk, vaak, maar het kan net zo leuk zijn en het verdient meestal ook wel goed. Middels cursussen komt het dan allemaal in orde...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 13:50
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 08-04-2004 @ 11:12 :
Omscholen kan altijd nog.. right.. jij liever dan ik
Het was dan ook maar half serieus bedoeld...zie die erachter.

En idd, er zijn veel mensen die dat doen en je moet vaak sowieso wel cursussen volgen ed om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen ed.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:41
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-04-2004 @ 14:50 :
Het was dan ook maar half serieus bedoeld...zie die erachter.

En idd, er zijn veel mensen die dat doen en je moet vaak sowieso wel cursussen volgen ed om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen ed.
Omscholen is wel wat anders dan op de hoogte blijven.
Ten tweede als jij door goede keuze van je studie omscholing niet hoeft te doen zou ik het maar doen, betekend anders 4 jaar weggegooit hoe je het ook wend of keert.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 19:39
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 08-04-2004 @ 15:41 :
Omscholen is wel wat anders dan op de hoogte blijven.
Ten tweede als jij door goede keuze van je studie omscholing niet hoeft te doen zou ik het maar doen, betekend anders 4 jaar weggegooit hoe je het ook wend of keert.
Hoeveel mensen zijn er wel niet die op hun 40ste met een hol gevoel ban binnen terugkijken naar die tijd dat ze de kans hadden om voor een echt leuke opleiding te kiezen, maar toch besloten te kiezen voor zogenaamde baanzekerheid (en zoals leonoor al zei: de banenmarkt is grillig dus zelfs dat voordeel heb je niet altijd), en laten zich vervolgens op aanraden van hun psychoog ("boehoehoe...ik heb mijn halve leven weggegooit") omscholen zodat ze leuk werk kunnen krijgen, maar kunnen vervolgens niets vinden omdat ze te oud zijn?
Natuurlijk: je kan ook eerst de leuke opleiding kiezen, geen werk vinden, je laten omscholen en dan geen werk vinden omdat je te oud bent, maar zoals je ziet: aan beide keuzes zit het risico dat je verkeerd hebt gekozen. In het kort:

optie1:
voordeel: grotere kans op een goedbetaalde baan
nadelen: stress omdat je een hekel hebt aan je werk, of je werk best wel leuk vinden maar toch rondlopen met een "er moet tcoh meer zijn" gevoel", je hele leven rondlopen met een knagend schuldgevoel ("waarom heb ik die kans op een leuke baan niet gegrepen...waarom!!!")

optie 2:
Voordeel: leuk werk, met plezier naar je werk gaan, minder stress, trots op jkezelf kunnen zijn dat je je kansen hebt benut en daar nu van profiteerd in tegenstelling tot die sukkel die vroeger nast jou tijdens wiskunde zat, die te bang was om zijn kans te grijpen en nu doodongelukkig met een of andere rotbaan zit opgescheept.
Nadeel: msschien (ligt natuurlijk aan de opleiding) minder grote kans op een baan (maar als je een baan krijgt, dan heb je enminste wat)

jij zegt dat niets zo frustrerend is als geen werk kunnen vinden of niet kunnen doorgroeien. ik zeg dat het frustrerend is als je als oud mannetje/vrouwtje na je pensioen terugkijkt op je leven en erachter komt dat jij alleen maar rekening hebt gehouden met de grillen van de maatschappij i.p.v. je eigen persoonlijke geluk.

Nog steeds moeilijk om een beslissing te nemen betreft iets grotere baanzekerheid of een onwijs leuke job? Ik dacht het niet
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2004, 11:04
Verwijderd
Of je moet zorgen dat je iets leuk vind waar ook nog vraag naar is Ik ga bijvoorbeeld elektrotechniek doen. Dat is wat ik wil, en ook veel vraag naar en die vraag zal ook nog wel even blijven.

Natuurlijk kan je ook iets kiezen waar je in theorie meer mee verdient, maar ik zou echt wel kiezen voor datgene wat je leuk vind. Ik hoor hier mensen zeggen dat je daar beter carriere kunt maken ed, je zult je er wel voor moeten inzetten. Als je er geen plezier in hebt wordt dat heel erg moeilijk.

Maar je kan wel een beetje bekijken of iets de moeite waard is te doen. Als nou heel erg waarschijnlijk is dat er ook in de toekomst geen vraag naar is en de lonen laag, dan zou ik toch voor iets kiezen wat ook wel leuk is, maar een betere toekomst geeft.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Paul van Shark schreef op 04-04-2004 @ 18:50 :
Zo is dat over een tijdje bij de HEAO hetzelfde denk ik. De meeste havisten doen het profiel economie en maatschappij, en kiezen daarna voor de HEAO...
zeg me dat je dit sarcastisch bedoelt...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:52
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
azaziël schreef op 10-04-2004 @ 18:48 :
zeg me dat je dit sarcastisch bedoelt...
Op dit moment worden er op de arbeidsmarkt veel hbo'ers gevraagd. Simpelweg omdat de opleidingen vaak net iets beter aansluiten bij de praktijk dan bijv. een wo-opleiding en hbo'ers ook weer net iets goedkoper zijn.
Je moet het zo zien waar vroeger om MAVO werd gevraagd is het nu MBO, waar vroeger om HAVO-VWO werd gevraagd is het nu HBO.
Maar ja, what's next....
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 01:20
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Desnoods verhuis je naar Amerika o.i.d. met je ICT diploma.

Het kan allemaal, computers blijven toch wel de toekomst

Kweet iedergeval zeker dat ik er zowiezo stage ga lopen..
Lijkt me wel leuk op je CV staan
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 11-04-2004 @ 14:52 :
Op dit moment worden er op de arbeidsmarkt veel hbo'ers gevraagd. Simpelweg omdat de opleidingen vaak net iets beter aansluiten bij de praktijk dan bijv. een wo-opleiding en hbo'ers ook weer net iets goedkoper zijn.
Je moet het zo zien waar vroeger om MAVO werd gevraagd is het nu MBO, waar vroeger om HAVO-VWO werd gevraagd is het nu HBO.
Maar ja, what's next....
ik duidde meer op de aanwijzing HEAO, enig idee hoe breed dat is? Tuurlijk zit er veel troep tussen, neemt niet weg dat HEAO wel een heel erg brede woorkeuze is... Komt bij dat een vervolgopleiding logischerwijs beter aansluit dan het voortgezetonderwijs, en ik denk zelf dat de hierarchische structuur in bedrijven er ook toe bijdraagt dat er minder WO´ers gevraagd worden. En tuurlijk speelt ook het salaris mee bij de keus...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Hoe nu verder??? Tips?
solem
0 18-01-2012 12:48
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 20:31
Drugs & Alcohol Waaaazige uitspraken topic deel zoveel
Wammus
500 11-11-2007 16:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.