Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2004, 19:41
meisje
meisje is offline
Sociale controle: geheel van reacties om de waarden en normen te handhaven. Goed- en afkeurend reageren is een vorm van sociale controle. Positieve sancties zijn reacties wanneer het gaat om beloningen ter goedkeuring, ondersteuning of instemming. Van negatieve sancties is sprake wanneer het om straffen van afkeuring gaat. Sociale controle vindt vaak niet expliciet plaats, maar is één onlosmakelijk onderdeel van gedrag dat nog veel meer kanten heeft. Het zijn reacties van mensen om elkaar in de gewenste gedragsrichting te duwen.

Wat zijn jouw negatieve/positieve ervaringen op het gebied van sociale controle?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2004, 19:52
Verwijderd
En dan denk ik nog meer aan gedragingen en reacties van mensen die onbewust gedaan worden, niet omdat ze een eigen afweging maken over jouw gedrag, maar omdat zij zelf ook gewend/geconditioneerd zijn om dat gedrag goed- of af te keuren.

Sociale controle kan (zoals alle mechanismen) een positieve en een negatieve uitwerking hebben. De positieve kant is dat mensen er een referentiekader bijhebben. Sommige mensen vertonen gedrag of vinden dingen die sociaal onwenselijk zijn. Een afkeurende reactie van de samenleving, negatieve sancties dus, die je in de juiste richting duwen. Omdat je bang wordt voor de negatieve reacties zul je dat gedrag niet nogmaals vertonen.

Het gevaar is natuurlijk dat dat zo verstikkend gaat werken dat mensen eigenlijk geen eigen gedrag meer ontplooien. Hun gedrag wordt dan in hoge mate of zelfs volledig een afgeleide van de grootste maatschappelijke gemene deler: ze vertonen alleen nog 'politiek correct' of 'maatschappelijk gewenst' gedrag. Inventiviteit, eigen wil en dissidenten worden dan natuurlijk in de kiem gesmoord en dat kan soms een slechte ontwikkeling zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 22:46
Nona
Nona is offline
Ja, ik ben het wel met nare man eens... Het kan twee kanten op gaan. Ik weet van mezelf dat ik me gewantrouwd voel als mijn ouders eens naar mijn studie vragen, alsof ze denken dat ik niets doe. Terwijl ze dat soort dingen toch alleen maar vragen uit oprechte interesse en mocht het niet goed gaan zouden ze willen helpen. Aan de andere kant: mocht het eens fout gaan zou het fijn zijn als anderen dat in de gaten hielden. Dat mensen elkaar zouden kunnen steunen en corrigeren.
Tja, zo denk ik wel eens over criminaliteit: groepsverkrachtingen door veertienjarigen, waarom zitten die niet binnen bij mama aan hun huiswerk? Maar dat is ook een dubbel gevoel, want als ik lees dat men een wet wil invoeren waardoor zestienjarigen geen scooter meer kunnen rijden vind ik het weer te vele van het goede. Waar bemoeit men zich mee?
Tja, ingrijpen zou eigenlijk alleen moeten als het (bijna) fout gaat. Maar door schade en schande wijs worden kan ook weer niet te veel kwaad...

Ik ben er geloof ik nog niet helemaal uit.
Oud 11-04-2004, 02:24
phensicske
phensicske is offline
Ik vind sociale controle goed, als het niet te belemmerend werkt (repressie bv.) en het een goede ingesteldheid heeft (niet extreem, zoals in bepaalde geloofsculturen).

Ik vind dan wel dat tegenwoordig veel oudere mensen hip en jong willen blijven, dat het moeilijk wordt dingen af te bakenen en jongeren niet meer weten waar te zoeken om zich als groep te vertonen.

'k Bedoel, hoe kan er nu iets gecontroleerd worden als de grenzen zo vaag worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten