Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 16:20
Ertensoep
Ertensoep is offline
Hoioi, mijn woestijnrat heeft enorm lange nagels, en hij is, ongeveer sinds zijn broertje is doodgegaan, echt supermager geworden. Hij lijkt best vrolijk, doet nog actief spelletjes enzo, rent nog in zijn radje, dus hij kwijnt niet echt weg ofzo, maar hij begint wel een beetje slechtziend te worden.
Mjah, die nagels, moet ik die zelf een beetje bijknippen of kan ik beter naar een dierenarts gaan?
en hoe krijg ik het beest wat dikker? volgens mij zijn zijn tanden niet te lang, hij knaagt overal op, en hij knaagt alle nootjes wel open (maar hij eet ze niet op). en hij heeft denk ik ook geen wormen, (daar schijnt het bij katten wel aan te kunnen liggen) ik zou niet weten hoe die daaraan zou moeten komen, hij zit altijd binnen in zijn hok (soms in mijn kamer, en daar is het wel een rotzooi, maar zo erg is het nou ook weer niet).
Oud 13-04-2004, 16:35
AlopiA
AlopiA is offline
Waarschijnlijk is hij eenzaam, dat zou iig goed kunnen, je kunt een woestijnrat nooit vervangen natuurlijk. Je moet er geen andere woestijnrat bij zetten, zeker niet als het mannetjes zijn, die vechten elkaar dood. Om nagels te knippen kun je het beste even naar een dierenarts, de beestjes willen niet echt stilzitten en voor je het weet knip je zijn pootje er een stuk af, en dat wil je natuurlijk niet. Om hem dikker te krijgen kun je hem bijv. zonnepitten voeren, in de dop natuurlijk want dan moet hij er ook nog wat voor doen, misschien moet je er eerst een paar een stukje openmaken, zodat hij weet dat er iets lekkers in zit. Andere noten werken ook wel goed, niet te veel geven want dan wordt 'ie weer té dik, das ook niet de bedoeling. Bovendien zijn te veel noten gewoonweg ongezond..
wat je ook nog kunt doen om eenzaamheid te voorkomen, een andere woestijnratten kopen (minstens 2 natuurlijk!) en die in de kooi ernaast zetten, zo heeft 'ie toch een 'vriendje' maar hoeven ze niet te vechten, de kooi er dan niet te dicht naast zetten want dan kunnen ze nog steeds bijten
succes!
Oud 13-04-2004, 16:48
leucomelas
leucomelas is offline
volgens mij is ie een beetje depri door zijn missing soortgenootje... zit ie nu alleen in een hok? want daar schijnen de meeste beesjes niet goed tegen te kunnen, ze zijn iig actiever en levendiger als er soortgenootjes bij rondhuppelen... die nagels zouk even laten knippen, liefst bij de dierenarts natuurlijk... geen idee of die beestje zenuwen in zijn nageltjes hebben, maar zoniet, dan is zelf knippen geen probleem
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 17:00
Ertensoep
Ertensoep is offline
tjah, ik wou eigenlijk geen nieuwe ratten meer kopen (voorlopig even niet iig, ik heb niet zo heel veel tijd voor ze, en als ik op kamers ga wonen heb ik kans dat ik die beesten niet mee mag nemen, en dan zitten m'n ouder sdr mee (en dat word me niet in dank afgenomen, dat weet ik al wel redelijk zeker).
Toen zijn broertje dood ging waren die ratjes allebij iets meerdan 3 jaar geloof ik, en nu is deze 4 jaar, dus opzich is hij ook al wel een beetje oud.

tjah, en nootjes te eten gevenn werkt niet echt, hij maakt ze wel open, maar hij eet ze niet op. hij is bestwel verwent, dat is zo, hij lust alleen maar lekkere dingen, toen zijn broertje doodging stopte die helemaal met eten, hij wou alleen nog maar yoghurtsnoepjes... ik geef hem wel trouw iedere dag wat eten, af en toe eens een walnoot, maar hij eet het niet op. alleen die stomme snoepjes. nou kan ik wel stoppen met hem die snoepjes geven, maar ik ben bang dattie er dan helemaal mee kapt.
beetje lastig...
Oud 13-04-2004, 17:26
SuperSanne
SuperSanne is offline
weet je zeker dat ie wel kan eten? soms kunnen ratten met lange tanden dat namelijk niet (of heel slecht. gaeffe naar de dierenarts om te laten knippen, kan je meteen laten controleren of ie iets van parasieten ofzo heeft (kan magerhed verklaren)
Reageren

Regels voor berichten