Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2004, 17:08
Charlottetje
Charlottetje is offline
Liever gekust, een boek van debutant Aukelien Weverling.

Volgens de achterkant:
'Sommige dingen maakten van Erik een echte man, bijvoorbeeld hoe kalm en geroutineerd hij de verpakking van een condoom openmaakte. Dat stlede me gerust. Hij had dit vaker gedaan. Ik had het natuurlijk ook vaker gedaan, maar dan altijd met kansarme jongeren.'
Tonka houdt van Erik. En van schuimpjes en taaitaai. En van de lichtjes langs de grachten op een glasheldere winteravond.
Maar het meest toch van Erik, want Erik is er altijd als ze hem nodig heeft. Als ze 's nachts in paniek wakker wordt bijvoorbeeld, omdat ze gedroomd heeft van het vliegtuig dat zich op driehonderd meter van haar vaders huis in een flatgebouw boorde. Of als haar broer weer eens in een identiteitscrisis raakt. Of als haar moeder tijdens een van haar opvliegers de zoveelste klusjesman belt om de boek te vergouwen. Tot Erik haar vertelt dat hij in Amerika gaat studeren.
Liever gekust is een ontwapenend debuut over het vergeefse verlangen naar tweezaamheid. Aukelien Weverling volgt haar hartveroverende hoofdpersoon op een even schrijenende als hilarische kroegentocht door Amsterdam. Met een vlijmscherp gevoel voor humor beschrijft ze Tonka's lessen in de liefde.
'En onthoud een ding, Tonka: het leven is geen drama'

Nou heeft dit boek niet zo heel veel bladzijdes (172) en pas op bladzijde 90 ofzo komt Erik in beeld.
Wat er op de achterkant staat is nog niet eens chronologisch.
Dat ze van die snoepjes en de lichtjes houdt wordt ook maar 1 keer genoemd. Het hele boek, gaat naar mijn idee over Tonka (en zoe, ze lijkt een gespleten persoonlijkheid te hebben of zoiets) en over haar ziekte, over de psychologen die ze bezocht heeft. Meer over haar leven, haar situatie, alle absurde omstandigheden, nog niet eens zozeer die liefde.
Jammer dat het boek wat oppervlakkig was en ik het gebruik van die kroeggentocht nog niet eens heel veel toe vond voegen (ja, voor het eind heel even dus, maar meer ook niet)
Ze had het naar mijn mening allemaal veel beter uit moeten diepen ofzo.

Maar goed, eigenlijk vroeg ik me af of er meer mensen waren die dit boek gelezen hebben (wat ik eigenlijk betwijfel, maar ja, wie niet waagt wie niet wint) en wat jullie er dan van vonden.
Ben ik soms de enige die de achterkant niet met de inhoud vind kloppen?

Charlotte
Oud 01-12-2004, 12:47
yossarian27
yossarian27 is offline
Hoi Charlotte,

Ik vond ook de achterkant niet zo kloppen, maar het wel een erg goed boek. Ik heb het gelezen omdat mijn school een project deed met de Lubberhuizenprijs voor het beste prozadebuut, daar was het voor genomineert. Ik heb er erg om gelachen en ook gehuild. Gek dat je het zo oppervlakkig vond.

groetjes Merel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten