Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2004, 23:55
Amarillys
Amarillys is offline
weten jullie toevallig of je een foto van bijvoorbeeld 600 kb, kan verkleinen of iets anders mee doen zodat die minder kb 'bevat' ?

toevallig, misschien, dankjewel!

Oud 15-04-2004, 00:02
Boogie
Boogie is offline
---> Software & Multimedia
Oud 15-04-2004, 00:05
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
-aantal pixels in je afbeelding veranderen (letterlijk: verkleinen - en dan bedoel ik dus niet uitzoomen)
-aantal kleuren van de afbeelding veranderen (als je het alleen al monochroom maakt scheelt dat enorm)
-extensie veranderen (bijvoorbeeld .bmp bestanden zijn erg groot. Ikzelf hou het vaak op .jpg bestanden, maar .gif bestanden zijn over het algemeen nog kleiner)
-kwaliteitniveau verlagen (heb je bij photoshop als je .jpg bestanden opslaat dat je met de slider je detail van 10 naar lager kunt zetten en dat scheelt echt enorm in je bestandsformaat)

Al deze dingen zijn een peuleschil mbv photoshop.
Over bewerken van fotos mbv Paint kan ik helaas geen uitspraak doen omdat ik dat nooit gebruik.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 01:44
Verwijderd
Citaat:
Sponstanietje schreef op 15-04-2004 @ 01:05 :
Over bewerken van fotos mbv Paint kan ik helaas geen uitspraak doen omdat ik dat nooit gebruik.
Dan is het enige wat je kunt doen opslaan in jpg
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 06:25
Rob
Rob is offline
Paint kan wel in GIF opslaan. De mijne wel, tenminste. .GIF is de beste indeling voor fotos met minder dan 256 kleuren, .JPG voor meer. De kwaliteit van .JPG gaat achteruit als er minder dan 256 kleuren in zitten.

Om je foto zo klein mogelijk te houden qua bestandsgrootte moet je hem verkleinen (aantal pixels verminderen), en in de bijbehorende extensie opslaan. Met behulp van de .GIF optie in Adobe kun je ook nog wel wat kleurinformatie weggooien, dat kan ook nog wel eens helpen.

En je moet je files dus ook niet in BMP saven. Voor het bewaren van alle kleuren is het wel goed, maar het is verschrikkelijk groot voor gebruik op het web.
Oud 15-04-2004, 07:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rob schreef op 15-04-2004 @ 07:25 :
Paint kan wel in GIF opslaan. De mijne wel, tenminste. .GIF is de beste indeling voor fotos met minder dan 256 kleuren, .JPG voor meer. De kwaliteit van .JPG gaat achteruit als er minder dan 256 kleuren in zitten.
Beetje wankel verhaal.

Een foto heeft doorgaans veel meer (unieke) kleuren dan 256. GIF is dus alleen geschikt voor computer-graphics, waar er sprake is van maar heel weinig unieke kleuren die erin zitten. Dus:

JPG: voor foto's
GIF: voor computergraphics (zoals een screenshot)
PNG24: als je de beste kwaliteit wilt hebben, maar wel kleiner dan TIFF
TIFF: als je wilt gaan bewerken (geavanceerd)

Als je een foto wilt verkleinen in grootte, moet je eerst kijken welke extensie de foto nu heeft. BMP? Dan in JPG (JPEG) opslaan. Is de extensie al JPG? Dan kun je alleen nog de foto kleiner maken (dus lengte/breedte), en dan nogmaals opslaan. Dit gaat wel gepaald met (extra) kwaliteitsverlies.
Oud 15-04-2004, 10:51
Rob
Rob is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-04-2004 @ 08:51 :
Beetje wankel verhaal.

Een foto heeft doorgaans veel meer (unieke) kleuren dan 256. GIF is dus alleen geschikt voor computer-graphics, waar er sprake is van maar heel weinig unieke kleuren die erin zitten. Dus:

JPG: voor foto's
GIF: voor computergraphics (zoals een screenshot)
PNG24: als je de beste kwaliteit wilt hebben, maar wel kleiner dan TIFF
TIFF: als je wilt gaan bewerken (geavanceerd)
.
Ik zeg ook alleen maar wat ik me herinner van het onderzoek dat ik twee jaar geleden voor Informatica moest doen. Dus jah, het is wankel. ^_^;
Reageren

Regels voor berichten