Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2004, 10:50
Shai-Hulud
Shai-Hulud is offline
Je hebt een vacuum glazen bol met daarin een electronen kanon. Aan weerszijden staan twee Helmholtz spoelen die een homogeen magnetisch veld maken in het midden van de bol, waar ook het electronen kanon staat. Hierdoor gaan de electronen rondjes vliegen in dat vlak (door de lorenzkracht). Nu wil ik voor een practische opdracht de verhouding q/m uitrekenen door middel van deze proef en daarvoor hebben we de straal van de circelbeweging van de electronen nodig. Nu is mijn vraag: Hoe bepaal je de straal van die circelbeweging? Je kan dus niet in de bol komen en omdat het rond is, is er een afwijking door dat glas.
Help alsjeblieft!!! (ik kan natuurlijk ook overdrijven)
Oud 15-04-2004, 11:14
Tampert
Tampert is offline
als je de magneten uit hebt staan gaan de elektronen alle kanten op, maar ze komen allen loodrecht uit de bol. Als ze een cirkelbeweging maken zullen ze een andere hoek maken met de rand van de bol.
Oud 15-04-2004, 14:24
nienie
nienie is offline
Ik heb deze proef vorig jaar gedaan: wij hadden boven en onder de bol twee LEDjes geplaatst en daar de afstand tussen gemeten. Vervolgens hebben we in de DOKA verschillende combinaties van magnetische veldsterkte en spanning uitgeprobeerd en van elke proef een digitale foto gemaakt. De foto's lichtelijk bewerkt worden (contrast en lichtintensiteit verhogen) om de cirkel en de twee LEDjes goed te kunnen zien. Alle foto's hebben we uitgeprint en met een lineaal de afstand tussen de LEDjes op de foto en de diameter van de cirkel gemeten. Door de verhouding van de afstand tussen de LEDjes in het echt - op de foto konden we de werkelijke straal van de cirkel berekenen.

Het kan vast ook wel op andere manieren, maar zo hebben wij het gedaan.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 14:36
Shai-Hulud
Shai-Hulud is offline
In ieder geval hartelijk bedankt. Nu kan ik de proef wel tot een goed einde brengen denk ik.
Reageren

Regels voor berichten