Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2004, 19:49
niceman1984
niceman1984 is offline
Noord-Korea staat 'op punt van kernoorlog met VS'

Gepubliceerd op vrijdag 09 april 2004

SEOUL (ANP) - Noord-Korea heeft vrijdag verklaard dat de impasse over zijn nucleaire ambities het land op de rand van een nucleaire oorlog met de Verenigde Staten heeft gebracht. De Amerikaanse vice-president Cheney vertrekt vrijdag voor een reis langs Aziatische landen.

Het officiële persbureau KCNA van de stalinistische staat beschuldigt Washington ervan ,,de militaire situatie op het Koreaanse schiereiland tot de rand van een nucleaire oorlog te hebben gedreven'' met plannen voor een preventieve aanval op Noord-Korea.

Cheney begint zijn rondreis zaterdag in Japan. Later reist hij nog door naar China en Zuid-Korea. Hij zal er in Tokio en Seoul op aandringen geen militairen uit Irak terug te trekken. Het is Cheneys derde buitenlandse trip, sinds hij begin 2001 als vice-president werd beëdigd.

Uraniumverrijkingsprogramma

Noord-Korea en vijf andere landen (VS, China, Rusland, Japan en Zuid-Korea) voerden in februari overleg over Noord-Korea's nucleair programma. KCNA noemde dat overleg ,,vruchteloos'', omdat de VS blijven vasthouden aan hun eis dat Noord-Korea eerst zijn nucleaire ambitie opgeeft.

Washington wil pas met concessies komen, als de regering in Pyongyang haar plutonium en uraniumverrijkingsprogramma opgeeft. Noord-Korea spreekt tegen dat het uranium verrijkt en wil zijn plutoniumprogramma voor wapenproductie stoppen in ruil voor gelijktijdige tegemoetkomingen van de VS.

Atoomgeleerde zag Noord-Koreaanse kernwapens

Gepubliceerd op dinsdag 13 april 2004

NEW YORK (ANP) - De Pakistaanse atoomgeleerde Abdul Qadeer Khan, die in het geheim de nucleaire kennis van zijn land verkocht aan Libië, Iran en Noord-Korea, heeft vijf jaar geleden in dat laatste land drie kernwapens gezien.

Khan vertelde zijn ondervragers dat hij zijn waarneming had gedaan in een geheime ondergrondse nucleaire installatie op een uur afstand van de hoofdstad Pyongyang en niet in de nucleaire installatie in Yongbyon. Dat meldde de Amerikaanse krant The New York Times dinsdag.

De krant citeerde niet met name genoemde Aziatische en Amerikaanse functionarissen die door Pakistaanse collega's waren ingelicht over de inhoud van de verhoren van Khan. Als het verhaal van Khan juist is, zou het de eerste keer zijn dat een buitenlander een Noord-Koreaans kernwapen heeft gezien.

Functionarissen van Amerikaanse inlichtingendiensten zeiden tegen The New York Times dat het door Khan waargenomen aantal wapens ruwweg overeenkomt met de schatting die experts van de inlichtingendienst CIA hebben gemaakt op basis van de hoeveelheid plutonium die Noord-Korea zou kunnen produceren. Sommige door de krant geraadpleegde experts betwijfelen of Khan over voldoende know how beschikte om te kunnen zien of de aan hem getoonde kernbommen compleet waren.

Pakistan is bezig de buurlanden van Noord-Korea in te lichten over de informatie die aan het licht is gekomen tijdens de verhoren van Khan over diens illegale handel.

Tsja wellicht een kernoorlog op recente tijd? kunnen we weer een stuk aarde voor de komende tienduizenden jaren onleefbaar maken.

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 20:22.
Advertentie
Oud 15-04-2004, 19:50
Teerbal
Teerbal is offline
ach korea zal geen minuut stand houden
Oud 15-04-2004, 19:56
hippie jesse
hippie jesse is offline
eeuh ja, gelukkig licht het zo ongeveer helemaal precies aan de andere kant van de aardbol
Oud 15-04-2004, 19:57
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Teerbal schreef op 15-04-2004 @ 20:50 :
ach korea zal geen minuut stand houden
Die minuut is anders genoeg om, zoals niceman al stelt, een stuk aarde voor duizenden jaren onleefbaar te maken.

Bovendien denk ik dat Noord-Korea wel eens tegen zou kunnen vallen qua gemakkelijk winnen. Een beetje zoals Irak.
Oud 15-04-2004, 20:01
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-04-2004 @ 20:57 :
Die minuut is anders genoeg om, zoals niceman al stelt, een stuk aarde voor duizenden jaren onleefbaar te maken.

Bovendien denk ik dat Noord-Korea wel eens tegen zou kunnen vallen qua gemakkelijk winnen. Een beetje zoals Irak.
hmmz zie niet in waarom, je gooit bommen en klaar. Wie heeft het over wederopbouwen
Oud 15-04-2004, 20:03
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Teerbal schreef op 15-04-2004 @ 21:01 :
hmmz zie niet in waarom, je gooit bommen en klaar. Wie heeft het over wederopbouwen
...en in de tussentijd zijn eventuele Noord-Koreaanse kernraketten al onderweg om van Californië een nucleaire woestenij te maken.

En jij denkt dat je er met het gooien van een paar bommetjes al bent? Als je een land wil uitschakelen zul je heel wat meer moeten doen dan dat.
Oud 15-04-2004, 20:06
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-04-2004 @ 21:03 :
...en in de tussentijd zijn eventuele Noord-Koreaanse kernraketten al onderweg om van Californië een nucleaire woestenij te maken.

En jij denkt dat je er met het gooien van een paar bommetjes al bent? Als je een land wil uitschakelen zul je heel wat meer moeten doen dan dat.
nou we hebben altijd nog een afweer rekaet systeem. Eeen oorlog kan je volgens mij wel degelijk "winnen" door 20 nukes erop te gooien op grote steden. Waar blijft het verzet dan?
Oud 15-04-2004, 20:11
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Teerbal schreef op 15-04-2004 @ 21:06 :
nou we hebben altijd nog een afweer rekaet systeem. Eeen oorlog kan je volgens mij wel degelijk "winnen" door 20 nukes erop te gooien op grote steden. Waar blijft het verzet dan?
Als je nukes gooit is het idd wat sneller afgelopen, maar dan is heel Noord-Korea naar de klote, en krijgen China, Zuid-Korea en Zuidoost-Rusland er ook nogal last van. En dat kan weer tot gevolg hebben dat de situatie daar flink uit de klauwen loopt, en dat mondt bijne automatisch uit in de Derde Wereldoorlog.

Nee, Bush kan maar beter van z'n nukes afblijven, of het zou wel eens heel erg fout kunnen lopen.
Oud 15-04-2004, 20:12
Teerbal
Teerbal is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-04-2004 @ 21:11 :
Als je nukes gooit is het idd wat sneller afgelopen, maar dan is heel Noord-Korea naar de klote, en krijgen China, Zuid-Korea en Zuidoost-Rusland er ook nogal last van. En dat kan weer tot gevolg hebben dat de situatie daar flink uit de klauwen loopt, en dat mondt bijne automatisch uit in de Derde Wereldoorlog.

Nee, Bush kan maar beter van z'n nukes afblijven, of het zou wel eens heel erg fout kunnen lopen.
puur theoretisch over het winnen van een oorlog
Oud 15-04-2004, 20:14
Hapna
Hapna is offline
Als er dan toch nukes gegooid moeten worden, doe dan maar op Washington
Oud 15-04-2004, 20:16
Joostje
Joostje is offline
Ok, ik geef je één topic waar je al je commie onzin op kwijt kunt.
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zij schieten er 3 af.

1 op Japan
1 op Zuid-Korea
1 op de VS

2 ervan storten neer (Noord-Koreaanse technologie kennende ).

De derde:
1. ontploft;
2. ontploft niet.

Dus... 16% kans dat Amerika geraakt wordt. En dan nog maar één stad. Die Noord-Koreaanse dingen zijn citybusters, waarmee je hooguit een stad als Seoul, Tokyo, Seattle of LA plat kan gooien. De rest van het land in kwestie staat dan nog.

En ondertussen zijn er dan al een stuk of 100 kernwapens onderweg naar Noord-Korea om dat hele land in een groot parkeerterrein te veranderen. Amerikaanse, met Westerse technologie. Die niet in de lucht uiteen vallen of niet ontploffen.
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Joostje schreef op 15-04-2004 @ 21:16 :
Ok, ik geef je één topic waar je al je commie onzin op kwijt kunt.
Wijzig de titel dan in 'Het Grote CommunismeTopic'.

Edit: dank u zeer, oh waarde heer.

Spoiler

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 20:27.
Oud 15-04-2004, 20:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-04-2004 @ 21:16 :
Zij schieten er 3 af.

1 op Japan
1 op Zuid-Korea
1 op de VS

2 ervan storten neer (Noord-Koreaanse technologie kennende ).

De derde:
1. ontploft;
2. ontploft niet.

Dus... 16% kans dat Amerika geraakt wordt.
Ik zou niet tè makkelijk van deze kansberekening uitgaan. Wie weet is die Noord-Koreaanse technologie wel heel wat beter dan wij durven vermoeden...
Citaat:
En dan nog maar één stad. Die Noord-Koreaanse dingen zijn citybusters, waarmee je hooguit een stad als Seoul, Tokyo, Seattle of LA plat kan gooien. De rest van het land in kwestie staat dan nog.
Het lijkt mij ernstig genoeg als er een stad als Tokyo of LA (15 miljoen inwoners) totaal vernietigd wordt.
Citaat:
En ondertussen zijn er dan al een stuk of 100 kernwapens onderweg naar Noord-Korea om dat hele land in een groot parkeerterrein te veranderen. Amerikaanse, met Westerse technologie. Die niet in de lucht uiteen vallen of niet ontploffen.
Hiervoor verwijs ik naar een eerdere quote van mij:
Citaat:
ik schreef:

Oud 15-04-2004, 20:50
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 15-04-2004 @ 21:32 :
Ik zou niet tè makkelijk van deze kansberekening uitgaan. Wie weet is die Noord-Koreaanse technologie wel heel wat beter dan wij durven vermoeden...

Het lijkt mij ernstig genoeg als er een stad als Tokyo of LA (15 miljoen inwoners) totaal vernietigd wordt.
Je hebt gelijk nooit je tegenstander onderschatten, als ene bom op Seoul valt zijn er miljoenen doden vette massamoord en dan gooit VS nukes op Pyongyang, btw ik weet niet dat jullie dit wisten maar Zuid Korea heeft ook kernwapens opgeslagen in dat land (kernwapens van de VS welteverstaan) dussah ZKorea zal ook wel een vergeldering actie willen ondernemen.
Oud 15-04-2004, 20:53
Joostje
Joostje is offline
Dit gaat nergens meer over.

Regels voor berichten