Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2004, 10:45
FastJapie
FastJapie is offline
Hey.
Ik heb maandag een practicum voor een cijfer. Wij hebben in de klas al uitgelegd gekregen hoe de opstelling zal zijn, en wat we ongeveer kunnen verwachten.
Nou heb ik deze opstelling een beetje geprobeerd na te maken( met Paint) en ik zal jullie willen vragen of jullie ervaring hebben met zo'n proef of , dat jullie weten wat het verband is tussen delta-massa en delta-labda in deze opstelling:
http://picserver.student.utwente.nl/...picserver.jpeg
SB=Spanningsbron

Het practicum werkt volgens mij als volgt. We sluiten de kabels van de sb aan op de trillingsbron en zetten wisselstroom aan. Hierdoor zal het touwtje een trilling gaan maken.
Nu is het aan ons om het statief met katrolletje zo ver te verplaatsen dat wij een mooie staande golf krijgen. Daarna moeten wij in het emmertje verschillende massa's doen en dan vervolgens labda meten. Met de meetresultaten moeten wij in een ander lokaal een verwerking van dit practicum uitvoeren.
Zou een van jullie kunnen zeggen wat het verband is tussen de massa en labda? Of als je iets anders nuttigs weet over dit practicum dat kunnen zeggen?
Oud 17-04-2004, 13:43
sdekivit
sdekivit is offline
dit is dus een staande golven in een koord met 2 vaste uiteinden:

l = n x 0,5 labda met v = labda x f

--> hang een massa aan het koord zodat je een mooie staande golf krijgt

--> noteer de massa, meet de lengte van het koord en bereken labda (1 buik = 0,5 labda , 2 buiken = 2 x 0,5 labda, 3 buiken = 3 x 0,5 labda enz)

--> ga nu de massa veranderen totdat je weer een mooie staande golf krijgt en bepaal weer de lengte van het koord. Bereken daarbij weer de labda.

ga zo door en verwerk je meetresultaten in een diagram en bepaald door assentransformatie ofzo dhet verband zo zou ik het aanpakken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten