Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2001, 11:30
Joelle
Joelle is offline
Kan iemand mij misschien helpen????

ik moet voor biologie een postermaken over erfelijkziektes, nou heb ik het klinefelter syndroom gevonden, maar ik kan nergens op het internet vinden of het nou echt erfelijk is!! het moet vrijdag af zijn dus wie kan mij helpen!!???

Joelle
Oud 17-04-2001, 13:28
Verwijderd
interseksualiteit (hetzelfde als het klinefelter syndroom), in de dierkunde gevallen van tweeslachtigheid die als afwijking van de normale (één)geslachtelijkheid optreden.
Bij de mens noemt men interseksualiteit het vóórkomen van geslachtskenmerken behorende tot het andere geslacht. Men onderscheidt twee vormen.
1. Pseudohermafroditisme of fenotypische interseksualiteit. Door een stoornis in de productie van geslachtshormonen ontwikkelt de mannelijke vrucht (met XY-chromosomen) in vrouwelijke richting, de vrouwelijke vrucht met XX-chromosomen in mannelijke richting. Bij de mannelijke vrucht zorgen hormonen uit de zaadballen ervoor dat de aanleg van de geslachtsorganen zich in mannelijke richting ontwikkelt. Is er een hormonale stoornis in de zaadballen van de vrucht, dan ontwikkelt deze zich in vrouwelijke richting: feminisatie van de geslachtsorganen. De penis is dan kleiner en lijkt op een clitoris. Door ook andere afwijkingen (o.a. gespleten balzak) lijken de uitwendige geslachtsorganen op die van een vrouw. Bij de vrouwelijke vrucht ontwikkelt zich de aanleg van de geslachtsorganen ook zonder stimulans van de eierstok in vrouwelijke richting. Een overmaat aan mannelijke hormonen door bijv. een stoornis in de bijnierschors dwingt echter de geslachtsorganen zich in mannelijke richting te ontwikkelen.
2. Genetische interseksualiteit zonder pseudohermafroditisme betreft mannen met soms aanzienlijke borsten, maar met normale, zij het soms wat kleine, uitwendige geslachtsorganen. Zij zijn als regel onvruchtbaar door een stoornis in de zaadproductie. Zij bezitten meer dan één X-chromosoom, naast een Y-chromosoom (syndroom van Klinefelter).
(encarta)

p.s. Ik hoop dat je er iets mee kan.

[Dit bericht is aangepast door iemand of niemand (17-04-2001).]
Met citaat reageren
Oud 17-04-2001, 13:51
Verwijderd
--> biologie
Met citaat reageren
Oud 17-04-2001, 15:13
Joelle
Joelle is offline
ja maar is het nou erfelijk of niet???
Oud 17-04-2001, 15:45
Max
Max is offline
Ik weet het niet zeker maar ik denk het niet. Ik weet wel zeker dat de meeste(misschien wel aleemaal) hermafrodieten onvruchtbaar zijn. Dit zou dus automatisch ook betekenen dat het niet erfelijk is simpelweg omdat ze geen nakomelingen kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2001, 16:15
Verwijderd
[QUOTE]Max schreef:
Ik weet het niet zeker maar ik denk het niet. Ik weet wel zeker dat de meeste(misschien wel aleemaal) hermafrodieten onvruchtbaar zijn. Dit zou dus automatisch ook betekenen dat het niet erfelijk is simpelweg omdat ze geen nakomelingen kunnen maken.[/QUOTE
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Het is niet erfelijk.

Met citaat reageren
Oud 17-04-2001, 16:34
Joelle
Joelle is offline
maar stel nou voor dat die man toch een kind krijgt (want ze hebben wel zaad productie) hoeveel procent kans heeft dat kind dan dat hij het ook kan krijgen???

[Dit bericht is aangepast door Joelle (18-04-2001).]
Reageren

Regels voor berichten