Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2004, 09:23
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
He ik zit met een probleempje. Ik zit in havo drie en twijfel nog als bijvak tussen frans en M en O. Ik heb al duits gekozen en aan de ene kant vind ik frans een te mooie taal om te laten vallen maar ben ik slecht in lees en luistertoetsen en dat is belangrijk als deelvak frans. Bij M en O heb ik gehoord dat het een saai vak is maar dat het wel handig is. Mensen help me

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2004, 09:31
Dolores
Dolores is offline
Wat heb je voor profiel gekozen? Als je C&M of E&M gaat doen heb je al economie. Als je N&G of N&T gaat doen heb je geen economie, en kan je misschien beter wel m&o erbij kiezen, omdat je anders niks 'economie-achtigs' hebt.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 12:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit in 6VWO en doe N&G met m&o (en sk2) niet zo'n logische keuze dus maar ik vind het juist wel fijn dat ik naast al mijn exacte vakken en talen ook nog eens wat anders heb. Of m&o een saai vak is schijnt heel erg per school, docent en lesmethode te verschillen. Zelf vind ik m&o zeker niet saai, ik doe het graag en haal goede cijfers. Ik zou het ook van harte aanbevelen.
Oud 21-04-2004, 13:20
Veldheer
Veldheer is offline
Het hangt er ook maar net van af wat voor opleiding je wilt gaan doen na je HAVO. Weet je dat al?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:29
Verwijderd
Ik denk dat of een vak leuk is of niet sowieso erg afhangt van de leraar(es), de lesmethode en hoe goed je bent.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:04
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Mijn profiel is E en M maar ik heb net gehoord dat frans 1 alleen uit lezen en luistertoetsen bestaat wat de kans groter maakt dat ik M en O ga kiezen. Ik weet nog niet goed wat voor opleiding ik hierna ga doen misschien hotelmanagement of politieacademie.
Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:04
Girl87
Girl87 is offline
Als je hotelmanagement wilt doen, is een taal vereist en M&O aanbevolen. Aangezien je al Duits hebt gekozen, zou ik M&O kiezen! Heel handig als je iets binnen het management wilt doen.
Oud 23-04-2004, 14:19
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
grafieken heb je bijna niet bij M&O, zoals bij economie.
Wat je bij M&O vooral moet kunnen is uit een grote berg informatie en getallen de juiste zoeken voor je berekeningen. Je moet dus van de begrippen goed weten wat ze inhouden en waar ze van afhangen. Ook moet je handig zijn in het opstellen van schemaatjes, zoals een balans, maar dat komt er vooral op neer dat je weet wat aan de ene kant moet en wat aan de andere kant. De berekeningen zijn vaak niet moeilijker dan iets optellen/vermenigvuldigen, dus niet goed zijn in wiskunde is geen bezwaar, maar het vak wordt niet door iedereen even makkelijk gevonden.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:21
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
Oke maar wat vinden die ander moeilijk dan? En wat houd precies een balans stellen in?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:20
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
kort gezegd is een balans van een bedrijf is een overzicht waarop te zien is wat de bezittingen zijn van een bedrijf (van gebouwen, machines, inventaris tot geld op de bank) aan de ene kant en aan de andere kant het geld waarmee die bezittingen zijn betaald.
De mensen die M&O moeilijk vinden, hebben vaak het meest moeite met de berg informatie uitzoeken en het uit elkaar houden en categoriseren van de begrippen (je leert vaak heel veel termen waar je waarschijnlijk nog nooit van gehoord hebt en veel van die termen lijken nogal op elkaar. daarnaast moet je op overzichten verschillende gegevens is verschillende categorieën plaatsen en daar zijn nogal wat twijfelgevallen als je niet precies weet wat de categorieën inhouden).
Het is natuurlijk een stuk makkelijker als het je interesseert; ik ken weinig mensen die bedrijfseconomische zaken wel interessant vinden, maar M&O erg moeilijk. Als je het echter kiest, om maar een bijvak te hebben, kan het je misschien wel tegenvallen. Ik zelf vond M&O wel leuk en het was ook wel afwisselend, omdat we ook praktische opdrachten moesten maken, maar dat ligt natuurlijk aan je docent.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:42
Ajacied 01
Ajacied 01 is offline
oke bedankt Young grow Old. Ik denk dat ik nu geen M en O ga kiezen maar frans 1,2 en duits 1. Jaja ik verander snel van gedachten dus et kan nog alle kanten op. Maar ik sta maar een 6,1 op frans ik hoop dat dat genoeg is want ik ben misschien samen met 8(van de 20) anderen de enige die voldoende staan op Frans. Ik heb gelezen dat er weinig mensen zijn in Ned die goed Frans kunnen spreken en ik vind het een mooie taal alleen ik hoop niet dat ik dan dezelfde lerares krijg als dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 21:18
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Over grafieken: de enige grafieken die je bij m&o tegenkomt zijn grafieken voor het opstellen van een break-even analyse (ik weet niet of je dat op de havo krijgt overigens) en dat zijn makkelijk op te stellen grafieken. Verder is m&o vooral logisch nadenken en de goede dingen bij elkaar optellen en de juiste formules toepassen (die formules worden bij je examen gegeven dus die hoef je ook niet helemaal van buiten te kennen).
Reageren

Regels voor berichten