Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2004, 18:46
Sitroentje
Sitroentje is offline
hey iedereen...

Ik moet voor Engels in debat gaan met anderen over vrouwelijke priesters in de katholieke kerk, en ik ben pro... Nu heb ik al een paar argumenten, maar ik vrees dat die niet genoeg zijn... Op google en dergelijke kan ik geen informatie vinden. Weten jullie geen argumenten meer? Het moet niet in het Engels, en het moet ook niet uitgewerkt zijn, dat doe ik wel

Mercikes...
xxx
Oud 25-04-2004, 18:57
Gatara
Gatara is offline
Misschien heb je wat aan dit krantenartikel:
http://www.bgnews.com/vnews/display..../3eb5f5c5abdec

Verder is het vaticaan een beetje aan het hervormen, dus waarom niet op het gebied van priesters?
http://www.cathnews.com/news/403/50.php

En vergeet niet apostel Junia - een vrouw -:
"In Romans 16:7, Paul praises a woman named Junia as "outstanding among the apostles." Despite the modern mistranslation of her name as masculine "Junias" or "Junius," no commentator prior to the 13th century questioned that this apostle was a woman.1 "
http://www.godswordtowomen.org/katheryn.htm
Oud 25-04-2004, 19:12
Verwijderd
ik ben tegen:

priesters vertegenwoordigen in een katholieke kerk jezus zelf. Zij wijden de hosties en de wijn in. In vind dat je een belangijk persoon als jezus niet mag vervangen door een vrouw. Daarbij waren de apostelen ook allemaal mannen, geen vrouwen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:14
Sitroentje
Sitroentje is offline
als ge de vorige reactie goe gelezen hebt, dan ziet ge dat er 1 apostel waarschijnlijk vrouwelijk was...
Of heb ik dat niet goed begrepen?
Oud 25-04-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Femmytje schreef op 25-04-2004 @ 20:14 :
als ge de vorige reactie goe gelezen hebt, dan ziet ge dat er 1 apostel waarschijnlijk vrouwelijk was...
Of heb ik dat niet goed begrepen?
ik heb nog nooit iets gehoord over een vrouwelijk apostel, de enige volgeling die vrouwelijk was was maria magdelena, en dat was zijn vriendin.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:17
Sitroentje
Sitroentje is offline
kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb...
Oud 25-04-2004, 19:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-04-2004 @ 20:15 :
ik heb nog nooit iets gehoord over een vrouwelijk apostel, de enige volgeling die vrouwelijk was was maria magdelena, en dat was zijn vriendin.
ja, omdat t dus volgens bovenstaande bron na de dertiende eeuw verzwegen werd dat Junia een vrouwelijke apostel was.

Geen vreemd iets. Er werd/wordt wel meer door de katholieke kerk verzwegen.
Oud 25-04-2004, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2004 @ 20:18 :
ja, omdat t dus volgens bovenstaande bron na de dertiende eeuw verzwegen werd dat Junia een vrouwelijke apostel was.

Geen vreemd iets. Er werd/wordt wel meer door de katholieke kerk verzwegen.
wie is junia in godsnaam?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:25
Sitroentje
Sitroentje is offline
voor zover ik begrepen heb, is Junia een vrouwelijke apostel van wie ze de naam verkeerd hebben vertaald, en zo dacht iedereen dus dat hij/zij mannelijk was...

Maar is dit bewezen of niet?
Oud 25-04-2004, 19:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Femmytje schreef op 25-04-2004 @ 20:25 :
voor zover ik begrepen heb, is Junia een vrouwelijke apostel van wie ze de naam verkeerd hebben vertaald, en zo dacht iedereen dus dat hij/zij mannelijk was...

Maar is dit bewezen of niet?
je zou het alleen kunnen bewijzen door terug in de tijd te gaan

Vergeet niet dat de katholieke kerk veel verdoezeld heeft om het volk maar ja en amen te laten zeggen.
Zo is het niet altijd geweest dat priesters celibaat moeten leven en zo waren er ook opeens aflaten waarmee je je ziel kon kopen. of zoiets.

Het zou me niets verbazen om de macht van de vrouw in te perken in het politieke en religieuze leven door domweg te ontkennen dat er een vrouwelijke apostel was.

Nog wat links:
http://www.churchofgoddfw.com/monthly/junia.shtml
http://www.religioustolerance.org/femclrg5.htm
http://www.religioustolerance.org/ord_bibl.htm

Apostel Junia:
http://www.geocities.com/abdulmuhib/junia
Oud 26-04-2004, 17:22
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-04-2004 @ 20:12 :
*

priesters vertegenwoordigen in een katholieke kerk jezus zelf.*
nu sla je wel érg door. De Paus is de plaatsvervanger van Petrus op aarde (dus ook een beetje van Jezus), een priester is 'slechts' een man die het woord van God verkondigt
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 18:01
Gatara
Gatara is offline
een pastoor kan wel een jezus maken
Oud 28-04-2004, 15:54
Levitating Nun
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2004 @ 19:01 :
een pastoor kan wel een jezus maken
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 16:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 28-04-2004 @ 16:54 :
hij verandert die hosti toch in het licham van jezus en de wijn in het bloed van jezus? En je moet toch ook geloven dat dit ook echt gebeurt?

of zoiets
Oud 28-04-2004, 20:13
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
*in principe zou je volgens de emancipatie moeten zeggen dat ook vrouwen priesters mogen zijn. Iedereen gelijk voor de wet, dus ook zij mogen dat.
*vrouwelijke misdienaars mogen wel (hoewel ze dat ook proberen te verbieden) en vrouwelijke lectors en vrouwelijke organisten
*idd jezus ed --> mannelijk
*voor de kerk moeten vrouwen voor nakomelingen zorgen, wat niet kan als ze celibatair leven
*als er homoseksuele priesters mogen zijn (met alle respect hoor), vind ik dat ook vrouwen priester mogen zijn.
*in feite gaat het over de boodschap die overgebracht wordt tijdens de mis, en over het "samen geloof beleven", dus dan maakt het toch niet veel uit of de priester een vrouw is of niet?
Oud 28-04-2004, 20:24
Levitating Nun
Citaat:
Gatara schreef op 28-04-2004 @ 17:26 :
hij verandert die hosti toch in het licham van jezus en de wijn in het bloed van jezus? En je moet toch ook geloven dat dit ook echt gebeurt?

of zoiets
lieve Gatara...dat heet volgens mij symboliek....
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 20:26
Levitating Nun
Citaat:
Liesjeuh schreef op 28-04-2004 @ 21:13 :
*als er homoseksuele priesters mogen zijn (met alle respect hoor), vind ik dat ook vrouwen priester mogen zijn.
Uh...homo's mogen alleen priester worden als ze hun homoseksualiteit niet practiseren. Daar zit een verschil in.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 08:48
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 28-04-2004 @ 21:24 :
lieve Gatara...dat heet volgens mij symboliek....
"The presence of Christ's true body and blood in this sacrament cannot be detected by sense, nor understanding, but by faith alone, which rests upon Divine authority. Hence, on Lk. 22:19: "This is My body which shall be delivered up for you," Cyril says: "Doubt not whether this be true; but take rather the Saviour's words with faith; for since He is the Truth, He lieth not.""
http://www.newadvent.org/summa/407501.htm

maar goed. zoals je verder op die pagina kan lezen, zijn ze daar nog niet echt over uit
Oud 29-04-2004, 14:24
Levitating Nun
Citaat:
Gatara schreef op 29-04-2004 @ 09:48 :
"The presence of Christ's true body and blood in this sacrament cannot be detected by sense, nor understanding, but by faith alone, which rests upon Divine authority. Hence, on Lk. 22:19: "This is My body which shall be delivered up for you," Cyril says: "Doubt not whether this be true; but take rather the Saviour's words with faith; for since He is the Truth, He lieth not.""
http://www.newadvent.org/summa/407501.htm

maar goed. zoals je verder op die pagina kan lezen, zijn ze daar nog niet echt over uit
Ik ben geen priester maar here goes:

Volgens mij bedoelde Jezus het ook symbolisch, het was immers geen echt bloed of lichaam wat de apostelen tot zich namen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten