Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2004, 11:56
Firefly182
Firefly182 is offline
Ik wil graag psychologie gaan studeren, maar ik vroeg me af hoe de studenten de studie zelf ervaren. Dus: wie studeert dit en kan mij iets meer over de studie vertellen.
Ik ben van plan om op HBO niveau te gaan, aangezien ik denk dat universitair iets te hoog gegrepen is. Kan dit kloppen of valt de studie wel mee? En in hoeverre wordt er met wiskunde B gewerkt?
Oud 29-04-2004, 13:18
Charlottetje
Charlottetje is offline
psychologie op HBO-niveau? Ik ken er alleen de propedeuse van en aan de open universiteit en LOI-cursussen enzo.
Mar goed, ik studeer het zelf niet en voor zover ik het weet van mensen die het wel studeren komt er veel statistiek in voor (wiskunde a dus)
veel succes in elk geval!
Oud 29-04-2004, 13:24
Verwijderd
In Deventer (oid) kun je idd psychologie op HBO-niveau doen. Zijn al ontzettend veel topics over, ff de zoekfunctie gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 13:26
clubje
clubje is offline
Ik raad je ten zeerste aan om eerst eens dit topic te lezen. Daar vind je al veel nuttige informatie:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=794890

Zoals je daar kunt lezen heb ik psychologie gedaan (weliswaar in België, maar dat maakt niks uit).
Ik wil mijn uitleg en mening enz nog eens opnieuw doen als je wil, maar misschien lees je best eerst eens dat topic.

grtz!
clubje
Oud 29-04-2004, 14:25
martijn1985
martijn1985 is offline
ik doe universitair-psychologie, als je vragen hebt....zie mijn info..
Oud 05-05-2004, 21:06
Firefly182
Firefly182 is offline
nou, dat topic was aardig duidelijk. Alleen het ging allemaal over universitair psychologie... Het zegt me dus eigenlijk nog niets hoe het op HBo-niveau is.
Laat ik eens even de zoekfunctie gebruiken dan
Oud 06-05-2004, 10:17
The0
The0 is offline
Ik weet niet zeker of ze dit gaat waarderen maar ik denk het wel. Loontjuh is al aangenomen voor de studie psychologie HBO in deventer (meen te herinneren dat het al wel vol was, maar hou me daar niet op vast). Stuur haar misschien een keer een PM, zij kan je wel meer vertellen.
Oud 06-05-2004, 10:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik zou zelf juist niet psychologie op HBO niveau willen doen omdat er tig meer afgestuurde psychologen zijn die het op universitair niveau hebben gedaan en dus allemaal boven je staan. Je moet jezelf dan ontzettend bewijzen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 10:50
Charlottetje
Charlottetje is offline
hoe lang bestaat die HBO-psychologie dan?
bij mijn weten was dat alleen een propedeuse op, ik meen alle, saxion hogescholen (enschede, deventer, apeldoorn)
maar goed.
Oud 06-05-2004, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 06-05-2004 @ 11:50 :
hoe lang bestaat die HBO-psychologie dan?
bij mijn weten was dat alleen een propedeuse op, ik meen alle, saxion hogescholen (enschede, deventer, apeldoorn)
maar goed.
het heet als ik mij niet vergis dan 'toegepast psychologie'.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 12:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-05-2004 @ 12:51 :
ja klopt, ze hebben m alleen niet in apeldoorn (dit is de hogere hotelschool namelijk).

Ze hebben m trouwens wel van het NTI de hbo opleiding psychologie. Deze zit inderdaad in Deventer (maar dacht ook in Tilburg) en bestaat dus wel.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 12:44
Sask!a
Sask!a is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-05-2004 @ 12:51 :
Klopt helemaal!
Veel mensen denken dat je in Enschede en Deventer de 4 jarige HBO-opleiding psychologie kunt doen, maar dat is niet waar!!!
Die zit namelijk in het westen van het land (ik dacht Amsterdam).

Propedeuse Toegepaste Psychologie is 1jarig.
Het is een soort oriëntatiejaar, er zitten 4 opleidingen in verwerkt, namelijk SPH, MWD, P&A en PDW. Vanaf volgend jaar komt de Pabo daar ook nog bij. Verder krijg je veel psychologie. Aan het eind van dit jaar kun je kiezen uit 1 van de opleidingen, die jou het leukste lijkt. Als je alle 42 studiepunten hebt gehaald, kun je echter ook naar de universiteit... Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Liefs Sask!a
Oud 06-05-2004, 13:19
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 06-05-2004 @ 13:44 :
Propedeuse Toegepaste Psychologie is 1jarig.
Het is een soort oriëntatiejaar, er zitten 4 opleidingen in verwerkt, namelijk SPH, MWD, P&A en PDW. Vanaf volgend jaar komt de Pabo daar ook nog bij. Verder krijg je veel psychologie. Aan het eind van dit jaar kun je kiezen uit 1 van de opleidingen, die jou het leukste lijkt. Als je alle 42 studiepunten hebt gehaald, kun je echter ook naar de universiteit... Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dat is inderdaad wat ik ook wist!
Oud 09-05-2004, 16:06
Sask!a
Sask!a is offline
Eerlijk gezegd weet ik er nog wel meer over, doe de studie zelf...
Maar dit was zeg maar een korte samenvatting... Dus als iemand nog specifiekere vragen heeft, u bent welkom

Liefs Saskia
Oud 09-05-2004, 21:17
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 09-05-2004 @ 17:06 :
Eerlijk gezegd weet ik er nog wel meer over, doe de studie zelf...
Maar dit was zeg maar een korte samenvatting... Dus als iemand nog specifiekere vragen heeft, u bent welkom

Liefs Saskia
Wat is het verschil dan tussen hbo-psychologie en universiteit? Ben je allebei psycholoog? En waarom zou je dan kiezen voor universiteit als het ook op hbo-niveau kan?
Oud 09-05-2004, 21:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Tampert schreef op 09-05-2004 @ 22:17 :
Wat is het verschil dan tussen hbo-psychologie en universiteit? Ben je allebei psycholoog? En waarom zou je dan kiezen voor universiteit als het ook op hbo-niveau kan?
iedere boerenlul mag zichzelf zonder enige vorm van kennis psycholoog of psychotherapeut noemen. Beide titels zijn namelijk niet beschermd. Wat wel beschermd is, is de titel 'psycholoog NIP'. NIP staat voor het Nederlands Instituut Psychologen. Van dit instituut kunnen alleen zij lid worden die een universitaire studie psychologie hebben afgerond (en dus hun drs. of master hebben).
Waarom je voor de uni zou kiezen is voor psychologie gelijk als bij alle andere opleidingen waar een HBOvariant voor bestaat. Op de uni leer je de stof gebruiken, op het HBO leer je de stof reproduceren. Het gaat om het wetenschappelijke denken, het zelfstandig leren en natuurlijk de daar uit voortkomende diepgang die die uni biedt.
Reageren

Regels voor berichten