Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2001, 18:22
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
Ik heb morgen een experimentje, waarin ik volledig vast kom te zitten. Het gaat om scheikunde.

Je krijgt een onbekend zout. Het is óf magnesiumnitraat óf calciumnitraat óf zinknitraat.

Ik moet een methode ontwerpen om na te gaan welk zout dit is.

Ik krijg een onbekend zout. Het is óf magnesiumchloride, óf natriumbromide óf natriumsulfaat.

Hierbij moet ik weer een methode ontwerpen om na te gaan welk zout dit is.

Hierbij moeten de kloppende reactievergelijkingen gegeven worden natuurlijk. Ik ga nog even goed in m'n binas spitten in de hoop het antwoord te vinden. Voor de rest ligt mijn hoop in jullie handen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2001, 18:50
hoi lowlander, hier heb je de oplossingen.

magnesiumnitraat of calciumnitraat
of zinknitraat .. ioniseer de nitraten,
dit is vrij makkelijk, voeg COO toe (pure koolstof) word het klonterig -> dat wijst op een kalk verbinding -> calcium.
geen reactie, dan voeg je water toe, bindt het -> zinknitraat, zoniet... magnesiumnitraat.

Succes,
Meindert

Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 18:57
Verwijderd
kijk eens in BINAS tabel 45....oplosbaarheid v zouten!! Dan kun je iets doen met neerslagreacties, maar k heb nou geen tijd om het uit te leggen.

suc6

Alicia
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 18:59
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
thanks Meindert

Ik was zelf ookal aan het puzzelen geslagen, en ik kwam erachter dat calciumnitraat en magnesiumnitraat slecht met floride-ionen oplossen, zinknitraat wel, dus viel dan zinknitraat af.

Calciumnitraat daarintegen reageert matig met sulfaat, terwijl magnesium dat goed doet.

Nu moet ik nog even deze reactievergelijkingen kloppend maken, en ben ik eruit.

Nu blijft nog altijd mijn tweede vraag staan.

Ik heb geen idee. Binas biedt ook geen uitkomst.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:08
Verwijderd
voor vraag 2: los het op. gooi er bijv. bariumnitraat bij. komt er neerslag dan is het zout natriumsulfaat.
komt er geen neerslag, dan is het natriumbromide of magnesiumchloride. gooi er dan bijv. natriumfluoride bij. komt er neerslag dan is het magnesiumchloride.
Anders is het dus natriumbromide.
Nogmaals kijk in tabel 45.

suc6

Alicia

[Dit bericht is aangepast door Alicia Silverstone (14-05-2001).]
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:14
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
Ik heb al gekeken in tabel 45 van binas, maar kon er niet echt wegwijs in worden. (Het is me al eens uitgelegd maar met megasimpele voorbeelden. 'k Ben blij dat iemand het me zo duidelijk heeft kunnen uitleggen.)
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:19
Verwijderd
snap je het nou wel dan??
je kijkt naar het bariumion...je ziet dat ie NIET neerslaat met het chloor-ion of broomion. Maar wel met het sulfaat-ion. zo werkt dat dus...
maarjah, als je nog iets wil weten vraag je het maar....

Alicia
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:24
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
Hoe moet ik btw zoiets opmerken als "neerslag". In de tabel wordt uitgegaan van de oplossing in water. In heb geen idee wat Alicia met neerslag bedoelt. Ik heb zelf dit experiment nog nooit uitgevoerd, alleen theoretisch een voorbeeld gekregen.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:26
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
Ik snap het theoretische gedeelte zeker, ik heb alleen geeeeeeeeeeeen idee wat je bedoelt met neerslag. Dat het zich bindt ofzo? En zeik me please niet te hard af, hier spreekt slechts iemand die scheikunde moeilijk vindt op VWO niveau.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:29
Verwijderd
ik zeik je toch ook niet af....rare....ik wilde je alleen maar helpen hoor!
neerslag betekent dat er een vaste stof wordt gevormd uit 2 ionen die in combinatie slecht-oplosbaar zijn. dus als dat in water gebeurt zie je die vaste stof ontstaan en dat dwarrelt dan naar de bodem, het water wordt heel troebel. dat heet neerslag.
trouwens, hoe kom je erbij dat ik je aan het afzeiken was, ik vind scheikunde juist onwijs leuk enzo. dus als je wat te vragen hebt vind ik dat alleen maar leuk

xxx

Alicia

[Dit bericht is aangepast door Alicia Silverstone (14-05-2001).]
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:32
LoWLaNDeR
LoWLaNDeR is offline
Ik dacht het om het "snap je het nou wel dan??" gedeelte op de fora waar ik vaak kom (GoT) is dat meestal een dis van een jewelste. Iig bedankt. Ik snap het nu goed.

Ook ik vind scheikunde wel gaaf, alleen ik hou niet zo van practica, geef mij de droge stof maar

Nu verder puzzelen met de reactievergelijkingen...
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 19:37
Verwijderd
ow....nou okee....
suc6 dan maar.
ik had vorig jaar al die proefjes met raden welk zout het was, dat vond ik juist het coolste. maarjah.
doeg,

-x-

Alicia
Met citaat reageren
Oud 14-05-2001, 20:58
Tampert
Tampert is offline
juistum...
s en m betekent neerslag
g betekent géén neerslag. Als er ionen een neerslag kúnnen vormen doen ze dat (vinden ze leuk ofzo).

Najah... het isa eigenklijkk uitgelegd...
Reageren

Regels voor berichten