Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 16:52
Verwijderd
als bedrijven hun betaling wijzingen van handmatig naar automatische incasso, moeten ze mij daar dan op de hoogt van stellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2004, 17:08
Chaucus
Chaucus is offline
Automatisch incasso moet jij zelfs voor tekenen....zonder jouw handtekening kunnen ze niet eens incasseren van je rekening
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 18:19
Verwijderd
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 10:32
Verwijderd
Dat d8 ik ook al.
Iemand die ik ken heeft dus een lening lopen bij een verzekeringsmaatschappij en de rente werd elke maand met de hand overgemaakt. Kwam hij er gister achter dat er ook nog een via incasso opeens werd afgeschreven. Dit was de laatste 2 maanden. Dus hij belt eerst de bank, maar die zegt daar niet verantwoordelijk voor te zijn Daarna bellen we die maatschappij. We vragen om wat uitleg, maar die man wist het niet, omdat de administratie door een ander bedrijf werd geregeled sinds 2 maanden ofzo. Vervolgens zou hij het uizoeken, maar dat duurt een maand. Dus wij zeggen: "Hoe zou jij het vinden als er 1000 euro van je bank is afgeschreven en je moet een maand w88 voordat je het wellicht terug krijgt" Zegt hij: Ik heb geen toestemming gegeven om te tutoyeren Hij: Met wie spreek ik dan? Gooit die gast zo de hoorn op de haak Hebben al een brief ge-emaild maar de bijlage zou leeg zijn Dus gaan hem vandaag op de post doen.

Eigenlijk wil hij ook van die lening af, want hij betaald 5,7% rente en het kan 3,6 zijn bij een andere. Maar kan hij nu zeggen dat hij de overeenkomt boeteloos ontbindt?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 10:45
Ivo
Ivo is offline
Ik zou zo snel mogelijk een aangetekende brief sturen waarin je zegt de overeenkomst te ontbinden wegens het niet nakomen van afspraken van hun kant (en dus een goedkopere lening ergens anders nemen om de boel terug te betalen). En natuurlijk ook het te veel afgeschreven bedrag MET RENTE terugeisen/van het nog te betalen bedrag afhalen. Het zou wel errug makkelijk zijn om iemands rekening te plunderen als je zomaar bij iedereen automatisch kan gaan incasseren zonder handtekening.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 11:06
Chaucus
Chaucus is offline
De vraag is of dat opzeggen van de lening kan op deze manier....daar heb ik geen verstand van.

Wat je iig kunt doen is naar de bank gaan en een gele kaart invullen, waarmee de bank het betaalde geld kan terugvragen. Dit kan alleen met bealingen van hooguit 30 dagen geleden.

Daarnaast een brief naar de verzekeringsmaatschappij om aan te geven dat je niet wilt dat zij automatisch incasseren. (Daar meoten ze zich aan houden). Geef ook de reden aan waarom je het niet wilt. En vertel hen dat je het geld terug wilt hebben (voor zover je het niet bij de bank hebt terug kunnen krijgen)

Tenslotte ook bij de bank een klacht indienen. Bedrijven mogen namelijk niet incasseren zonder toestemming van de klant. Het administratiekantoor doet dit wel en is daarmee fout (illegaal) bezig en de verzekeringsmaatschappij is daar voor verantwoordelijk.

Ga gewoon bij een bankkantoor langs. Telefonisch is dit moeilijk te regelen (ivm handtekeningen enzo).
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 19:14
Martin
Martin is offline
Opvallend, waarom spreek jij van een verzekeringsmaatschappij bij een hypotheek? Heeft hij soms een zogenaamde spaarhypotheek?

De bank is niet verantwoordelijk voor automatische incasso's die gemachtigde bedrijven en instellingen doen ten laste van rekeningen van klanten. De opdrachtgevende instelling, in dit geval de maatschappij is dus verantwoordelijk voor de afschrijvingen.

Dat de bank niet verantwoordelijk is wil niet zeggen dat jij hun geen opdracht kan geven tot het storneren van de incasso. Neem hierover contact op met je bank voor het storneren, let op dat dit binnen 30 dagen na de boekingsdatum moet gebeuren.

Waarom onderneemt hij pas na 2 maanden actie? Als hij direct actie had ondernomen had hij de eerste incasso kunnen storneren en had hij dat geld alvast terug gekregen.

Ik ben van mening dat jij ook eerder actie had moeten ondernemen, het is niet normaal dat een maatschappij pas na een maand weet hoe het zit, noteer altijd de naam van de persoon waarmee je contact hebt gehad en maak concrete afspraken over de datum.

Een brief mailen is niet zo'n erg slim idee, dit soort klachten kan je altijd het beste schriftelijk doen, de email kan je gebruiken om een kopie te versturen om er zeker van te zijn dat jouw klacht in behandeling wordt genomen. Je moet dan natuurlijk wel referen in de brief aan de verzonden kopie.

Van de lening kan hij niet af zonder boeterente. De overeenkomst kan alleen door de kredietnemer worden ontbonden na betaling van een boeterente en door de kredietverstrekker indien de kredietnemer niet aan zijn maandelijkse betalingsverplichting voldoet. De laatste mogelijkheid zou ik zeker niet aangrijpen, de kredietverstrekker is dan gemachtigd om het onderpand te verkopen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 09:33
Blenderhead
Blenderhead is offline
Hetzelfde principe als dat je automatisch je organen afstaat na overlijden zonder daarvoor getekend te hebben.
Oud 06-05-2004, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 05-05-2004 @ 20:14 :
Opvallend, waarom spreek jij van een verzekeringsmaatschappij bij een hypotheek? Heeft hij soms een zogenaamde spaarhypotheek?
Jah foutje sorry
Citaat:

De bank is niet verantwoordelijk voor automatische incasso's die gemachtigde bedrijven en instellingen doen ten laste van rekeningen van klanten. De opdrachtgevende instelling, in dit geval de maatschappij is dus verantwoordelijk voor de afschrijvingen.

Dat de bank niet verantwoordelijk is wil niet zeggen dat jij hun geen opdracht kan geven tot het storneren van de incasso. Neem hierover contact op met je bank voor het storneren, let op dat dit binnen 30 dagen na de boekingsdatum moet gebeuren.
Dus een bank kan zonder jouw toestemming geld van een rekening afschrijven...

Citaat:
Waarom onderneemt hij pas na 2 maanden actie? Als hij direct actie had ondernomen had hij de eerste incasso kunnen storneren en had hij dat geld alvast terug gekregen.
Het viel hem toen pas op
Citaat:

Ik ben van mening dat jij ook eerder actie had moeten ondernemen, het is niet normaal dat een maatschappij pas na een maand weet hoe het zit, noteer altijd de naam van de persoon waarmee je contact hebt gehad en maak concrete afspraken over de datum.
Handig als ze bij die vraag de hoorn op de haak gooien
Citaat:

Een brief mailen is niet zo'n erg slim idee, dit soort klachten kan je altijd het beste schriftelijk doen, de email kan je gebruiken om een kopie te versturen om er zeker van te zijn dat jouw klacht in behandeling wordt genomen. Je moet dan natuurlijk wel referen in de brief aan de verzonden kopie.
Hij is inmiddelds ook gefaxt en gepost. Maar ze lullen want we hadden de mail de 2e keer verstuurd naar die gast en onder BCC naar mezelf en ik had wel een bijlage en hij zogenaamd niet
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 12:07
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
darkshooter schreef op 06-05-2004 @ 12:48 :
Dus een bank kan zonder jouw toestemming geld van een rekening afschrijven...
Dat is in zoverre waar dat een bedrijf een incassocontract sluit met zijn eigen bank. Dat houdt in dat dat bedrijf aan die bank dergelijke incasso-opdrachten mag geven.
Deze bank verwerkt dat zodat bij alle mensen voor wie die opdracht geldt (die ook klant kunnen zijn bij een andere bank dus).

Stel dat jij dat bedrijf geen toestemming hebt gegeven, dan ga jij naar jouw bank om te klagen. En dan niet alleen "Ik wil mn geld terug", maar ook "Ik heb er geen toestemming voor gegeven".

Dan gaat jouw bank uitzoeken bij welke bank dat incasso-contract is afgeloten en wordt de opdrachtgever er op aangesproken.
Als blijkt dat het gewoon een foutje is geweest, kan alles teruggedraaid worden enzo...
Maar blijkt dit bedrijf opzettelijk (en waarschijnlijk ook bij meer mensen) de boel te belazeren, dan wordt ten eerste dat incassocontract opgezegd en ten tweede zal de bank ook nog wel een appeltje te schillen hebben met dat bedrijf...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 15:12
Drag0nfly
Drag0nfly is offline
tsjonge jonge hier zetten sommige mensen ook hele verhalen neer.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 15:27
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Snoeps schreef op 06-05-2004 @ 16:12 :
Jups...voor duidelijkheid is dat soms wel eens nodig
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 16:48
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Snoeps schreef op 06-05-2004 @ 16:12 :
Op een dag kom jij ook met zo'n verhaal.
Oud 07-05-2004, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 04-05-2004 @ 18:08 :
Automatisch incasso moet jij zelfs voor tekenen....zonder jouw handtekening kunnen ze niet eens incasseren van je rekening
Zeker wel. Alleen dan is het illegaal. Maar het kan zeker.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 14:12
Auntie M
Auntie M is offline
Eens. Middels je handtekening machtig je de instantie om geld te innen. Verder is het een technische handeling die zonder handeling ook gedaan kan worden.
Oud 07-05-2004, 15:31
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
eddie schreef op 07-05-2004 @ 14:40 :
Zeker wel. Alleen dan is het illegaal. Maar het kan zeker.
Mijn fout....ipv kunnen lees: mogen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten