Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 18:13
Boogie
Boogie is offline
Ik krijg meer en meer de indruk dat gezond eten niet stoer is. Eten moet zo makkelijk, snel en ongezond mogelijk voor de jeugd. Gezond eten, bijvoorbeeld gekookte groente, is er niet meer bij. Is er iemand die dit beeld of liever nog, deze ideeën, ook heeft? Waarom is dat?
Oud 04-05-2004, 18:27
Qamra
Qamra is offline
Nah dat idee heb ik niet.

Maar goed dat kan ook wel komen door mijn klas, wij analyseren practisch al het nieuwe voer wat onder onze neuzen komt en uiteinde moeten we vaak concluderen dat het smerig is Tsja, de invloed van je opleiding he.

Ik heb zelf het idee dat het erg hip is om juist uitermate gezond te doen of te doen alsof..
Oud 04-05-2004, 18:42
YPrue
YPrue is offline
Zo sterk als jij dat hebt, heb ik dat idee eigenlijk niet.
Kijk, er zijn natuurlijk mensen die eten niets liever dan fast food, opwarmmaaltijden of weet ik wat. Dat kan uit tijdgebrek zijn, maar ook gewoonweg uit het feit dat ze geen zin hebben in koken of het helemaal niet kunnen. Misschien weten ze ook niet dat gezond eten makkelijk en snel klaar te maken is. Er zat vorig jaar een jongen bij mij in de klas die een absolute liefhebber van hamburgers en McDonalds was, maar hij kreeg er eigenlijk vrijwel altijd veel commentaar over van zijn klasgenoten of hij nog wel goed in zijn hoofd is. Tuurlijk haalt iedereen wel eens een frietje speciaal of een pizza, maar thuis wordt denk ik meestal nog wel redelijk gezond gegeten (of men doet er een poging toe).
Oud 04-05-2004, 18:45
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Net als de voorgaande twee heb ik dat sterke beeld dat jij ervan hebt ook niet. Wat ik merk is dat er idd best wel eens gesnoept of gesnackt wordt enzo, maar dat velen toch echt wel hun eten in de gaten houden, zowel kwaliteit als kwantiteit.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 20:00
Luna
Luna is offline
Ik dacht juist dat biologisch eten 'hip' was.
Oud 04-05-2004, 20:12
cyntha
cyntha is offline
Ook ik heb dat idee niet. Ik dacht juist dat men de laatste tijd steeds meer op de kwaliteit van eten gaat letten en ook steeds gezonder gaat eten. Misschien omdat er zoveel te lezen is over mensen die te dik zijn. Iedereen eet weleens een hamburger, frietje speciaal, etc. Maar ik denk dat men thuis nog wel op het eten let en er bijvoorbeeld nog groentes worden gekookt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 20:23
Auntie M
Auntie M is offline
Ik denk ook eerder dat het een verschijnsel is wat voorkomt uit gemakzucht en het jachtige leven wat velen tegenwoordig leiden.
Dus niet zozeer omdat het stoer is (ik zou eigenlijk geen enkele reden kunnen verzinnen waarom fast- c.q. junkfood eten stoer is).
Oud 04-05-2004, 20:46
Verwijderd
Mensen die hun eigen MacMenu hebben vind ik best triest.

Gezond eten heb ik meer respect voor.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:02
lovely1986
lovely1986 is offline
tegenwoordig hebben zo ook heeeeeeeerlijke gezonde salades bij Mcdonalds Zijn echt superlekker en nog gezond ook!!!! En believe me, die worden heel veel verkocht, vooral aan meisjes van rond de 18. Dat was ook altijd met de gewone normale salades, werden supergoed verkocht.

En Mcdonalds is lang niet zo vet als iedereen beweert!!!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:09
Apomes
Apomes is offline
gezond eten, niet voor mij besteed .
Mijn eten bestaat uit frietjes, kebab (sharoma), pizza, spagetthi, ijs en garnaalkroketten...ik eet zelden iets anders
Gewoon omdat ik geen groenten en van die zever iet...fruit eet ik dan wel weer veel.
Oud 04-05-2004, 21:39
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Dukko schreef op 04-05-2004 @ 21:46 :
Mensen die hun eigen MacMenu hebben vind ik best triest.

Gezond eten heb ik meer respect voor.
Eigen macmenu? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Oud 04-05-2004, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 04-05-2004 @ 22:39 :
Eigen macmenu? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Mensen die zovaak bij de Mac komen dat ze gewoon om een Mac"eigennaam" vragen en dat het personeel precies weet wat ze dan moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:45
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Eten heeft nix met stoer zijn te maken vind ik. Ik eet wat ik wil en wat lekker is, en ja veel ongezonde dingen zijn lekker, maar veel gezonde dingen vind ik ook lekker hoor. Daarbij komt ook nog dat ik niet veel snoep 's avonds of tussen de maaltijden door en dat ik de laatste jaren heel weinig naar MacDonalds ga. Wel een keer per week snacken, dat mag wel. En als andere mensen mijn eetpatroon niet stoer vinden, dat is dan hun probleem, boeit mij niet.
Oud 04-05-2004, 21:48
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Dukko schreef op 04-05-2004 @ 22:42 :
Mensen die zovaak bij de Mac komen dat ze gewoon om een Mac"eigennaam" vragen en dat het personeel precies weet wat ze dan moeten hebben.
Heb je die echt???????? Ow wat erg
Oud 04-05-2004, 21:54
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Boogie schreef op 04-05-2004 @ 19:13 :
Ik krijg meer en meer de indruk dat gezond eten niet stoer is. Eten moet zo makkelijk, snel en ongezond mogelijk voor de jeugd. Gezond eten, bijvoorbeeld gekookte groente, is er niet meer bij. Is er iemand die dit beeld of liever nog, deze ideeën, ook heeft? Waarom is dat?
Ja, dat idee heb ik ook. De meeste mensen weten ook niet meer wat gezond is en beweren dus gezond te eten terwijl ze dat niet doen, ze geloven er wel in. Hoe dat komt? Weinig voorlichting en veel makkelijke ongezonde alternatieven.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:52
Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
Qamra schreef op 04-05-2004 @ 19:27 :
Ik heb zelf het idee dat het erg hip is om juist uitermate gezond te doen of te doen alsof..
Oud 04-05-2004, 23:12
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
vizz schreef op 04-05-2004 @ 21:00 :
Zelf doe ik wel eens poging, maar draait meestal op falen uit.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 08:41
Sietse Fliegen
Sietse Fliegen is offline
Ik ontbijt met donuts, lunch vette friet met véél mayo en 3 frikandel speciaal, 's avonds bestel ik de vetste pizza van de hele stad. Tussen door eet ik minstends 4 zakken chips en 5 marsen. Ik drink Cola en als ik 's nachts nog honger heb plunder ik de koelkast en eet ik een lekkere slagroomtaart.

Stoer hč?
Oud 05-05-2004, 09:47
Smartie
Smartie is offline
Ik eet het liefst aardappels vlees en groente, vrij gezond dacht ik zo... Dus nee, ben het niet met je eens
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 11:12
Jolt
Jolt is offline
Nou geef mij maar gezond eten hoor. veel lekkerder ..

Gado Gado ...ownage!
Oud 05-05-2004, 11:27
rijk_v
rijk_v is offline
Ligt eraan. een flesje spa is wel heel erg..
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 11:35
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
Ik denk niet dat ongezond eten stoer is ofzo, maar wel valt het me op dat ik leeftijdsgenoten vaak om het hardst hoor roepen hoe vies ze groente wel niet vinden enz. enz. en zegt een meisje bij mij uit de klas altijd heel stoer: k heb vanochtend ontbeten met chips.

en of gezond eten "uit" is? hmz...k ben nog nooit raar aangekeken als ik zeg dat ik elke dag fruit, versgeperste sinasappelsap, en 1x in de week "makkelijk" eet en voor de rest met .... groenten! dus ik denk het niet...
Oud 07-05-2004, 15:55
sofuckingme
sofuckingme is offline
Ik ben fruit en salade gek maar kan me ook lijp eten aan ongezonde dingen..als ik een tussenuur heb en iedereen bij de albert heijn snoep gaat halen koop ik lekker een bak druiven
zo lekker gewoon.Dan word ik wel zo aangekeken van uhm..oke ook als ik danoontjes koop en een lepel van school jat
Maar ach ze zijn t van me gewend
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 17:00
Miracle
Miracle is offline
We gaan met school regelmatig naar de supermarkt in de tussenuren. Over het algemeen wordt dan wel veel ongezond voedsel ingeslagen, maar niet alleen maar.

Ik eet wat ik lekker vind. Ik hou bijv. niet zo heel erg van patat, maar wel van gezond belegde broodjes. Ik eet knackebrod, niet omdat het gezond is, maar gewoon omdat ik het lekker vind. Etc.
Oud 08-05-2004, 00:28
Floris_22
Floris_22 is offline
Tja, ik zou zeggen eet wat je wilt. Of het nou stoer is of niet. Als je van rauwkost houdt, vreet dat dan. Ik vind dat persoonlijk konijnevoer. Maar soms moet het voor de broodnodige vitaminen.
Ik sla nog wel eens een broodje gezond naar binnen in de frietzaak, kijkt iedereen me raar aa, maar dat zal me worst wezen. Het is nog lekker ook.
Oud 08-05-2004, 12:49
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
vizz schreef op 04-05-2004 @ 21:00 :
Het is doodnormaal. Ooit was al het voedsel biologisch, maar dat is een lang verhaal over nog langer vervlogen tijden, waar jullie vast niet op zitten te wachten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 12:50
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Smartie schreef op 05-05-2004 @ 10:47 :
Ik eet het liefst aardappels vlees en groente, vrij gezond dacht ik zo... Dus nee, ben het niet met je eens
Ligt er toch aan in welke verhouding, hoe het geproduceerd en klaargemaakt is, etc.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 12:55
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
FAFA schreef op 08-05-2004 @ 01:28 :
Tja, ik zou zeggen eet wat je wilt. Of het nou stoer is of niet. Als je van rauwkost houdt, vreet dat dan. Ik vind dat persoonlijk konijnevoer. Maar soms moet het voor de broodnodige vitaminen.
Ik sla nog wel eens een broodje gezond naar binnen in de frietzaak, kijkt iedereen me raar aa, maar dat zal me worst wezen. Het is nog lekker ook.
Sinds wanneer is n broodje gezond bij de frietzaak ook echt gezond dan?

rauwkost is niet de enige groente btw
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 12:55
Milos
Milos is offline
Ik eet graag gezond. Tuurlijk neem ik ook wel eens een patatje ofzo op zijn tijd, maar gezond eten vind ik gewoon veel lekkerder. Of het nu stoer of niet stoer is. Boeiend. Beter nu een nerd dan ofze 20 jaar een dikke olifant.
Oud 08-05-2004, 16:56
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Ik vind gezond eten juist wel hip. als ik in de stad eet is het eerder een broodje bij de bakker bart dan een frietje en ik houd ook heel erg van wokken. chips eet ik ook niet veel, dan liever blokjes kaas ofzo.
Oud 08-05-2004, 17:03
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
ik vindt snacks gewoon lekkerder als gezond eten maja je moet wel gezond eten om gezond te blijven
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 19:55
duifeltje
duifeltje is offline
Volgensmij is dat wel zo maar ik heb dat idee niet. Ik vind gezond eten gewoon lekker en naar mijn idee is het stoerder om niet aan je verslaving toe te geven dan gewoon snacken.

En op een wortel knagen staat toch best hip?!
Oud 08-05-2004, 20:37
charly not
charly not is offline
Echt onzin..
Ik heb eerder het idee dat mensen wel gezond willen eten, maar het gewoon niet kunnen! Heeft niks met 'stoer' te maken...
Oud 09-05-2004, 00:52
Tińo
Tińo is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 04-05-2004 @ 22:48 :
Heb je die echt???????? Ow wat erg
nee die zijn er niet, er zijn wel mensen dat als je die aan ziet komen dat je alvast aanslaat wat ze gaan nemen, zo is er een erg dikke vrouw die elke avond tegen sluit nog 5cheeseburgers en een grote milkshake banaan komt eten in dr eentje, dag in dag uit
Oud 09-05-2004, 02:51
p-chez
p-chez is offline
Ik eet elke dag groenten. Ik ben niet zo'n fan van friet, pizza en junkfood. Af en toe wel een keer, maar dat is vrij miniem. Dat komt meer door honger in combinatie met tijd + locatie. Bijv. om 5 uur 's middags als ik op de trein naar huis wacht, dan gaat 'n frietje er wel in.

Thuis eet ik verder behoorlijk gezond.

Fruit eet ik dan weer vrij weinig. Waarom weet ik eigenlijk niet, want ik vind 't best lekker. Maar op een één of andere manier vind ik 't niet.. prettig om te eten, oid. Maar ik drink wel vaak vers sap, en dat soort dingen.

Ik zorg er gewoon voor dat ik genoeg vitaminen en andere belangrijke voedingsstoffen binnenkrijg.

Laatst gewijzigd op 09-05-2004 om 02:54.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 12:33
Lionheart
Ik heb niet het idee dat dat stoer wordt gevonden, ongezond eten is gewoon lekker.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 18:24
melkpakje
melkpakje is offline
hmm volgens mij valt dat wel mee want de laatste tijd is het juist ook wel weer hip om met een flesje spablauw rond te lopen
Oud 11-05-2004, 17:45
Thinker
Thinker is offline
Mijn eetgewoontes zijn vrij normaal. Groeten, eiwitdingen zoals aardappelen of rijst of zo, en vlees. Soms vegetarisch met vleesvervangers.

Ik eet wel tussendoor chips, of wa chocola en van die zo'n dingen omdat dat gewoon lekker is.

Wat me wel opvalt is dat veel meisjes en het ontbijt en het middagmaal overslaan. 'Om te vermageren' Dat is pas ongezond.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 15:37
weerwolfje
weerwolfje is offline
Gezond eten en drinken is weer helemaal hip, dacht ik..
Zelfs de Mc heeft nu salades..
Oud 12-05-2004, 16:06
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Gezond eten niet stoer..wat een benaming
Oud 15-05-2004, 12:11
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Gezond eten is juist wel stoer geloof ik

Ongezond eten is alleen veel lekkerder, helaas...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 12:29
Mu
Mu is offline
Ik denk dat het in bepaalde milieus zeker als "ongezellig" of "saai" wordt ervaren zou je bij de snackbar een keertje overslaan. Toch heb ik niet zo sterk het idee als jij dat hebt, Boogie, dat het heel erg als "niet stoer" gezien wordt. Dat verschilt van milieu tot milieu, denk ik, en gezond eten heb je wel grotendeels in eigen hand. (Ontbijten doe je meestal alleen, evenals avondeten, op school kun je ook best brood eten met iets gezonds, tenzij je Atkinnetje bent )...

Ik moet wel zeggen dat sommigen mij op mijn veganisme aanspreken als ik hun daarover vertel. De meesten zeggen me dat ze het wel kunnen waarderen en respecteren, máár dat zij vanwege de sociale bezwaren nooit zelf zouden overgaan tot die leefstijl. Ze vragen me of ik daar geen probleem mee heb. Toegegeven, het zou een probleem zijn, zou ik van sociale zaken houden. Daar houd ik gelukkig niet van.

Blijkbaar wordt de eet- en leefstijl van veel mensen toch wel bepaald door de buitenwereld. En ik praat hier toch over mensen op universitair niveau. Mensen zijn denk ik vaak op zoek naar een soort middenweg. In gezelschap doen ze gezellig mee met wat dan ook (dus Atkins/vegetarisme/veganisme/volledig dieet is onmogelijk) maar thuis letten ze wel op wat ze eten. Ik geef je dus wel gelijk, Boogie, als je zegt dat mensen zich innerlijk schikken naar de buitenwereld, maar ik denk dat mensen over het algemeen nog wel gezond eten, vooral omdat ze gewoon veel maaltijden thuis nuttigen. Bij mensen die vaak weg zijn (van die sleutelkinderen) gaat het daar wellicht wél mis.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Thinker schreef op 11-05-2004 @ 18:45 :
eiwitdingen zoals aardappelen of rijst of zo
daar zitten juist heel weinig eiwitten in, toch? vooral koolhydraten.

Maargoed, toen ik 14 of 15 was ofzo, was dat wel een beetje, dat als je naar de stad ging met een groepje, je niet je eigen appel en boterham meenam maar toch echt naar de McDonalds ging omdat het anders uncool was.
Bij de schoolkantine kon je twee weken appels en bananen kopen, maar wie dat deed werd érg raar aangekeken en de kantine-eigenaars zijn er dus maar gauw mee opgehouden, het lag alleen maar te verpieteren.
En als ik in een discotheek om een glas jus vraag, zeggen de barkeepers vaak 'ach doe niet zo flauw' of iets dergelijks; eentje presteerde het zelfs om mij een glas bier te geven, terwijl-ie me toch duidelijk verstond.
En het schijnt ook stoer te zijn om te zeggen dat groenten vies zijn en rauwkost voor knaagdieren, bijvoorbeeld. Mensen vinden vaak patat ook 'superlekker' en gekookte aardappelen lusten ze dan niet, terwijl het vrijwel hetzelfde smaakt, dat soort dingen.

Maar onder 'volwassen mensen' is dat niet het geval, dan wordt gezond eten vaak juist 'stoerder' gevonden, hoewel niet iedereen doorheeft wat gezond eten is.

Die spaflesjes met kraanwater hebben ze meeste mensen volgens mij meer omdat water zo lekker gratis is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 13:58
Nona
Nona is offline
Nee, waar ik kom is het in ieder geval niet uncool om een salade of vers fruit te eten. Op mijn studentenvereniging wordt altijd lekker gekookt, maar zelden eten we echt junkfood. En er is altijd wel wat aan groente bij, niemand die er problemen mee heeft. Lekker juist.
Goed, als je hele huis naar bloemkool stinkt voel je je toch wat minder cool, dat kan ik me wel voorstellen. Maar bloemkool is dan ook echt een ouwe-lullen-groente. Alhoewel, de bloemkool schotel met gehakt van mijn moeder (en dat spul uit een zakje, hoe heette het?) is toch best te pruimen.

Ja, op de middelbare school was het vaak wel cooler om iets te kopen in plaats van je boterhammetjes met kaas mee te nemen. Maar er waren weinig mensen die echt hun hele lunch kochten; zo veel was er bij ons niet te koop.
Oud 15-05-2004, 16:26
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik kom elke dag op school aanzetten met een fruit/groente bakje.
In mijn bakje zit meestal komkommer en appel, maar soms ook paprika en andere groentes.

Iedereen herkent mij tegewoordig aan het fruitbakje. Het is dus een soort identiditeit van mij geworden.
Ik krijg hier zowel positieve als negatieve reacties op.
Een paar meiden vinden het tof, een paar andere jongens lachen me vierkant uit.
Het is te gezond volgens sommige mensen.

Dus ja, ik merk er zeker wat van dat het niet stoer is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 16:49
Subbie
Subbie is offline
Ligt er maar net aan hoe je het zelf ziet,

je kunt wel enorme reclame campagnes maken met eet gezond etc.. maar die prijzen van die biologische, groenten , etc

zijn de laatste tijd enorm

terwijl een hamburgertje bij mc 0,75 cent kost..

ik ben van mening dat gezond eten meer voor de mensen is met meer geld, en meer tijd
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:13
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Dat slaat nergens op.

Een kilo bananen kost nu bij plus 0,69 euro. Nou dat is duur

Je loopt naar de winkel pakt een tros stopt het in je tas en op je werk/school maak je dat ding open en prop je het in je mond.

Dan heb je dus voor 69 cent iest van 5 bananen inplaats van 1 niettig hamburgertje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:17
Zozo
Zozo is offline
En waarom zou je "stoer" willen zijn?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 09:23
Mu
Mu is offline
Citaat:
Simoen schreef op 15-05-2004 @ 21:13 :
Dat slaat nergens op.

Een kilo bananen kost nu bij plus 0,69 euro. Nou dat is duur

Je loopt naar de winkel pakt een tros stopt het in je tas en op je werk/school maak je dat ding open en prop je het in je mond.

Dan heb je dus voor 69 cent iest van 5 bananen inplaats van 1 niettig hamburgertje.
Een banaan is niet echt ontzettend gezond ofzo. Veel mensen eten fruit.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 10:02
Verwijderd
Ik merk aan medestudenten die ongezond eten dat ze sneller ziek worden en dan vanzelf op dat besluit terugkomen. Totdat het geld weer opraakt en snelle vette happen niet al te duur zijn et cetera. Heel vicieus allemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten