Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 21:42
Martin
Martin is offline
Als je een bestand verwijdert, is het niet echt weg. Als je een harde schijf formatteert, zijn de gegevens nog niet weg. Maar hoe vernietig je bestanden dan écht?

Dan ben ik nu geinteresseerd hoe ik bestanden echt kan verwijderen, zonder dat met een data-recovery het mogelijk is om die gegevens terug te halen. Het gaat in dit geval om bedrijfsgevoelige informatie m.b.t. cijfers die volledig vernietigd moet worden.

Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen als de harde schijf intact moet blijven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2004, 21:45
Verwijderd
5x:
Verwijderen
Formateren
Herschrijven met willekeurige data

Dan zou het weg moeten zijn..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:51
Martin
Martin is offline
Citaat:
********** schreef op 04-05-2004 @ 22:45 :
5x:
Verwijderen
Formateren
Herschrijven met willekeurige data

Dan zou het weg moeten zijn..
Het zou makkelijk zijn om alleen díe bestanden te verwijderen en om de rest te laten staan, zoals templates. Is het niet mogelijk om een bepaald bestand te overschrijven met allemaal 1-en?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 04-05-2004 @ 22:51 :
Het zou makkelijk zijn om alleen díe bestanden te verwijderen en om de rest te laten staan, zoals templates. Is het niet mogelijk om een bepaald bestand te overschrijven met allemaal 1-en?
misschien..
Als je gewoon een jpg opent in Notepad, en dan gewoon alles vervangt met 1 en 0 zou het misschien werken..
Maar het bestand moet wel even groot of groter worden dan..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 21:54
Verwijderd
je kan de hele inhoud van het bestand wissen (dus niet het bestand zelf) en er gewoon een 1 voor in de plaats zetten. Zodra er iets overheen wordt opgeslagen kan het niet meer worden teruggehaald.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:13
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 04-05-2004 @ 22:54 :
je kan de hele inhoud van het bestand wissen (dus niet het bestand zelf) en er gewoon een 1 voor in de plaats zetten. Zodra er iets overheen wordt opgeslagen kan het niet meer worden teruggehaald.
1x is echt niet genoeg hoor
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:22
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
********** schreef op 04-05-2004 @ 23:13 :
1x is echt niet genoeg hoor
Hoe wou je het vaker doen dan? Je opent dus het bestand in kwestie en vervangt elk teken door een 1. Dat kun je maar één keer doen lijkt me, want als je het bestand daarna weer opent, staan er allemaal enen. Moet je die dan weer vervangen door nullen en dan weer opslaan (en dan weer een keer door enen, enz.)?

Ik heb trouwens ook nog een vraagje (als dat mag):
Ik wil een bepaald bestand verwijderen, maar als ik dat probeer, krijg ik de volgende error:
Kan bestand niet verwijderen. Het is door iemand anders of door een programma in gebruik.

Sluit alle programma's die het bestand mogelijk in gebruik hebben en probeer het opnieuw.

Ik weet heel zeker dat geeneen programma dit bestand gebruikt en toch kan ik het niet verwijderen (of bewerken). Ik heb Windows XP, dus ik kan het ook niet met DOS verwijderen ofzo. Weet iemand hoe ik het toch weg kan krijgen?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
AragornElessar schreef op 04-05-2004 @ 23:22 :
Hoe wou je het vaker doen dan? Je opent dus het bestand in kwestie en vervangt elk teken door een 1. Dat kun je maar één keer doen lijkt me, want als je het bestand daarna weer opent, staan er allemaal enen. Moet je die dan weer vervangen door nullen en dan weer opslaan (en dan weer een keer door enen, enz.)?

Ik heb trouwens ook nog een vraagje (als dat mag):
Ik wil een bepaald bestand verwijderen, maar als ik dat probeer, krijg ik de volgende error:
Kan bestand niet verwijderen. Het is door iemand anders of door een programma in gebruik.

Sluit alle programma's die het bestand mogelijk in gebruik hebben en probeer het opnieuw.

Ik weet heel zeker dat geeneen programma dit bestand gebruikt en toch kan ik het niet verwijderen (of bewerken). Ik heb Windows XP, dus ik kan het ook niet met DOS verwijderen ofzo. Weet iemand hoe ik het toch weg kan krijgen?
Hoe vaker doen? Zoals ik al eerder heb beschreven.

En jou vraag is al 100x voorgekomen.
Vast gedownload met een p2p programma
In de command prompt verwijderen, lukt dat niet dan in safe mode.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:52
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
wipe is de optie die je nodig hebt
norton systemworks heeft het.
Daarnaast heb je de command deltree, en ik als ik me niet verschikkelijk vergis wiped deltree ook de opgegeven mappen

k kan deltree niet meer vindenin win2k, ms zal het er wel uitgesloopt hebben

Laatst gewijzigd op 04-05-2004 om 22:56.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 23:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
er zijn speciale tools voor die die shit ECHT wegmikken. Ik kwam erachter toen ik datarecovery moest doen om iets terug te krijgen, eh zoek ff op www.download.com en je komt wel iets tegen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 00:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je formatteert kun je alleen nog recoveren door de hardeschijf fysiek open te maken en met geavanceerde apparatuur proberen de data te reconstrueren. Wel erg paranoia als je het mij vraagt. Maar als je antwoord wilt: 5x formatteren. Zijn genoeg gratis programma's die random 1-en en 0-en schrijven naar raw sectors.
Oud 05-05-2004, 00:22
aniki
aniki is offline
how about clean disk security
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 10:01
Verwijderd
Zoveel reacties en PGP (Pretty Good Privacy) zit er niet 1x bij!!
Het is hier of hier te downloaden. Op die laatste site vind je ook Nederlandstalige uitleg.

PGP is freeware, en het doet veel meer dan alleen dingen kwijtmaken. Staat allemaal op die laatste site btw.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 11:52
Verwijderd
Hamer -> harde schijf ->
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 14:11
Orion
Orion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-05-2004 @ 01:16 :
Als je formatteert kun je alleen nog recoveren door de hardeschijf fysiek open te maken en met geavanceerde apparatuur proberen de data te reconstrueren. Wel erg paranoia als je het mij vraagt. Maar als je antwoord wilt: 5x formatteren. Zijn genoeg gratis programma's die random 1-en en 0-en schrijven naar raw sectors.
Vroegah kon het iig wel:

http://www.computerhope.com/unformat.htm
Oud 13-05-2004, 21:32
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion schreef op 13-05-2004 @ 15:11 :
Vroegah kon het iig wel:

http://www.computerhope.com/unformat.htm
Die functie werkt niet nadat er geformatteerd is.

Als jij, ook in windows of een ander OS, een bestand verwijdert, blijft de data gewoon op de hardeschijf staan. Alleen de File Allocation Table (de inhoudsopgave zeg maar) wordt bijgewerkt. De ruimte wordt als vrije ruimte beschouwd, ook al staan er nog nullen en énen. Op deze manier kun je dus recoveren. Zijn genoeg windows utilities voor ook. Maar na het formatteren, waarbij naar alle sectoren 0-en geschreven worden, kun je niet meer met software de data recoveren. Je zult de hardeschijf fysiek open moeten maken in een cleanroom en met geavanceerde apparatuur proberen de data te contrueren. Dat is by no means een gemakkelijke en goedkope zaak. Zoiets doe je misschien als je een hardeschijf van een computer van de fbi of nsa hebt, of van mijnheer osama.

Dus je moet vrij paranoia zijn om na 5x formatteren toch nog je hardeschijf niet te vertrouwen. Kun je hem beter in stukjes zagen en in een verbrandingsoven gooien.

Zonde van je mooie hardeschijf, though.
Oud 13-05-2004, 21:59
Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2004 @ 12:52 :
Hamer -> harde schijf ->
Je wilt niet weten hoe goed ze tegenwoordig in staat zijn om data te recoveren, zelfs van deels verbrande HDD's...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 22:21
DEChengst
DEChengst is offline
Data zeven maal overschrijven volgens de DoD methode.

Voor onder Windows ten behoeve van losse bestanden en vrije ruimte:

http://sourceforge.net/projects/eraser/

Om complete schijven te wissen:

http://dban.sourceforge.net/

Om het echt goed te doen moet een dergelijk programma wel over exacte kennis van de controller en HDD beschikken. Moderne drives doen aan bad block replacement en verbergen probleem sectoren voor het operating system. Programma's die van de standaard disk routines van het OS gebruik maken zullen deze sectoren dus niet overschrijven. Bij echt gevoelige informatie dien je dus geen enkel risico te nemen en de schijven fysiek te laten vernietigen.
Oud 14-05-2004, 12:36
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 13-05-2004 @ 23:21 :
Data zeven maal overschrijven volgens de DoD methode.
Nee man, minstens 20 keer!

Het is dus volslagen onzin dat je meerdere keren moet overschrijven. Een bit is 1 of 0, niet een half ofzo.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 12:41
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Martin schreef op 13-05-2004 @ 22:59 :
Je wilt niet weten hoe goed ze tegenwoordig in staat zijn om data te recoveren, zelfs van deels verbrande HDD's...
Ja, maar dan weet je vast ook wel wat dat kost. Niemand die dat gaat doen...
Oud 14-05-2004, 19:59
Bliep
Bliep is offline
In een vat zoutzuur mieteren... only way to be sure
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 20:20
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef op 14-05-2004 @ 13:36 :
Het is dus volslagen onzin dat je meerdere keren moet overschrijven. Een bit is 1 of 0, niet een half ofzo.
Dat is zeer zeker geen onzin. Een maal overschrijven is alleen voldoende om software matige recovery te voorkomen. De arm van een HDD heeft namelijk een heel klein beetje speling. Een dataspoor zal niet iedere keer op exact dezelfde plek geschreven worden. Hierdoor blijft van het oude dataspoor een klein deel intact. Met apparatuur die velen malen nauwkeuriger kan positioneren en lezen dan de arm met kop in een HDD is het mogelijk om dit rest spoor te lezen en de data te reconstrueren.
Oud 14-05-2004, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Bliep schreef op 14-05-2004 @ 20:59 :
In een vat zoutzuur mieteren... only way to be sure
atoombom kan ook.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 22:48
aniki
aniki is offline
wat ík standaard doe is:
-eerst voorzichtig de harde schijf eruit halen.
-er met een moker flink op los slaan totdat er geen delen zijn die groter zijn dan cm³
-alle delen verzamelen en naar de dichtsbijzijnde plek gaan waar gebouwd wordt. Ik gooi alles dan in de cementwagen en uiteindelijk komt het in de fundering terecht.

Laten we niet vergeten:
Just because you're paranoide doesnt mean they arent after you.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 09:51
Warsocket
Warsocket is offline
nja je hele schijf volsrijven en leegmaken help al veel

maar als je je pc moet inleveren ofzo voor onderzoek zou ik er een dikke vette mageneet overheen halen zodat je zeker weet dat er helemaal nix meer opstaat

dan krijg je wel disk errors maar dan moet je ff formateren etc en opnieuw installeren
dan is ie dus helemaal leeg
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten