Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2001, 21:30
Stoetel
Stoetel is offline
Mja, ik ben dus nog altijd in de war he. Ik zou de Lewisformule en de geometrische structuur van H2O willen hebben. 'K heb al aan een paar mensen gevraagd, maar bij de ene is de Lewisformule net hetzelfde als de geometrische structuur van een andere.
Dus, de ultieme vraag: Is dit de LEWISFORMULE van H2O??????

/ \
O
/ \
H H

Mja, die bovenste 2 streepjes moeten dus de vrije elekronenparen weergeven he. En die andere streepjes de bindingskoppels.

EN als dit dan de LEWISformule is? wat is dan de geometrische structuur, hoe ziet die er dan uit?? Of als dit de geometrische structuur zou zijn, hoe ziet dan de lewisformule eruit.
Is het geen van beiden, doe dan alstublieft nog es een poging om het mij duidelijk te maken, want amaai , 't wordt hier hoe langer hoe ingewikkelder ('k haal alles door elkaar).
Merci voor de hulp he menskes!!
Oud 26-05-2001, 23:19
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
/ \
O
/ \
H H
Dit is de Lewisformule van H2O. Omdat H2O maar uit 3 atomen bestaat, die dus altijd in één vlak liggen, is dit ook de geometrische structuur van H20.
Je zou dan officieel moeten opzoeken hoe groot hoek HOH. Volgens mijn BINAS-boek is deze hoek 104,5 graden.
Als je de hoek in de tetraëder zou gaan uitrekenen, ervan uitgaande dat O in het zwaartepunt zou liggen, kom je op een iets ander antwoord uit. Dit heeft te maken met het massaverschil (en de elektronegativiteit geloof ik) tussen H en vrije elektronenpaar.

Welterusten, ga slapen.

[Dit bericht is aangepast door cmoi (27-05-2001).]
Met citaat reageren
Oud 27-05-2001, 09:37
Stoetel
Stoetel is offline
Dankuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu cmoi,
ik ben er eindelijk uit. Merci he!!!
groetjes
stoetel
Reageren

Regels voor berichten