Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 11:47
Verwijderd
Zojuist plofte er bij mij in de bus de studiegids van de LOI en de studiegids van de NTI. Aangevraagd door mijzelf, om de opleidingen die zij aanbieden eens wat beter te bestuderen. Ik ben namelijk afgewezen bij de schrijfopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten en daarom leek het mij wel wat om een zelfstudie schrijven te doen.

Maar ik twijfel. Als ik die gids zo doorlees heeft het wel een heel hoog 'verveelde huisvrouwen'-gehalte. En bovendien vraag ik mij af of je schrijven überhaupt wel kunt leren vanuit theorie. Je kunt het, of je kunt het niet, toch?

En toch. Als ik die cursus zou doen, zou ik wel blijven oefenen. Omdat het moet. Want dat is bij mij het grote struikelblok qua schrijven: ik doe het te weinig, omdat ik nu andere prioriteiten heb. Ik moet dus een stok achter de deur hebben waarvan ik af en toe een mep krijg. Zo'n cursus zou wel de manier zijn. Maar ik twijfel over de professionaliteit van de cursussen en over of het al dat geld wel waard is - want toegegeven, ik kan natuurlijk met dat geld wat beters doen. Buiten dat begin ik volgend jaar als het goed is met een universitaire opleiding en vraag ik mij af of ik dan wel tijd over heb.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Kun je schrijven leren? Ga je van zo'n cursus vooruit in niveau of blijf je dan eeuwig steken in de Bouquetromannetjes-stijl? Als je literair wilt schrijven, is zo'n cursus wel de goede oplossing / opleiding?

Lastig, die dilemma's.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2004, 11:58
Verwijderd
Ik ben laf en kies voor de middenweg. Ik denk dat iemand wel behept kan zijn met een zeker talent, of dat nu aangeboren is aangeleerd is in de vroegste levensjaren, daar wil ik vanaf zijn. Ik denk echter niet dat dit talent de grens van iemands kunnen is, of garandeerd dat iemand beter kan schrijven.

Door veel lezen en schrijven en mogelijk ook verveelde huisvrouwencursessen. Wie weet kan een jaar Nederlands studeren je taalgevoel wakker schudden en op een niveau hoger liggen. Het is niet allemaal een gevoelsmatige kwestie die de muzen vanaf de Helicon ons getalenteerde wonderkinderen toezingen. Een groot deel is kennis.

Sommige mensen hebben een talenknobbel, of een aangeboren aanleg voor schrijven, maar doen er niets mee. Ze zuipen, lezen nooit en gaan Economie studeren. Dat is jammer. Iemand die minder aanleg heeft, maar er een hoop tijd in steekt, zal waarschijnlijk beter kunnen schrijven.

Ik weet niet of een schrijfschool de makkelijkste weg naar een Nobelprijs is. Zelf ben ik altijd een beetje bang van het idee dat literatuur als een 'vak' gegeven gaat worden, waardoor het volgens mij een hoop aan spontaniteit en creativiteit inlevert. Maar zolang je helder en kritisch van geest blijft, en zelf kan blijven nadenken, kan het nooit kwaad, vermoed ik.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 13:15
Charlottetje
Charlottetje is offline
ja, wat hij zei!
oew, wat voel ik me nu fout en makkelijk, maar deel wel zijn mening nagenoeg.

Charlotte
(ik geloof dat ik altijd beter maar niets over een schrijver kan weten voor ik zijn/haar boek ga lezen, ik zit altijd veel te vol vooroordelen)
Oud 07-05-2004, 10:41
Flshman
Flshman is offline
Als je nou die boeken van Dhr Clancy neemt, deze zijn de laatste tijd geschreven door een team van schrijvers die de 'Clancy Stijl' aanhoud. Deze boeken doen het redelijk goed en zijn vrij populair; vrij succesvol dus.

Om terug te komen op jouw vraag: Deze mensen hebben vast een soort van cursus gevolgd en de stijl van Clancy goed bestudeerd zodat ze net als hem schrijven. Van hieruit zou je dus kunnen zeggen dat je het best kunt leren, al moet ik niet zeggen dat ik dol ben op die boeken.

Een eigen boek schrijven wordt dan natuurlijk lastiger, dit voorbeeld gaat dan ook alleen maar op voor dat Clancy gebeuren, niet voor de zelfstandige schrijver

Of heb ik het nou fout?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Flashman schreef op 07-05-2004 @ 11:41 :
Als je nou die boeken van Dhr Clancy neemt, deze zijn de laatste tijd geschreven door een team van schrijvers die de 'Clancy Stijl' aanhoud. Deze boeken doen het redelijk goed en zijn vrij populair; vrij succesvol dus.

Om terug te komen op jouw vraag: Deze mensen hebben vast een soort van cursus gevolgd en de stijl van Clancy goed bestudeerd zodat ze net als hem schrijven. Van hieruit zou je dus kunnen zeggen dat je het best kunt leren, al moet ik niet zeggen dat ik dol ben op die boeken.

Een eigen boek schrijven wordt dan natuurlijk lastiger, dit voorbeeld gaat dan ook alleen maar op voor dat Clancy gebeuren, niet voor de zelfstandige schrijver

Of heb ik het nou fout?
Vergeet Konsalik niet in het rijtje van schrijvers die slechts synopsissen (synopsi?) schrijven.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 14:27
Ndimension
Ndimension is offline
Je kunt schrijven niet leren, iedereen heeft een andere stijl. De een houdt ervan om in verhalen tijd en ruimte chronologisch te laten de ander weer niet. De een zal niet echt een thema hebben in zijn boek, de ander laat zijn tekst bol staan met het thema. Enz, enz.
Het enige wat te leren valt is de taal Nederlands op de juiste manier.
Reageren

Regels voor berichten