Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2004, 14:09
Verwijderd
Bij mijn AMD Athlon XP 2600+ zat op de boxxed fan al een koelpasta achtige substantie.
Een vierkantje met prut enzo..

Het koelt allemaal wel aardig, maar alles kan beter

Ik heb hier Koelpasta voor de Xeon processor, en wil die er dus op gaan smeren (Het koelblok oast helaas niet).
Maar heeft iemand ervaring met die pasta?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2004, 15:39
M@rco
M@rco is offline
Je bedoelt een thermal pad?
Ik zou het gewoon lekker laten zitten... lijkt me sterk dat het heel veel verschil maakt. Een paar graden, hooguit.
Oud 06-05-2004, 16:02
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kan zeker verschil uitmaken, maar dan moet je wel A-merk Actic Silver III gebruiken, dat is een kristalfijn zilvermengsel wat een supergoede geleiding betekent. Ik weet niet of die prut van die Xeon wel zoveel beter is.

Maar dan nog, here's how:

1) Maak je processor schoon met een papierendoekje van de koelprut, alleen de bovenkant van de core (dat vierkantje) is belangrijk, hij moet echt helemaal schoon schijn. Let op: zorg dat er geen koelpasta op de bruggen (contactjes) terecht komen! Koelprut kan geleidend zijn afaik.
2) Maak het oppervlak van je koeler / heatsink ook helemaal schoon met een papieren doekje.
3) Breng de nieuwe koelpasta aan op de core. Let op: niet teveel! Teveel betekent slechtere geleiding. In feite zo dun mogelijk, 1 milimeter is een mooi streven.
4) Gebruik nu een glad voorwerp om de koelprut egaal te strijken, hij moet echt helemaal egaal zijn. Wat ik doe is meestal een stukje glad karton pakken. Op de grof geëgaliseerde koelprut drukken, en dan beetje duwen en naar één richting bewegen. Zo krijg je een mooi egaal resultaat.
5) Zet de koeler erop, maar let op: als de koeler de koelprut eenmaal heeft aangeraakt met het absoluut niet meer eraf of verschuiven! Zo kun je luchtbubbels krijgen hetgeen een zeer slechte invloed heeft op de geleiding en dus de koeling.

Realiseer je je dat koelpasta zeer kankerverwekkend is, zorg dat je het niet binnen krijgt! Was twee maal goed je handen met zeep nadat je er aan hebt gezeten!

Veel plezier.

Laatst gewijzigd op 07-05-2004 om 16:26.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 01:21
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2004 @ 17:02 :
Realiseer je je dat koelpasta zeer kankerverwekkend is, zorg dat je het niet binnen krijgt! Was twee maal goed je handen met zeep nadat je er aan hebt gezeten!
Nu maak je me bang . Eerst die verhalen over WiFi straling, en nu dit...
heb afgelopen weekend nog een lekkere boterham gegeten na het smeren van Silver Artic III.
Oud 07-05-2004, 01:23
Marcus
Marcus is offline
Eet smakelijk
Oud 07-05-2004, 06:22
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2004 @ 17:02 :
Koelprut kan geleidend zijn afaik.
En dat is Arctic Silver nou juist niet.
Tenminste, niet elektrisch geleidend
Oud 07-05-2004, 07:54
Verwijderd
Kankerverwekkend, ja ik vraag me dan toch af hoe je koelprut op je core smeert als je handenervan vies worden

Op mijn oude cpu had ik Artic Silver zitten, maar dat koelde niet echt veel meer dan van dat goedkopere spul.. (3 graden ofzo).

Het probleem is eigenlijk dat dit juist geen Artic Silver is, maar een ander vaag merk wat ik niet ken.
Het is geen wit spul, maar ik kan eigenlijk niet opmaken of er zilverdeeltjes inzitten..
Het is grijs, maar er lijkt wel iets in te zitten...

Volgens mijn bios is mijn cpu 57 graden en volgens mbm 76
Maar het koelblok voelt niet eens heet aan eigenlijk :/
In beide gevallen te warm

Het is trouwens de 2600 Barton
En het mobo is Gigabyte, en die hebbenvolgens mij niet echte temperatuurs problemen..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 08:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je CPU wél warm wordt maar je heatsink niet, is de geleiding niet goed tussen CPU en heatsink. Dus heb je wat verkeerd gedaan bij het aanbrengen van de prut.

En ja het is vrij kankerverwekkend, maar het gaat niet door je huid heen ofzo. Alleen je moet niet met je onder het actic silver zittende handen lekker gaan eten. Je zult er niet dood aan gaan maar dit spul is vrij agressief gewoon.

Probleem is ook vooral dat het zo ontzettend fijn (klein) is, waardoor het tussen de rimpels op je vingers gaat zitten. Daarom moet je goed schoonmaken met zeep, liefst 2 keer. Ik gebruik tegenwoordig latex handschoentjes als ik aan het assemblen ben, bevalt uitstekend. Ziet er ook wel schattig uit.

@M@rco: ok dan weet ik dat. Maar toch is het beter als je de koelprut op de core houdt en nergens anders. Kan ook van belang zijn voor garantie bijvoorbeeld. Echter heb ik zelf nog nooit een kapotte CPU meegemaakt. Een CPU gaat eigenlijk alleen kapot als je hem mishandeld.
Oud 07-05-2004, 11:07
Rhinus
Rhinus is offline
Gewoon handschoenen aan doen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 07-05-2004 @ 12:07 :
Gewoon handschoenen aan doen.
Of een boterhamzakje gebruiken.

@Enlightenment