Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2004, 20:49
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
Heej,

Ik pak wel eens op n bepaalde manier mijn hoofd beet en dan draaik m naar rechts of links zodat het in mijn nek knakt. daarna kan ik me dan weer wat "vrijer" bewegen. (dit deed de fysio ook wel eens bij mij toen ik daar kwam)

ook ga ik wel eens met mn rug over een stoelleuning liggen en dan leun ik achter over zodat er wat kraakt...zo kan ik verschillende wervels "kraken"...die oefening moest ik eerder ook altijd van de fysio doen.

nu vroeg ik me af of het slecht is dat ik dat doe/ kan...
Oud 11-05-2004, 20:53
stouver
stouver is offline
hmm, dat met die rug doe ik ook wel eens.
En ook als ik op een stoel zit, pak ik allebei de leuningen vast en draai mijn rug (heupen en schouders dus redelijk stil houden)
dat kraakt ook lekker

maar dat heeft toch met je kraakbeen te maken oid?
of was het nou vocht? he, nou weetik het niet meer
Oud 11-05-2004, 20:59
Verwijderd
Wil ik ook weleens weten!

Ik doe dat ook vaak en laatst, in de vakantie, kraakte het héél erg toen ik m'n nek bewoog. Echt super erg.. ik schrok er gewoon van. Daarna was wel de pijn in m'n nek weg.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:04
Verwijderd
ik heb dat zelfde in al mijn gewrichten, ik voel de spanning opkomen, het gaat weer pijn doen, zit vast en dan MOET ik gewoon even kraken. mijn moeder vind het maar niks want *het is niet gezond* maar anders heb nog meer last van mijn gewrichten... wat ook irritant is als de gewrichten zonder dat je het wilt knakken. mijn rechter-dikke teen knakt bijvoorbeeld bij elke stap die ik zet en ik kan niet te kleverig voedsel eten want dan begint mijn kaak te knakken (en kan ik vervolgens niet goed praten/eten).
mijn moeder zegt dus dat het slecht is (dus dat zal dan wel zo zijn ). dat je dat kan is heel normaal volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:06
Verwijderd
ja, dat heb ik ook. ik neem zelfs mijn hoofd aan mijn kaken vast en snak ik hem eens naar links of rechts om m'n nek te kraken. ook m'n rug. als ik heel erg achterover leun of eens gewoon naar links of rechts leun. Met mijn nek is het het slechtst ik kan bijna niet stoppen met het te doen. later zul je er veel problemen mee hebben o.a. reuma. Maar ik kan het gewoon niet laten . Er is iets in mijn nek dat tegentrekt of gewoon een zenuwtrek. het doet geen pijn of niets, maar 10 sec later moet ik het opnieuw doen om het een beetje te kunnen stoppen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:24
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
Citaat:
sick minds schreef op 11-05-2004 @ 22:06 :
ja, dat heb ik ook. ik neem zelfs mijn hoofd aan mijn kaken vast en snak ik hem eens naar links of rechts om m'n nek te kraken. ook m'n rug. als ik heel erg achterover leun of eens gewoon naar links of rechts leun. Met mijn nek is het het slechtst ik kan bijna niet stoppen met het te doen. later zul je er veel problemen mee hebben o.a. reuma. Maar ik kan het gewoon niet laten . Er is iets in mijn nek dat tegentrekt of gewoon een zenuwtrek. het doet geen pijn of niets, maar 10 sec later moet ik het opnieuw doen om het een beetje te kunnen stoppen.
maar als het echt zo slecht is zou een fysio dat toch ook niet bij zijn patienten doen? mij biologieleraar zei dat het goed was om je gewrichten soepel te houden ofzo

tja ik weet het niet...k weet bijvoorbeeld wel dat het knakken van je vingers reuma kan veroorzaken later...maar dat zijn dan ook weer andere gewrichten...
Oud 11-05-2004, 21:46
Bruut
Bruut is offline
Citaat:
sick minds schreef op 11-05-2004 @ 22:06 :
dit doe ik dus ook
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 08:39
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
ik ga wel eens op onze trampoline liggen en dan vraag ik mijn broertje om evenop mijn rug te gaan staan. Dan kraakt dat ook lekker en je hebt weer een stuk minder last van rugpijn

Nek krakenis mij nog nooit gelukt
Oud 12-05-2004, 09:11
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
DiaNNe>!!! schreef op 11-05-2004 @ 22:24 :
maar als het echt zo slecht is zou een fysio dat toch ook niet bij zijn patienten doen? mij biologieleraar zei dat het goed was om je gewrichten soepel te houden ofzo
Ik betwijfel of de fysio zegt dat je het langdurig moet doen, ik denk dat daar het verschil zit.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 10:11
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 12-05-2004 @ 10:11 :
Ik betwijfel of de fysio zegt dat je het langdurig moet doen, ik denk dat daar het verschil zit.
Idd.
Bij de fysio kom je niet 20 x per dag terwijl je wel zoveel kraakt als je het doet. Het is nu wellicht heel erg lekker als je ff kraakt, maar maak er geen gewoonte van!!! Het is zeker niet goed voor je botten. Nu is alles nog redelijk soepel, maar later krijg je er toch echt last van. Het lijkt me niet super erg als je het heel af en toe doet, zeg 1 keer per week ofzo. Maar het probleem is dat veel mensen er een gewoonte van gaan maken.

Je kan ook gewoon alles soepel houden door lichaamsbeweging te hebben. Dan zal je waarschijnlijk ook wel merken dat alles een stuk soepeler werkt.
Oud 12-05-2004, 11:20
stouver
stouver is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 12-05-2004 @ 11:11 :
Idd.
Bij de fysio kom je niet 20 x per dag terwijl je wel zoveel kraakt als je het doet. Het is nu wellicht heel erg lekker als je ff kraakt, maar maak er geen gewoonte van!!! Het is zeker niet goed voor je botten. Nu is alles nog redelijk soepel, maar later krijg je er toch echt last van. Het lijkt me niet super erg als je het heel af en toe doet, zeg 1 keer per week ofzo. Maar het probleem is dat veel mensen er een gewoonte van gaan maken.

Je kan ook gewoon alles soepel houden door lichaamsbeweging te hebben. Dan zal je waarschijnlijk ook wel merken dat alles een stuk soepeler werkt.
ik sport 4 tot 5 keer in de week zeker een uur tot 1,5 uur. Dus zeker 6/7 uur in de week.
Dus alles werkt bij mij gewoon soepel en normaal, maar het voelt gewoon lekker 'los' als je bijv even je rug kraakt. En dat heeft (voor mij) niets te maken met het wel of niet sporten..
Oud 12-05-2004, 11:24
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
ja inderdaad...je moet het waarschijnlijk ook niet langdurig doen...maar ik denk dat 1x in de 2 week ofzo niet zo slecht is..?
vaker doe ik het ook niet...
Oud 12-05-2004, 11:25
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 11-05-2004 @ 22:04 :
ik heb dat zelfde in al mijn gewrichten, ik voel de spanning opkomen, het gaat weer pijn doen, zit vast en dan MOET ik gewoon even kraken. mijn moeder vind het maar niks want *het is niet gezond* maar anders heb nog meer last van mijn gewrichten... wat ook irritant is als de gewrichten zonder dat je het wilt knakken. mijn rechter-dikke teen knakt bijvoorbeeld bij elke stap die ik zet en ik kan niet te kleverig voedsel eten want dan begint mijn kaak te knakken (en kan ik vervolgens niet goed praten/eten).
mijn moeder zegt dus dat het slecht is (dus dat zal dan wel zo zijn ). dat je dat kan is heel normaal volgens mij.
Mijn vriendin heeft dat ook, als ze opstaat en gaat lopen hoor je eerst zo'n paar knakjes, kei lief Mja ik heb ook vaak dat ik even mijn heup knak, of mijn teen, vingers oid - best bevrijdend. Volgens een gast met een fysiomoeder kan het geen kwaad zo lang je het niet al te vaak doet. Hij zij dat het reumaverhaal maar een sprookje was, dus, knakken met mate is mijn devies !
Oud 12-05-2004, 13:27
Verwijderd
Mijn fysio kraakte soms m'n polsen, 't zal niet goed zijn om het zelf te doen, maar anders geldt bij mij wat me blackrose zegt: "het gaat weer pijn doen, zit vast en dan MOET ik gewoon even kraken". En soms knakt er wel eens iets vanzelf, kan ik weinig aan doen.

Lichaamsbeweging helpt hier echt niet bij...ik sport normaal gesproken drie keer per week (nu zomerstop ) en daarvan word ik echt niet soepeler. Eerder stijver.

Als je twijfelt zou ik voor de zekerheid de dokter of de fysio opbellen, dan kan je het vragen aan iemand die er (hopelijk ) verstand van heeft.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 14:28
scalle
scalle is offline
hm, zo een beetje vlug doorgelezen,
ikzelf heb er ook enorm last van, vooral onderrug die 'k kan kraken en mn nek en schouderbladen...
eerst en vooral is het wel degelijk ongezond om het zo maar te kraken, en ja later kan je er veel problemen mee krijgen.
let dus op je houding, wissel regelmatig es af en doe ook wat oefeningen en wat sport (zwemmen is dus hier uitstekend voor),
tegenwoordig kunnen ze al veel bereiken in de medische wereld, maar om hen zomaar aan je rug te laten prutsen... i don't think so
Oud 12-05-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
scalle schreef op 12-05-2004 @ 15:28 :
en wat sport (zwemmen is dus hier uitstekend voor)
Ik zwem (wel waterpolo, maar het is en blijft zwemmen), maar dat helpt dus voor geen meter, maakt het eerder alleen maar erger, maar zal wel aan mijn rare lijf liggen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 15:16
Verwijderd
hmm ik knak ook vanalles, ook mijn nek. dit doe ik eigelijk al onderhand 5 jaar ofzow, en ik heb dr verder (nog) geen last van.
mijn onderrug knakt tegenwoordig ook nog wel es...
ik hoor ook overal da t slecht is, maar ik heb ook wel es gehoord dat t nix is om je zorgen over te maken...
dus kweet t eik nie
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 19:19
bassgirl
bassgirl is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 11-05-2004 @ 22:04 :
ja t heeft iets te maken met je kraakbeen smeersel ofz dat dat te weinig is en t is slecht, maar zoals jij beschrijft.. ik moet t ook gewoon kraken anders zit mn vinger of wat dan ook heb t met alles vast.
Oud 12-05-2004, 21:34
aniki
aniki is offline
Ik mag graag mijn vingers knakken. Waardoor ontstaat dat geluid? En is het echt zo slecht als wordt beweerd?

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.
bron: http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvragen/knak.html

links:
http://www.bonus.com/contour/beakman...01/010701.html

(...)
However, several worrying possibilities remain to trouble the world's knuckle crackers. What if our mechanism is inaccurate, and the synovial membrane is involved in the crack? In that case, the energy applied directly to the membrane might be enough to cause microtrauma and inflammation. Or what if the ability to crack your knuckles is related to congenital joint laxity? In that case, does cracking make joint degeneration worse? Or are you already predestined to suffer declining hand function even if you do not crack?

As usual--and this is perhaps a valuable message for all doctors to be--we must be satisfied with incomplete answers and a balance of probabilities. From this, we must try to give appropriate advice to the person in front of us demanding a concrete answer. That answer might be along the lines of "You probably won't get osteoarthritis, but if you want to be certain, perhaps you should consider cutting down." Then again, many people find knuckle cracking as unbearable as the sound of fingernails across a blackboard--so perhaps we should forget the evidence and discourage it completely.

http://www.studentbmj.com/back_issue.../life/477.html

Although little research has been done in this area, it is fairly safe to say that repeatedly pushing a joint beyond its normal physical range is not a good thing, and there is evidence that rapid, repeated stretching of the ligaments surrounding the joint can cause soft tissue damage to the joint capsule and a decrease in grip strength.
http://www.health.uab.edu/show.asp?durki=61723

----------------------------
Het wordt dus tijd dat ik ermee ga kappen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten