![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() tja ik weet het niet...k weet bijvoorbeeld wel dat het knakken van je vingers reuma kan veroorzaken later...maar dat zijn dan ook weer andere gewrichten...
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bij de fysio kom je niet 20 x per dag terwijl je wel zoveel kraakt als je het doet. Het is nu wellicht heel erg lekker als je ff kraakt, maar maak er geen gewoonte van!!! Het is zeker niet goed voor je botten. Nu is alles nog redelijk soepel, maar later krijg je er toch echt last van. Het lijkt me niet super erg als je het heel af en toe doet, zeg 1 keer per week ofzo. Maar het probleem is dat veel mensen er een gewoonte van gaan maken. Je kan ook gewoon alles soepel houden door lichaamsbeweging te hebben. Dan zal je waarschijnlijk ook wel merken dat alles een stuk soepeler werkt.
||
![]() |
Citaat:
Dus alles werkt bij mij gewoon soepel en normaal, maar het voelt gewoon lekker 'los' als je bijv even je rug kraakt. En dat heeft (voor mij) niets te maken met het wel of niet sporten..
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik mag graag mijn vingers knakken. Waardoor ontstaat dat geluid? En is het echt zo slecht als wordt beweerd?
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden. Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet. Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen. bron: http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvragen/knak.html links: http://www.bonus.com/contour/beakman...01/010701.html (...) However, several worrying possibilities remain to trouble the world's knuckle crackers. What if our mechanism is inaccurate, and the synovial membrane is involved in the crack? In that case, the energy applied directly to the membrane might be enough to cause microtrauma and inflammation. Or what if the ability to crack your knuckles is related to congenital joint laxity? In that case, does cracking make joint degeneration worse? Or are you already predestined to suffer declining hand function even if you do not crack? As usual--and this is perhaps a valuable message for all doctors to be--we must be satisfied with incomplete answers and a balance of probabilities. From this, we must try to give appropriate advice to the person in front of us demanding a concrete answer. That answer might be along the lines of "You probably won't get osteoarthritis, but if you want to be certain, perhaps you should consider cutting down." Then again, many people find knuckle cracking as unbearable as the sound of fingernails across a blackboard--so perhaps we should forget the evidence and discourage it completely. http://www.studentbmj.com/back_issue.../life/477.html Although little research has been done in this area, it is fairly safe to say that repeatedly pushing a joint beyond its normal physical range is not a good thing, and there is evidence that rapid, repeated stretching of the ligaments surrounding the joint can cause soft tissue damage to the joint capsule and a decrease in grip strength. http://www.health.uab.edu/show.asp?durki=61723 ---------------------------- Het wordt dus tijd dat ik ermee ga kappen. |
![]() |
|
|