Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2004, 19:49
linniepinnie44
linniepinnie44 is offline
Hallo kunnen jullie mij alstublieft helpen met het oplossen van een probleem? Het is best wel dringend.. en ik kom er echt niet uit!!

we hebben op school een proef gedaan waarmee we het citroenzuurgehalte in gram citroenzuur p. mL citroensap moesten bepalen en daarmee ook moesten uitzoeken hoeveel H+-ionen een citroenzuurmolecuul max. kan afsplitsen. we moesten er van uitgaan dat er een maximale temperatuurstijging optreedt als er voldoende base wordt toegevoegd om al het aanwezige zuur te neutraliseren.

ter beschikking kregen wij:
- halve citroen
- standaard benodigheden
- 1.023 M NaOH
- aansteker
- thermometer
- buret

je moest een volume citroenzuur nemen en deze met water aanvullen tot 30 mL oplossing.

ik heb 8 mL citroenzuur genomen, mijn resultaten zijn:

Volume toegevoegd NaOH temp. (C)
0 mL 17.8
2 mL 18.2
4 mL 18.9
6 mL 19.9
8 mL 20.0
10 mL 20.0
12 mL 20.0
14 mL 20.0

ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit vraagstuk moet oplossen, het wordt al een stuk moeilijker omdat ik de dichtheid van het citroensap niet weet. Dus ik kan ook niet echt bepalen hoeveel mol citroenzuur nou heeft gereageerd.

ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

alvast heel erg bedankt!!

groetjes,
Linda 5 VWO
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2004, 22:15
sdekivit
sdekivit is offline
ten eerste citroenziur is een 3-waardig zuur --> het is namelijk de triviale naam voor 2-hydroxy - 1,2,3 - propaantricarbonzuur.

--> je mag er dus volgens de opgave vanuit gaan dat alle zuurgroepen reageren.

--> je weet hoeveel mL NaOH 1,023 M je hebt moeten toevoegen, opdat de temperatuur constant blijft (deze vind ik te onnauwkeurig, want hoe weet je nu de temperatuur bij 17 graden, misschien was ie daar ook al 20 graden waar het dus naar uitziet (ik denk dat ie tussen 6,0 en 6,5 moet liggen))

iig: in dit geval heb je dus 8,0 mL 1,023 M NaOH moeten toevoegen om een constante temperatuur te verkrijgen. Reken dit aantal om naar mol: 8,0 x 10^-3 x 1,023.

omdat citroenzuur een driewaardig zuur is heeft er dus per mol citroenzuur 3 mol OH- kunnen reageren

--> deel de gevonden hoeveelheid mol NaOH door 3 voor het aantal mol citroenzuur in de 38 mL --> dus ook in die 8 mL citroensap dat je had genomen zat de berekende hoeveelheid mol citroenzuur.

--> reken dit met behulp van de molaire massa van citroenzuur om naar mg / 8,0 mL en vervolgens naar mg/mL

hoop dat je het nu uit kan rekenen

Laatst gewijzigd op 14-05-2004 om 22:18.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:38
linniepinnie44
haha hartelijk dank voor je hulp en de moeite!!

eerlijk gezegd was het berekenen niet zo mijn probleem, maar het feit dat we aan de hand van de proef moesten bepalen hoeveel H+ ionen een citroenmolecuul kon afsplitsen. Gezien heel 5Ath. en zelfs studenten scheikunde, hierop het antwoord niet wisten en jij het ook beredeneert, doe ik dit ook maar. (ookal is onze leraar superzorgvuldig in zijn taalgebruik en schreef: "zoek mbv. de proef uit hoeveel H+ -ionen een citroenmolecuul max. kan afsplitsen".)

en wat betreft die onnauwkeurigheid.. vond ik ook al megavaag.. meestal moeten we dus van onze leraar ook zo nauwkeurig mogelijk werken.. maar deze keer beval ie ons om per 2mL een meting te verrichten.. duss...

naja.. hopen dat ik nu een btje mooi cijfertje scoor!

nogmaals bedankt voor je moeite!

liefs

Laatst gewijzigd op 15-05-2004 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:10
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
linniepinnie44 schreef op 15-05-2004 @ 20:38 :
....maar het feit dat we aan de hand van de proef moesten bepalen hoeveel H+ ionen een citroenmolecuul kon afsplitsen....
liefs
Als je erachter bent hoe dit moest, zou je 't dan kunnen posten. Ben wel benieuwd hoe geniaal jouw leraar is

Peace.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:29
sdekivit
sdekivit is offline
ik weet wel hoe je dit kunt bepalen:

neem een bepaalde hoeveelheid citroenzuur en titreer dit met NaOH en kijk hoeveel hiervan nodig is Als het goed is is de hoeveelheid NaOH 3x zo groot als die van citroenzuur met eenzelfde molariteit

vb.

neem een 1,0 M 10 mL citroenzuuroplossing en titreer dit met een 1,0 M NaOH oplossing --> je hebt dan van de NaOH 30 mL nodig en weet je dus de hoeveel heid H+ die citroenzuur kan afstaan
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:44
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 15-05-2004 @ 22:29 :
ik weet wel hoe je dit kunt bepalen:

neem een bepaalde hoeveelheid citroenzuur en titreer dit met NaOH en kijk hoeveel hiervan nodig is Als het goed is is de hoeveelheid NaOH 3x zo groot als die van citroenzuur met eenzelfde molariteit

vb.

neem een 1,0 M 10 mL citroenzuuroplossing en titreer dit met een 1,0 M NaOH oplossing --> je hebt dan van de NaOH 30 mL nodig en weet je dus de hoeveel heid H+ die citroenzuur kan afstaan
Ja, heel fijn maar ik zou graag weten hoe 't met deze proef kon, aangezien we niet over die ideale 1,0 M citroenzuuroplossing beschikten.

Dus m'n vorige verzoek voor linniepinnie geldt nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:53
linniepinnie44
hehehe jullie zijn allemaal heel slim.. maar wat ik dus wil zeggen is dat we dus NIET de molariteit van het citroenzuur weten...!! snapje.. anders was het piece of cake.. was ik dit nie gaan posten

enne.. jah hoe geniaal is me leraar?

hij denkt dat ie zo geniaal is, hij heeft een ego van hier tot ginder, en is zo gehaat in school....
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 22:40
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
linniepinnie44 schreef op 15-05-2004 @ 22:53 :
hehehe jullie zijn allemaal heel slim.. maar wat ik dus wil zeggen is dat we dus NIET de molariteit van het citroenzuur weten...!! snapje.. anders was het piece of cake.. was ik dit nie gaan posten

enne.. jah hoe geniaal is me leraar?

hij denkt dat ie zo geniaal is, hij heeft een ego van hier tot ginder, en is zo gehaat in school....
Ja, dat begrijp ik dus wel, daarom vroeg ik of je de genialiteit van je leraar met ons zou willen delen... (a) Ben reuze benieuwd of dat ego wat hij heeft gerechtvaardigd is

Peace up, A-Town Down.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 10:55
sdekivit
sdekivit is offline
met deze proef is dat ONMOGELIJK

als je zoiets moet bepalen, dan heb je altijd een bekende concetratie van de onbekende weten, in dit geval citroenzuur.

dus die leraar moet niet zo bij de hand doen met zn leuke proefjes, want dit is dus, nogmaals, niet mogelijk
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 16:01
linniepinnie44
helemaal mee eens...

ligt gewoon aan de leraar (nu zul je zien dat ie ons er gigantisch bijnaait om een of andere reden die ik nu nog nie kan bedenken.. )

enne wat ook wel vaag was... was dat we een aansteker ter beschikking kregen.. niemand heeft die gebruikt.. maar hij zou er vast nie voor de lol bij staan... iemand id waarvoor ie misschien bruikbaar zou zijn? (nie voor het aansteken van een brander iig, want die kregen we nie... )
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 16:06
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
linniepinnie44 schreef op 16-05-2004 @ 17:01 :
helemaal mee eens...

ligt gewoon aan de leraar (nu zul je zien dat ie ons er gigantisch bijnaait om een of andere reden die ik nu nog nie kan bedenken.. )

enne wat ook wel vaag was... was dat we een aansteker ter beschikking kregen.. niemand heeft die gebruikt.. maar hij zou er vast nie voor de lol bij staan... iemand id waarvoor ie misschien bruikbaar zou zijn? (nie voor het aansteken van een brander iig, want die kregen we nie... )
hehe, dat vroeg ik me ook al af
Misschien hield ie rekening met de rokers onder jullie

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 18:00
sdekivit
sdekivit is offline
klinkt misschien primitief, maar misschien moest je met de aansteker de temperatuur omhoog brengen zodat alle citroenzuur reageerde ??????

(zou ik een brander voor geven )

ik begrijp alleen jullie leraar dan niet. Waarom geeft hij niet een normale proef, zodat je er ook nog iets van kunt leren en niet allerlei vaagheden .....

op zich is deze proef wel een standaardproef natuurlijk, maare dan moet hij gewoon als onderzoeksvraag stellen: wat is het gehalte citroenzuur per mL ?

(en niet dat uyitzoeken van hoeveel H+ want dat is al te concluderen aan het aantal zuurgroepen in de naam tricarbonzuur )

Laatst gewijzigd op 16-05-2004 om 18:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten