Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2004, 19:19
pfano
pfano is offline
...of niet,..?
wat vind jij...?
want gaat het nou te ver...?
is het wel de bedoeling dat we dit doen...?
kijk ik zie het ook op deze manier,...ik geloof dat God ons heeft gemaakt en gezegd dat het goed is,..en daar moeten wij dus niets aan veranderen,..laat staan organen afstaan aan een ander lichaam,...je lichaam is een tempel,...
en misschien is het wel ...destiny..
Oud 15-05-2004, 19:21
pfano
pfano is offline
owh ,...sorry volgens mij is dit het verkeerde topic,...
Oud 15-05-2004, 19:23
Verwijderd
Interessante visie... Weiger jij dan alle medicatie?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:27
pfano
pfano is offline
Citaat:
perseus schreef op 15-05-2004 @ 20:23 :
Interessante visie... Weiger jij dan alle medicatie?
ik heb er wel overna gedacht,..maar neej,...anders was ik nu blind geweest,..,..maarja das een ander verhaal
ik vraag me dus ook vaak af waar je de grens moet trekken
Oud 15-05-2004, 19:28
jet
jet is offline
anderen helpen is altijd fijn, ook na je dood
Oud 15-05-2004, 19:37
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
jet666 schreef op 15-05-2004 @ 20:28 :
anderen helpen is altijd fijn, ook na je dood
Zeker na je dood, dan heb je er zelf niet eens last meer van.
Oud 15-05-2004, 19:39
Paris
Paris is offline
Ik ben niet gelovig. Dus ik geloof sowieso niet in het hele god-heeft-het-zo-bedoeld-gedoe, maar ik weet nog niet of ik donor wil zijn. Het idee vind ik een beetje eng, maar je merkt er toch niets van als je dood bent, als het goed is dan. Ik ben er dus nog niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:42
mmmm
mmmm is offline
Ja, ik vind dat als je donor bent dat je dan een goede daad doet. Ik word denk ik ook wel donor.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:44
Verwijderd
Citaat:
evi schreef op 15-05-2004 @ 20:19 :
kijk ik zie het ook op deze manier,...ik geloof dat God ons heeft gemaakt en gezegd dat het goed is,..en daar moeten wij dus niets aan veranderen,..laat staan organen afstaan aan een ander lichaam,...je lichaam is een tempel,...
Wat dacht je van een ander perspectief? Als God niet had gewild dat onze organen na onze dood uit onze lichamen zouden worden gehaald en in andere mensen zouden worden gestopt, dan had hij dat wel gedaan.

Transplantatie werkt en het maakt mensen gelukkig. Hoe kun je dan zeggen dat het niet de bedoeling is? Egoïst.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:45
Baracuda
Baracuda is offline
Als ik het hoekie om ga, mogen ze mijn tempel wel gebruiken, een beetje naastenliefde kan geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 19:52
Verwijderd
... In mijn ogen wel. Als je dood ben dan merk je niets meer van het feit dat je je organen kwijt bent, als je hersendood bent ben je ook dood.
De enige reden die ik kan noemen waarom ik geen donor zou willen zijn, is het feit dat er ook gemeen geld word geboden voor mijn organen. Mijn orgaan gaat misschien wel niet naar iemand die het meeste verdiend.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:00
Verwijderd
donor is altijd goed, er gaan jaarlijks honderden mensen dood omdat er geen orgaan voor ze was, en honderden mensen hebben meer pijn dan nodig, ik vind het egoistisch en gemeen van mensen die geen donor zijn, ze laten hun organen wegrotten of verbranden en gunnen daarmee andere mensen geen kans op een "leven"

Laatst gewijzigd op 15-05-2004 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 20:04
Miracle
Miracle is offline
Het is goed op donor te zijn denk ik.
Oud 15-05-2004, 20:49
pfano
pfano is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-05-2004 @ 20:44 :
Wat dacht je van een ander perspectief? Als God niet had gewild dat onze organen na onze dood uit onze lichamen zouden worden gehaald en in andere mensen zouden worden gestopt, dan had hij dat wel gedaan.

Transplantatie werkt en het maakt mensen gelukkig. Hoe kun je dan zeggen dat het niet de bedoeling is? Egoïst.
ik ben er zelf ook niet helemaal uit,...vandaar dus deze topic,..

ik gun mensen zeker wel geluk..! maar het denken van God is niet te begrijpen met het denken van ons..denk ik
maar omdat ik door het geloof ook nog andere opvattingen heb,.. ben ik er zoals ik al zei ook niet helemaal uit,..

*ik zit in de knoop*
Oud 15-05-2004, 20:51
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:

Ik ben het helaas met je eens.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:00
Verwijderd
ik ben wel gelovig, maar niet zoals de TS. ik respecteer haar visie helemaal, maar ik ben het niet met r eens. ik denk dat donor zijn goed is. je helpt elkaar. dat is toch wat er gebeuren moet tegenwoordig? elkaar helpen, enzenz. ik zie donor zijn als de ultieme hulp. bovendien: als ik dood ben, heb ik er niets meer aan. ik gun anderen dan een kans op een lang(er) leven.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:08
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
dreen schreef op 15-05-2004 @ 21:04 :
Het is goed om donor te zijn denk ik.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:13
Mu
Mu is offline
God heeft alles wat mogelijk is gemaakt, het één niet meer dan het ander.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:15
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Mu schreef op 15-05-2004 @ 22:13 :
God heeft alles wat mogelijk is gemaakt, het één niet meer dan het ander.
Maar aan het een zal hij meer goedkeuring hechten dan aan het ander.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 21:20
Verwijderd
Ik heb mijn keuze laten vastleggen bij het donorregister.
Optie 1: U stelt uw organen en weefsels na uw overlijden beschikbaar voor transplantatie.

Van mij mogen ze alles hebben na mijn dood, omdat ik zelf ook heel blij zou zijn als ik iets nodig zou hebben en het beschikbaar zou zijn.. En als ik dood ben dan kan ik er toch niks meer mee, laat mijn organen/weefsels/whatever dan voor iemand anders nog te gebruiken zijn
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 22:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
evi schreef op 15-05-2004 @ 20:19 :
...of niet,..?
wat vind jij...?
want gaat het nou te ver...?
is het wel de bedoeling dat we dit doen...?
Ik denk juist dat God het goed zal vinden als ik met mijn organen iemand anders het leven red.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 22:56
zwoesj
zwoesj is offline
God bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 23:01
Fantôme
Fantôme is offline
zelf ben ik niet gelovig.
maar er even vanuitgaand dat hij wel bestaat.

Citaat:
kijk ik zie het ook op deze manier,...ik geloof dat God ons heeft gemaakt en gezegd dat het goed is,..en daar moeten wij dus niets aan veranderen
heeft god de mens dan ook niet de hersenen en het inzicht gegeven, en de middelen hierop aarde, om te benutten...? waarom zou het slecht zijn deze te benutten?
Oud 15-05-2004, 23:23
cyntha
cyntha is offline
Ik vind het goed als mensen donor zijn, je helpt er andere mee.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 23:32
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik geloof niet in God en het hiernamaals dus zal ik er dan ook weinig last van hebben dat m'n organen er niet meer zijn. Andere mensen hebben wat aan mijn organen en ik heb er dan niets meer aan, dus waarom niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2004, 01:54
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
zwoesj schreef op 15-05-2004 @ 23:56 :
God bestaat niet.

Jij gelooft niet in God, dat is iets anders.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 01:59
Verwijderd
Citaat:
God bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 08:41
Mu
Mu is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 15-05-2004 @ 22:15 :
Maar aan het een zal hij meer goedkeuring hechten dan aan het ander.
En waar lees jij dat iemand zijn organen niet aan een ander mens mag geven of organen mag ontvangen van een ander mens? Mag de mens dan wel een gebroken vinger laten helen met behulp van gips, of bijvoorbeeld een prothese aannemen als zijn benen eraf zijn? Mag de mens een neurofen nemen tegen hoofdpijn? Zich scheren? Het smegma van zijn eikelrand wassen?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 08:41
Verwijderd
Ik denk dat het de bedoeling van God is dat de mens solidair is met zijn medemens. Dat betekent dat als je iemand kunt redden door je organen af te staan, dat de juiste beslissing is. Uiteindelijk weet de mens in zijn hart wat goed is en moet hij op basis daarvan beslissen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 09:01
rockin
rockin is offline
Citaat:
Oud 16-05-2004, 10:35
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 16-05-2004 @ 09:41 :
Ik denk dat het de bedoeling van God is dat de mens solidair is met zijn medemens. Dat betekent dat als je iemand kunt redden door je organen af te staan, dat de juiste beslissing is. Uiteindelijk weet de mens in zijn hart wat goed is en moet hij op basis daarvan beslissen.
Wat als de persoon die jij redt met jouw orgaan, een moordenaar blijkt te zijn die zwaar gewond is geraakt terwijl een slachtoffer zichzelf verdedigde?
Dan blijft als gevolg van jouw donatie zo'n iemand leven.

Naar mijn mening blijft de actie dan nog steeds goed, maar kunnen de gevolgen slecht zijn. Daarbij is de kans dat je een goed persoon helpt nog steeds groot genoeg, maar sta er maar eens bij stil..
Oud 16-05-2004, 10:44
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
God bestaat niet.
en daar voeg ik nog aan toe, stel hij bestaat wel,dan zou hij toch degene zijn die er voor zorgde dat de mens op een dag uitvond dat je mensenlevens kunt redden door van dode mensen bepaalde organen over te zetten in het lichaam van een nog levende...beetje dubbel allemaal dus,maargoed

edit :ja zelf ben ik donor
Oud 16-05-2004, 12:10
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Mu schreef op 16-05-2004 @ 09:41 :
En waar lees jij dat iemand zijn organen niet aan een ander mens mag geven of organen mag ontvangen van een ander mens? Mag de mens dan wel een gebroken vinger laten helen met behulp van gips, of bijvoorbeeld een prothese aannemen als zijn benen eraf zijn? Mag de mens een neurofen nemen tegen hoofdpijn? Zich scheren? Het smegma van zijn eikelrand wassen?
Nergens, ik beweer toch ook niet dat dat verboden is? Ik beweer alleen dat, hoewel God alles wat mogelijk is gemaakt heeft, niet alles even goed is. Verkrachting is ook mogelijk, maar dat maakt nog niet dat God daar zijn goedkeuring aan hecht.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:24
pfano
pfano is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-05-2004 @ 13:10 :
Nergens, ik beweer toch ook niet dat dat verboden is? Ik beweer alleen dat, hoewel God alles wat mogelijk is gemaakt heeft, niet alles even goed is. Verkrachting is ook mogelijk, maar dat maakt nog niet dat God daar zijn goedkeuring aan hecht.
en daarom weet ik het nu niet meer,..
Oud 16-05-2004, 12:28
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
evi schreef op 16-05-2004 @ 13:24 :
en daarom weet ik het nu niet meer,..
Waarom denk je dat het niet goed zou zijn volgens God?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:29
Lionheart
Ja, denk t wel.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:32
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
God bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:36
pfano
pfano is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 16-05-2004 @ 13:28 :
Waarom denk je dat het niet goed zou zijn volgens God?
....misschien dat het hij het om een één of andere reden zo heeft laten lopen,...maar ik denk eigenlijk niet dat dat zo is,..God wil tog niet dat mensen leiden,...maar dat komt weer door de zonde val, omdat mensen een vrije wil hebben,...dus misschien is het niet zijn bedoeling,...maar komt het allemaal door het kwaade zeg maar,... maar als je met de dus je organen af laat staan om andere mensen te helpen,...en dan niet wetend dat Hij dat niet zo bedoeld heeft,..dan neemt ie het je misschien niet kwalijk,...er staat tog ook nix in de Bijbel daarover,..omdat ze vroeger daar helemaal nog niet aandachten,..?

*confusted*
Oud 16-05-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
evi schreef op 16-05-2004 @ 13:36 :
....misschien dat het hij het om een één of andere reden zo heeft laten lopen,...maar ik denk eigenlijk niet dat dat zo is,..God wil tog niet dat mensen leiden,...maar dat komt weer door de zonde val, omdat mensen een vrije wil hebben,...dus misschien is het niet zijn bedoeling,...maar komt het allemaal door het kwaade zeg maar,... maar als je met de dus je organen af laat staan om andere mensen te helpen,...en dan niet wetend dat Hij dat niet zo bedoeld heeft,..dan neemt ie het je misschien niet kwalijk,...er staat tog ook nix in de Bijbel daarover,..omdat ze vroeger daar helemaal nog niet aandachten,..?

*confusted*
in de bijbel staat wel dat je andere mensen moet helpen, organen afstaan terwijl je t niet meer nodig hebt is ook mensen helpen, dus god heeft t zo gewild
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:40
pfano
pfano is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 16-05-2004 @ 13:38 :
in de bijbel staat wel dat je andere mensen moet helpen, organen afstaan terwijl je t niet meer nodig hebt is ook mensen helpen, dus god heeft t zo gewild
...ow weet je ook waar het staat..?
Oud 16-05-2004, 12:43
Verwijderd
Citaat:
evi schreef op 16-05-2004 @ 13:40 :
...ow weet je ook waar het staat..?
euh nee t laatste keer dat ik een bijbel open had, was ik nog klein
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 12:49
*gaapt*
*gaapt* is offline
Ik heb tijdje geleden brief van donorregister gekregen en ben nu donor. het is fijn om iemand na je dood nog te kunnen helpen en ik ga er vanuit dat ik mn organen na mn dood toch niet meer nodig heb
Oud 16-05-2004, 13:31
pfano
pfano is offline
Citaat:
*gaapt* schreef op 16-05-2004 @ 13:49 :
Ik heb tijdje geleden brief van donorregister gekregen en ben nu donor. het is fijn om iemand na je dood nog te kunnen helpen en ik ga er vanuit dat ik mn organen na mn dood toch niet meer nodig heb
ja,.....misschien heb je ook wel gelijk
Oud 16-05-2004, 13:39
Verwijderd
Ik ben donor, want als ik dood ben ben ik dood, en dan heb ik er niets meer aan.
Zelfs als er een hemels hiernamaals is, heb ik daar toch echt niet mijn aardse organen nodig, lijkt mij, want die zijn stoffelijk en dat stoffelijek liet je nou juist toch achter?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Sponstanietje schreef op 16-05-2004 @ 11:35 :
Wat als de persoon die jij redt met jouw orgaan, een moordenaar blijkt te zijn die zwaar gewond is geraakt terwijl een slachtoffer zichzelf verdedigde?
Dan blijft als gevolg van jouw donatie zo'n iemand leven.
Maar dat vind ik een voor deze discussie niet relevant punt, omdat je dat probleem ook hebt bij een gewone arts die een moordenaar moet genezen. Net als een geneeskundige iedereen zal helpen, wil ik ook geen onderscheid maken tussen de mensen waar mijn organen naar toe gaan. Ik ben bovendien toch dood dus de keuze is niet aan mij.

En verder Evi - als jij de keuze maakt om uit pure liefde en mededogen iemand anders te helpen, na je dood omdat je geen eigen belang meer hebt bij je lichaam, en dáárvoor zou God je slecht beoordelen, dan is jouw God überhaupt geen God van liefde.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:47
Verwijderd
Ik weet het nog niet helemaal voor mezelf iig of ik donor wil zijn.
Ik ben niet gelovig, dus mijn geloof ofzo belet me niet. Ik vind het alleen een vreemd idee dat ze na mijn dood nog in me gaan snijden. Ik vind het wel een ontzettend goed iets hoor, donor zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:48
Joostje
Joostje is offline
God is dood, net als Nietzsche
Oud 16-05-2004, 13:52
pfano
pfano is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-05-2004 @ 14:48 :
God is dood, net als Nietzsche
dat is dan wat jij gelooft....
Oud 16-05-2004, 14:39
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
[bewust onnozel-mode]Leeft Nietzsche dan?[/bewust onnozel-mode]
Oud 16-05-2004, 15:05
Aileen
Aileen is offline
Maar wat nou (vraag aan de mensen die geen donor zijn) als je zelf geen donor bent om wat voor reden dan ook, maar opeens heb je een hart of nier ofzo dringend nodig, neem je als je de kans hebt dan wel aan?
Je bent zelf geen donor maar verwacht wel van iemand zijn nier of hart enz. voor je eigen leven? Vind ik zelf nogal oneerlijk en zeer egoistisch eigenlijk...
Ik vind dat als je zelf geen donor bent eigenlijk ook minder recht hebt op bijvoorbeeld een donornier (e.d)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten