Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 19:37
Meadow
Meadow is offline
Ik houd me sinds een tijdje bezig met endorfine. Dat is natuulijke morfine. Ik hou een soort onderzoekje, waarom blijven bepaalde mensen zichzelf pijndoen? En waarom houden mensen van SM? Volgends mij ligt dat hieraan. Endorfine is een natuurlijke morfine, die aangemaakt wordt bij pijn en uitputting.

Vervolgend ben ik het verslavende aspect gaan bekijken. Je zou er in principe niet verslaafd aan kunnen raken omdat het een lichaamseigen is. Maar wat blijkt het kan wel, in combinatie met een emotionele verslaving. Voorbeeldje: Een sporter rent heel erg hard en wil zichzelf overtreffen. Dat lukt hem doormiddel van het aanmaken van stofjes waaronder ook endorfine. Het zichzelf overtreffen geeft een kick, hij wil dit weer, zo is hij indirect verslaafd.

Maar dit gaat niet op voor automutulatie of SM, ik had zelf bedacht dat dat misschien wel ook iets te maken zou kunnen hebben met het opzoeken van grenzen, maar dat is hte niet alleen volgens mij.

Nu ben ik erg benieuwd, is hier iemand met een grote interesse in biologie (net als ik) die hier een licht op wil werpen? Een theorie, of misschien harde feiten (graag met bron)?

Koessie,
Meadow
Oud 18-05-2004, 19:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Wie weet... Maar niet nu... (examens)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:49
Maarten
Maarten is offline
FA houdt dan je mond tering ;d

Endorfines zijn relaxed!

Heerlijk na een potje rennen endorfines krijgen en tuurlijk kan je er verslaafd aan raken. Er zijn ook mensen verslaafd aan adrenaline en aan sex dus waarom niet
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 19:40
Redhair
Redhair is offline
Offtopic - Hey jij, ken ik jou niet ergens van? ben ik niet toevallig het zusje van je vriend?

Ik zou het verder niet weten, weet alleen dat endorfin fijn is. Ofzo.
Oud 20-05-2004, 12:15
MieX
MieX is offline
Ik heb begin dit jaar wel het een en ander over endorfine's gehad, ik ben alleen niet thuis en kan het dus niet terugzoeken, zal ik thuis wel even doen (als ik er aan denk )
Oud 20-05-2004, 13:03
cyntha
cyntha is offline
Ik weet er niet zoveel vanaf, maar misschien heb je hier wat aan
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 00:13
JCG
JCG is offline
over automutulatie: ik kende iemand die in zichzelf sneed. Hij kreeg er een kick van pijn, het gevoel dat hij leefde, en hij kon zelf bepalen wanneer hij pijn had.
Hij heeft een zware jeugd gehad, waar er dingen zijn gebeurd wat hij niet kon stoppen, maar dit kon hij wel zelf bepalen.
Oud 21-05-2004, 13:06
whitedove
whitedove is offline
wordt je van endorfine niet rustig ofzo? ik had nl een programma gezien dat ging over tijgertjes die werden door hun moeder bij het nekvel gepakt, dan werd er endorfine aangemaatk en daar werden ze rustig van. maja kan best dat ik eht verkeerd verstaan ehb en dat het geen endorfine was ofzo
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 13:48
MieX
MieX is offline
ik heb het even teruggezocht maar de hoeveelheid die ik ervan heb gehad blijkt nog wel mee te vallen, het enige over het verslavende effect dat ik heb gevonden is dat het te maken heeft met de receptor waar het op aangrijpt (endorfinen grijpen op dezelfde receptor aan als bijvoorbeeld morfine en heroïne)
Oud 21-05-2004, 18:56
Luna
Luna is offline
Citaat:
whitedove schreef op 21-05-2004 @ 14:06 :
wordt je van endorfine niet rustig ofzo? ik had nl een programma gezien dat ging over tijgertjes die werden door hun moeder bij het nekvel gepakt, dan werd er endorfine aangemaatk en daar werden ze rustig van. maja kan best dat ik eht verkeerd verstaan ehb en dat het geen endorfine was ofzo
haha, lijkt me niet. Aangezien je als je xtc neemt nou niet echt rustig wordt en dat juist endorfine vrijmaakt, zodat je je lekker voelt, je krijgt er volgens mij dus juist energie van.
Oud 21-05-2004, 20:07
Sithan
Sithan is offline
Ik denk eerder dat de nucleus accumbens in combinatie met een hoge adrenaline produktie hiervoor zorgt,
De NA zorgt er immers voor dat we een 'tevreden' gevoel bij iets krijgen, een soort van opluchting wat zich ook bij automutalitatie ed schijnt voor te doen...De produktie van endorfines zou pijnremmend moeten zijn en in dat geval zou dat dus niet te maken hebben met het opzoeken van een pijngrens, want die kan je niet vinden als je geen pijn meer voelt.
Endorfines worden daarnaast pas afgegeven als 'vluchten' voor de pijn onmogelijk is...Dit houdt in dat je beoordelingscentrum in de prefrontale cortex meent dat je niets kan doen om de pijn uit eigen beweging te stoppen...dit is bij sporters en ook bij autmutalitie echter niet het geval, zij kunnen immers zo stoppen met rennen of snijden waarna de pijn zal afnemen.
Ik heb het idee dat je het verschil tussen de aanmaak van adrenaline en endorfine door elkaar haalt, adrenaline zorgt ervoor dat je door kan gaan als je pijn grens wordt overschreden...endorfines hebben een kalmerende/verzachtende werking waardoor je dus vermoeid raakt en je theorie bij sporters dus niet op lijkt te gaan...

In theorie zou je er wel aan verslaafd kunnen raken, alhoewel daar de nucleus accumbens wederom een grote rol bij speelt...maar ik denk dat het bij jou meer zal gaan om verslaafd te zijn aan adrenaline.

Laatst gewijzigd op 21-05-2004 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 18:54
Meadow
Meadow is offline
De voorbeelden die ik noemde komen van een bioloog die op dit moment profesioneel bezig is met onderzoek naar endorfine, lijkt me dat die dus wel kloppen. Des al niet te min ben ik erg blij met alle suggesties, je kunt alles proberen te achterhalen...

Meadow
Oud 24-05-2004, 22:43
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
vizz schreef op 21-05-2004 @ 19:56 :
haha, lijkt me niet. Aangezien je als je xtc neemt nou niet echt rustig wordt en dat juist endorfine vrijmaakt, zodat je je lekker voelt, je krijgt er volgens mij dus juist energie van.
van xtc word je niet hyper (iig mdma niet) maar de speed of andere troep in de pil;len daar word je hyper van
+ mdma laat vooral serotine loskomen
Oud 25-05-2004, 14:12
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Meadow schreef op 24-05-2004 @ 19:54 :
De voorbeelden die ik noemde komen van een bioloog die op dit moment profesioneel bezig is met onderzoek naar endorfine, lijkt me dat die dus wel kloppen. Des al niet te min ben ik erg blij met alle suggesties, je kunt alles proberen te achterhalen...

Meadow
Zou je misschien de onderzoeksvraag van die bioloog hier kunnen posten?
Oud 25-05-2004, 14:52
Raven
Raven is offline
Citaat:
Meadow schreef op 18-05-2004 @ 20:37 :
Ik houd me sinds een tijdje bezig met endorfine. Dat is natuulijke morfine. Ik hou een soort onderzoekje, waarom blijven bepaalde mensen zichzelf pijndoen? En waarom houden mensen van SM? Volgends mij ligt dat hieraan. Endorfine is een natuurlijke morfine, die aangemaakt wordt bij pijn en uitputting.

Vervolgend ben ik het verslavende aspect gaan bekijken. Je zou er in principe niet verslaafd aan kunnen raken omdat het een lichaamseigen is. Maar wat blijkt het kan wel, in combinatie met een emotionele verslaving. Voorbeeldje: Een sporter rent heel erg hard en wil zichzelf overtreffen. Dat lukt hem doormiddel van het aanmaken van stofjes waaronder ook endorfine. Het zichzelf overtreffen geeft een kick, hij wil dit weer, zo is hij indirect verslaafd.

Maar dit gaat niet op voor automutulatie of SM, ik had zelf bedacht dat dat misschien wel ook iets te maken zou kunnen hebben met het opzoeken van grenzen, maar dat is hte niet alleen volgens mij.

Nu ben ik erg benieuwd, is hier iemand met een grote interesse in biologie (net als ik) die hier een licht op wil werpen? Een theorie, of misschien harde feiten (graag met bron)?

Koessie,
Meadow

hmm wat sm betreft . is het toch echt meer 't opbouwen van spanning en .. op een veilige manier griezelen ..
vergelijk 't maar met 't spookhuis op de kermis .. ook eng .. maar toch leuk ..
als 't alleen die endorfine was zou alleen 't slavinnetje genieten .. ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 19:26
Meadow
Meadow is offline
Gevraagd werd:
Zou je misschien de onderzoeksvraag van die bioloog hier kunnen posten?

Als ik m kan achterhalen, hert si een bron van een bron.... Maar ik zal het proberen, duurt dan wel een paar weken denk ik...

Over sm:
Dat weet ik zelf ook, maar ik onderzoek de kant van de slavin, dat is niet alleen de vernedering/spanning denk ik, er moet ook nog een andere verklaring voor zijn. Althans ik ben bezig er een te vinden ...

Regels voor berichten