Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 09:51
WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Hallow allemaal
Ik heb een paar vraagjes wb het examenkatern nl'ers en hun gezagsdragers (vwo)

vraagje 1: Hoe kan het dat in 1977 na de val van kabinet-Den Uyl, de PvdA de meeste stemmen kreeg en toch buiten de regering bleef? Ik snap dat ze dus niet tot een goede samenwerking konden komen, maar dat is toch geen democratie als degene met de meeste stemmen buiten de coalitie blijft?

vraagje 2: De nacht van Schmelzer... Waarom trok Schmelzer die motie niet in, hoe kan het dat de KVP zich opeens tegen Cals keerde, zijn eigen partij???

vraagje 3: in het boek staat bij het deelonderwerp emancipatie van vrouwen jaren '60 en '70 dat de vraag naar gehuwde vrouwen op de arbeidsmarkt steeg omdat het aantal ongehuwde (werkende) vrouwen afnam. Waarom nam dat aantal af? Je zou toch zeggen met die nieuwe samenlevingsvormen (communes enzow) dat er juist minder gehuwde vrouwen waren???

ok thnx als iemand me hiermee kan helpen
Oud 19-05-2004, 10:06
Liss
Liss is offline
Citaat:
WanderingSpirit schreef op 19-05-2004 @ 10:51 :
vraagje 3: in het boek staat bij het deelonderwerp emancipatie van vrouwen jaren '60 en '70 dat de vraag naar gehuwde vrouwen op de arbeidsmarkt steeg omdat het aantal ongehuwde (werkende) vrouwen afnam. Waarom nam dat aantal af? Je zou toch zeggen met die nieuwe samenlevingsvormen (communes enzow) dat er juist minder gehuwde vrouwen waren???
Heeft dat niet te maken met de motie-Tendeloo? Nu stopten de gehuwde vrouwen niet met werken en zo waren er minder ongehuwde vrouwen nodig.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 10:12
Balance
Balance is offline
Citaat:
WanderingSpirit schreef op 19-05-2004 @ 10:51 :
Hallow allemaal
Ik heb een paar vraagjes wb het examenkatern nl'ers en hun gezagsdragers (vwo)

vraagje 1: Hoe kan het dat in 1977 na de val van kabinet-Den Uyl, de PvdA de meeste stemmen kreeg en toch buiten de regering bleef? Ik snap dat ze dus niet tot een goede samenwerking konden komen, maar dat is toch geen democratie als degene met de meeste stemmen buiten de coalitie blijft?

vraagje 2: De nacht van Schmelzer... Waarom trok Schmelzer die motie niet in, hoe kan het dat de KVP zich opeens tegen Cals keerde, zijn eigen partij???

ok thnx als iemand me hiermee kan helpen
1. Het is nog steeds een democratie.
Stel: PvdA haalt 60 stemmen, VVD 45 en LPF 45.
PvdA heeft dan de meeste stemmen, maar niet de meerderheid. Het kan gaan regeren met de VVD of LPF, maar beiden sluiten niet aan bij de gedachtengoed van het de PvdA en compromissen zijn erg moeilijk. VVD en LPF daarentegen sluiten goed bij elkaar aan en hebben 90 stemmen samen: een ruime meerderheid. Die regering is dus logischer. Toch zijn de stemmen voor de PvdA dan niet voor niets geweest, want ze zitten dan toch maar mooi met 60 zetels in de oppositie. Daarmee kunnen ze het de coalitie knap lastig maken!

2. Schmelzer trok die motie niet in, omdat het helemaal niet raar was dat hij een duidelijke begroting wilde. Dat het kabinet zou gaan vallen had hij nooit kunnen voorspellen! Iedereen ging toen opzoek naar wat de oorzaak was voor het vallen van het kabinet en kwam toen uit bij Schmelzer. Men ging het als zijn schuld zien, terwijl hij gewoon een normale motie had ingediend! Hij werd overal in de media afgeschilderd als beul die een mes in Cals' rug had gestoken. Er ontstond wel een probleem: zowel Schmelzer als Cals waren KVP lid. En de media bleek ineens wel héél veel macht te hebben, want zij hadden Schmelzer als zo'n verschrikkelijk persoon afgebeeld en iedereen had het klakkeloos overgenomen.

3. Er gingen eerst twee ingrepen aan vooraf:
1955: het arbeidsverbod voor gehuwde vrouwen nam af.
1956: De handelingsonbekwaamheid van vrouwen ging uit de wet.

Vrouwen waren nu volgens de wet dus veel zelfstandiger.
Daarnaast gingen meisjes veel langer naar school en trouwden ze steeds jonger. Dit was er de oorzaak van dat er minder werkende vrouwen waren. Maar de vraag naar arbeidsvrouwen was juist groot, voor buijvoorbeeld de zorg en het onderwijs.
Getrouwde vrouwen kregen niet, zoals voorheen, meteen kinderen, dus ze hadden best wat tijd over. Dat werd nog groter door de uitvindingen van apparaten als stofzuigers en wasmachines: het huishouden ging ook veel minder tijd kosten.
Al met al was er dus een grote vraag naar vrouwelijke arbeiders en hadden de getrouwde vrouwen tijd zat.
Oud 19-05-2004, 11:21
WanderingSpirit
WanderingSpirit is offline
Heel hartelijk bedankt Balance!
Ik snap het nu en idd dat van de PvdA is eigenlijk logisch als je het zo bekijkt, ik dacht niet zo goed na die andere 2 zijn me nu ook duidelijk, thnx
Groetjes!
Reageren

Regels voor berichten