Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 17:33
princessummer
princessummer is offline
comic sans ms
Hoi!
Ik ben een verhaaltje aan 't schrijven, maar er staat nog niet veel op, ben pas begonnen. Willen jullie je reactie geven aub? Ik zou graag weten wat jullie ervan vinden.
Hierr komt et:
Je kan de frisse lucht van het lenteweer proeven. De groene, dansende blaadjes en het fluisterende gras maakt alles compleet. Floor zit dromend op de houte schommel in de tuin. De lentetuin.
Hier komt ze elke dag. Het is een speciaal plekje voor haar, waar ze tot rust komt en waar ze de vrolijke vogels kan horen fluiten. De zon doet haar ogen tot spleetjes knijpen en tovert een lach op haar gezicht. Floor kan wel uren genieten van de gezellige zon met een licht briesje tussendoor. Ze plukt een grassprietje en plaatst het tussen haar tanden. Zachtjes knabbelen ze op het groene plukje.

Een zwevende luchtbel
Een ritselend blad
Noten van een vogel
Geluk kan je niet nemen
Je moet het proeven

Floor ’s droom werd kapotgeprikt door een schreeuwend mormel. Haar broertje Fred (Frederik vond hij kinderachtig klinken ?) loopt met een gevuld waterpistool achter zijn vriendje aan. “Floo natspuiteren, Floo !’ Roept Fred terwijl hij met zijn mollig wijsvingertje naar zijn zus wijst.
Floor heeft geen zin in druipnatte kleren terwijl twee kleine etters haar natspuiten. Ze doet de inspanning om kwaad te lijken en loopt naar Fred toe. “Waag het niet om één druppel water…” Te laat. Nog voor Floor beseft wat er gebeurt lopen Fred en zijn vriendje gierend weg. Geirriteerd wandelt Floor met olifantenpassen de badkamer binnen.

Geluk duurt niet eeuwig
Soms maar een fractie van een seconde

Floor zit aan de houten bureautafel in haar slaapkamer. Haar mama heeft ze wijsgemaakt dat ze studeert. Maar zoals gewoonlijk doet ze dat niet. Op haar bureautafel ligt een grote bak, tot aan de rand gevuld met potloden. Floor tekend graag. Als ze zich verveeld neemt ze tekenpapier en haar grote bak vol potloden. Ze is dol op die bak. Ze heeft hem van sinds ze klein was. In floor’s kamer is er een muur die volhangt met haar allermooiste tekeningen. Vroeger had ze tekencursussen gevolgd, maar die vond ze te abstract. Ze liet liever haar fantasie op vrije loop. Nu is ze bezig aan een bijzondere tekening. Op de tekening staat haar tuin afgebeeld, met veel bloemen en klimop. Bloemen die alleen in de lente bloeien. De allermooiste bloemen. Tussen enkele bloemen en planten door gluurden enkele kleine elfjes naar je. Floor is een kei in tekenen. Ze is van plan deze tekening in de tuin te begraven. Een mooi symbool vind ze.

Een droom om prinses te worden
En er op los fantaseren
Fantastisch !
Nu haar droom is uitgekomen
Beseft ze niet dat ze een prinses is

Het is precies vijf voor twaalf. Met kleine pasjes trippelt Floor naar beneden. Voorzichtig opent ze de tuindeur. Ze is klaar om haar angsten te overwinnen. ’s Nachts rond twaalf uur helemaal alleen in de donkere tuin een tekening begraven is niet niks. Over een paar jaar kan ze de tekening weer opgraven en dan kan ze zien hoe de tuin veranderd is. Floor heeft haar tekening eerst ingewikkeld in aluminiumfolie. Nadien heeft ze er een oud laken omheen gewikkeld en dat alles heeft ze nauwkeurig in een kartonnen doos gestoken. Piepend duidt haar uurwerk 24:00 aan.
Moedig buigt Floor zicht over het gras. Ze haalt een verroest schopje boven. Terwijl haar ogen geconcentreerd naar de grond kijken, graaft ze een grote put. Ze wil haar tekening niet kreuken dus maakt ze de put breed genoeg. Voldoen dumpt ze het kunstwerk in de aarde grond. Voorzichtig gooit ze de aarde die ze uit de put geschept heeft, er weer in. Tevreden legt ze een steen op de aarde waaronder haar tekening van de tuin ligt. Háár lentetuin…

Princessummer
Oud 19-05-2004, 17:48
EggeD
EggeD is offline
Leuk dat je er af en toe dichtregeljes tussendoor probeert te zetten, dat geeft een lekkere pauze in het verhaal. Niet dat het zware kost is ofzo (; Maar toch, het heeft iets stijlvols. Het verhaal zelf, ja, stelt mijns inziens niet veel voor, maar is leuk geschreven en voor iemand van je leeftijd zeker niet slecht ! Je maakt ook weinig spelfoutjes. Soms wat d/t-gedoe, het is bijvoorbeeld Floor tekent graag ipv tekend graag, maar dat weet je zelf denk ik ook wel (: Sommige dingen zijn leuk beschreven, bijvoorbeeld het horloge dat piept, oogjes die zich samenknijpen. Ja, als je dat soort beelden er in probeert te houden leest het verhaaltje best lekker, leuk voor kinderen om te lezen denk ik.

Oh ik stem niet, ik vind het niet goed en niet slecht No offense hoor.
Oud 19-05-2004, 20:48
Charlottetje
Charlottetje is offline
best een aardig verhaaltje hoor.
ik ga niet stemmen trouwens, het is geen wedstrijd tenslotte
met die 'dichtregeltjes' er tussendoor maakt het geheel wel apart.
ik vind alleen de 'delen' niet heel erg goed op elkaar aansluiten, want eerst zit ze in de tuin, later tekent ze de tuin, de enige overeenkomst is die tuin, maar in een heel ander opzicht.
en fantasie en abstract, is dat niet eigenlijk een beetje hetzelfde?
ik denk alleen dat je verhaaltje zo wel prima is, waarom zou je het langer willen maken? zo opzich een prima einde, vind ik.
maar ach, dat is slechts mijn mening.

Charlotte
Oud 19-05-2004, 23:13
VeGs
VeGs is offline
Het is een leuk verhaaltje; lekker simpel, makkelijk te lezen. ^^
Alleen, zoals eerder gezegd, zit er niet echt een lijn in. Een verhaaltje over een dromerig meisje, dat een tekening maakt. Het geheel heeft zeker iets schattigs, maar ik heb zelf de neiging bij zoiets om er dan nog iets meer achter te gaan zoeken en dat 'meer' kan ik niet vinden.
(Sorry, ik weet mezelf niet echt beter uit te drukken)

Bij elkaar is het gewoon een leuk verhaaltje, dat zeker niet vervelend is om te lezen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 07:26
EggeD
EggeD is offline
Het zijn inderdaad eerder "de avontuurtjes van Floor" dan een vloeiend verhaal.
Oud 20-05-2004, 12:17
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
VeGs schreef op 20-05-2004 @ 00:13 :
maar ik heb zelf de neiging bij zoiets om er dan nog iets meer achter te gaan zoeken en dat 'meer' kan ik niet vinden.
(Sorry, ik weet mezelf niet echt beter uit te drukken)
kijk, dat heb ik nou ook!
Oud 21-05-2004, 19:28
Phie.
Phie. is offline
Ze doet de inspanning om kwaad te lijken en loopt naar Fred toe.

Dat vind ik een rare zin. Doe dan iets als 'Ze spant zich in om kwaad te kijken en loopt naar Fred toe.'
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 20:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hmm ik vind het niet zoveel bijzonders. Maar niet slecht. Gewoon gewoon.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten