Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2004, 20:46
Verwijderd
Zijn er hier meer mensen die een erfelijke aanleg hebben voor spataderen? En dan bedoel ik dat je ze dus ook al jong krijgt.
Mijn moeder heeft ze dus heel erg en ook erfelijk en bij mij begin je hier en daar ook wat te zien (dat de aderen wat meer aan de oppervlakte komen).

Weten jullie hier iets meer van en of er wat tegen te doen is om te voorkomen dat het erger wordt?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2004, 21:17
Auntie M
Auntie M is offline
Ik weet wel dat mensen die een staand beroep er eerder last van krijgen dan mensen met een zittend beroep. Hoewel zitten ook niet echt bevordelijk is. Kwestie is dus dat je dat regelmatig moet afwisselen. Verder denk ik dat als het erfelijk bepaald is dat je daar dus extra op moet letten omdat je er gevoelig voor bent.

Je kunt ze trouwens weg laten halen of spuiten als ze heel erg zijn.
Oud 21-05-2004, 22:47
Verwijderd
Ja je kunt steunkousen nemen, maarja dat is ook weer zoiets.
Ik heb het ook wel een beetje trouwens.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 08:00
kimberley
kimberley is offline
Bij de apotheek hebben ze er wel zalfjes e.d. voor, je zou er eens naartoe kunnen gaan en het aan ze vragen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 14:37
cottonmouth
cottonmouth is offline
Ik ken een meisje van 28 die nu al erge spataders heeft op haar benen, wat voor een deel ook komt omdat ze altijd staand heeft gewerkt. Het schijnt heel erg pijnlijk te zijn en ze heeft er steunkousen en speciale schoenen voor nodig.
Oud 22-05-2004, 15:53
Dzjes
Dzjes is offline
Er zijn speciale steunkousen en schoenen voor, zalfjes etc.. maar opzich kan je er niet echt veel aan doen denk ik,.. eens ze er zijn kan je ermee naar de dokter gaan om ze te laten wegspuiten.

Mensen met een staand beroep hebben hier zeer veel last van, maar die met een zittend beroep ook. (bvb secretaresses) let er vooral op dat je niet te veel met je 1 been over je ander been zit.. (een typische vrouwen-zit ) deze zijn ook zeer spataders-opwekkend..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 16:43
Pluche
Pluche is offline
Ik heb ze. Het is ontzettend erfelijk. Ik ben pas 18 en heb me nu al 2 keer laten prikken. Dan spuiten ze een goedje in je spatader waardoor hij krimpt en weggaat. Je moet dan een paar dagen met verband lopen, maar het eindresultaat is het waard. Als je er last van hebt, moet je er snel wat aan laten doen, want het wordt alleen maar erger als je te lang wacht. Het is ook niet echt pijnlijk en het wordt vergoed door de verzekering als je een briefje van je huisarts hebt.
Iedereen doet trouwens alsof het iets is, waar je je voor moet schamen. Het is echt een doodnormale zaak. Niks aan te doen. Je moet idd vooral veel en lang staan zien te vermijden en ook niet met je benen over elkaar gaan zitten. Dat is echt funest!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 16:53
Verwijderd
Mijn moeder en oma hebben het heel erg, ik een beetje. Om eens een nieuw iets te noemen: je kunt ze idd weg laten spuiten ('k geloof niet dat ik dat ooit zal gaan doen ) en/of steunkousen dragen. En idd niet te veel en te lang achtereen staan en/of te veel/vaak/lang met je benen over elkaar zitten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 16:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat ik me afvraag he? Krijg je ze ook sneller als je wat dikker bent?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-05-2004 @ 17:59 :
Wat ik me afvraag he? Krijg je ze ook sneller als je wat dikker bent?
Heeft het niet iets te maken met de stevigheid ed van de wanden van de aderen oid? Ik weet niet meer of het klopt, maar er staat me zo iets bij dat als het meer moeite kost om het bloed rond te krijgen (als het er te hard door heen gedrukt wordt oid) - en volgens mij is dat vaak bij mensen met overgewicht - dat dat dan wel invloed kan hebben oid...maar ik weet dus niet in hoeverre dat klopt...

Misschien klets ik enorm uit m'n nek: sorry dan.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 23:25
Verwijderd
ok, iedereen bedankt voor de info. Ik heb ze gelukkig nog niet erg ofzo, je ziet alleen dat sommige aderen meer naar de oppervlakte komen en best wel veel van die kleintjes die wel goed zichtbaar zijn;
Het zal alleen voor mij lastig zijn om staand werk te voorkomen omdat ik in de tuinbouw werk en een opleiding in die richting volg. Af en toe sta ik dus 9 uur achter elkaar (met in totaal maar 1 uurtje pauze) Dat is dus niet echt ideaal maarja.
Ik ga denk ik wel proberen om minder met m'n benen over elkaar te zitten (doe ik eigelijk altijd ), dus bedankt voor de tips.

Verder ben ik ook wel blij te horen dat er meer meiden zijn die er last van hebben (niet dat ik het leuk vind voor jullie hoor). Had eigenlijk nog nooit van andere meiden gehoord dat ze het ook hadden (of erfelijke aanleg hadden). Al is dat opzich natuurlijk wel logisch.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 17:57
Verwijderd
Ik heb dat in mijn knieholtes.
Aan de ene kant meer dan aan de andere,
Ik wou er een topic over openen maar toen vond ik deze.
De laatste tijd zit ik er over na te denken om ze te laten wegspuiten.
Ze zijn blauw maar ze zijn qua reliëf nog niet heel zichtbaar.
Nu zit ik met het probleem dat ik particulier verzekerd ben, nog bij de verzekering van mijn ouders, met een hoog eigen risico.
Wordt het dan vergoed, of doet alleen het ziekenfonds dat?
En zie je er na het prikken niks meer van, en hoelang blijft het weg?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 21:34
Verwijderd
Hmm ik heb overal goed zichtbare aders, vooral op m'n armen en handen. Op mijn rechterbeen heb ik 2 'echte' spataders, 1 op mn kuit, vlak onder de knie. De ander op mijn dijbeen, aan de achterkant maar die is maar heel klein.
M'n tante en moeder hebben het ook, tante is er voor geopereerd, mama heeft er niet echt last van. Ik trouwens ook niet, behalve dat het niet 'mooi' is dan. Doen ze bij jullie zeer ofzo?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten