Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 12:27
Reynaert
Reynaert is offline
Vermoorde brieven

Hand vol inkt,
die met sluimerende bewegingen,
het papier verminkt.

Ik zie twaalf proppen,
lege woorden in de prullenmand,
zal ik stoppen?

Ik vind je lief,
schrijf dus toch maar door,
totdat elk woord,
iets betekent in deze brief.

Ik post hem niet,
plak zelfs geen zegel.
Want de post, dat is ook zoiets.

Nu jij, lieveling,
al tijden door mij bekoord,
door zwijgen mijn brieven vermoord.

De Wilgen, 22 mei 2004

Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 13:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2004, 13:54
Verwijderd
wel mooi, gaat denk ik om een liefdesbrief. goed gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 14:55
levenlijdster
levenlijdster is offline
zeer mooi gedaan, ik vind deze echt wel mooi
Oud 22-05-2004, 15:12
Preaper
Preaper is offline
Mooi gedicht . Vooral de laatste zin is een echt goede afsluiter.

Maar een ding, ik vind dat de regel "iets betekent in deze brief. " schreeuwt om een komma, anders valt hij echt buiten het ritme. Ik zat te denken aan: "iets betekent, in deze brief. "
Oud 22-05-2004, 18:56
Reynaert
Reynaert is offline
Allereerst, allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Preaper, ik moet je zeggen dat ik twijfel. Hoewel ik niet van mening ben dat die zin om een komma schreeuwt, hoor ik zo nu en dan wel wat gefluister. Het probleem is dat het voorstel wat jij geeft voor mij het gevoel een beetje wegslaat, het wordt te loom, te langzaam. Als je die zin iets vluchtiger leest is er volgens mij geen groot probleem qua ritme.

Tot slot, anderen die hier iets over willen zeggen?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:08
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik vind die komma ook niets, tegen de tijd dat je bij die zin komt heb je als het goed is toch ondertussen wel wat tempo te pakken. Op zo'n moment een komma, dat houdt je alleen maar op en het verbreekt idd het 'gevoel'

[edit: Ik vind m trouwens ook heel mooi, dat moet er natuurlijk ook bij staan.

Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 21:50
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Zotje schreef op 22-05-2004 @ 20:08 :
Ik vind die komma ook niets, tegen de tijd dat je bij die zin komt heb je als het goed is toch ondertussen wel wat tempo te pakken. Op zo'n moment een komma, dat houdt je alleen maar op en het verbreekt idd het 'gevoel'

[edit: Ik vind m trouwens ook heel mooi, dat moet er natuurlijk ook bij staan.
Als je het gedicht analyseert volgens de geldende normen, is die zin dan metrisch fout? Want voor mijn gevoel klopt het wel, maar ik weet nog steeds niet precies hoe die regels werken. Dat wil zeggen dat ik niet zeker weet of mijn idee van die regels de juiste is.

Hoe dan ook, ook jij echt bedankt voor je commentaar.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 22:21
sublime
sublime is offline
ik vind het weinig kracht hebben. het is wel mooi beschreven, maar ook een beetje gezapig, ofzo...

en de rijm vind ik echt niet mooi. nu heb ik sowieso iets tegen rijm, maar soms voegt het nog wel iets toe. hier vind ik het ontzettend 'dit is een gedicht want het rijmt-achtig'..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 23:00
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
sublime schreef op 22-05-2004 @ 23:21 :
ik vind het weinig kracht hebben. het is wel mooi beschreven, maar ook een beetje gezapig, ofzo...

en de rijm vind ik echt niet mooi. nu heb ik sowieso iets tegen rijm, maar soms voegt het nog wel iets toe. hier vind ik het ontzettend 'dit is een gedicht want het rijmt-achtig'..
Een specifieke afkeer van rijm kan je beter niet hebben, geloof ik. Verder bedankt voor je commentaar.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 23:02
sublime
sublime is offline
Citaat:
Renard schreef op 23-05-2004 @ 00:00 :
Een specifieke afkeer van rijm kan je beter niet hebben, geloof ik. Verder bedankt voor je commentaar.
Het zit zo dat ik vind dat rijm in een gedicht ondergeschikt moet zijn aan het gedicht en niet andersom. Dat houdt voor mij in dat rijm onopvallend moet zijn... kwestie van smaak, I guess..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 00:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
Wel mooie beelden, geen bijzonder mooi gedicht (als je 't mij vraagt).

Dat door de rijm -zie de vorige kritieken- en de structuur. Met name in het begin zijn het zulke losse fladders, kreten. Wel mooi lopende kreten, maar toch...
Oud 23-05-2004, 11:33
Reynaert
Reynaert is offline
Wat is er precies tegen de rijm? Volgens mij is het goedlopende rijm en op mij komt het helemaal niet geforceerd over, maar natuurlijk ben ik bevooroordeeld omdat ik de schrijver ben. Qua losse fladders heb je gelijk, natuurlijk, maar ook dat is een kwestie van smaak. Ik had het idee om van vaag naar steeds duidelijker te gaan, totdat je weet waar het over gaat waarna de climax volgt in de laatste regel. Misschien heb je dat niet helemaal eruit kunnen halen, of vind je het gewoon geen mooie vorm.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:49
Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Renard schreef op 22-05-2004 @ 19:56 :
Allereerst, allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Preaper, ik moet je zeggen dat ik twijfel. Hoewel ik niet van mening ben dat die zin om een komma schreeuwt, hoor ik zo nu en dan wel wat gefluister. Het probleem is dat het voorstel wat jij geeft voor mij het gevoel een beetje wegslaat, het wordt te loom, te langzaam. Als je die zin iets vluchtiger leest is er volgens mij geen groot probleem qua ritme.

Tot slot, anderen die hier iets over willen zeggen?
Inderdaad, ik zou bij nader inzien ook zeggen dat een komma niet hoogsnodig is. Het loop nu ook wel prima.
Oud 23-05-2004, 18:59
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Renard schreef op 22-05-2004 @ 13:27 :
iets betekent in deze brief.

Want de post, dat is ook zoiets.
Die twee regels komen wat geforceerd op me over. Verder loopt het deze keer helemaal goed, dat heb je nu volgens mij wel onder de knie, maar ik mis in dit gedicht een beetje de passie. Die zal er vast wel zijn geweest toen het geschreven werd, maar op de een of andere manier komt het niet op me over tijdens het lezen. Misschien komt het allemaal door de rijm.
Oud 23-05-2004, 19:13
passport
passport is offline
Ik vind het gedicht geweldig, mooi geschreven en zeer goede zinnen. Verder ben ik net zoals lovetear van mening dat
"iets betekent in deze brief.

Want de post, dat is ook zoiets."

nogal geforceerd overkomt, maar voorderest heel mooi!
Oud 23-05-2004, 23:50
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Renard schreef op 23-05-2004 @ 12:33 :
Wat is er precies tegen de rijm? Volgens mij is het goedlopende rijm en op mij komt het helemaal niet geforceerd over, maar natuurlijk ben ik bevooroordeeld omdat ik de schrijver ben. Qua losse fladders heb je gelijk, natuurlijk, maar ook dat is een kwestie van smaak. Ik had het idee om van vaag naar steeds duidelijker te gaan, totdat je weet waar het over gaat waarna de climax volgt in de laatste regel. Misschien heb je dat niet helemaal eruit kunnen halen, of vind je het gewoon geen mooie vorm.
Ik vind de rijm nogal dominant. Niet slecht of geforceerd, maar - door de korte kreten - trekt het meer aandacht dan zou moeten.
Die overloop was me al wel opgevallen, ik zou zoiets best mooi kunnen vinden maar in dit geval mis ik wat coherentie.

Verder blijf ik vinden dat de geschetste beelden uitstekend zijn.
Oud 25-05-2004, 19:10
Reynaert
Reynaert is offline
Mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor het commentaar? Wat mij overigens opvalt, is de diversiteit van de reacties. De één vind het geweldig, de ander eigenlijk helemaal niets... Kwestie van smaak, natuurlijk, maar zo wordt het wel een stuk lastiger om te beoordelen of een gedicht werkelijk goed is of niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten