Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 18:51
Millroy
Millroy is offline
Oké, dit verhaal heb ik pas geschreven, ik ben er nog niet helemaal tevreden mee, maar ik weet niet waarom.
Graag opbouwende kritiek .
het ik-personage is allochtoon tussen haakjes, en de skinheads spreken "vlaams", gents om precies te zijn

Ik wandel rustig door de stad, op weg naar mijn stalen ros dat enkele straten verder staat te blinken. Als ik niet zo bang was geweest om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Dat deed ik dus niet, want ik hou niet van opvallen. Opvallen in de buurt waar ik nu ben ingewandeld is ook niet echt een goed idee.
De slogans van Combat 16 en Blood and Honour zijn alom tegenwoordig. Eigenlijk was het een slecht idee om door deze wijk te lopen, maar het is een stuk korter naar mijn fiets.
Ik ben er bijna, mijn tweewieler staat om de hoek. Plots komen vanuit een steegje drie rijzige figuren tevoorschijn. Ik sla onmiddellijk mijn ogen ten gronde, ik wil niemand provoceren. Ze merken mij schijnbaar niet op tot de grootste van de drie tegen me opbotst. Ik kijk langzaam omhoog. Gekleed in lange zwarte jassen, witte T-shirts met de weinig subtiele tekst “White power” en legerlaarzen zien mijn obstakels er niet echt vriendelijk uit. Hun kaalgeschoren hoofd vervolledigd de look. “Wat is ’t maat? Zoekt ge problemen of zo?”, vraagt de grootste skinhead. Ik deins achteruit, glimlach schaapachtig. Zij lachen ook even, de gevaarlijkste lach ooit. Ik verzamel al mijn moed, en loop dwars door hun groepje. Dit wordt niet geapprecieerd. Ik hoor ze onder elkaar afkeurend mompelen, en loop sneller en sneller verder. Ik sla de hoek om, en zet het op een lopen. Zo snel als mijn trillende vingers het toelaten, maak ik mijn fiets los en begin huiswaarts te rijden. Kalmer nu, omdat ik op mijn edele ros zit! Tot ik een geluid hoor dat het haar in mijn nek laat overeind staan. Startende crossmotoren. Kalmeer! Kalmte alleen kan u redden, dat zijn niet die skinheads, rustig maar. Toch geloof ik mezelf niet en begin sneller te fietsen. Ik kijk achterom, en zie dat dit geen slechte beslissing was. Het zijn wel die kerels, en ze komen achter mij aan. Ik draai een klein wegje op, sprint tot het einde, draai nog eens links, rechts, en kom op de steenweg die tot aan mijn straat loopt.
Het is broeierig heet boven de weg. Het asfalt in de verte is een trillende spiegel, die verdwijnt zodra ik dichterbij kom. Ik wou dat ik even ongrijpbaar was. Mijn voeten martelen de pedalen, en toch ga ik niet snel vooruit. Zij zijn sneller dan ik. Het irritante gezoem van hun motoren wordt steeds luider, en vult mijn hersenen. Hun woedende wespen komen langszij, terwijl ik vruchteloze pogingen onderneem om weg te komen. Zij blijven sneller dan ik, logisch eigenlijk; want ik drink geen benzine. Een welgemikt schop tegen mijn achterband maakt een einde aan mijn strijd. Ik wankel van de weg af, slinger even heen en weer, tot ik een steen raak en mijn evenwicht finaal verlies. Ik laat mijn stuur los, en zie hoe de grond omhoog komt gesneld, en het licht uit mijn ogen slaat.
Ik krabbel recht, met een rode waas van woedde voor mijn ogen. Ik kan heel wat hebben, maar dit gaat veel te ver. Giftige woorden bloeden uit mijn mond. Ik braak verdorvenheid, in een poging hun van hun stuk te brengen. Mijn bijtend zuur raakt ze vol in het aangezicht, maar ze zijn niet hulpeloos. Dat had ik moeten weten. Hun uiterlijk laat eigenlijk al vermoeden dat het geen doetjes zijn. Ik ben zo opgefokt dat het me niet kan schelen. Misschien, als ik nu stop, laten ze me, zoals de meeste racistische klojo’s die zich met mij willen vermaken, lachend achter zich. Ach wat, nu is het toch al te laat. Ik zet mijn tirade verder, maar helaas willen de heren niet met mij in discussie treden. “Muil houden, vuile Turk!” is het enige antwoord dat ik bij ze weet los te weken. Ik antwoord gevat: “Jawohl Herr Führer!”. Helaas zien ze het komische van dit antwoord niet in. Met z’n drieën komen ze dichter. Plots verdwijnt de rode waas, en zie ik weer helder. Ik klap dicht, en realiseer me hoe ernstig de situatie is. Ik draai me om en wil weglopen maar daarvoor was het veel te laat. Een bankschroef grijpt mijn nek en gooit me in een vloeiende beweging op het warme gras. Een keiharde trap in mijn ribben slaat de lucht uit mijn longen, en ik snak naar adem. Ik draai me op mijn buik en spartel als een vis op het droge, in een poging om de pijn te verzachten. Helaas laten mijn kaalhoofdige aanvallers me geen kans om te ontdekken of dit werkelijk werkt. Enkele schoppen later trekt de leider van de drie mijn hoofd aan mijn haar omhoog, en sist in mijn oor: “Nu ben je wel wat minder arrogant hè”. Een laatste stomp van zijn laarzen op een zeer gevoelige plek en hij vertrekt. Het lijkt alsof mijn zenuwen in prikkeldraad veranderd zijn, en iemand ze nu door mijn navel uit mijn lichaam aan het trekken is. Hun wespen blazen de aftocht en ik lig kronkelend van de pijn in het gras. De zon stuurt genadeloos stralen op mijn schouderbladen af. Ik draai me op mijn rug en ruik het warme gras. God, wat ruikt dat lekker.
Ik blijf hier geloof ik nog even liggen.

*Blood and honour en Combat 16 zijn allebei neonazistische bewegingen die in heel europa actief zijn.

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 09:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2004, 19:01
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mooi! Je bouwt de spanning mooi op en een mooi einde!
Maar even wat foutjes:
Citaat:
zopas
Ik ken dat woord niet. Is misschien belgisch. Sorry als dat zo is, als het niet zo is even verbeteren.

En ook jij doet ", en" op plekken waar het af en toe niet nodig is. Maar ik houd erover op!
Citaat:
Ik krabbel recht, met een rode waas van woedde voor mijn ogen.
Volgens mij kan je niet rechtkrabbelen...
Citaat:
Giftige woorden bloedden uit mijn mond.
Bloeden.
Citaat:
“Nu ben je wel wat minder arrogant hé”.
Het streepje van he moet de andere kant op. (Ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen.)

Voor de rest geen foutjes! Wel heb je ergens een stukje waar je veel zinnen met "ik" begint. Maar niet echt storend.

Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:16
Millroy
Millroy is offline
- Zopas is juist, staat in de dikke van dale, net opgezocht
- Aan recht krabbelen heb ik ook getwijfeld, maar wist geen alternatief . Iemand?
- Bloedden, bedankt
- hè?
(alt Gr, pond teken naast enter, dan e)
Ik dacht dat het hé moest zijn. Dat heb ik al en paar keer gelezen denk ik.
Ik pas het wel aan .
Bedankt O kleine Lucifer!
(aka duivelaartje )
Oud 22-05-2004, 19:18
Susu
Susu is offline
Ben het eens met duivelaartje
spanningsopbouw zit er goed in.

Nog een enkele opmerking:
"Zij zijn sneller dan mij."
Zij zijn sneller dan ik.

Een paar regels verder staat zoiets nog een keer..

Verder leuk gedaan!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 19:35
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-05-2004 @ 20:01 :
Mooi! Je bouwt de spanning mooi op en een mooi einde!
Maar even wat foutjes:

Ik ken dat woord niet. Is misschien belgisch. Sorry als dat zo is, als het niet zo is even verbeteren. [Belgisch ]

En ook jij doet ", en" op plekken waar het af en toe niet nodig is. Maar ik houd erover op! [zou ik ook maar doen ja! ]

Volgens mij kan je niet rechtkrabbelen...[Overeind krabbelen?]

Bloeden.

Het streepje van he moet de andere kant op. (Ik weet alleen niet hoe ik dat moet doen.) [~ maar dan zonder shift
dus hè (knopje onder de ESC)]

Voor de rest geen foutjes! Wel heb je ergens een stukje waar je veel zinnen met "ik" begint. Maar niet echt storend.
[mee eens]
Cool verhaal, je stijl is wel mooi vind ik Verder staat mijn commentaar in de quote
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 20:07
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Millroy schreef op 22-05-2004 @ 20:16 :
- Zopas is juist, staat in de dikke van dale, net opgezocht
- Aan recht krabbelen heb ik ook getwijfeld, maar wist geen alternatief . Iemand?
- Bloedden, bedankt
- hè?
(alt Gr, pond teken naast enter, dan e)
Ik dacht dat het hé moest zijn. Dat heb ik al en paar keer gelezen denk ik.
Ik pas het wel aan .
Bedankt O kleine Lucifer!
(aka duivelaartje )
- Ok, het bestaat dus wel! Ik kende het woord namelijk niet.
- Krabbel overeind?
- Ik gebruik een soort foefje daarvoor. Je hebt het franse woord élève (eerste e lange klank, tweede e korte klank) en zo kijk ik altijd bij woorden. Beetje vreemd ja, maar werkt bij mij altijd.

Lucifer? (Was dat niet een bijnaam voor het hulpje van de Duivel ofzo weet het niet meer)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2004, 21:37
Millroy
Millroy is offline
Thnx iedereen!
Ik heb al het een en het ander aangepast .
Bedankt voor het trucje Duivelaartje, ik zal het (proberen) gebruiken .
Lucifer is een engel die uit de hemel is verdwenen en dan EVIL is geworden een hulpje denk ik dus van "die viant" (taboe-eufemisme voor duivel, srry, examens nederlands in het verschiet)
greetings!
Oud 23-05-2004, 09:47
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dan is dat trucje misschien wel handig voor je examen nederlands.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 10:00
Millroy
Millroy is offline
Als ik het kan gebruiken draag ik dat punt aan je op .
Ik heb het meeste al aangepast denk ik, heeft er nog iemand een opmerking?
Ik hoor het graag!
(hoewel, als er niets komt, dan moet mijn verhaal wel goed zijn hé, ik bedoel hè )

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 10:11.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 10:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hé meneer Millroy....

Nix = Niks of niets. Foei hè
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 10:14
Millroy
Millroy is offline
Ik zie niets
okee, ik heb het gewijzigd .
Ik denk eraan om dit verhaal in een groter geheel te stoppen, er een echt boek-ish ding van maken.
Maar dan moet ik eerst mijn Engels boek afwerken en de examens door.
Bedankt voor de correcties Lucifertje
(okee, Duivelaartje dan...
Oud 23-05-2004, 10:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vind Lucifertje ook wel schattig klinken hoor.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 10:36
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-05-2004 @ 11:30 :
Ik vind Lucifertje ook wel schattig klinken hoor.
En past ook ze leuk Je strijkt ermee en ineens vlamt ze op
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 13:44
Charlottetje
Charlottetje is offline
goed verhaal, spanning wel oke.
leuk woordgebruik en woordspelingen, soms wel wat 'standaard' ofzo, maar meestal gewoon goed.

en dat belgische, ehhh, ik ken het gentse accent niet echt, ik bedoel, ja, nou ja, heb het vast vaak genoeg gehoord, maar zal het niet zo specifiek weten of herkennen, en ach, maakt het veel uit voor die 5 woorden die ze spreken?

zeker wel goed.
hoop dat de 'kwaliteit' niet achteruit zal gaan wanneer je het in een groter geheel stopt...

Charlotte
Oud 23-05-2004, 14:11
Millroy
Millroy is offline
Standaard? Lieve god nee, niets is zo erg als standaard zijn .
Heb je even een voorbeeld, dan weet ik wat als standaard gezien word.
Ik weet dat het Gents niet zo erg vele uitmaakt, maar ik wou daar geen commentaar op, want zo wil ik het.
Over die "kwaliteitsvermindering" heb ik ook al gedacht, en ik denk dat ik het niet in een groter geheel stoppen, ik weet gewoon niet genoeg van allochtonen, dus kan er geen geloofwaardig "groot geheel" over schrijven denk ik.

(Als je naar flikken gekeken hebt, heb je zeker al eens gent gehoord, hoewel de hoofdacteurs geen gentenaars zijn, zijn veel bijrollen gents)
Oud 23-05-2004, 14:19
VeGs
VeGs is offline
Beide keren Skinheads;
Citaat:
Zoekt ge problemen of zo?”,
Citaat:
Nu ben je wel wat minder arrogant hè”.
Beetje inconsequent. Ik ken Gents verder niet, maar het lijkt nu alsof ze ineens omschakelen naar het Nls.

Citaat:
Als ik niet zo bang was geweest om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Dat deed ik dus niet, want ik hou niet van opvallen. Opvallen in de buurt waar ik nu ben ingewandeld is ook niet echt een goed idee.
Drie zinnen; drie keer opvallen. Bij de laatste twee zinnen staan ze zelf achter elkaar. Leest iets minder mooi. Eigenlijk lijkt de tweede zin me ook een beetje overbodig, omdat het vooral de eerste zin herhaalt.
Miss:
Als ik niet zo bang was geweest, om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Maar daar houd ik niet van, zeker niet in deze buurt. ?

Citaat:
onmiddellijk
Onmiddelijk toch? Weet het niet zeker. ^^;;

Maar verder mooi verhaal. Het is spannend genoeg en het einde heeft wel iets.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 14:38
Millroy
Millroy is offline
Citaat:
"Nu ben je wel wat minder arrogant hè”.
Ik weet het, plots lijken die jongens AN te spreken, maar deze zin in het Gents is: Nau zijde to wel wa mindr (zonder e) arrogant hè moet (van maat), en ik dacht dat er velen dit niet zouden apprecieren. Als dit geen probleem is, dan zet ik het ertussen
Citaat:
Onmiddelijk toch? Weet het niet zeker. ^^;;
Nope, mijn Van Dale is mijn vriend! (okee ik geef toe, ik heb het net nog eens opgezocht, om zeker te zijn.
Citaat:
Als ik niet zo bang was geweest om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Dat deed ik dus niet, want ik hou niet van opvallen. Opvallen in de buurt waar ik nu ben ingewandeld is ook niet echt een goed idee. Drie zinnen; drie keer opvallen. Bij de laatste twee zinnen staan ze zelf achter elkaar. Leest iets minder mooi. Eigenlijk lijkt de tweede zin me ook een beetje overbodig, omdat het vooral de eerste zin herhaalt.
Miss:
Als ik niet zo bang was geweest, om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Maar daar houd ik niet van, zeker niet in deze buurt. ?
Ik vond dat dit een grappige toets was ofzo, maar misschien is het wat teveel van het goede
Oud 23-05-2004, 14:42
VeGs
VeGs is offline
Mij idd net iets te veel, maar dat is ook smaak.

Goed, on-mid-del-lijk....... <--- Me makes memory note

Over het gents; dat is miss iets te onduidelijk.
Miss combinatie ervan? Al gebruik je gewoon het woord 'ge' nog eens ipv 'je'. Komt dan meteen Belgs over (zeker voor leken )
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:03
Charlottetje
Charlottetje is offline
ow, ik vind dat gents juist wel leuk, eigenlijk, maakt het wat ehh, wat meer alsof het wat minder beschaafde mensen zijn ook. (dat heb ik nogal snel bij accenten enzo, sorry) onduidelijk vind ik het gents ook niet, maar misschien komt dat omdat ik er nog vrij goed aan gewend ben (heb 13 jaar lang in (nederlands) limburg gewoont, ben daar vrij goed geworden in het vertalen van verschillende accenten, zeg maar. hoe komt het eigenlijk dat zoveel nederlanders een limburgs accent niet van het belgische kunnen onderscheiden?)

oke, 'standaard':"Als ik niet zo bang was geweest om op te vallen, zou ik een deuntje fluiten. Dat deed ik dus niet, want ik hou niet van opvallen."
"Eigenlijk was het een slecht idee om door deze wijk te lopen, maar het is een stuk korter naar mijn fiets.
Ik ben er bijna, mijn tweewieler staat om de hoek."

er waren er nog wel een paar geloof ik, maar heus niet veel.
het komt op mij een beetje geforceerd goed/mooi geschreven over, niet echt 'jij', zeg maar

Charlotte
Oud 23-05-2004, 16:30
Millroy
Millroy is offline
Geloof het of niet, maar dit soort taal slaan wij hier vaak uit ons botten. Favoriete woorden zijn nozem en schelm .
Maar als het stoort passen we daar een mouw aan.
Oud 23-05-2004, 21:46
VeGs
VeGs is offline
Ik vind het Gents ook wel wat hebben, alleen die laatste zin was wel heel erg dialect. Maar op zich is er wel uit te komen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 21:47
Astuanax
Astuanax is offline
Komaan ik vind dit een van de beste teksten die ik hier ooit gelezen heb! (en dat is geen vriendjespolitiek) écht!!
Je schrijfstijl is super! De zin met 'opvallen' vond ik juist leuk, klonk als een latijns taalspelletje...
Ik versta het Gents helemaal, heb twee neven en een nicht in De Pinte wonen...
Reageren

Regels voor berichten