Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 13:38
JH
JH is offline
hey

ik wil een computer in elkaar laten zetten via com4 (zit bij mij in de buurt dus lijkt me wel handig) en ik heb een budget van max 1200 euro. het enige wat ik nodig heb is een nieuwe systeemkast en ik wil ook een muis en toetsenbord erbij. dat muis en toetsenbord ben ik al uit en het gaat er met name om of ik met dit systeem weer een jaartje of 3, 4 goed vooruit kan.

ik gebruik mijn computer vooral voor gamen/internet/school
mijn kennis wat computers betreft is beperkt en ik had nu het volgende bedacht:

1x AMD Athlon XP 64 BIT 3000+ S754 512Kb Boxed €208
1x Amd64 Boxed Koeler €0
1x Kingston 512 Mb DDR 400 PC-3200 €116
1x ASUS K8V Deluxe K8T800 €142
1x 1.44 Mb 3.5 inch diskdrive Zwart €14
1x Maxtor 120 Gb HDD 7200 RPM 2 MB Cache €87
1x Mad View ATI Radeon 9800 Pro 128MB €254
1x Samsung 16x DVD 48x CD Zwart €34
1x NEC 2500A DVD +/- R(W) Wit €89
1x CoolerMaster Midi Tower Centurion Zwart (ex. voeding) €58
1x Zalman ZM300B-APF 300W Voeding €56
1x Logitech Cordless Desktop MX €99

totaal 1157

ik vraag me alleen nog af of er veel verschil zit tussen de AMD athlon 64 bit 3000 en 3200, het verschil is wel 67 euro en met dit systeem kan ik ook nog een ATI radeon 9800 pro betalen.

ofwel is dit een systeem waar ik iets aan heb en waarmee ik een aantal jaartjes vooruit kan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2004, 13:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Athlon 64 3000+ is goed, weinig verschil met 3200+. Kies wel voor de tray versie en niet boxed, en koop een Arctic Silencer 64 koeler, voor €15 bij Gistron.

Koop ook Infineon 512MB DDR/400 voor €91, dat is goedkoper. Ook het moederbord raad ik je een Asrock K8S8X aan, voor €80. Eveneens kun je die videokaart goedkoper kopen, €193 voor een Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB. Floppydrive heb je niet nodig, evenmin een aparte DVD-ROM. Koop altijd een 160GB HDD, en ik raad Serial ATA aan. De beste desktopschijf op dit moment is de Hitachi 7K250 160GB 8MB, voor €105 bij SallandAutomatisering.

Draadloos, maar wel kunnen gamen? Dat gaat niet goed. Koop een normaal toetsenbord en een muis zoals de MX510 van Logitech, dat is een échte gamersmuis.

Kijk ook even hier, staan diverse samengestelde systemen met hyperlinks naar 3 nederlandse webshops:

http://www.fluffles.net/computers/ha...advice/systems
Oud 23-05-2004, 14:56
Verwijderd
Com4 is duur en de service is slecht..

Rij stukje verder voor een kwaliteitswinkel, eventueel online..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 14:57
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-05-2004 @ 14:53 :
Athlon 64 3000+ is goed, weinig verschil met 3200+. Kies wel voor de tray versie en niet boxed, en koop een Arctic Silencer 64 koeler, voor €15 bij Gistron.
Niks mis met die standaard koeler hoor

Maarreh... wat is het nut van én een DVD-ROM én een DVD-RW?
Oud 23-05-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 23-05-2004 @ 15:57 :

DVD copieren misschien
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:16
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
********** schreef op 23-05-2004 @ 15:56 :
Com4 is duur en de service is slecht..

Rij stukje verder voor een kwaliteitswinkel, eventueel online..
com4 is qua amd64 goedkoop (ook met een aantal andere spullen)

en service (in eindhoven) is echt goed, tenminste ik blies mijn Grafische kaart aan gort pinnetjes hingen los en alles maar ik kreeg toch een nieuwe kaart zonder problemen.

mycom die hebben een slechte service.

ipv de Maxtor 120 Gb HDD 7200 RPM 2 MB Cache zou ik de Maxtor 120 Gb HDD S-ATA 7200 RPM 8 MB Cache nemen van 114 sinds dat de 8mb cache al een klein voordeel geeft qua snelheid en de sata vervolgens nog eens een prestatie winst.

hdd is al een langzaam component in de pc en in zo'n pc dan nog een extra langzame hdd zetten is toch zonden.

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:11
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
********** schreef op 23-05-2004 @ 16:09 :
DVD copieren misschien
Dat doe je toch niet on-the-fly, dat is onbetrouwbaar

Bovendien, als jij een film wilt kopieren dan moet je die 9 van de 10 keer toch eerst rippen.
Oud 23-05-2004, 18:21
JH
JH is offline
zit er eigenlijk een groot verschil in prestaties tussen een gewone 120gb HDD 7200rpm 2mb en eentje met 8mb en S-ATA?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:29
Verwijderd
@unpopular
Com4 zijn mensen die bij de MyCOM hebben gewerkt maar die eruit zijn gekickt wegens dingen die niet kunnen..
MyCom is ook erg triest kwa service..

Citaat:
M@rco schreef op 23-05-2004 @ 18:11 :
Dat doe je toch niet on-the-fly, dat is onbetrouwbaar

Bovendien, als jij een film wilt kopieren dan moet je die 9 van de 10 keer toch eerst rippen.
Weinig onbetrouwbaars aan,
en niet alle dvd's bestaan uit film..
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:39
Jolt
Jolt is offline
ZOu niet voor een madvieuw gaan, en misschien nog ff wachten totdat nieuwe 3dkaarten uitzijn
Oud 23-05-2004, 21:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 23-05-2004 @ 15:57 :

Wel wat mis mee, hij is een stuk lawaaiiger dan 20dBA, Arctic Silencer 64 is pas een goede koeler. En ik raadde alleen een DVD+RW aan en niet óók nog een DVD-ROM zoals wel in zijn lijstje stond.
Oud 24-05-2004, 06:35
M@rco
M@rco is offline
Ik had het ook niet tegen jou maar tegen de TS, over wat in z'n lijstje stond

En ik hoor hele andere verhalen over die koeler.. nou ja, 't zal wel
Oud 24-05-2004, 09:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 24-05-2004 @ 07:35 :
Ik had het ook niet tegen jou maar tegen de TS, over wat in z'n lijstje stond

En ik hoor hele andere verhalen over die koeler.. nou ja, 't zal wel
Over de stock koeler van AMD? Ja niet dat hij slecht is, maar wel 26dBA geloof ik. De Arctic Silencer 64 is 20dBA, echt geruisloos dus.
Citaat:
JH schreef op 23-05-2004 @ 19:21 :
zit er eigenlijk een groot verschil in prestaties tussen een gewone 120gb HDD 7200rpm 2mb en eentje met 8mb en S-ATA?
Tussen Serial ATA en Parallel ATA zit niet zoveel verschil, in snelheid. Wel in andere dingen.

Maar qua snelheid zal zo'n Maxtor 120GB 2MB toch echt een slag te klein zijn om een Hitachi 7K250 160GB SATA 8MB te verslaan. Een 160GB schijf is ook altijd sneller dan eenzelfde 120GB schijf, omdat een grotere capaciteit platters worden gebruikt. In dit geval 2x80GB = 160GB, in plaats van 2x60GB = 120GB. Bovendien is de Hitachi met €105 zeker geen dure schijf.
Oud 24-05-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 23-05-2004 @ 19:29 :
MyCom is ook erg triest kwa service..
Ik vond het personeel bij MyCom juist behulpzaam (niet opdringerig), en toen mijn moederbord niet bleek te werken kreeg ik gewoon een nieuwe, zonder vraag of uitleg.

Qua prijs en uiterlijk was MyCom ook aantrekkelijker dan NoRRoD (m.u.v. een standaard systeemkast).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 13:41
unpopular
unpopular is offline
toen na 3dagen rook uit mijn computer kwam en ik terug ging vertelde ze mij dat ze hem wel even opzouden sturen en dat ik na ongeveer 3weken een bericht over zou krijgen.
al hadden ze een paar uur eerder belooft het meteen te regelen.

Nu vind ik het niet echt erg om te wachten maar sinds dat alles kapot was na 3 dagen ging dit me toch te ver.

Toen zei ik dat als het niet geregeld werd ik alles terug kwam brengen was het in een keer wel goed en kon het wel geregeld worden.

en hoe ze bij com4 aan hun personeel komen weet ik niet maar ik weet wel dat ik daar een betere service heb gekregen dan bij mycom.

maar dit is wel erg offtopic
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 15:02
Engadin
Engadin is offline
Ik zou nog ff wachten tot de BTX mobo's uit zijn, dan kun je teminste nog een keer upgraden en je hebt makkelijker een goede airflow
Oud 24-05-2004, 17:37
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-05-2004 @ 10:31 :
Over de stock koeler van AMD? Ja niet dat hij slecht is, maar wel 26dBA geloof ik. De Arctic Silencer 64 is 20dBA, echt geruisloos dus.
De montage van dat Arctic geval schijnt wel lastiger te zijn omdat het niet de standaard bevestiging gebruikt. Die moet je eerst van je moederbord afslopen en vervolgens een of ander plaatje gebruiken.
Oud 24-05-2004, 17:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Engadin schreef op 24-05-2004 @ 16:02 :
Ik zou nog ff wachten tot de BTX mobo's uit zijn, dan kun je teminste nog een keer upgraden en je hebt makkelijker een goede airflow

BTX is alleen zodat Intel hun 160W verbruik van Tejas en consorten nog énigszins kan rechtvaardigen. Je kunt het gewoon niet maken om in een ATX kast 160W te gaan verbruiken op zo'n klein oppervlak.

Maar Intel lijkt het licht te hebben gezien, en ingezien hebben dat Netburst (P4, zo hoog mogelijke Gigahertz) niet de juiste manier is. In plaats daarvan zal de Pentium 3 (Tualatin, Banias, Dothan, et al ) uit de kast gehaald worden voor de desktoplijn. De komst van Pentium M naar de desktop bevestigt dat. Sowieso is Banias al een verandering qua filosofie bij Intel.

Lees ook deze reaktie, indien je geďnteresseerd bent:
http://www.tweakers.net/reacties.dsp...rentID=1030117
Oud 24-05-2004, 22:29
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Katje schreef op 24-05-2004 @ 13:01 :
Ik vond het personeel bij MyCom juist behulpzaam (niet opdringerig), en toen mijn moederbord niet bleek te werken kreeg ik gewoon een nieuwe, zonder vraag of uitleg.

Qua prijs en uiterlijk was MyCom ook aantrekkelijker dan NoRRoD (m.u.v. een standaard systeemkast).
Maar jij bent triloxygen niet

Ontopic; koop een samsung schijf met minstens 160gb capaciteit.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:23
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-05-2004 @ 18:49 :

BTX is alleen zodat Intel hun 160W verbruik van Tejas en consorten nog énigszins kan rechtvaardigen. Je kunt het gewoon niet maken om in een ATX kast 160W te gaan verbruiken op zo'n klein oppervlak.

Maar Intel lijkt het licht te hebben gezien, en ingezien hebben dat Netburst (P4, zo hoog mogelijke Gigahertz) niet de juiste manier is. In plaats daarvan zal de Pentium 3 (Tualatin, Banias, Dothan, et al ) uit de kast gehaald worden voor de desktoplijn. De komst van Pentium M naar de desktop bevestigt dat. Sowieso is Banias al een verandering qua filosofie bij Intel.

Lees ook deze reaktie, indien je geďnteresseerd bent:
http://www.tweakers.net/reacties.dsp...rentID=1030117
Wel interessant dat de Socket 939 versie van de Athlon 64 méér verbruikt dan de Prescott
Oud 25-05-2004, 17:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-05-2004 @ 17:23 :
Wel interessant dat de Socket 939 versie van de Athlon 64 méér verbruikt dan de Prescott
Waar haal je dat vandaan? Dat is complete onzin.

Wel is het zo dat het 0,09µ ofwel 90 nanometer procédé problemen introduceert die zowel Intel als AMD merken. Bij de die-shrink van 130nm naar 90nm wordt alles kleiner, maar vergroot het probleem van weglekkende stroom. Dit betekent dat hierbij er meer energie verbruikt wordt dan processors vervaardigd op een groter procédé zoals 0,13µ ofwel 130nm.

Socket 939 heeft daar niets mee te maken, de Athlon 64 3500+ en 3800+ zijn beide Socket 939 processors maar zijn beide 0,13µ processors. Ze zijn flink koeler dan Intel's Prescott en zelfs de Northwood. Pas bij de introductie van 0,09µ processors van AMD, waaronder de San Diego core, zal het energieverbruik een stijging meemaken.
Oud 25-05-2004, 17:11
M@rco
M@rco is offline
Nee hoor, geen onzin:

http://translate.google.com/translat...language_tools

En dan bij Overclocking.
Overige pagina's zijn ook wel interessant trouwens
Oud 25-05-2004, 17:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jij haalt TDP (Thermal Design Power) en verbruik door elkaar. De TDP bepaalt de standaard waaraan o.a. het moederbord aan moet voldoen. Zo moet hij bijvoorbeeld 104W kunnen leveren.

Dit is echter iets heel anders dan het verbruik van de processor. Zo kunnen twee processors dezelfde TDP hebben maar de één wel een veel hoger verbruik dan de ander. Dat AMD de TDP van 89 naar 104 omhooggeschopt heeft, kan duiden op de komst van de 0,90µ San Diego core die ook op Socket 939 zal verschijnen. Ze maken hierbij dus de weg vrij voor de komst van processors die meer kan verbruiken.

Dit is nodig, want mensen die nu een Athlon 64 3500+ op S939 kopen willen later wellicht upgraden naar 4500+ bijvoorbeeld. Deze laatstgenoemde zal een hoger verbruik kennen en het moederbord moet dit wel kunnen leveren. Met een TDP van 89W in het hoofd zal dit waarschijnlijk niet gaan lukken.

Het verbruik van een processor kun je meten in Pmax en Ptypical. Eerstgenoemde is het piekvermogen en laatstgenoemde het nominale verbruik. Daarnaast heeft Athlon 64 ook nog Cool'N'Quiet waardoor het verbruik naar wel 19W kan zakken wanneer je in Word bezig bent. Lees ook dit artikel:
http://www.tweakers.net/nieuws/30928...+64+cool+quiet
Oud 25-05-2004, 17:46
M@rco
M@rco is offline
Aha. Weer wat geleerd
Reageren

Regels voor berichten