Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2004, 15:35
Verwijderd
Mijn moeder vertelde me laatst dat je katten geen chocolade mag geven. Er schijnt een stofje in te zitten waar katten niet tegen kunnen. Hierdoor is de kans groot dat ze sterven.

Weet iemand hier meer over? En hebben jullie hier al eens wat over gehoord?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2004, 16:18
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Waarom zou je je katten chocolade geven?!

Die van ons pakken het gewoon als ze er bij kunnen, nog niet gebeurd geloof ik
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:23
Verwijderd
haha dat zou ik ook niet zo snel doen hoor ze lusten het toch niet geloof ik.
Maar idd wat jij zegt; stel dat je kat het (perongeluk) krijgt te eten, kan 'ie daar dan aan dood gaan??
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:28
Belle
Belle is offline
klopt, honden,katten en ook ratten gaan dood van chocolade, er zit een stof in die voor hen giftig is.
Vuistregel bij dieren is, geen snoep, koek of chips. Wat voor jou niet gezond is, kan voor zo'n klein dier zwaar giftig zijn
Oud 23-05-2004, 16:31
Dmnq
Dmnq is offline
heh, dat wist ik niet. onze hond eet alles maar hij is er nog geen een keer van gestorven.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:01
Verwijderd
Honden mogen geen chocolade (katten weet ik niet, sorry) om het vet wat er in zit.
Dit vet kan zich heel snel omzetten in suikers waardoor ze zeg maar een soort hypo krijgen die bijna altijd fataal is.

Ook met bijvoorbeeld gemorste olie moet je niet op laten likken door je hond, om het vet wat er in zit.
Dit weet ik, helaas, uit ervaring: er stond van oud en nieuw nog een pan buiten met zonnebloemolie en mijn elfjarige labrador heeft daar uit staan drinken en is echt door het oog van de naald gekropen.
Ze worden er écht heel ziek van. En als ze eenmaal ziek zijn daarvan, blijft het echt zeker nog 24 kritiek.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:22
Fieneke
Fieneke is offline
Citaat:
Beftekkel schreef op 23-05-2004 @ 17:31 :
heh, dat wist ik niet. onze hond eet alles maar hij is er nog geen een keer van gestorven.
Oud 23-05-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Belle schreef op 23-05-2004 @ 17:28 :
klopt, honden,katten en ook ratten gaan dood van chocolade, er zit een stof in die voor hen giftig is.
Geldt dit al bij een kleine hoeveelheid? Of pas bij meer?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:53
Belle
Belle is offline
Citaat:
whybother schreef op 23-05-2004 @ 19:34 :
Bij kleine hoeveelheden is het niet dodelijk, de dieren kunnen er wel ziek van worden maar gewoon niet geven lijkt me toch echt verstandiger
Oud 23-05-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Belle schreef op 23-05-2004 @ 19:53 :
gewoon niet geven lijkt me toch echt verstandiger
ja, ik weet het
maar ik had er echt nog NOOIT van gehoord. In eerste instantie geloofde ik het ook niet
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:21
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Vuistregel bij dieren is, geen snoep, koek of chips. Wat voor jou niet gezond is, kan voor zo'n klein dier zwaar giftig zijn
ik zou je vuistregel maar eens aanpassen...chips aan een hond kan goed genoeg... Niet dat ik onze hond zou vetmesten, maar ik zie _genoeg_ honden die oud worden, fysiek goede staat zijn, geen last hebben van de chips en het toch 'regelmatig' eten. Sowieso honden en ratten, 2 tamelijk verschillende dieren kwa volume, niet zomaar in 1 vuistregel samenpakken, als je grootte als maat gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:37
Belle
Belle is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-05-2004 @ 20:21 :
ik zou je vuistregel maar eens aanpassen...chips aan een hond kan goed genoeg... Niet dat ik onze hond zou vetmesten, maar ik zie _genoeg_ honden die oud worden, fysiek goede staat zijn, geen last hebben van de chips en het toch 'regelmatig' eten. Sowieso honden en ratten, 2 tamelijk verschillende dieren kwa volume, niet zomaar in 1 vuistregel samenpakken, als je grootte als maat gebruikt.
Onzin, een hond mag ook geen chips, is te zout. natuurlijk heb je honden die er oud mee worden, maar goed is het niet, waarom niet gewoon hondenkoekjes geven?
En ik neem helemaal niet de grootte als maat, ik zeg dat ze het gewoon NIET mogen hebben, hoe groot of klein ze ook zijn
Oud 23-05-2004, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-05-2004 @ 20:21 :
Volgens mij leven mensen ook vele jaren ondanks dat ze vaak heel ongezonde dingen doen en eten... Dat iemand (mens of dier) niet meteen doodziek wordt van iets en/of overlijdt, betekend niet automatisch dat iets geen kwaad kan of wat dan ook.

Van katten weet ik dat bv. chips heel slecht is, idd ivm het zout. Kans dat zo'n kat wat aan zijn of haar nieren krijgt en/of dat verergert is dan bv. erg groot.

En idd: waarom zou je ze het geven als er ook hondenkoekjes zijn, die ze waarschijnlijk net zo lekker (of misschien nog wel lekkerder vinden)?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 22:06
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Belle schreef op 23-05-2004 @ 20:37 :
Onzin, een hond mag ook geen chips, is te zout. natuurlijk heb je honden die er oud mee worden, maar goed is het niet, waarom niet gewoon hondenkoekjes geven?
Er is een levensgroot verschil tussen "niet goed" en "giftig".

Citaat:
En ik neem helemaal niet de grootte als maat, ik zeg dat ze het gewoon NIET mogen hebben, hoe groot of klein ze ook zijn
Citaat:
JE hebt het over kleine dieren...hun grootte is blijkbaar bepalend?

Citaat:
Leonoor schreef op 23-05-2004 @ 20:51 :
Volgens mij leven mensen ook vele jaren ondanks dat ze vaak heel ongezonde dingen doen en eten... Dat iemand (mens of dier) niet meteen doodziek wordt van iets en/of overlijdt, betekend niet automatisch dat iets geen kwaad kan of wat dan ook.

Van katten weet ik dat bv. chips heel slecht is, idd ivm het zout. Kans dat zo'n kat wat aan zijn of haar nieren krijgt en/of dat verergert is dan bv. erg groot.

En idd: waarom zou je ze het geven als er ook hondenkoekjes zijn, die ze waarschijnlijk net zo lekker (of misschien nog wel lekkerder vinden)?
Wederom, er is een groot verschil tussen giftig en ongezond. Als een hond het nou erg lekker vind en je geeft het hem soms, moet je het dan niet doen, omdat hij/zij er een dag korter door leeft? Neh.

Ongezond? Ja in grote hoveelheden en te regelmatig. Doe het gedoseerd, in zowel tijdsperiode als hoeveelheid. Was de chips eventueel af van te voren, en hoppa...

Ohja en on topic: ik zou het eens vragen aan de dierenarts, of stuur een e-mailtje. Dan weet je het meteen en zeker
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 10:27
Verwijderd
Mijn kat is echt DOL op chocolademelk, maar heb nog nooit gehoord dat dat giftig zou zijn.. Ze krijgt het ook nooit expres hoor, maar als ik m'n beker op tafel laat staan dan zit ze er wel binnen no-time bij om het lekker op te slobberen. Maar ze heeft er verder nooit last van.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 12:16
niña
niña is offline
hele kleine hoeveelheden kan geen kwaad, maar ik heb ergens gelezen dat een normale reep chocola voor een hond maat terrier dodelijk kan zijn..
Oud 24-05-2004, 15:49
AngelLena
AngelLena is offline
Chocola is voor een kat idd zwaar giftig. Voor een hond alleen in grotere hoeveelheden. Een kleine hoeveelheid (klein blokje) in het jaar kan niet zo vreselijk veel kwaad al is het natuurlijk nooit goed. Chocola aan een kat daarentegen kan zeer fataal aflopen. Dezelfde stof die voor vrouwen kalmerend werkt (heeft onderzoek uitgewezen, dit verzin ik niet ), is zwaar giftig voor katten. Dus geef maar gewoon geen chocola aan katten.
Oud 25-05-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 24-05-2004 @ 16:49 :
Dezelfde stof die voor vrouwen kalmerend werkt (heeft onderzoek uitgewezen, dit verzin ik niet )
volgens mij is er geen onderzoek nodig om aan te tonen dat dat zo is
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-05-2004 @ 23:06 :
Wederom, er is een groot verschil tussen giftig en ongezond. Als een hond het nou erg lekker vind en je geeft het hem soms, moet je het dan niet doen, omdat hij/zij er een dag korter door leeft? Neh.
De meeste honden lusten zo wat alles, geef ze dan iets wat ze ook lekker vinden, maar wat minder slecht is...

Als een hond van elke keer dat ie chocola krijgt een dag korter leeft (stel)...vele losse dagen maken meer dan maar één dag.

Citaat:
Ongezond? Ja in grote hoveelheden en te regelmatig. Doe het gedoseerd, in zowel tijdsperiode als hoeveelheid. Was de chips eventueel af van te voren, en hoppa...
Lekker, kleffe chips... En waarom denk je dat katten zo van chips houden? Juist, om het zout. Als je het er af wast, dan hoef je het ze ook niet meer te geven...de meeste katten zullen het dan niet meer hoeven (en geef ze eens ongelijk ).
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 15:53
Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
whybother schreef op 23-05-2004 @ 19:34 :
Ligt ook aan het lichaamsgewicht van de hond..
Een grote hond kan meer hebben dan een kleine tekkel..
Oud 28-05-2004, 20:31
Verwijderd
dat geldt toch ook voor kaas? (mn kat is er dol op, de ander niet, maar ja die ene eet ook alles die eet ook komkommer )
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 07:23
Verwijderd
hmm, de kat van mijn oma eet chocolade
en onze katten, tja, die eten eigenlijk ook alles wel: kaas, brood, melk, alles wat ongezond voor ze is..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 11:00
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-05-2004 @ 18:15 :
De meeste honden lusten zo wat alles, geef ze dan iets wat ze ook lekker vinden, maar wat minder slecht is...

Als een hond van elke keer dat ie chocola krijgt een dag korter leeft (stel)...vele losse dagen maken meer dan maar één dag.
Wie zegt dat ze juist die chocolade niet erg lekker vinden? :]

Als een hond van elke keer dat ie chocola krijgt een dag langer leeft (stel)...vele losse dagen maken meer dan -1 dag (zo'n stelling is tamelijk zinloos :])

Citaat:
Lekker, kleffe chips... En waarom denk je dat katten zo van chips houden? Juist, om het zout. Als je het er af wast, dan hoef je het ze ook niet meer te geven...de meeste katten zullen het dan niet meer hoeven (en geef ze eens ongelijk ).
hehe tja, in je mond wordt het ook nat en klef Onze hond eet het ook gewoon zonder zout... ik weet niet hoe het bij katten zit, gewoon uitproberen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten