Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2004, 19:52
Lunae
Lunae is offline
kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen conditionering en Trial and Error, allebei is toch dieren iets aanleren doormiddel van beloning en straf? volgens mijn boek moet het iets verschillends zijn, maar dat snap ik dus niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2004, 19:56
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
coekie schreef op 26-05-2004 @ 20:52 :
kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen conditionering en Trial and Error, allebei is toch dieren iets aanleren doormiddel van beloning en straf? volgens mijn boek moet het iets verschillends zijn, maar dat snap ik dus niet...
Trial-and-error; is het 'vallen en opstaan' principe, dus dier leert van z'n eigen fouten...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:03
Lunae
Lunae is offline
Citaat:
snookdogg85 schreef op 26-05-2004 @ 20:56 :
Trial-and-error; is het 'vallen en opstaan' principe, dus dier leert van z'n eigen fouten...
oja, maar bij die ander staat als vb dit: 'een regnworm leert in een t-vormige buis te kiezen voor de kant met voedsel en vermijdt de kant met elektrische stroom' dan leert ie toch eigenlijk ook van zijn eigen fouten?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:17
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
coekie schreef op 26-05-2004 @ 21:03 :
oja, maar bij die ander staat als vb dit: 'een regnworm leert in een t-vormige buis te kiezen voor de kant met voedsel en vermijdt de kant met elektrische stroom' dan leert ie toch eigenlijk ook van zijn eigen fouten?
dat lijkt me trial-and-error,

bij conditionering moet je denken aan de hond van pavlov,
die ging eerst altijd kwijlen als ie eten kreeg, daarna lieten ze steeds eerst een bel horen voordat ie eten kreeg, daarna ging ie alleen al kwijlen als een bel afging...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 20:39
Lunae
Lunae is offline
Citaat:
snookdogg85 schreef op 26-05-2004 @ 21:17 :
dat lijkt me trial-and-error,

bij conditionering moet je denken aan de hond van pavlov,
die ging eerst altijd kwijlen als ie eten kreeg, daarna lieten ze steeds eerst een bel horen voordat ie eten kreeg, daarna ging ie alleen al kwijlen als een bel afging...
nee want dat was dan weer klassiek conditioneren... volgens het boek dan he
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 18:47
Tourniquet-
Tourniquet- is offline
ja, ik dat boek ook. Best onduidelijk. Ik snap het verschil tussen de soort conditioneren zelf ook niet eigenlijk..
hier heb je niks aan, sorry
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 18:56
Maarten
Maarten is offline
Je hebt klassiek conditioneren en operant conditioneren.

Een trial is een poging om iets te doen en error is wanneer het misgaat. Je leert van je fouten hoe je het beter kan doen. Bijvoorbeeld dat je 10 knopjes neerzet en dat maar 1 knopje het dier eten geeft en de rest een stroomschok. Dan leert het dier wel welke knop het is, maar het leert het van zichzelf zeg maar door trial and error.

Klassiek conditioneren = Pavlov reactie dat het dier gaat kwijlen bij het horen van een bel omdat hij dit geassocieert heeft met het krijgen van vlees.

Operant conditioneren is wanneer het beest iets zelf moet doen en hierdoor een beloning krijgt bijv het omhalen van een hendel. Het verschil met de pavlov reactie is dus dat het beest het zelf doet en het dus geen reactie is. Het associeert hendel omhalen met eten en dus doet het dat wanneer het honger heeft. Je leert dus een 'operatie', een handeling.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 08:59
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
vb van trial and error: eenden die de harde broodkorsten die ze toegeworpen krijgen eerst in het water laten weken. Er heeft er een dat een keer geprobeerd, en dat lukte, en de volgende generaties eenden hebben het overgenomen van die ene eend.
Reageren

Regels voor berichten