Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 12:53
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Uitgegeven: 27 mei 2004 13:18

DEN HAAG - Den Haag heeft vanaf donderdag een woongemeenschap voor Marokkaanse ouderen. De Marokkaanse ambassadeur Ali el Mhamdi opent 'Dar Es Salaam' (Huis van Vrede) donderdagmiddag officieel. In de groep van 34 woningen aan de Fischerstraat delen Marokkaanse 50-plussers voortaan in groepsverband hun toekomst.

Met dit project is er volgens woningstichting Haag Wonen voor het eerst binnen Europa sprake van een woongroep speciaal voor Marokkaanse ouderen. De bewoners beschikken over twee gemeenschappelijke ruimten, een voor mannen en een voor vrouwen. Ook is er een afgesloten tuin. Tot nu toe zijn achttien woningen verhuurd.

Eerste generatie

De twee-, drie- en vierkamerappartementen van het complex zijn rolstoelvriendelijk. Ze zijn uitgerust met een elektrische deuropener, een videofoon en een gemeenschappelijke satellietantenne. In 'Dar Er Salaam' komen in eerste instantie ouderen van de eerste generatie immigranten te wonen Marokkaanse ouderen namen zelf het initiatief voor het project.

De huidige bewoners zijn overigens bekenden van elkaar. De woongemeenschap is de elfde in Den Haag voor oudere allochtonen. De opening van het woonproject vindt plaats in de gemeenschappelijke tuin. Behalve de Marokkaanse ambassadeur zijn de Haagse wethouders Hilhorst en Klijnsma bij de onthulling van de naam aanwezig. Tien witte duiven, symbool van de vrede, worden losgelaten bij de opening van het 'huis van de vrede'.

Dit is toch te gek voor woorden.. sommige 50+ers staan op een lange wachtijd voor dergelijke ruimte en deze mensen 'krijgen' het gewoon van de overheid met alle toeters en bellen.. niet normaal!
Oud 27-05-2004, 13:26
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Who cares? En wie zegt dat ze geen wachttijd opgebouwd hebben?
Oud 27-05-2004, 13:50
Verwijderd
en wanneer gaan ze zoiets eens voor alle bejaarden doen???
Hulde, dit is mislukte integratie op zijn best
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 14:24
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 27-05-2004 @ 14:26 :
Who cares? En wie zegt dat ze geen wachttijd opgebouwd hebben?
wellicht voor de bouw maar de bejaarde autochtonen worden in panden weggestopt waarvan sommige niet eens aan de woontwet voldoen!
Oud 27-05-2004, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 27-05-2004 @ 13:53 :

Dit is toch te gek voor woorden.. sommige 50+ers staan op een lange wachtijd voor dergelijke ruimte en deze mensen 'krijgen' het gewoon van de overheid met alle toeters en bellen.. niet normaal!

Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 14:56
Spoonie
Spoonie is offline
die mensen zijn toch ook gewoon nederlands en hebben toch ook gewoon recht op een woning.

er staat ook bij dat het uit eigen initiatief is.

er worden hier gelijk uitspraken gedaan over dat ze moeten integreren maar misschien zijn ze dat allang
Oud 27-05-2004, 15:16
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
S. schreef op 27-05-2004 @ 15:44 :

bekrachtig jouw icoontjes maar..
Oud 27-05-2004, 15:17
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 27-05-2004 @ 15:56 :
die mensen zijn toch ook gewoon nederlands en hebben toch ook gewoon recht op een woning.

er staat ook bij dat het uit eigen initiatief is.

er worden hier gelijk uitspraken gedaan over dat ze moeten integreren maar misschien zijn ze dat allang
als ze Nederlands zijn dan moeten ze bij andere NEDERLANDSE/autochtone bejaarden geplaatst worden.. maar zo integreren deze mensen nooit. 30 jaar in Nederland en geen ene moer Nederlands spreken.. tsja.. wat bevorderen wij het proces toch zo enorm
Oud 27-05-2004, 16:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
plusmarktkerel, wat zeik je? Die mensen hebben op eigen initiatief een woonplek gezocht. Denk je nou serieus dat ouderen nog puf hebben om een nieuwe taal vloeiend te leren? Je kan dan misschien wel een hekel hebben aan mensen met een kleurtje, maar dat betekent niet dat ze geen recht op een leven hebben...
Oud 27-05-2004, 17:10
Verwijderd
Het is toch op eigen initiatief, autochtonen mogen dat ook best doen. Ik begrijp wel dat ze het doen, die mensen hebben hele andere eetgewoontes en smaken dan de nederlanders, en hebben ook bepaalde culturele afkomst. Is het vreemd dat die mensen een plek zoeken die bij hen past?

Ik zou er niet aan moeten denken om elke ochtend echt hollands witbrood met hagelslag voor mn neus gezet te krijgen en s'avonds piepers met bloemkool. Zulke eetgewoontes hebben die mensen niet, en ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze daar niet tussen willen zitten. Zou ik ook niet willen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:52
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
"Het is toch op eigen initiatief, autochtonen mogen dat ook best doen."

"plusmarktkerel, wat zeik je? Die mensen hebben op eigen initiatief een woonplek gezocht"

"Je kan dan misschien wel een hekel hebben aan mensen met een kleurtje, maar dat betekent niet dat ze geen recht op een leven hebben..."

"Zulke eetgewoontes hebben die mensen niet, en ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze daar niet tussen willen zitten. Zou ik ook niet willen."

sorry maar ik heb geen hekel aan mensen met een kleurtje !! Waar baseer je dit op ? Ik heb een hekel aan onrechtvaardigheid en aan ongelijkheid. Dit project is gesponsord met belastinggeld. ALs ik aanklop bij de overheid voor een riante studentenwoning dan bouwen zij deze ook niet voor mij.. tevens hebben autochtonen bejaarden al helemaal weinig te vertellen.. die leven in zeer slechte omstandigheden en sommige zijn zelfs bang voor hun omgeving..

Laatst gewijzigd op 28-05-2004 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 06:59
Verwijderd
ik vind t wel goed dat die mensen bij elkaar zitten, die hebben dan minder last van een taalprobleem, en t is ook goed dat ze een modern ingericht iets krijgen, dat gebeurd nog te weinig, dus ze hebben mazzel.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 15:25
brinta
brinta is offline
mediterrane bejaarden zijn nou eenmaal een stuk gezelliger dan Nederlandse, zie Bertolli reclame

Ieder zijn meug, de nederlanse cultuur kan zich niet bepaald laten voorstaan op zijn bejaardenbeleid: Marokkaanse opa's en oma's zijn bang dat ze in een all-Nederlands bejaardenhuis vroegtijdig ge-euthaniseerd worden
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 16:08
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 28-05-2004 @ 16:25 :
Marokkaanse opa's en oma's zijn bang dat ze in een all-Nederlands bejaardenhuis vroegtijdig ge-euthaniseerd worden
Met citaat reageren
Oud 29-05-2004, 08:31
Spoonie
Spoonie is offline
ik zie gewoon niet waar jij zo'n probleem over maakt. Dat al die marokanen en turken hier zitten is onze eigen schuld. we hebben ze hier laten zitten, nu moeten we het ze wel zo prettig mogelijk maken. nee geen zwembad en automatische deuren en de hele shit. maar ze mogen zich toch wel een beetje op hun gemak voelen. en je zit te zeiken dat deze mensen niet zijn geintegreed misschien is dit wel
"doe de vuile klusjes uit de jaren 70 generatie" ja die zijn nu oud.
en die kunnen echt wel op een goed niveau nederlands.

nee het zijn geen mensen met een HBO-opleiding maar stel je toch niet zo aan man die mensen mogen toch ook nog een leuk einden in hun leven hebben.

en het is niet alleen voor die mensen alleen. Als die over een paar jaar de pijp uitgaan komen daar weer andere voor in de plaats om nog een paar mooie jaren met elkaar door te maken.

zeg heb jij niks beters te doen zoals je oma uit bad halen want blijkbaar denk je dat iedereen hier mantelzorg krijgt
Oud 29-05-2004, 12:44
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
ik zie gewoon niet waar jij zo'n probleem over maakt. Dat al die marokanen en turken hier zitten is onze eigen schuld.

De grootste fout die mensen denken... het waren GASTarbeiders! Met nadruk op GAST

we hebben ze hier laten zitten, nu moeten we het ze wel zo prettig mogelijk maken. nee geen zwembad en automatische deuren en de hele shit.

Vergeleken met een bejaardenpakhuis in Casablanca of Ankara zit men hier toch vele malen beter..

maar ze mogen zich toch wel een beetje op hun gemak voelen. en je zit te zeiken dat deze mensen niet zijn geintegreed misschien is dit wel

Heb jij ooit een Turkse opa duidelijk de Nederlandse taal horen spreken? Nee van de 95 niet nee.. ik spreek nog beter Turks dan zij Nederlands

"doe de vuile klusjes uit de jaren 70 generatie" ja die zijn nu oud.
en die kunnen echt wel op een goed niveau nederlands.

Ik scheer niet iedereen over een kant.. maar een groot deel (met name vrouwen) spreken nog steeds niet of nauwelijks de Nederlandse taal.

nee het zijn geen mensen met een HBO-opleiding maar stel je toch niet zo aan man die mensen mogen toch ook nog een leuk einden in hun leven hebben.

Laten we dat onze autochtonenbejaarden dan een goed leven gunnen want blijkbaar weet jij niet wat er in dat soort 'stallen' gebeurd.

en het is niet alleen voor die mensen alleen. Als die over een paar jaar de pijp uitgaan komen daar weer andere voor in de plaats om nog een paar mooie jaren met elkaar door te maken.

Uiteraard voor autochtonen.. is dit de definitie van integreren?

zeg heb jij niks beters te doen zoals je oma uit bad halen want blijkbaar denk je dat iedereen hier mantelzorg krijgt

Zijn beide overleden en altijd verzorgt door mijn beide ouders.. en hou je bezig met de realiteit en niet over 'oude koeien'.
Reageren

Regels voor berichten