Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 22:50
sicilion
sicilion is offline
ik probeer iemand bewust te maken van zichzelf, de manier waarop hij overkomt. Hij gelooft alleen zo stellig in zijn eigen meningen, hij staat niet open voor andere dingen, dat het me gewoon niet lukt om hem bewuster van zichzelf te maken! op deze manier laat hij zichzelf ook nog kwetsen door anderen.

iemand tips/verhalen oid waar ik wat aan heb?
Oud 27-05-2004, 22:54
phensicske
phensicske is offline
Kan je die persoon geen spiegel voorhouden?
Dit wil zeggen dat je hem dus imiteert, waardoor hij zijn mindere kanten eerder zal opmerken. Of ook dat je zijn mening of gedrag uitvergroot...of..mjah, sorry, 'k weet het ook niet echt eigenlijk.

Wat doe hij verkeerd in jouw ogen? Wat bedoel je precies met het niet openstaan? Reageert hij teruggetrokken, agressief, negeren...?
Is het enkel volgens jou dat het niet goed is, of delen nog meer mensen je mening?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 23:02
sicilion
sicilion is offline
hij reageert ontzettend agreesief als ik hem dingen probeer dui delijk te maken/iets van een andere kant wil laten zien. Hij is ontzetend intelligent maar draaft door in zijn eigen theorieën. zoals hij het omschrijft "waarom moet ik een zonnebril op doen, als ik het licht zie"? maar wat hij niet ziet is dat het ten koste van zichzelf gaat
Oud 27-05-2004, 23:27
Luna
Luna is offline
Ik denk dat zelfbewustzijn vanuit die persoon zelf zal moeten komen, ik weet van mezelf dat ik de afgelopen tijd zoveel zelfbewuster ben geworden terwijl mij 2/3 jaar geleden meerdere malen verteld werd hoe ik me gedroeg en ik daar toen ontzettend voor wegliep. Ik wílde het niet horen en het kon mij honderd keer verteld worden, het interesseerde mij niets hoe ik overkwam op mensen, ik was me totaal niet bewust wat voor beeld ik van mezelf bij anderen creëerde. Dat bewustzijn komt op een gegeven moment vanzelf en hoe lastig er misschien mee om valt te gaan, ik denk niet dat het heel makkelijk 'aan te leren' is. En al helemaal niet als die persoon niet luisterd als je het hem al vaker verteld hebt hoe hij zich gedraagd.
Oud 27-05-2004, 23:36
phensicske
phensicske is offline
Als hij zo intelligent is, zal hij toch wil in discussie willen gaan over zijn theoriën of zijn ze een te-ver-van-je-bed-show?

Wat ook wel goed is om te doen, maar dat ligt dan wel niet zo spontaan:

Kaartjes met karaktertrekken en dan kies je er zelf een paar uit die bij je passen, zowel negatieve als positieve.
En dan erbij verzinnen wat de voor-en nadelen van die bepaalde eigenschap zijn. Je kan ook eens denken over hoe die eigenschap kan overkomen op anderen, hoe anderen die mogelijks kunnen interpreteren.

Bv.

Gevoelig.

Positief want dan kan je meevoelen met mensen, hun vertrouwen winnen, diepgaande gesprekken aangaan...

Negatief want dan kan je bepaalde dingen niet zo rationeel meer bekijken, laat je je soms overspoelen...

Hoe het kan overkomen.

Huilebalk, passioneel, overdreven, aanstellerig, empathisch...vul zelf maar in.

Zoiets.

Mss wel beter in vertrouwde groep doen en geen te grote.
Maar zoals ik al zei, het is niet echt spontaan.

Verder ben ik het eens met Luna.
ZELFbewustzijn komt idd uit jeZELF...
(maar toch wil dit niet zeggen dat anderen enkele deuren kunnen openen voor iemand)

Of laat hem een boek lezen over zoiets.. (iets psychologisch of zo)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 07:13
Quiana
Quiana is offline
Ik ken ook zo iemand, alleen is dat een zij. :/

Maar goed, 'k ben het met Luna eens dat zelfbewustzijn uit
jezelf zal moeten komen...

Het weerspiegelen van z'n gedrag zoals phensicske zei vind
ik wel een goeie, of hem juist op het moment dat hij doordraaft
ed hem confronteren met het feit dát hij doordraaft. (of deed
je dat al? Was me niet echt duidelijk nl. )
Oud 28-05-2004, 10:05
Nona
Nona is offline
Stelling: je kunt mensen niet door middel van argumenten van mening doen veranderen. Mensen zullen alleen argumenten zoeken die passen bij hun mening, om die te rechtvaardigen. Dit gaat natuurlijk alleen op voor subjectieve kwesties.

In dat geval zul je hem niet kunnen overtuigen van zijn ongelijk, maar zal hij er zelf achter moeten komen.
Oud 28-05-2004, 10:30
Flabbergasted
Flabbergasted is offline
Koop het boek van DR Phil, genaamd self matters , die is nogal keihard en direct, maar wel erg goed !
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 10:55
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-05-2004 @ 11:05 :
Stelling: je kunt mensen niet door middel van argumenten van mening doen veranderen. Mensen zullen alleen argumenten zoeken die passen bij hun mening, om die te rechtvaardigen. Dit gaat natuurlijk alleen op voor subjectieve kwesties.

In dat geval zul je hem niet kunnen overtuigen van zijn ongelijk, maar zal hij er zelf achter moeten komen.
In mijn geval gaat die stelling niet op. Tijdens mijn stage heb ik veel feedback gekregen en ik ben er toch een stukje door veranderd.

Ik stond er ook niet direct voor open, maar nadat ik hetzelfde van verschillende mensen, die los stonden van elkaar, hoorde, ben ik toch wel eens dieper gaan kijken in mezelf en er schuilde een grote waarheid achter hun woorden.
Nu weet ik ook beter hoe ik overkom, ik zeg niet dat die mensen altijd gelijk hadden over hoe ik ben/was.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2004, 12:06
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
phensicske schreef op 28-05-2004 @ 00:36 :

ZELFbewustzijn komt idd uit jeZELF...
(maar toch wil dit niet zeggen dat anderen enkele deuren kunnen openen voor iemand)

Of laat hem een boek lezen over zoiets.. (iets psychologisch of zo)
moet idd uit jezelf komen, maar ik probeer het alleen te stimuleren...

en tja psychologische boeken.... die leest hij genoeg! ik wil hem gewoon helpen, ik vind het namelijk moeilijk om toe te kijken hoe hij gekwetst wordt door anderen. maar goed dank jullie voor de tips
Oud 28-05-2004, 12:55
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
sicilion schreef op 28-05-2004 @ 13:06 :
moet idd uit jezelf komen, maar ik probeer het alleen te stimuleren...
Citaat:

Citaat:
en tja psychologische boeken.... die leest hij genoeg! ik wil hem gewoon helpen, ik vind het namelijk moeilijk om toe te kijken hoe hij gekwetst wordt door anderen. maar goed dank jullie voor de tips
Mss kan je iets concretere voorbeelden geven en kunnen wij daar dan een mogelijke oplossing voor bedenken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten