Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2004, 15:49
Verwijderd
Hey iedereen,

Ik zit momenteel op zangles, ben thuis druk liedjes aan het inzingen en wil het binnenkort verder schoppen. Echter heb ik een probleem: als ik een tijdje zing, lijkt mijn neus dicht te gaan zitten. Ik kan er wel door ademen, maar het voelt geblokeerd - verder is mijn neus gewoon leeg. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien omdat ik neusverkouden ben nu, maar dat was ik voorheen toen ik dit probleem ook had niet. Zouden het mijn amandelen kunnen zijn?

~AuC
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 18:13
Dzjes
Dzjes is offline
Ik heb mijn poliepen moeten laten wegnemen.. mss kan het ook daaraan liggen..? Maar ik weet het niet zeker, aangezien ik mss 6 of 7 jr was toen dus ik zou eigenlijk al niet meer weten waarom ze zijn weggenomen..

Verder heb ik er geen flauw idee van.. terwijl je zingt zit je neus vast..? Is dat niet normaal? Je kan toch niet en door je neus, en door je mond ademen?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Dzjes schreef op 30-05-2004 @ 19:13 :

Verder heb ik er geen flauw idee van.. terwijl je zingt zit je neus vast..? Is dat niet normaal? Je kan toch niet en door je neus, en door je mond ademen?
Ik bedoel niet zo "direct" onder het zingen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 10:33
Myuki
Myuki is offline
Opzich zou je zangleraar/lerares dat wel moeten weten. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit last van dus...

Maar als je neus dicht is... dan zou je eigenlijk nog op dezelfde toon enzo moeten kunnen zingen (behalve bijvoorbeeld ng... dat kan je niet zeggen zonder neus)
Als het anders klinkt waneer je je neus dichtknijpt zing je door je neus en dat is niet echt moooi.

(misschien wist je dit al maar kdenk... kzeg t toch maar )
Oud 31-05-2004, 11:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hm, als je hier last van blijft hebben zou je eens langs een kno-arts moeten gaan... Deze weten vaak hier een oplossing voor...

Ik heb het trouwens ook. Naja, ik ben soort van chronisch verkouden en klink dus altijd 'dicht' zeg maar... En ik zing ook. Alleen tijdens het zingen valt het niet zo op geloof ik en ik heb er ook niet echt last van. Misschien dat je zangtechniek ook wel niet goed is en dat je hier wat aan kan verbeteren... Sommige mensen zingen nml heel erg door hun neus terwijl dit niet hoeft zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 11:54
Dzjes
Dzjes is offline
Ahah, ik heb het trouwes onderhoord, en volgens mn moeder was ik heel erg veel verkouden etc. en mijn poliepen waren altijd ontstoken, daarom zijn ze weggenomen

Ik heb mij dus laten vertellen dat het bij mij daardoor kwam, door mijn poliepen,
als ik jou was zou ik gewoon eens naar een arts gaan en daar raad gaan vragen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 17:42
toetjemona
toetjemona is offline
heej ik heb ook zangles en moet regelmatig oefenen hoe ik tijdens het zingen mn neus ''open'' en ''dicht'' moet/kan doen.... dit is handig om te kunnen omdat het net wat anders kan klinken bij bepaalde klanken.... ik weet niet of je ooit van de volgende termen gehoord hebt.. maar als je bijvoorbeeld probeert met je ''twang'' te zingen moet je je neus dicht hebben maar bij je ''crysop'' moet je juist je neus open hebben... ''belten'' (wat anouk veel doet) kan alleen met je neus dicht... het is dus wel nodig om hiermee te oefenen en als het goed is moet je zangleraar/es je hier ook tips over kunnen geven

Kheb wel een paar dingen waar je misschien iets aan hebt...
Als je slikt voel je op een gegeven moment een soort prop in je keel... dan is de doorgang tussen je mond en je neus dicht en zing je dus door je mond... als je dat gevoel probeert vast te houden en je zingt moet er geen ander geluid uitkomen wanneer je je neus dichtknijpt met 2 vingers...
om je neus open te houden... een keer diep gapen en goed opletten in welke stand je mond tong en keel staat... probeer dit ook te doen tijdens het zingen het kan een hoop schelen, ik hoop dat je er iets aan hebt want meer tips heb ik eigenlijk ook niet

sterkte ermee!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 20:59
Verwijderd
Bedankt voor de reacties!

Ik vraag mn zangleraar even tips enzo. Als ik er lang last van blijf houden dan ga ik even langs de arts.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 16:16
toetjemona
toetjemona is offline
Heej ik wilde ff vragen of je alweer zangles gehad hebt en wat voor tips je van je zangleraar gehad hebt... en of het nu beter gaat.... Kus

Regels voor berichten