Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2002, 17:38
Droyd
Droyd is offline
Hmmm ja waar valt hier nu te beginnen. Ik heb juist een gesprek gehad met een vriend van me ivm inwijkelingen. Hij vindt dat ze zich moeten aanpassen enzovoorts...Maar wat is het punt daarvan...ik begrijp niet waarom ze hun gewoontes zomaar opzij zouden moeten leggen opdat ze zouden kunnen immigreren. Ik heb in feite er niets op tegen dat ze andere gewoontes hebben dan ons. Waarom kan niemand er zich bij neerleggen dat mensen anders denken en doen dan sommige anderen? We hebben toch niets in onze zakken om gewoon mensen af te schepen omdat ze andere overtuigingen en gewoontes hebben? Mensen die het met me eens zijn of net niet zouden me een plezier doen door dat hier te staven waarom... thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2002, 17:52
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Het is helaas zo dat als je je niet aanpast aan de zogenaamde westerse cultuur je dan achter loop
Aldus woorden van pim fortuyn.

Dat is dus 100% onzin.
Het is gewoon beter als iedereen gewoon zijn eigen leventje op zijn manier gaat.
Zonder elke dag een hamburger op of een glas cola...
Maar ja
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 17:56
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ze mogen wat mij betreft best hun gewoontes houden, zolang ze daar niemand kwaad mee doen en zolang ze Nederlands leren en zich een beetje houden aan de hier geldende normen en waarden...
Oud 09-05-2002, 18:00
Rhinus
Rhinus is offline
Zolang je je maar aan de wetten houd is/vind ik het goed.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:05
CraigDavid
CraigDavid is offline
het is juist goed dat ze zich niet aanpassen
want zo kunnen nederlanders lekker shoarma, pizza, chinees enz eten

of wou je beweren dat iedere dag hutspot wel smakelijk klinkt?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 18:07
dystopia
dystopia is offline
Wat heeft dat met racisme te maken. Het heeft wsch. meer met discriminatie te maken. Tja, waar precies zijn jullie het niet over eens? Concreet dus?
Oud 09-05-2002, 18:12
p33r
p33r is offline
De inwijkelingen moeten zich aanpassen. Hiermee bedoel ik onze taal leren en onze regels respecteren.
Om de vreemdelingen de kans te geven zicht te integreren zijn er twee zaken. Rechten en plichten.
plichten: belastingen betalen,....
Dit doen ze.
rechten: een stem kunnen uitbrengen
dit kunnen ze niet. Hoe kan je nu verwachten dat deze mensen die niet het voornaamste recht niet hebben zich integreren???

Zo beland je bij het oude rome waar de plebs ook alleen plichten hadden.
Oud 09-05-2002, 18:26
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
p33r schreef:
De inwijkelingen moeten zich aanpassen. Hiermee bedoel ik onze taal leren en onze regels respecteren.
Wij hun gebruiken respecteren, ook vice versa uiteraard. Hoe kun je nou respect krijgen als je het niet geeft. Moet van 2 kanten komen lijkt me.
Oud 09-05-2002, 18:53
dutch lion
dutch lion is offline
Dat heeft niks met racisme te maken!
Maarja jij zal wel weer zo`n achterlijke moraalridder van de linkse heilstaat zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:27
p33r
p33r is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Wij hun gebruiken respecteren, ook vice versa uiteraard. Hoe kun je nou respect krijgen als je het niet geeft. Moet van 2 kanten komen lijkt me.
Dit is wat ik ook denk maar niet schreef
Oud 09-05-2002, 20:38
Verwijderd
De criteria die ik aanwend om te toetsen of een allochtoon 'goed' is, is de mate waarin hij/zij Nederlands spreekt. Dystopia, je hebt gelijk m.b.t. het respecteren van elkaars cultuur en gebruiken, maar ik vind dat je toch wel mag verwachten dat mensen die in Nederland wonen, Nederlands spreken. Dat is toch echt wel een minimumeis. Verder moet men zich houden aan de Nederlandse wet. Ook dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend.

Maar voor de rest boeit het mij niks of iemand vaker wil bidden in een moskee, geen varkensvlees wil eten en niet gemengd wil gymmen. Ik heb ook zo'n m'n gebruiken, zij ook.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 21:32
Droyd
Droyd is offline
Sry, iets te ver gedacht...Het heeft idd veel meer weg van discriminatie alhoewel ik mijn topic met racisme in het achterhoofd heb geschreven...maar noem me daarom geen 'achterlijke moraalridder'...De rassenhaat onstaat namelijk vaak uit het anders denken en doen van immigranten vandaar...
Ik wil niet de goedzak uithangen met mijn standpunt ofzo, ik vroeg me gewoon af waarom inwijkelingen voor sommigen niet door de beugel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 22:34
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Ze mogen wat mij betreft best hun gewoontes houden,
Citaat:
zich een beetje houden aan de hier geldende normen en waarden...
Does not compute. Wat nu als deze twee strijden, zoals in de meeste probleemgevallen aan de hand is?
Oud 10-05-2002, 10:21
Built to last
Built to last is offline
aanpassing aan de normen en waarden van een bepaald land lijkt me zeker wel een vereiste
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 10:32
Droyd
Droyd is offline
Ja maar in hoeverre is dit geldig dan? Het is namelijk erg moeilijk om een lijn te trekken...Godsdienst veranderen vindt ik teveel gevraagd...Maar dan kunnen er rituelen die aan die bepaalde godsdienst vasthangen tegenstrijdig zijn met onze wetgeving...wat moeten we daarmee dan?
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 11:07
McCaine
McCaine is offline
Wat heeft dit btw met racisme te maken?
Oud 10-05-2002, 11:08
love is life
love is life is offline
sorry ma ik vind da het allemaal beter is als iedereen in zijn eigen land blijft dat klinkt misschien heel racistisch maar zo zijn er de minste problemen en ik woon in België dicht bij Brussel maar als je in brussel me ne trui van Lonsdale of DHT rondloopt dan wordt je letterlijk afklopt door die bendes vreemdelingen sorry maar die maken het hier alleen maar vuil.En zij zijn in ons land zij moeten zich aanpassen aan onze cultuur.
oke dit was dan mijn mening voor vandaag
Oud 10-05-2002, 11:12
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
De criteria die ik aanwend om te toetsen of een allochtoon 'goed' is, is de mate waarin hij/zij Nederlands spreekt. Dystopia, je hebt gelijk m.b.t. het respecteren van elkaars cultuur en gebruiken, maar ik vind dat je toch wel mag verwachten dat mensen die in Nederland wonen, Nederlands spreken. Dat is toch echt wel een minimumeis. Verder moet men zich houden aan de Nederlandse wet. Ook dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend.
Nergens schrijf ik dat ik dat niet vind. Ik ben het dan ook met je eens. Mensen die hier komen wonen moeten zich in zekere zin aanpassen aan onze normen en waarden. Zich aan de wet houden, de taal spreken; hoewel, volstaat Engels ook? Een Amerikaan die hier voor z'n werk een paar jaar komt wonen, gaat die ook Nederlands leren? Moet die ook Nederlands leren volgens jou?

Ik doel meer op iets als een hoofddoek (draag je hoodzakelijk voor je geloof). Dat is heel iets anders dan een petje (draag je om je uiterlijk te verbeteren). Dat soort dingen. Moskeen. Ramadan.
Oud 10-05-2002, 12:14
Slither
Slither is offline
Citaat:
dystopia schreef:

...volstaat Engels ook? Een Amerikaan die hier voor z'n werk een paar jaar komt wonen, gaat die ook Nederlands leren? Moet die ook Nederlands leren volgens jou?
't Grappige is dat veel Amerikanen 't vrijwillig doen Ik woon in 'n dorp waar ontzettend veel Amerikanen zitten (voor werk, dus ik neem aan tijdelijk), en die proberen echt Nederlands te leren... Misschien omdat 't beide tot een westerse cultuur behoort?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 10:46
love is life
love is life is offline
ik krijg het ervan van mensen die in een land komen wonen en wij moeten ons dan nog aanpassen aan hun terwijl zij in ons land komen emmigreren ik vind dat persoonlijk vrij zot...
Oud 11-05-2002, 13:24
Verwijderd
Ik heb niet de hele topic gelezen, dus het kan zijn dat ik dingen schrijf die al geschreven zijn...

Wat ik vind...

Laat mensen hunzelf zijn. Probeer ze niet te bekeren, probeer ze niet te veranderen. Maar pas je ook een klein beetje aan. Dat doe je zelf toch ook als je in het buitenland bent? Ik vind wel dat buitenlanders een poging moeten doen om zich de Nederlandse taal eigen te maken. Ik vind het niet meer dan logisch dat ze een Moskee willen, en dat ze hun eigen taal spreken met hun eigen mensen. Maar ik vind het wel handig als je mensen die hier wonen ook gewoon kunt verstaan, dat ze ook Nederlands kunnen spreken. Dan kunnen ze ook beter een baan zoeken enzow

Wat ik ook nog even kwijt wil, is dat lang niet alle allochtonen zich vasthouden aan hun eigen taal en niet willen integreren. Toen ik bij de dokter in de wachtkamer zat, kwam er een islamitische vrouw binnen met een hoofddoek en een jongetje. Ze sprak gewoon Nederlands tegen haar kindje en tegen de mensen om haar heen. Ze gaf haar eigen gebruik niet op (hoofddoek) maar ze integreert toch ook wel een beetje. En ik ken ook een gezin waarvan de vrouw eerst in Nederland woonde, (ze komt uit Marokko) Nederlands leerde, haar vriend hierheen liet komen, met hem trouwde en hem ook Nederlands liet leren. Er zijn genoeg mensen die wel gewoon willen functioneren in de Nederlandse samenleving. Accepteer dat mensen anders zijn, maar laat ze zich wel een beetje aanpassen.

Zo denk ik der over
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 13:40
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Myself! schreef:
Dat doe je zelf toch ook als je in het buitenland bent? Ik vind wel dat buitenlanders een poging moeten doen om zich de Nederlandse taal eigen te maken.
Ik heb 5 maanden in Wenen gezeten, en een hoop Duits bijgeleerd om me daar verstaanbaar te kunnen maken. Lijkt me niet meer dan logisch. En andersom vind ik het absoluut belachelijk dat sommige immigranten na jaren in NL te hebben gewoon nog geen woord nederlands kunnen.

Ze willen ons land in, prima, maar dan moeten ze wel de taal willen leren.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 23:21
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
Er zijn genoeg geintregeerde buitenlanders maar ook een heleboel die het niet zijn .
En sommigen respecteren de autochtone Nl'ers niet .
Een joodse vriend van mij is lastiggevallen omdat hij dure kleren aanhad en joods was en is uitgescholden en bijv.hakenkruizen meedragen in Nederland en de vlag van Israel verbranden kan niet.
Als ze niet van Nederland houden en de westers normen en waarden niet respecteren moeten ze weg naar hun eigen land maar verder kan het me geen lor schelen of iemand 20 uur per dag richting makka bidt in 400 verschillende moskees en 300 hoofddoeken of 20 kruizen om zijn nek heeft hangen en de hel dag om jezus roept.
Ik vind alleen niet dat er vrij moet worden gegeven op niet christelijke (of ander Nederlandse festdagen)feestdagen ,we zijn hier toch in Nl!!!!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 02:49
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
ikhebveelschool! schreef:
Ik vind alleen niet dat er vrij moet worden gegeven op niet christelijke (of ander Nederlandse festdagen)feestdagen ,we zijn hier toch in Nl!!!!
Ik vind dat er alleen vrij moet worden gegeven op atheïstische feestdagen, we zijn hier toch in NL!!!

Oud 12-05-2002, 10:22
Manus J. van Alles
Citaat:
ikhebveelschool! schreef:

't Gronings ontzet is ook geen christelijke feestdag, en toch heb ik dan vrij
Oud 12-05-2002, 10:24
Manus J. van Alles
Citaat:
McCaine schreef:
[B] Does not compute. Wat nu als deze twee strijden, zoals in de meeste probleemgevallen aan de hand is?
Dat verschilt per geval natuurlijk, maar toch ben ik dan geneigt om te zeggen dat ze zich dan aan de hier geldende regels moeten/proberen te houden.
Oud 12-05-2002, 15:55
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
Van mij hoeft het ook niet op de Christelijke feestdagen hoor ,vier ik toch niet maar ik dacht NL is van oorsprong een Christelijk land dussuhh.............
Wel vrij op alle nationale feestdagen!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten