Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Men zegt dat het iets met de hersenen te maken heeft:
Gedrag en vaardigheden Hedges en Nowell van de universiteit van Chicago vonden in een alomvattend onderzoek naar sekseverschillen, taal- en rekenvaardigheden dat ze in Science publiceerden, dat jongens gemiddeld genomen veel beter zijn in exacte vakken dan meisjes. Neuropsychologe Doreen Kimura kwam tot de conclusie dat mannen het op bepaalde ruimtelijke taken beter doen dan vrouwen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld beter voorstellen hoe je een driedimensionale figuur in gedachten moet ronddraaien of manipuleren. Mannen zijn ook beter in doelgerichte motorische vaardigheden, zoals dartpijltjes gooien of frisbees werpen en vangen. Gedrag en vaardigheden Larry Hedges en Amy Nowell van de universiteit van Chicago publiceerden in Science de resultaten van een alomvattende studie - een overzicht van 32 jaar onderzoek - naar sekseverschillen bij taal- en rekenvaardigheden. Zij vonden dat meisjes verbaal aanzienlijk beter waren dan jongens. Tests naar begrijpend lezen evenals schrijfvaardigheidstests deden meisjes veel beter. Een van de wetenschappers die faam heeft weten te verwerven met neuropsychologisch onderzoek naar man-vrouwverschillen is de Canadese psychologe Doreen Kimura. Zij vond onder meer dat vrouwen beter zijn in perceptietests die een beroep doen op snelheid, bijvoorbeeld snel voorwerpen aanwijzen die iets met elkaar gemeen hebben. Bovendien dat vrouwen mannen ver achter zich lieten op verbale en handvaardigheidstests. Vrouwen konden bijvoorbeeld op een test voor vloeiend woordgebruik doorgaans met meer gemak woorden groeperen die met dezelfde letter beginnen en beter hun fijne motoriek coördineren in een test voor handvaardigheid. artikel waaruit ik gequote heb En mayonaise (sp?): uitzonderingen zijn er altijd. |
![]() |
|
![]() |
ik denk ook dat jongens gewoon meer gestimuleerd worden in de technische/wetenschappelijke richting
ikzelf zit met nog 1 ander meisje met tien jongens in de 8 uur wiskunde de meeste meisjes kunnen beter leren, maar qua inzicht zijn we beter normaalgezien zijn meisjes dan ook beter in talen. Ik haat frans, engels, duits en zelfs nederlands als vakken, dus mag ik blij zijn dat ik nog graag wiskunde doe ![]() het zal wel aan iets in de hersenen liggen, zeker?
|
Het is een combinatie van beiden, namenlijk stimulatie en 'beter zijn in'.
Jongens zijn beter in andere vaardigheden dan meisjes, waarschijnlijk is dat in de evolutie zo gegroeid. De mannen gingen uit op jacht (ruimtelijk inzicht nodig) en vrouwen bleven in de gemeenschap om voor de kinderen te zorgen, en daardoor hebben vrouwen weer meer sociale vaardigheden verworven. Wat die onderzoekers hebben gevonden kan dus best waar zijn. Maar natuurlijk worden jongens in deze maatschappij sneller aangespoord om iets exacts te gaan studeren. En ja, jongetjes spelen liever met knex en lego. En meisjes met barie, zoals iemand anders al zei. Het zit een beetje ingeburgerd dus. Alhoewel ik moet zeggen dat bij ons in 6vwo van de 50 leerlingen er 8 jongens bij zitten. De rest heeft het niet gehaald. Dus bij ons op school hebben we allemaal het idee dat de vrouwen veel slimmer zijn. Maar dit heeft natuurlijk weer te maken met het feit dat de jongens hun puberteit later hebben. Waardoor ze later lol willen trappen en geen zin in school hebben. Dus de verhouding meisjes/jongens in een leerjaar zegt niet veel over de intelligentie. Er zijn nog zoveel andere factoren die meespelen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ge zijt wel slimmer as mij, maar vergelijk den helft van de meiskes (:-)) van ons klas me ne jongen en qua inzicht steken de jonges er wel boven, vinnie en ik waren bijna gebuisd vorig jaar maar zijn toch meestal rapper me iets weg, en thom en flammand e.a. leren toch beduidend minder dan de meiskes
|
nog even voor de stats... In mijn klas was de verdeling jongen/meisje 50/50 (bijna meer meisjes dan jongens zelfs). Nu, op de studie natuurkunde, is het aantal meisjes op één hand te tellen (42 ll in totaal).
|
Er word verteld, dat jongens beter in de exacte vakken zijn,vooral wiskunde, omdat zij meer ijzer in hun lichaam houden/hebben?
Meisjes verliezen +-7dagen in de maand bloed door menstruatie zodat ze veel ijzer verliezen. Of het waar is.. ik weet het niet maar de zit wat in... dusssssssssss groetjes ONSSSSS ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Wisten jullie trouwens dat het in Italie totaal andersom is? Daar is op de Wiskundefaculteiten een overschot aan meiden. Maar ja hier is het anders: 9 meisjes op 78 studenten technische natuurkunde/natuur-&sterrenkunde. Maar op Wiskunde is inmiddels gemiddeld 1/3 meisje, dus het scheelt steeds minder. En ter informatie: toen ik klein was, speelde ik ook vaak met bloken en lego, net als veel van mijn 'klas'genootjes. Misschien toch ook een beetje opvoeding?
||
![]() |
Citaat:
klopt niet, ik eet kilo's fuit en eb bijna constant een ijzer-tekort, maar toch bennek veeeeeeel beter in wiskunde dan talen bijv (niet moeilijk gezien mijn taalvaardigheden :-)) maarja..uitzonderingen kunnen soms de regelbevestigen laten we het erop houden dat de tofste meisjes mistens evengoed wiskunde kunnen als jonges :-)
|
![]() |
Het is gewoon vette onzin wat er hie rnou vertelt wordt. Toevallig zijn bij ons op school alle jongens rampen met scheikunde en wie moet dan weer bijles gaan geven, ja hoor de meiden. Hierbij wil ik maar even te kennen geven dat jongens in feite dommer zijn. Is het niet zo dat er meer jongens zakken??
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
beetje kortzichtig en bekrompen van u om zo te denken (een chanse da jonges fijngevoeliger en genuanceerder zijn om u fout te ontdekken :-pp)
|
![]() |
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ben een meisje en doe de exacte vakken (okee, er zitten meer jongens in mijn klas dan meiden) en ik haal voor wiskunde gemiddeld hoger dan de gemiddelde jongen uit mijn klas.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus ik voel me altijd wel een beetje in de minderheid, eigenlijk... |
![]() |
|
isdat zo? ik doe geologie (vooral scheikunde) en we zitten met meer meisjes, bij de richtingen scheikunde en bio-ingenieur ook
ik denk dat er nu echt niet zo veel verschil meer op zit. maar en vriend zit wel alleen met jongens in zijn richting: informatica, in Antwerpen
|
![]() |
Het is toch echt wetenschappelijk bewezen dat vrouwen sociaal beter ontwikkeld zijn (assiosatiever schrijf ik dat goed?) dan jongens, en dat jongens hun ruimteiljk inzicht beter ontwikkeld is. Dat er uitzonderingen zijn uiteraard...dat is altijd zo, maar je moet uitkijken om daar meteen een regel van te maken.
Zo kunnen jongens zich dus beter concentreren op een voorwerp. Jongens zijn lineaire denkers en meisjes juist het tegenovergestelde...die leggen meer verbanden etc. Dat is zoals eerder vermeld is waarschijnlijk inderdaad evolutionair gegroeid. Wil dat zeggen dat zeggen dat vrouwen absoluut geen wiskunde of iets anders abstracts kunnen? Nee, natuurlijk niet, maar het is de verklaring voor het feit dat gemiddeld gezien jongens beter zijn in exacte vakken. Groetjes Ben(die zich afvraagt of een homo of lesbiennen de beide positieve punten bezit)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
De Grote Profielkeuze Bamboestokje | 30 | 04-02-2013 21:06 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |