Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2001, 10:39
Maresa
Maresa is offline

Oud 25-09-2001, 15:00
Tampert
Tampert is offline
ja... Dat valt mij op het moment erg op (*studeert een exacte wetenschap*).

Ten eerste heeft het in mijn mening tot oorzaak dat de wetenschap in het verleden altijd al een mannenaangelegenheid is geweest. De emancipatiae zou daar minder doorgezet kunnen zijn.

Ten tweede denk ik dat vrouwen misschien eer de neiging hebben om op intuïtie af te gaan... (geen idee waarom, het is maar een gok). Wetenschap benodigt dan wel heel veel intuïtie, je hebt ook heel wat reden nodig.
Oud 25-09-2001, 16:04
mayonaise
mayonaise is offline
Goh is het daarom dat ik het enigste meisje ben bij natuur en techniek. op VWO 4 EN 5
Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 16:10
Femke
Femke is offline
Men zegt dat het iets met de hersenen te maken heeft:

Gedrag en vaardigheden
Hedges en Nowell van de universiteit van Chicago vonden in een alomvattend onderzoek naar sekseverschillen, taal- en rekenvaardigheden dat ze in Science publiceerden, dat jongens gemiddeld genomen veel beter zijn in exacte vakken dan meisjes.

Neuropsychologe Doreen Kimura kwam tot de conclusie dat mannen het op bepaalde ruimtelijke taken beter doen dan vrouwen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld beter voorstellen hoe je een driedimensionale figuur in gedachten moet ronddraaien of manipuleren.
Mannen zijn ook beter in doelgerichte motorische vaardigheden, zoals dartpijltjes gooien of frisbees werpen en vangen.

Gedrag en vaardigheden
Larry Hedges en Amy Nowell van de universiteit van Chicago publiceerden in Science de resultaten van een alomvattende studie - een overzicht van 32 jaar onderzoek - naar sekseverschillen bij taal- en rekenvaardigheden. Zij vonden dat meisjes verbaal aanzienlijk beter waren dan jongens. Tests naar begrijpend lezen evenals schrijfvaardigheidstests deden meisjes veel beter.

Een van de wetenschappers die faam heeft weten te verwerven met neuropsychologisch onderzoek naar man-vrouwverschillen is de Canadese psychologe Doreen Kimura. Zij vond onder meer dat vrouwen beter zijn in perceptietests die een beroep doen op snelheid, bijvoorbeeld snel voorwerpen aanwijzen die iets met elkaar gemeen hebben. Bovendien dat vrouwen mannen ver achter zich lieten op verbale en handvaardigheidstests. Vrouwen konden bijvoorbeeld op een test voor vloeiend woordgebruik doorgaans met meer gemak woorden groeperen die met dezelfde letter beginnen en beter hun fijne motoriek coördineren in een test voor handvaardigheid.

artikel waaruit ik gequote heb

En mayonaise (sp?): uitzonderingen zijn er altijd.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 17:11
Verwijderd
nou jaaaaaah zeg....
Volgens mij is het gewoon zoiets dat jongens liever met techniek bezig zijn, al vanaf de prehistorie zeg maar
En dat meisjes dan eerder geneigd zijn om een ander vak te kiezen zeg maar. Maar als je bijv. kijkt naar geneeskunde ofzow...daar moet je ook een B-vakkenpakket voor hebben. Daar zitten toch ook veel meisjes?
Bovendien, als je onderzoek wilt gaan doen, dan kan je er niet zo makkelijk een paar jaartjes tussenuit als je kinderen wilt opvoeden etc (als vrouw zijnde), want als je dan weer wilt beginnen is al je kennis alweer verouderd. En omdat mannen "traditioneel" degenen waren die de kost verdienden, gingen/gaan zij dus vaker het onderzoek in dan vrouwen..
Hmmm volgens mij vinden sommige mensen dit geemancipeerd(?!) gelul...

-x-

Alicia
Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 20:42
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
nou jaaaaaah zeg....
Volgens mij is het gewoon zoiets dat jongens liever met techniek bezig zijn, al vanaf de prehistorie zeg maar
En dat meisjes dan eerder geneigd zijn om een ander vak te kiezen zeg maar. Maar als je bijv. kijkt naar geneeskunde ofzow...daar moet je ook een B-vakkenpakket voor hebben. Daar zitten toch ook veel meisjes?
Bovendien, als je onderzoek wilt gaan doen, dan kan je er niet zo makkelijk een paar jaartjes tussenuit als je kinderen wilt opvoeden etc (als vrouw zijnde), want als je dan weer wilt beginnen is al je kennis alweer verouderd. En omdat mannen "traditioneel" degenen waren die de kost verdienden, gingen/gaan zij dus vaker het onderzoek in dan vrouwen..
Hmmm volgens mij vinden sommige mensen dit geemancipeerd(?!) gelul...

-x-

Alicia
idd Bij ons in Gronignen (ik studeert geneeskunde) is 70% meisje.. .maar dat is meer een interesse-punt ipv een beta-punt

Met citaat reageren
Oud 25-09-2001, 20:43
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
maar daardoor is er dus wel een tekort aan geneeskundigen straks.. de meeste van die meiden worden toch wel huisvrouw en gaan dan stoppen of parttime werken
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 18:31
feoline
feoline is offline
volgens mij heeft het niks te maken met beter zijn, maar met waar je interesses liggen. in het algemeen is het volgens mij wel zo dat jongens zich meer voor exacte vakken interesseren en meisjes voor talen
Met citaat reageren
Oud 26-09-2001, 18:47
choky
choky is offline
ik denk ook dat jongens gewoon meer gestimuleerd worden in de technische/wetenschappelijke richting

ikzelf zit met nog 1 ander meisje met tien jongens in de 8 uur wiskunde
de meeste meisjes kunnen beter leren, maar qua inzicht zijn we beter
normaalgezien zijn meisjes dan ook beter in talen. Ik haat frans, engels, duits en zelfs nederlands als vakken, dus mag ik blij zijn dat ik nog graag wiskunde doe
het zal wel aan iets in de hersenen liggen, zeker?
Oud 26-09-2001, 19:12
bono
bono is offline
Toen ik klein was speelde ik met blokken, meisjes vaker met barbies.
Daar ligt de oorsprong van het exacte....

LOL

BONO

Oud 26-09-2001, 21:40
AuC
AuC is offline
Jongens zijn slimmer!!!!!

lol
Oud 27-09-2001, 16:31
Het is een combinatie van beiden, namenlijk stimulatie en 'beter zijn in'.
Jongens zijn beter in andere vaardigheden dan meisjes, waarschijnlijk is dat in de evolutie zo gegroeid. De mannen gingen uit op jacht (ruimtelijk inzicht nodig) en vrouwen bleven in de gemeenschap om voor de kinderen te zorgen, en daardoor hebben vrouwen weer meer sociale vaardigheden verworven. Wat die onderzoekers hebben gevonden kan dus best waar zijn.
Maar natuurlijk worden jongens in deze maatschappij sneller aangespoord om iets exacts te gaan studeren. En ja, jongetjes spelen liever met knex en lego. En meisjes met barie, zoals iemand anders al zei. Het zit een beetje ingeburgerd dus.
Alhoewel ik moet zeggen dat bij ons in 6vwo van de 50 leerlingen er 8 jongens bij zitten. De rest heeft het niet gehaald. Dus bij ons op school hebben we allemaal het idee dat de vrouwen veel slimmer zijn. Maar dit heeft natuurlijk weer te maken met het feit dat de jongens hun puberteit later hebben. Waardoor ze later lol willen trappen en geen zin in school hebben.
Dus de verhouding meisjes/jongens in een leerjaar zegt niet veel over de intelligentie. Er zijn nog zoveel andere factoren die meespelen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2001, 20:39
Zorkman
Zorkman is offline
Citaat:
choky schreef:
ik denk ook dat jongens gewoon meer gestimuleerd worden in de technische/wetenschappelijke richting

ikzelf zit met nog 1 ander meisje met tien jongens in de 8 uur wiskunde
de meeste meisjes kunnen beter leren, maar qua inzicht zijn we beter
normaalgezien zijn meisjes dan ook beter in talen. Ik haat frans, engels, duits en zelfs nederlands als vakken, dus mag ik blij zijn dat ik nog graag wiskunde doe
het zal wel aan iets in de hersenen liggen, zeker?
ZOOveel inzicht is er nu toch ook nie bij de meiskes in vergelijking met de jonges....
ge zijt wel slimmer as mij, maar vergelijk den helft van de meiskes (:-)) van ons klas me ne jongen en qua inzicht steken de jonges er wel boven, vinnie en ik waren bijna gebuisd vorig jaar maar zijn toch meestal rapper me iets weg,
en thom en flammand e.a. leren toch beduidend minder dan de meiskes
Oud 27-09-2001, 22:29
Tampert
Tampert is offline
nog even voor de stats... In mijn klas was de verdeling jongen/meisje 50/50 (bijna meer meisjes dan jongens zelfs). Nu, op de studie natuurkunde, is het aantal meisjes op één hand te tellen (42 ll in totaal).
Oud 28-09-2001, 11:50
Er word verteld, dat jongens beter in de exacte vakken zijn,vooral wiskunde, omdat zij meer ijzer in hun lichaam houden/hebben?
Meisjes verliezen +-7dagen in de maand bloed door menstruatie zodat ze veel ijzer verliezen. Of het waar is.. ik weet het niet maar de zit wat in... dusssssssssss

groetjes ONSSSSS
Met citaat reageren
Oud 28-09-2001, 15:38
mif
mif is offline
Citaat:
Serena en Joost schreef:
Er word verteld, dat jongens beter in de exacte vakken zijn,vooral wiskunde, omdat zij meer ijzer in hun lichaam houden/hebben?
Meisjes verliezen +-7dagen in de maand bloed door menstruatie zodat ze veel ijzer verliezen. Of het waar is.. ik weet het niet maar de zit wat in... dusssssssssss
Dan zou ik nu wel een groot probleem hebben en bloedarmoede en natuurkunde studeren . Volgens mij is het juist zo dat vrouwen tijdens de menstruatie het hoogst scoren op dingen als ruimtelijk inzicht.
Wisten jullie trouwens dat het in Italie totaal andersom is? Daar is op de Wiskundefaculteiten een overschot aan meiden. Maar ja hier is het anders: 9 meisjes op 78 studenten technische natuurkunde/natuur-&sterrenkunde. Maar op Wiskunde is inmiddels gemiddeld 1/3 meisje, dus het scheelt steeds minder.
En ter informatie: toen ik klein was, speelde ik ook vaak met bloken en lego, net als veel van mijn 'klas'genootjes. Misschien toch ook een beetje opvoeding?

Oud 28-09-2001, 18:04
Zorkman
Zorkman is offline
Citaat:
Serena en Joost schreef:

groetjes ONSSSSS
--------------
klopt niet, ik eet kilo's fuit en eb bijna constant een ijzer-tekort, maar toch bennek veeeeeeel beter in wiskunde dan talen bijv (niet moeilijk gezien mijn taalvaardigheden :-))
maarja..uitzonderingen kunnen soms de regelbevestigen

laten we het erop houden dat de tofste meisjes mistens evengoed wiskunde kunnen als jonges :-)

Oud 28-09-2001, 18:26
ginger
ginger is offline
nou daar ben ik het niet helemaal meee eens meisjes kunnen net zo goed/ of beter in exacte vakken zijn alleen zijn dat er minder!
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 16:48
ldanja
ldanja is offline
Het is gewoon vette onzin wat er hie rnou vertelt wordt. Toevallig zijn bij ons op school alle jongens rampen met scheikunde en wie moet dan weer bijles gaan geven, ja hoor de meiden. Hierbij wil ik maar even te kennen geven dat jongens in feite dommer zijn. Is het niet zo dat er meer jongens zakken??
Met citaat reageren
Oud 30-09-2001, 17:53
Zorkman
Zorkman is offline
Citaat:
ldanja schreef:
Het is gewoon vette onzin wat er hie rnou vertelt wordt. Toevallig zijn bij ons op school alle jongens rampen met scheikunde en wie moet dan weer bijles gaan geven, ja hoor de meiden. Hierbij wil ik maar even te kennen geven dat jongens in feite dommer zijn. Is het niet zo dat er meer jongens zakken??
hmmmmzz, totaal nie, meiskes en jonges zijn eveslim/dom

beetje kortzichtig en bekrompen van u om zo te denken
(een chanse da jonges fijngevoeliger en genuanceerder zijn om u fout te ontdekken :-pp)

Oud 05-10-2001, 15:11
Petra_temp
Petra_temp is offline
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ben een meisje en doe de exacte vakken (okee, er zitten meer jongens in mijn klas dan meiden) en ik haal voor wiskunde gemiddeld hoger dan de gemiddelde jongen uit mijn klas.
Oud 07-10-2001, 18:33
Verwijderd
Citaat:
petra schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik ben een meisje en doe de exacte vakken (okee, er zitten meer jongens in mijn klas dan meiden) en ik haal voor wiskunde gemiddeld hoger dan de gemiddelde jongen uit mijn klas.
Tja, dan ben jij misschien een van de uitzonderingen die de regel bevestigen? Net als ik, trouwens... ik ben net begonnen aan mijn studie sterrenkunde. In het eerste jaar worden natuur en sterrenkunde bijna geheel samen gegeven: er zijn 62 studenten waarvan 8 meisjes en van die 62 doen er 32 sterrenkunde en daarvan zijn er 8 meisjes ;-)

Dus ik voel me altijd wel een beetje in de minderheid, eigenlijk...

Met citaat reageren
Oud 13-10-2001, 14:20
Isa
Isa is offline
Citaat:
M@R schreef:
jongens zijn gewoon in de regel beter in technisch denken. vrouwen zijn in de regel weer beter in andere dingen waar mannen juist moeite mee hebben.

Met citaat reageren
Oud 13-10-2001, 20:20
damaetas
damaetas is offline
isdat zo? ik doe geologie (vooral scheikunde) en we zitten met meer meisjes, bij de richtingen scheikunde en bio-ingenieur ook

ik denk dat er nu echt niet zo veel verschil meer op zit. maar en vriend zit wel alleen met jongens in zijn richting: informatica, in Antwerpen
Oud 14-10-2001, 20:43
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Is dat zo???
Ik ben de enige jongen met N&T in de 6e
Zal wel een afwijking zijn....
Oud 15-10-2001, 10:54
duh duh wij zijn slimmer
Met citaat reageren
Oud 22-10-2001, 01:45
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Het is toch echt wetenschappelijk bewezen dat vrouwen sociaal beter ontwikkeld zijn (assiosatiever schrijf ik dat goed?) dan jongens, en dat jongens hun ruimteiljk inzicht beter ontwikkeld is. Dat er uitzonderingen zijn uiteraard...dat is altijd zo, maar je moet uitkijken om daar meteen een regel van te maken.

Zo kunnen jongens zich dus beter concentreren op een voorwerp.
Jongens zijn lineaire denkers en meisjes juist het tegenovergestelde...die leggen meer verbanden etc.

Dat is zoals eerder vermeld is waarschijnlijk inderdaad evolutionair gegroeid.
Wil dat zeggen dat zeggen dat vrouwen absoluut geen wiskunde of iets anders abstracts kunnen? Nee, natuurlijk niet, maar het is de verklaring voor het feit dat gemiddeld gezien jongens beter zijn in exacte vakken.

Groetjes
Ben(die zich afvraagt of een homo of lesbiennen de beide positieve punten bezit)
Reageren

Regels voor berichten