Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2004, 22:47
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Ik heb een vraagje...

Is paardrijden nou echt slecht voor je rug? De meningen hierover zijn verdeeld.

Heb ergens dit gelezen:

Paardrijden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is paardrijden en rugvriendelijke sport (mits u op het paard blijft zitten).
Tijdens het steeds kort aansporen van het paard met de kuiten worden bekken-, bovenbeen- en bilspieren afwisselend gespannen en ontspannen, wat een prima oefening is. Door het rijden met rechte rug worden ook buik- en rugspieren geoefend

Maar een collega met veel ervaring met rugklachten, zegt dat paardrijden slecht is voor je rug omdat je tussenwervelschijven klappen opvangen van het hobbelen van het paard.

Ik hoor verschillende standpunten...

Deze vraag naar aanleiding van het topic: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=818293

Dus mijn vraag is nu, hoe denken jullie erover? Is paardrijden slecht voor je rug?

Laatst gewijzigd op 02-06-2004 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2004, 23:03
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik rij al 10jaar lang paard, waarvan ik al ruim 7jaar eigen paarden heb, heb vrijwel elk soort paard een keer bereden: Van shetlandpony tot arabier en van een nederlands trekpaard tot een net gebouwde KWPN'er/warmbloed. Het enigste waar ik last van heb gekregen zijn m'n knieën, van m'n rug heb ik alleen op bepaalde paarden last gekregen...

Dit kwam bijvoorbeeld omdat ze nog erg jong waren, en dus lang niet zo 'licht/makkelijk' liepen als een ervaren paard, een jong paard heeft vaak moeite met de figuren/oefeningen en moet je in 'balans' houden, hiervoor maak ik regelmatig gebruik van m'n rug, door aanspannen/ontspannen (moeilijk uit te leggen), ook op zwaar gebouwde paarden heb ik eerder last omdat je dan iid "hobbelt". Bij m'n eigen wedstrijd paardje - een forse Kwpn'er van 1.65- heb ik nergens last van, hij loopt op Z1 niveau, en tilt in alle omstandigheden zijn benen goed op en loopt nageefelijk (mocht je geen verstand hebben van paardentermen, hou het dan op 'licht') ik hoef hem alleen te ondersteunen met m'n zit en rij hem vooral op m'n been. Op dit paard 'hobbel' ik dus ook niet los zoals in manegelessen gebeurt, maar draait het echt om de wedstrijden. Als je jezelf in het zadel laat stuiteren moeten je (tussen)wervels iid alle stoten/bewegingen opvangen...

Ik ben van mening dat het geheel afhankelijk is van het soort paard, en de ervaring van de ruiter (manege, prive,niveau etc.) Ik heb nooit ergens last van, en is dus denk gewoon per persoon verschillend
Oud 03-06-2004, 02:33
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
Citaat:
HvJ schreef op 03-06-2004 @ 00:03 :
Ik rij al 10jaar lang paard, waarvan ik al ruim 7jaar eigen paarden heb, heb vrijwel elk soort paard een keer bereden: Van shetlandpony tot arabier en van een nederlands trekpaard tot een net gebouwde KWPN'er/warmbloed. Het enigste waar ik last van heb gekregen zijn m'n knieën, van m'n rug heb ik alleen op bepaalde paarden last gekregen...

Dit kwam bijvoorbeeld omdat ze nog erg jong waren, en dus lang niet zo 'licht/makkelijk' liepen als een ervaren paard, een jong paard heeft vaak moeite met de figuren/oefeningen en moet je in 'balans' houden, hiervoor maak ik regelmatig gebruik van m'n rug, door aanspannen/ontspannen (moeilijk uit te leggen), ook op zwaar gebouwde paarden heb ik eerder last omdat je dan iid "hobbelt". Bij m'n eigen wedstrijd paardje - een forse Kwpn'er van 1.65- heb ik nergens last van, hij loopt op Z1 niveau, en tilt in alle omstandigheden zijn benen goed op en loopt nageefelijk (mocht je geen verstand hebben van paardentermen, hou het dan op 'licht') ik hoef hem alleen te ondersteunen met m'n zit en rij hem vooral op m'n been. Op dit paard 'hobbel' ik dus ook niet los zoals in manegelessen gebeurt, maar draait het echt om de wedstrijden. Als je jezelf in het zadel laat stuiteren moeten je (tussen)wervels iid alle stoten/bewegingen opvangen...

Ik ben van mening dat het geheel afhankelijk is van het soort paard, en de ervaring van de ruiter (manege, prive,niveau etc.) Ik heb nooit ergens last van, en is dus denk gewoon per persoon verschillend
Ik rij al 13 jaar, dus aan de ervaring ligt het niet, dan denk toch aan me rug...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 15:34
Binatone
Binatone is offline
Ik ben door mijn paard tegen een ijzeren hek aangesmeten en mijn nek/rug/ribben waren toen nogal gekneusd. Dat is idd niet goed voor je rug maar als je er gewoon op blijft zitten lijkt het me juist wel goed voor je rug (als je tenminste ontspant) omdat je juist heel recht zit.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 20:32
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 02-06-2004 @ 23:47 :
Maar een collega met veel ervaring met rugklachten, zegt dat paardrijden slecht is voor je rug omdat je tussenwervelschijven klappen opvangen van het hobbelen van het paard.

Meestal hoef je geen "klappen"op te vangen als je paard hobbelt. Als je gewoon soepel met je bekken meebeweegt tenminste.
Oud 03-06-2004, 20:42
Miracle
Miracle is offline
Het kan slecht voor je rug zijn geloof ik.

Rond groep zeven bleek dat ik mijn spieren in mijn rug totaal vast had zitten. Toen ben ik bij een mensendieck in therapie geweest en toen mocht ik ook niet meer paardrijden.

Ik had even geen zin om je andere topic door te lezen, maar als je gewoon in therapie gaat, dan hoor je daar wel wat je met paardrijden moet doen...
Oud 20-11-2014, 17:35
BelgianRedDevil
BelgianRedDevil is offline
Hey! Ik ga op allemaal oude topics reageren , jullie zijn nu allemaal 10 jaar ouder! Ben wel eens benieuwd naar de reacties
Met citaat reageren
Oud 20-11-2014, 21:31
ZaadPlantje
ZaadPlantje is offline
Citaat:
Hey! Ik ga op allemaal oude topics reageren , jullie zijn nu allemaal 10 jaar ouder! Ben wel eens benieuwd naar de reacties
Moet je niet doen

Laatst gewijzigd op 21-11-2014 om 22:34. Reden: .
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten