Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2004, 15:27
Euryalo
Euryalo is offline
Eenzaamheid

Ik zoek naar die ene,
die ene, die lacht.
Ik zoek naar die ene,
die ene, die jankt.

Ik zoek naar die ene,
die ene, die spreekt.
Ik zoek naar die ene,
die ene, die zwijgt.

Ik zoek naar die ene,
die ene, die gaat.
Ik zoek naar die ene,
die ene, die blijft.

Want ik wil met hem lachen,
en met hem janken.
Ik wil met hem spreken,
en met hem zwijgen.
Ik wil met hem gaan,
en ik wil met hem blijven.

Maar bovenal, wil ik hem vinden...

kan iemand mij helpen met aanwijzingen qua inhoud...vorm steil?
alle opmerkingen zijn welkom !!

Laatst gewijzigd op 07-06-2004 om 15:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2004, 16:04
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
LINKINPARKGIRL schreef op [pl=11640889]07-06-2004 @ 16:27 steil?
Stijl? Akelige spelfout.

Maar over je gedicht: je herhaalt teveel, er zit te weinig variatie in de regels waardoor het saai wordt om te lezen. De inhoud is niet echt origineel, maar als je hem iets meer uit zou diepen, proberen om het iets origineler te verwoorden, met metaforen ofzo(niet die ene, maar die steen ofzo, een voorwerp in ieder geval), dan wordt het al wat interessanter .
Oud 09-06-2004, 17:37
Verwijderd
ik sluit me aan bij lovetear, ik vind er ook teveel herhaling in zitten. Ene wordt op den duur gewoon te saai.

Eenzaamheid

Ik zoek naar die ene,
die ene, die lacht.
Ik zoek naar die persoon,
die met mij jankt.

Ik zoek naar diegene,
die spreekt met mij.
de zoektocht naar,
die ene, die zwijgt.

gezocht naar de ene,
maar de ander ging.
de zoektoch naar de ander,
die bleef.

Want ik wil met hem lachen,
met hem janken.
spreken,
zwijgen,
en gaan.
vooraltijd met hem blijven.

dan moet ik hem eerst vinden.

zo hij is erg verandert, zo beter?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:39
86dagreed
86dagreed is offline
ik denk niet dat je gedichten van mensen moet veranderen.
Oud 10-06-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
86dagreed schreef op 10-06-2004 @ 14:39 :
ik denk niet dat je gedichten van mensen moet veranderen.
waarom niet, al ze daardoor beter worden.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 15:57
(PiTT)
(PiTT) is offline
hehe ik zou em daarna iig niet meer gebruiken. tis nie meer je eigen gedicht dan...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
(PiTT) schreef op 10-06-2004 @ 16:57 :
hehe ik zou em daarna iig niet meer gebruiken. tis nie meer je eigen gedicht dan...
ik zou hem wel gebruiken, als hij beter is geworden zeker. met tips wordt je stijl beter en dat helpt je weer verder voor de toekomst. ipv de tips te omschrijven heb ik het gedicht aangepast zoals ik denk dat het mooi is.
niets mis mee dus.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:16
(PiTT)
(PiTT) is offline
ja daar heb je gelijk in, maar ik zou niet klakkeloos jouw versie overnemen en dan trots zijn op me gedicht. niet dat het gedicht slechter is geworden ofzo, maar gewoon... tis...tis...tis een gevóél
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
(PiTT) schreef op 10-06-2004 @ 17:16 :
ja daar heb je gelijk in, maar ik zou niet klakkeloos jouw versie overnemen en dan trots zijn op me gedicht. niet dat het gedicht slechter is geworden ofzo, maar gewoon... tis...tis...tis een gevóél
het gevoel dat je wilt dat je je eigen werk kan laten lezen en niet dat werk van een ander. Ik snap wat je bedoelt. maar ik geef ook alleen maar tips
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 22:15
86dagreed
86dagreed is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 10-06-2004 @ 17:18 :
het gevoel dat je wilt dat je je eigen werk kan laten lezen en niet dat werk van een ander. Ik snap wat je bedoelt. maar ik geef ook alleen maar tips
nee.
want net zeg je nog dat je veranderingen zou gebruiken.

een gedicht is een gedicht en (zoals teeuwen en meneer (Pitt) al zei) het is een gevoel. dit gevoel is persoonlijk. en niet deelbaar.

het is zo persoonlijk. eigen creatie.
kunstenaars werken vaak liever alleen.
om je eigen gevoel volledig te kunnen uiten in een song/schilderij/gedicht etc.
Oud 11-06-2004, 16:05
xineof
xineof is offline
Om even op bovenstaande discussie in te gaan:

Ik denk dat het eraan ligt waarvoor je hem wilt gebruiken (als het een thema-gedicht is voor iets 'zakelijks' kunnen andere mensen wel helpen met aanpassen, lijk mij), maar in de meeste gevallen ben ik het met 86dagreed eens. Iedereen heeft zijn eigen visie, zijn eigen 'schilderij' van alle dingen; die kun je nooit met iemand helemaal delen, net zomin als een ander precies op de hoogte is van je gevoelens. Als het gedicht dan zodanig aangepast wordt, is het gewoon niet meer zo persoonlijk.

Kleine tips als metrische aanpassingen oid. ben ik erg voor, vooral als iemand daar specifiek om vraagt. Maar een gedicht herschrijven, is toch iets wat je zelf moet doen omdat anders jóuw eigen gevoel/emotie voor een te groot gedeelte verloren gaat.

Laatst gewijzigd op 11-06-2004 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
xineof schreef op 11-06-2004 @ 17:05 :
Om even op bovenstaande discussie in te gaan:

Ik denk dat het eraan ligt waarvoor je hem wilt gebruiken (als het een thema-gedicht is voor iets 'zakelijks' kunnen andere mensen wel helpen met aanpassen, lijk mij), maar in de meeste gevallen ben ik het met 86dagreed eens. Iedereen heeft zijn eigen visie, zijn eigen 'schilderij' van alle dingen; die kun je nooit met iemand helemaal delen, net zomin als een ander precies op de hoogte is van je gevoelens. Als het gedicht dan zodanig aangepast wordt, is het gewoon niet meer zo persoonlijk.

Kleine tips als metrische aanpassingen oid. ben ik erg voor, vooral als iemand daar specifiek om vraagt. Maar een gedicht herschrijven, is toch iets wat je zelf moet doen omdat anders jóuw eigen gevoel/emotie voor een te groot gedeelte verloren gaat.
ben het met je eens, wil ook niet het idee wekken dat ik het gedicht wil overnemen, of dat ik zo geweldig ben ofzo. Ik heb gewoon het idee dat door een gedicht te herschrijven/verbeteren de schrijver er wat aan heeft. Ze kunnen dan zelf beslissen wat ze er mee doen. Het is nooit mijn bedoeling geweest om boze reacties op te wekken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 10-06-2004 @ 16:55 :
waarom niet, al ze daardoor beter worden.
Dat is een beetje pretentieus. Je weet toch niet wat de schrijver ermee bedoelde?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:13
xineof
xineof is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 11-06-2004 @ 19:41 :
ben het met je eens, wil ook niet het idee wekken dat ik het gedicht wil overnemen, of dat ik zo geweldig ben ofzo. Ik heb gewoon het idee dat door een gedicht te herschrijven/verbeteren de schrijver er wat aan heeft. Ze kunnen dan zelf beslissen wat ze er mee doen. Het is nooit mijn bedoeling geweest om boze reacties op te wekken ofzo.
Het was geen aanval, en het had zeker niets te maken met arrogantie of wat dan ook; wees gerust . Ik snap ook wel wat je bedoeld; ik doe het soms zelfs ook, maar probeer er dan op te letten alleen metrische punten/interpunctie aan te stippen.

Verder blijft het goed om mensen tips/hulp met dichten te geven, so keep up the good work .
Oud 12-06-2004, 16:20
Verwijderd
Citaat:
xineof schreef op 12-06-2004 @ 16:13 :
Het was geen aanval, en het had zeker niets te maken met arrogantie of wat dan ook; wees gerust . Ik snap ook wel wat je bedoeld; ik doe het soms zelfs ook, maar probeer er dan op te letten alleen metrische punten/interpunctie aan te stippen.

Verder blijft het goed om mensen tips/hulp met dichten te geven, so keep up the good work .
okeej I'll keep helping everybody.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten