Met SATA kan dat ja, SATA heeft, net als USB, ground pinnetjes aan de zijkanten die eerder contact maken dan de data pinnetjes. Hierdoor heb je dus een soort aarde, en de stroom die hierbij op gang wordt gezet (gedurende korte tijd) komt dus niet op de datalijnen terecht. Dit maakt SATA electrisch hot-swappable.
Of dat het ook in de praktijk is, hangt af van de SATA controller en de SATA hardeschijf. Helaas bestaan echte SATA schijven nog maar mondjesmaats. De meeste SATA schijven gebruiken een bridgechip; het zijn in feite gewoon ATA schijven maar de bridgechip zorgt ervoor dat er een SATA connector op kan, vet nep als je het mij vraagt. Net als nVidia die PCI Express videokaarten gaat maken met een dergelijke bridgechip. Daardoor verlies je performance en extra functies. Want SATA kan namelijk Tagged Command Queueing ondersteunen, maar schijven die zo'n bridgechip gebruiken ondersteunen dat dus niet.
Bij SATA II is deze feature verplicht gesteld, en ik hoop ten zeerste dat tegen die tijd hardeschijffabrikanten eens een Serial ATA schijf willen ontwikkelen. Mij gaan de ontwikkelingen vééls te traag, en ik hoop ten zeerste dat deze bedrijven flink op hun donder krijgen zodra alternatieve harddisks op de markt komen (zoals flash disks en holografische opslag).