Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-06-2004, 22:39
aap777
aap777 is offline
Is het mogelijk om een SATA schijf aan te sluiten op een PC die al aan staat? Er staat Window 2000 op. Dus stel Windows 2000 staat gewoon lekker te draaien en ik sluit een SATA schijf aan door er de SATA kabel en de SATA POWER kabel in te stoppen.
Is dat gezond? Of kan ik dat beter laten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2004, 22:58
M@rco
M@rco is offline
Het kan, mits je schijf het ondersteunt.
Oud 08-06-2004, 07:12
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
M@rco schreef op 07-06-2004 @ 23:58 :
Het kan, mits je schijf het ondersteunt.
nooit geweten dat SATA hot swapable was
Oud 08-06-2004, 07:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Met SATA kan dat ja, SATA heeft, net als USB, ground pinnetjes aan de zijkanten die eerder contact maken dan de data pinnetjes. Hierdoor heb je dus een soort aarde, en de stroom die hierbij op gang wordt gezet (gedurende korte tijd) komt dus niet op de datalijnen terecht. Dit maakt SATA electrisch hot-swappable.

Of dat het ook in de praktijk is, hangt af van de SATA controller en de SATA hardeschijf. Helaas bestaan echte SATA schijven nog maar mondjesmaats. De meeste SATA schijven gebruiken een bridgechip; het zijn in feite gewoon ATA schijven maar de bridgechip zorgt ervoor dat er een SATA connector op kan, vet nep als je het mij vraagt. Net als nVidia die PCI Express videokaarten gaat maken met een dergelijke bridgechip. Daardoor verlies je performance en extra functies. Want SATA kan namelijk Tagged Command Queueing ondersteunen, maar schijven die zo'n bridgechip gebruiken ondersteunen dat dus niet.

Bij SATA II is deze feature verplicht gesteld, en ik hoop ten zeerste dat tegen die tijd hardeschijffabrikanten eens een Serial ATA schijf willen ontwikkelen. Mij gaan de ontwikkelingen vééls te traag, en ik hoop ten zeerste dat deze bedrijven flink op hun donder krijgen zodra alternatieve harddisks op de markt komen (zoals flash disks en holografische opslag).
Oud 08-06-2004, 09:24
LB06
LB06 is offline
Weet je ook welke S-ATA schijven dan wel écht zijn? En welke zeker niet?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2004, 09:30
Enlightenment
Enlightenment is offline
SATA schijven met een chip met Agere. Welke dat zijn weet ik niet. Waarschijnlijk niet de consumentenschijven, maar misschien wel de WD Raptor. Schijven die Tagged Command Queueing ondersteunen zullen waarschijnlijk echte SATA schijven zijn.

Dat is dan ook voor het eerst dat je met SATA performance voordeel hebt, nu loopt alles nog via een brug naar een ATA instructieset. Net zoiets als DSUB (normale VGA kabel) op een digitale (TFT) monitor aansluiten. Dan heb je niet de voordelen van een digitaal scherm (pixel 1 = pixel 1, pixel 2 = pixel 2, etc).
Oud 08-06-2004, 17:47
aap777
aap777 is offline
Laatst hing ik een SATA schijf aan een pc met Windows XP die aan stond. Vond ie niet zo leuk.... Na enkele seconden bluescreen...
Met citaat reageren
Oud 09-06-2004, 13:21
phoxetis
phoxetis is offline
wel eerst even dingetje (kanaaltje, controllertje) afschakelen volgens mij

bij freebsd werkt het in ieder geval wel.
Oud 09-06-2004, 18:03
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
webjunk schreef op 08-06-2004 @ 18:47 :
Laatst hing ik een SATA schijf aan een pc met Windows XP die aan stond. Vond ie niet zo leuk.... Na enkele seconden bluescreen...
Welke schijf op welk moederbord met welke chipset? Dat is wel relevant, werkt die combinatie iig niet.
Oud 10-06-2004, 16:33
aap777
aap777 is offline
Het was een pc met een Asus A7N8X-E Deluxe bord nforce2 chipset en het ging om een Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten