Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2001, 14:13
ik snap iets niet. ik heb geleerd bij natuurkunde dat een positief geladen deeltje
negatief geladen deeltjes aantrekt en andere positief geladen deeltjes afstoot (en vice versa)

maar hoe kan nou bv. een elektron,negatief geladen, weten dat er op een bepaalde afstand van hem bv een proton is?
hoe maakt de proton duidelijk dat hij een proton is? hoe maakt het elektron duidelijk dat hij een elektron is?

ze moeten toch op een of andere manier een 'signaal' afgeven zodat het andele deeltje 'weet' bij welke deeltjes hij in de buurt is? hoe is een magneet zich 'bewust' van een andere magneet? hoe weet een positieve magneet dat er een negatieve magneet bij hem in de buurt is en dat hij daar naar toe moet bewegen? of dat er een andere positieve magneet bij hem in de buurt is en dat die magneten van elkaar weg moeten gaan?

wat is een 'lading' eigenlijk? wat moet ik me daarbij voorstellen?
graag uitleg.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2001, 14:29
Tampert
Tampert is offline
Dit heeft ten eerste met het magnetisch 'veld' te maken. (en ook met het elektrisch veld). Dit heeft niet zozeer met deeltjes te maken alswel met krachten. En aan krachten zijn tot op heden nog geen speciale deeltjes toegekend.

Ik geloof dat de quqntumfysica wel bezig is met het ontdekken van bepaalde deeltjes van dit soort, maar daar weet ik niet zoveel vanaf.
Oud 03-11-2001, 14:32
Citaat:
Tampert schreef:
Dit heeft ten eerste met het magnetisch 'veld' te maken. (en ook met het elektrisch veld).

maar straalt een elektron dan zo'n 'veld' uit ofzo? want je moet toch eerst de deeltjes waaruit zo'n veld bestaat in je hebben, wil je het uistralen. een elektron heeft toch geen oneindige voorraad van die deeltjes?

Dit heeft niet zozeer met deeltjes te maken alswel met krachten. En aan krachten zijn tot op heden nog geen speciale deeltjes toegekend.

magie dus.

Ik geloof dat de quqntumfysica wel bezig is met het ontdekken van bepaalde deeltjes van dit soort, maar daar weet ik niet zoveel vanaf.

k.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2001, 15:06
Tampert
Tampert is offline
Mja zo'n veld bestaat inderdaad op een beetje bijzondere maier...
Oud 03-11-2001, 17:33
Zorkman
Zorkman is offline
polariteit
zelfde als met magneten eigelijk

en daar is ook geen magie in het spel

het voorwerp bezit kracht (energie) en kan dus ook een polariteit hebben
(net zoals als je kracht hebt je geluid kan maken en die twee geluidsgolven op zelfde frenquentie mekaar zouden afstoten enzo)
alleen zenden zij eigelijk "golven" uit
krachtgolven...
zeer te vergelijken met magneten dus
Oud 03-11-2001, 22:25
Citaat:
Zorkman schreef:
polariteit
daar versta ik dus onder dat 2 deeltjes of 2 wat dan ook, elkaars tegengestelden zijn.
echter in tegenstelling tot bv. man+vrouw
kan een elektron niet weten of er een proton of ander positef geladen deeltje bij hem in de buurt is. dat is mijn vraag, hoe weet pool 1 (negatief geladen deeltje)dat een andere pool 1 of een andere pool 2(positief geladen deeltje) in de buurt is?

zelfde als met magneten eigelijk

ja natuurlijk dat voorbeeld gaf ik ook.
hoe weet de ene magneet dat hij in de buurt komt van een andere magneet?

en daar is ook geen magie in het spel

het is hetzelfde. natuurlijk kan er geen magie in het spel zijn want dat bestaat niet.

het voorwerp bezit kracht (energie)

ik heb geleerd bij natuurkunde dat het elektron zelf energie is.

en kan dus ook een polariteit hebben

ja.

(net zoals als je kracht hebt je geluid kan maken en die twee geluidsgolven op zelfde frenquentie mekaar zouden afstoten enzo)

ja, maar de geluidsgolven raken elkaar dan aan en verspreiden zich dan in de tegenovergestelde richting.
ze worden echter niet door elkaar aangetrokken, noch op afstand door elkaar afgestoten. een elektron+proton echter die raken elkaar niet aan, en toch zweven ze op een of andere onverklaarbare wijze naar elkaar toe.
ik wil weten hoe ze zich van elkaar 'bewust' zijn.

alleen zenden zij eigelijk "golven" uit
krachtgolven...

de deeltjes of geluid? geluid zend geen golven uit. geluid is de golf. een elektron niet. of nou ja, volgens sommigen wel, maar zelfs dan raakt die golf niks aan maar blijft gewoon rond een atoom zweven ofzo.

zeer te vergelijken met magneten dus
natuurlijk. en hoe komt het dat magneten tot elkaar aangetrokken/afgestoten worden?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2001, 13:43
Alberto
Alberto is offline
Tampert: Krachtdeeltjes zijn zogenaamde bosonen. I.e. deeltjes met heeltallige spin.
Van de 4 wisselwerkingen (krachten) zijn dit:
- zwaartekracht <-> graviton
- elektromagnetische kracht <-> foton
- sterke wisselwerking <-> gluon
- zwakke wisselwerking <-> W en Z bosonen.

Hiervan is alleen het graviton nog niet gezien. Maar dat is logisch, want deze 'werkt zo zwak wissel' dat met onze detectoren ook niet te zien is.

Wat er gebeurt is dat het elektron en het proton beide een veld veroorzaken. Deze velden voelen ze van elkaar.

Als je bijvoorbeeld twee elektronen hebben dan stoten ze elkaar af. Dit doen ze door een virtueel foton uit te wisselen. Het ene electron stuurt een virtueel foton naar het andere. Dit foton draagt dus een impuls over wat leidt tot de afstoting. Het geval van aantrekking is hetzelfde principe alleen staat het veld naar het deeltje toe en dragen de virtuele fotonen dus hun impuls in de richting van het andere deeltje over.

Maar dit is de quantumveldentheorie en dat schijnt erg moeilijk te zijn. Ik doe dat vak volgend jaar.
Oud 05-11-2001, 01:32
Isa
Isa is offline
Citaat:
Alberto schreef:
Tampert: Krachtdeeltjes zijn zogenaamde bosonen. I.e. deeltjes met heeltallige spin.

wat is een spin?

Van de 4 wisselwerkingen (krachten) zijn dit:
- zwaartekracht <-> graviton
- elektromagnetische kracht <-> foton
- sterke wisselwerking <-> gluon
- zwakke wisselwerking <-> W en Z bosonen.

ik meen dat er allang ontdekt is dat de sterke kracht en de elektromagnetische kracht 1 en dezelfde kracht zijn. of de zwakke kracht en elektromagnetische kracht zijn dezelfde, weet ik niet meer precies.

Hiervan is alleen het graviton nog niet gezien. Maar dat is logisch, want deze 'werkt zo zwak wissel' dat met onze detectoren ook niet te zien is.

gaan die kracht-deeltjes eigenlijk langzamer dan het licht, net zo snel of sneller. van fotonen weet ik het vanzelfsprekend al, dat is ten slotte licht.

Wat er gebeurt is dat het elektron en het proton beide een veld veroorzaken. Deze velden voelen ze van elkaar.

Als je bijvoorbeeld twee elektronen hebben dan stoten ze elkaar af. Dit doen ze door een virtueel foton uit te wisselen. Het ene electron stuurt een virtueel foton naar het andere.

waarom 'virtueel'? is het dan geen echt foton ofzo???

Dit foton draagt dus een impuls over wat leidt tot de afstoting. Het geval van aantrekking is hetzelfde principe alleen staat het veld naar het deeltje toe en dragen de virtuele fotonen dus hun impuls in de richting van het andere deeltje over.

Maar dit is de quantumveldentheorie en dat schijnt erg moeilijk te zijn. Ik doe dat vak volgend jaar.
maar hebben die elektronen dan een oneindige voorraad van die fotonen? ze moeten toch ooit opraken? energie is toch niet oneindig?

Met citaat reageren
Oud 10-11-2001, 11:03
damaetas
damaetas is offline
zo'n proton dat meurt verschrikkelijk joh, dat ruikt zo'n elektron al van op een ängström ver weg aankomen.
Oud 12-11-2001, 14:16
Isa
Isa is offline
Citaat:
damaetas schreef:
zo'n proton dat meurt verschrikkelijk joh, dat ruikt zo'n elektron al van op een ängström ver weg aankomen.

o ja joh? een geur=molekulen/atomen.
sinds wanneer scheid een proton molekulen en atomen af?

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten