Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 15:26
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Kan iemand mij de voordelen en nadelen van PHP vertellen en diezelfde van JSP's?

Ik wil zelf een server opzetten die 1 van de 2 talen gaat gebruiken al weet ik niet welke het beste is. JSP's worden vooral door grote bedrijven gebruikt maar waarom?

Ik hoorde ook dat JSP's veiliger zijn maar waar zit de beveiliging precies in? Ikzelf gebruik Tomcat(freeware) als JSP server.

Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2004, 15:46
Verwijderd
Waarom JSP veiliger is weet ik niet..

Het voordeel van PHP is dat het op veel meer servers ondersteund word...

En een server opzetten die met 1 van die 2 talen gaat gebruiken

Een server draait niet op server sided paginas,
net zoals een motor niet op de auto draait..

Installeer dan gewoon beide
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 16:10
Manuzhai
Manuzhai is offline
JSP's worden denk ik door bedrijven meer gebruikt omdat ze al bekend zijn met Java en omdat JSP's volgens mij een wat striktere architectuur afdwingen dan PHP. PHP is zeer flexibel, en dat maakt het soms moeilijk te onderhouden. Het kan helemaal geen kwaad om het allebei eens te proberen op een server (dat kan best), en verder hangt het er ook een beetje vanaf wat voor project je wil gaan doen.
Oud 10-06-2004, 18:37
JelmerBarhorst
JelmerBarhorst is offline
Ikzelf heb veel in Java geprogrammeerd (weinig JSP). Voor mn afstudeerproject heb ik meegeholpen een systeem in PHP te bouwen

Ik ben van mening dat voor leuke en niet al te complexe scriptjes (dus ook fora ed.) waar geen businesslogic in zit je lekker php kan gebruiken. Zodra er veel logica inzit kun je beter Java/JSP gebruiken, omdat, zoals Manuzhai ook al aangeeft, de zaak strak te ontwerpen is en er een net drie of zelfs vier lagenmodel toe is te passen wat de onderhoudbaarheid zeker tengoede komt.

Overigens ben ik benieuwd wat php5 gaat brengen en of daarmee ook de IDE's een stap voorwaarts doen met zaken als refactoring (iets wat met bijna elke Java IDE mogelijk is).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 20:16
Enlightenment
Enlightenment is offline
PHP5 begint al redelijk een echte OOP taal te worden, en nu in RC3 status al vrij stabiel. Stabiel genoeg iig om je persoonlijke page op te draaien en code in te schrijven.

JSP ken ik verder niet, maar ik vond Java een taal waar meer tijd in gaat zitten voor je resultaat hebt, net als andere traditionele talen. PHP is echt een webdev taal waar je supersnel resultaat mee hebt, als iets niet snel lukt is het niet leuk aan een groot project te werken. Relatief groot dan..
Oud 10-06-2004, 21:31
WillKillForSex
Het project waar ik aan ga werken is een webproject wat uiteindelijk duizenden accounts heeft waar mensen op kunnen inloggen. Eventueel in de toekomst wordt het project uitgebreid met een online betalingssysteem (klant moet gegevens achter laten etc.)

Het is dus wel serieus en word ook complex. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met een email account bij hotmail. Het moet veilig zijn, veel functionaliteit en ook de mogelijkheid om te kunnen betalen voor meer MB's. Daarnaast moet het ook snel en veilig met een database kunnen communiceren maar dat is logisch

Wat voor mij persoonlijk gewoon belangrijk is als een dergelijk product afgeleverd wordt is dat het niet zo te hacken is of dat de server snel down te halen is door een aanval.

Ik neig naar JSP's te gaan maar gezien de populariteit van PHP zit ik nog steeds een beetje in een tweestrijd. Daarnaast is het wel een gegeven dat ik De basis beginselen van JSP's (en gevorderd ben met de Java taal in algemeen) onder de knie heb en van JSP's eigelijk nog niets weet. Behalve dat PHP code begint met een '<?'
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:57
Verwijderd
Ik zou PHP nemen..
De veiligheid ligt in de meeste gevallen toch in je eigen handen..

En 1000 accounts is niks..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 22:43
WillKillForSex
Als je ook nog zou kunnen beargumenteren waarom precies zou je me een stuk vrolijker maken

Ik schat dat he aantal accounts 25-30000 wordt. dit kan oplopen tot een maximum van... 200,000 denk ik... veel meer mensen zullen er DENK ik niet zijn

edit: Daarnaast hoorde ik nog dat op trage servers JSP net zo snel is als PHP maar PHP sneller is op snellere computers. Omdat het project voor een best wel lange tijd op een low-end computer gedraait gaat worden (P2 400 MHz met 128 SDRAM) is het misschien ook nog een interesant punt om mee te nemen?

Daarnaast kan de computer ook nog geupgrade worden.. wat zou de echte bottle neck zijn voor deze pc die als server moet fungeren?

again, thanks in advance

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 22:52.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 22:51
Verwijderd
Als je alles in een database propt word het allemaal niet zo'n probleem..

Wat ik van jou hoor wat je wil maken is zowiezo niet echt spannend of moeilijk volgens mij..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 23:04
WillKillForSex
Nee tis inderdaad niet moeilijk, maar tis iets meer dan een simpele eigen homepage. Ik wilde eigelijk ook aanvankelijk PHP doen maar omdat ik PHP niet ken en JSP's nu wel goed ken heb ik beetje de drang om het in JSP's te doen. Maar ik weet niet of het nadelig is want Java is een trage taal vind ik (of het kan aan mn IDE liggen, Forte (zelf al geopperd om het voortaan Forte Merde te noemen) gebaseerd op Netbeans)

Verder heb ik ook zo iets van PHP is zomaar door een paar mensen uitgevonden en gegroeit tot wat het is, en Java is toch een iets stabielere taal voor mn gevoel (Als PHP leek kan ik niet oordelen)

ik zoek eigelijk iets van "Je moet PHP doen want met JSP's kan je blablabla niet en werkt blablabla veel slechter/langzamer" of vica versa

Ik snap nog steeds namelijk nou niet precies waarom ik voor een JSP en waarom ik voor PHP zou kiezen. Aan de reacties te zien zijn er weinig mensen die echte kennis van JSP's EN PHP hebben dus blijft mn vraag wellicht wel onbeantwoord
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 08:02
Verwijderd
http://java.sun.com/products/jsp/faq.html

Van wat ik zo lees richt JSP zich meer op scheiding van content en layout (net zoals XML en XLT) dan PHP. Ik PHP kun je in de pagina zelf databasequeries uitvoeren (wat een potentieel beveiligings probleem is); in JSP kun je beans, servlets, etc aanroepen die in hun beurt de database querien.
Aangezien de beans etc. ook gebruik maken van java, zit je direct vast aan het sandbox model voor beveiliging.
Waarschijnlijk is JSP trager dan PHP, maar naar mijn idee wel een stuk veiliger.

[mening]
PHP is niet iets voor grote websites die erg afhankelijk zijn van een goede beveiliging, zoals mijnpostbank.nl. Ook websites waar je bestellingen kunt doen zijn niet geschik voor PHP.
PHP is om snel even een site in elkaar te flansen zonder te hoeven nadenken.
PHP is voor n00bs.
[/mening]
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 08:08
WillKillForSex
Citaat:
eddie schreef op 11-06-2004 @ 09:02 :
PHP is voor n00bs.
gewel-dig
De beveiliging is belangrijker dan de snelheid, maar dat lijkt mij wel voor zichzelf sprekend.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 08:31
Verwijderd
Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-06-2004 @ 09:08 :
De beveiliging is belangrijker dan de snelheid, maar dat lijkt mij wel voor zichzelf sprekend.
Onderschat het niet hoor. Ik werk hier aan een groot programma in een groot project, en van beveiliging heeft men hier nog niet zoveel over gehoord.

Beveiliging is vaak het onderschoven kindje. 'Dat komt wel' is vaak gehoord. Het komst dus niet. Jem oet het vanaf het begin goed uitdenken en opzetten. Achteraf inbouwen gaat altijd fout!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 08:33
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik zou het niet van de veiligheid af laten hangen: beide oplossingen kunnen even veilig zijn. Ik denk dat je in dit geval moet kijken naar de complexiteit van de business logic. Als die erg complex is, is het misschien verstandiger naar JSP te kijken, en als die minder complex is kun je het ook met PHP doen. Het is een maintenance issue.
Oud 11-06-2004, 08:42
Verwijderd
Volgens mij moet je bij PHP meer moeite doen om het veilig te krijgen dan bij JSP.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2004 @ 21:16 :
PHP5 begint al redelijk een echte OOP taal te worden, en nu in RC3 status al vrij stabiel. Stabiel genoeg iig om je persoonlijke page op te draaien en code in te schrijven.
Yup, maar PHP is en blijft vooral een wrapper om een hoop API's heen, die bovendien absoluut niet consistent zijn. Dan kan de taal zelf wel 'behoorlijk' OO worden, Java IS OO, en is daarnaast ontzettend veel strikter.

Citaat:
Enlightenment schreef op 10-06-2004 @ 21:16 :

JSP ken ik verder niet, maar ik vond Java een taal waar meer tijd in gaat zitten voor je resultaat hebt, net als andere traditionele talen. PHP is echt een webdev taal waar je supersnel resultaat mee hebt, als iets niet snel lukt is het niet leuk aan een groot project te werken. Relatief groot dan..
Je hebt duidelijk nooit aan grote meer-mans projecten gewerkt. PHP is absoluut niet sneller, integendeel. Omdat PHP bijvoorbeeld niet strongly-typed is, duurt het opsporen van bugs veel langer. Ook zijn dingen als code-reuse, een goede API en dingen als inheritance ontzettend belangrijk in grote bussiness systemen. Het is leuk dat PHP daar nu mee aankomt, maar wat dat betreft lopen ze flink achter de feiten aan. Procedureel programmeren was al dood toen aan PHP begonnen werd. Je ziet heel duidelijk dat het weinig meer is dan een uit de hand gelopen hobbyprojectje.

Wij ontwikkelen zelf in ASP.Net, in C#. Mocht dat een optie zijn zou ik zeker voor C# gaan (C# = Java Done Right), maar JSP/java is absoluut vergelijkbaar met ASP/C#. De enige reden dat ik nog dingen in PHP doe is dat de meeste hosting providers geen ASP.Net / JSP aanbieden.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-06-2004 @ 09:02 :
Waarschijnlijk is JSP trager dan PHP, maar naar mijn idee wel een stuk veiliger.
Dat denk ik dus niet. Java is geen geinterpreteerde taal, bytecode wordt at-runtime omgezet naar machine code. Het opstarten duurt daarom ff, maar als het eenmaal draait, draait het ook snel (niet vergelijkbaar met C++, maar dat heeft weer z'n eigen problemen).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:48
Verwijderd
De TS zei dat hij JSP al kent, maar PHP niet..
Dan raad ik je aan JSP te gebruiken, zul je waarschijnlijk minder fouten maken..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-06-2004 @ 00:04 :

ik zoek eigelijk iets van "Je moet PHP doen want met JSP's kan je blablabla niet en werkt blablabla veel slechter/langzamer" of vica versa
Ik weet 99% zeker dat er niets is wat je in PHP kan doen, wat niet ook in Java kan.

Citaat:
Hardstylesage schreef op 11-06-2004 @ 00:04 :

Ik snap nog steeds namelijk nou niet precies waarom ik voor een JSP en waarom ik voor PHP zou kiezen. Aan de reacties te zien zijn er weinig mensen die echte kennis van JSP's EN PHP hebben dus blijft mn vraag wellicht wel onbeantwoord
Oh, nou, *steekt hand op*

Ik heb uitgebreide ervaring met PHP, JSP en ASP.Net. Wat betreft favorieten staat ASP.Net op 1, daaronder JSP, dan heb je een tijdje niets, en daar dan weer ver onder staat PHP

Naast het feit dat Java gewoon een betere taal is, met een erg uitgebreide API en een veel schonere syntax welke ook nog eens volledig OO is en ook OO-programmeren stimuleert, heeft Java ook nog eens als voordeel dat er een erg grote vraag is naar mensen met veel Java (of andere relevante OO taal) ervaring. 3 jaar hobbyen in Java staat stukken beter op je CV. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als je begint in een 'vrije' taal als PHP, je behoorlijk het deksel op je neus kunt krijgen als je dan overstapt naar Java, omdat Java veel strikter is. Andersom is geen enkel probleem, ik ben in PHP begonnen toen ik al veel Java ervaring had, en dan is PHP echt een eitje.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 09:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
********** schreef op 11-06-2004 @ 10:48 :
De TS zei dat hij JSP al kent, maar PHP niet..
Dan raad ik je aan JSP te gebruiken, zul je waarschijnlijk minder fouten maken..
Dat is natuurlijk geen argument. Hij wil een vergelijking tussen talen / WebApp omgevingen. Dat er een learningcurve zit aan het leren van een nieuwe taal snapt 'ie ook wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten