Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2004, 01:32
Kurogane
Kurogane is offline
Ik heb 2 harde schijven in me pc kast( houten doos), nu heb ik speedfan geinstalleerd en die geeft aan dat de 2 hdds werken onder n temperatuur van 51 en 58 graden maar ik weet niet of dit nou goed of slecht is? ik heb hem al n tijdje zo en k heb nog geen problemen gehad, maar weet iemand onder welke temperatuur een hdd ongeveer moet zitten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2004, 09:27
Warsocket
Warsocket is offline
Die mijn mij zit ook altijd tussende 52 en +- 55 C
terwijl mijn proc 30 C is en mijn mobo 38

en kheb er nog nooit mlast van gehad dus ik denk dat het geen kwaad kan
Oud 11-06-2004, 09:50
Verwijderd
Tot 70 graden gaan er echt geen provlemen vormen..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:37
Orion
Orion is offline
Mijn HD's zijn nooit warmer dan 40 graden (2 keer Western Digital Caviar SE 160 GB)

dan kunnen m'n koelers dus nog wel wat langzamer draaien?
Oud 11-06-2004, 10:48
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 11-06-2004 @ 10:50 :
Tot 70 graden gaan er echt geen provlemen vormen..

Dat hangt er maar vanaf hoe je het meet. Als jij met een multimeter en sensor 70 graden op het oppervlak meet, is jouw schijf al lang en breed overleden. Als je 70 graden uitleest uit de S.M.A.R.T.-waarden, zou ik me ook maar zorgen gaan maken - een interne temperatuur van 45-50 graden is eigenlijk wel de bovengrens. Daarboven gaat de levensduur van de schijf echt met sprongen achteruit.

Je kunt best werken met een warme harde schijf, maar het is gewoon een glijdende schaal. Hoe koeler je hem houdt, hoe langer hij blijft werken, simpel. Als jij een schijf al zes maanden gebruikt terwijl hij veel te warm wordt, dan kun je er donder op zeggen dat je hem vóór het eind van de garantie nog kunt RMA'en, ook al zit er maar een jaar garantie op.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 10:54
Orion
Orion is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 11:48 :

Als je 70 graden uitleest uit de S.M.A.R.T.-waarden, zou ik me ook maar zorgen gaan maken - een interne temperatuur van 45-50 graden is eigenlijk wel de bovengrens.
Het gaat bij mij dus om de SMART waarden, 40 graden bij warm weer zoals de afgelopen dagen, normaal een graad of 36, 38
Oud 11-06-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 11:48 :
Ik zie nu pas dat het gaat om harde schijven
Ik had het over een CPU

Mijn fout
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 11:08
Orion
Orion is offline
d'oh
Oud 11-06-2004, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Orion schreef op 11-06-2004 @ 11:54 :
Het gaat bij mij dus om de SMART waarden, 40 graden bij warm weer zoals de afgelopen dagen, normaal een graad of 36, 38
Dat is normaal. Mijn oude Maxtor D740X wordt ook 37 graden met dit weer, en daar staat niet eens een actieve koeler op gericht.

Over het algemeen worden schijven niet zo heel snel te warm, tenzij je ze inbouwt op een plek waar ze hun warmte niet kwijt kunnen of het echt extreem heet is, zoals vorige zomer (weken achtereen 32+ graden). Het beste is gewoon er met tape, plakband ofzo een 80mm fan aan te zetten en die te splitsen op een molex-kabeltje op 7 volt.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 11:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hardeschijven kun je maar beter koel houden, als je data je lief is. Als je processor stuk gaat (gaat echt niet zosnel hoor!) dan kun je die vervangen, de data op je hardeschijf veelal niet. En het is gewoon een feit dat een lagere temperatuur gemiddeld minder 'uitval' betekent. Sommige schijven (zoals IBM 75GXP 60GXP 120GXP) zijn ook extra gevoelig voor een hogere temperatuur.

Ik raad altijd een gezonde airflow aan rond je hardeschijven, en nóóit meerdere hardeschijven direkt boven elkaar zetten, altijd ruimte ertussen.
Oud 11-06-2004, 11:35
SubbehQ
SubbehQ is offline
OF je koopt een externe HD
Daar backup je lekker alles en de kans dat ze beide tegelijk uitvallen lijkt me sterk.

Maar mijne is nu 46 graden... toch maar een HDcoolertje kopen dan mss.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 12:50
Verwijderd
grappig om te zien dat nu met dit weer allemaal topics komen over de temperatuur van de [vul onderdeel hier in]
Zelf heb ik alles goed in orde, zelf met dit weer komt nix boven de 40 graden uit

Maar ff ontopic:

Ik weet niet of je een hddcooler hebt. Als je die niet hebt raad ik je echt aan om die te kopen. Bovendien zijn ze niet eens zo duur
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 12:52
SubbehQ
SubbehQ is offline
niet zo duur = 10,-
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 13:21
Kurogane
Kurogane is offline
ik denk dat cooler niet veel zin heeft want ik heb mijn pc in een houten doos gedaan met isolatie, om t geluid te vermindere, hij is nu heel stil kan k lekker slapen snachts maar er zitten nu ook geen gaatjes in of van die luchtgaten maar k kan ook de hd schijven gewoon buiten de kast laten? of is dat gevaarlijk omdat die dan niet magnetische afgeschermd is?
ik heb ze inderdaad opelkaar gezet heb ze meteen van elkaar gezet temp steeg gisteren tot 60 ,
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 15:12
Verwijderd
Een houten plaat houd gaat magnetishveld tegen dus veel kwaad kan het denk ik niet om je hdd's uit de kast te halen. Maar zoals in vorige topics over temperatuur al is gezegt: het maakt niet uit als je ze alleen maar eruit haald. Als er namelijk geen airflow is blijft de warmte toch "hangen".

Misschien is een passieve hddcooler iets voor jou. Werkt niet met airflow en is bovendien helemaal geluidsloos. Nadeel is de prijs.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:33
SubbehQ
SubbehQ is offline
Een fancooler voor je HD helpt iig zeker! heb er net 1 aangeschaft. Mijn temperatuur daalde van 46 graden naar 28!!

danku scholieren forum
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 19:07
Verwijderd
In Everest heeft de SMART van mijn HD (C2 Temperature):
Grenswaarde 0
Waarde 253
Slechtste 253
Data 0

Hoe warm is-ie nu?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 20:33
Kurogane
Kurogane is offline
maakt dat veel geluid zon hd cooler>/?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 11-06-2004 @ 20:07 :
In Everest heeft de SMART van mijn HD (C2 Temperature):
Grenswaarde 0
Waarde 253
Slechtste 253
Data 0

Hoe warm is-ie nu?
Sommige schijven kunnen de data helemaal niet of niet goed uitlezen, wat voor schijf heb je?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 21:50 :
Sommige schijven kunnen de data helemaal niet of niet goed uitlezen, wat voor schijf heb je?
Maxtor Diamond Max 9 ofzo. 4G120J6 iig.
Maar het kan idd zijn dat deze de gegevens niet helemaal goed kan uitlezen. Het wordt wel tijd voor een nieuwe trouwens.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 21:13
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 11-06-2004 @ 22:02 :
Maxtor Diamond Max 9 ofzo. 4G120J6 iig.
Maar het kan idd zijn dat deze de gegevens niet helemaal goed kan uitlezen. Het wordt wel tijd voor een nieuwe trouwens.
Oh oke. Er zit in deze PC een D740X en daarvan kan ik de temperatuur wel uitlezen, maar mijn eigen Western Digital 1200JB heeft helemaal geen temperatuursensor.

Je moet ook ff zeker maken dat in je BIOS de Smart-ondersteuning goed aanstaat en geactiveerd enz.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
SubbehQ schreef op 11-06-2004 @ 18:33 :
Een fancooler voor je HD helpt iig zeker! heb er net 1 aangeschaft. Mijn temperatuur daalde van 46 graden naar 28!!

danku scholieren forum
hey rick, ook op dit forum?

ontopic:
Als je geen goede airflow hebt maakt zo'n cooler alsnog niks uit. Bovendien wil de TS blijkbaar een stille kast. Dus zoals ik al eerder zei: een passieve hddcooler is misschien wel iets. Want die fans maken echt een herrie
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-06-2004 @ 22:13 :
Je moet ook ff zeker maken dat in je BIOS de Smart-ondersteuning goed aanstaat en geactiveerd enz.
De rest wordt wel uitgelezen (maar of dat goed is...)

Ik ga toch wel over op een nieuwe HD.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:17
T_om
T_om is offline
Citaat:
m1quel schreef op 12-06-2004 @ 12:49 :

ontopic:
Als je geen goede airflow hebt maakt zo'n cooler alsnog niks uit. Bovendien wil de TS blijkbaar een stille kast. Dus zoals ik al eerder zei: een passieve hddcooler is misschien wel iets. Want die fans maken echt een herrie
Zalman heeft een mooie passieve koeler voor HDD's, met een stuk of 8 heatpipes. Alleen wel een beetje prijzig vind ik: zag em laatst ergens te koop voor €38,-

ZM-2HC1
Google images
Oud 12-06-2004, 18:02
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:

ontopic:
yep i am michiel

Ik heb ook een systeemcooler die dus weer voor airflow zorgt, dus dat zit goed maar is wel een goed punt dat je die dus ook zeker moet hebben.
Oja en ik hoorde dat sommige mensen ook een cooler op hun CPU hebben, raar...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 12:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Als je geen goede airflow hebt maakt zo'n cooler alsnog niks uit.
Dat is niet helemaal waar. Als je airflow hebt binnen je kast, maar er geen tot weinig verse lucht in je kast komt, zal de temperatuur in de kast stijgen. Maar zonder zo'n HDD cooler kan je hardeschijf 60 graden worden en je kast op 30 blijven steken. Met zo'n cooler kan je hardeschijf 42 graden worden en je kast op 34 graden steken. Als je echt hélemaal geen verse lucht krijgt, zal de temperatuur van je kast (en dus ook van de apparaten die erin zitten) blijven stijgen, maar je hebt altijd wel airflow, denk aan je PSU (voeding) fan en er zitten sowieso altijd gaatjes in je kast.
Citaat:
Bovendien wil de TS blijkbaar een stille kast. Dus zoals ik al eerder zei: een passieve hddcooler is misschien wel iets. Want die fans maken echt een herrie
Stil betekent niet persé fan-loos. Een 20dBA fan hoor je gewoon niet, dus zorg ervoor dat je stille fans gebruikt of laat een casefan op 7V draaien. Stil, koel én goedkoop, dat wil de topicstarter denk ik, en dat is prima mogelijk.
Oud 13-06-2004, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-06-2004 @ 13:18 :
Stil betekent niet persé fan-loos. Een 20dBA fan hoor je gewoon niet, dus zorg ervoor dat je stille fans gebruikt of laat een casefan op 7V draaien. Stil, koel én goedkoop, dat wil de topicstarter denk ik, en dat is prima mogelijk.
Mh, toch is dat ook weer niet helemaal waar. De meeste mensen zijn gevoeliger voor bepaalde toonsoorten -- zo kan de ene fan op 20dBA inderdaad stil zijn, maar de andere fan weldegelijk irritant hoorbaar.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 15:39
Party_P
Party_P is offline
klopt, maar dan nog een stille 8cm koeler en dan ook nog eens op 7v is vaak gewoon goed stil. Een harde schijf heeft maar een klein beetje airflow nodig en koelt dan al flink af. Mijne (hitachi) komt niet boven de 30 graden uit (ik heb er een 8cm koeler onderhangen
Oud 13-06-2004, 16:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 13-06-2004 @ 13:51 :
Mh, toch is dat ook weer niet helemaal waar. De meeste mensen zijn gevoeliger voor bepaalde toonsoorten -- zo kan de ene fan op 20dBA inderdaad stil zijn, maar de andere fan weldegelijk irritant hoorbaar.
dBA is, in tegenstelling tot dB, afgestemd op het gemiddelde gehoorpatroon van mensen. Mensen horen namelijk lage, middelhoge en hoge tonen pas vanaf een bepaald aantal decibel. dBA is dus een gecorrigeerd stelsel voor dB aangepast aan wat mensen horen.

Dat gezegd, is het natuurlijk zo dat mensen verschillen en de één dus gevoeliger voor een bepaalde toonsoort is dan de ander. Ik hoor b.v. ook van een oude tv een héle hoge piep/toon, terwijl anderen dat niet horen.

Maar ik denk dat je wel kunt stellen dat 20dBA toch wel heel erg stil is, tenzij je echt met je oor tegen de kast ligt, dan hoor je idd de fans wel. Maar als de gesloten kast een halve meter van je weg staat hoor je hem gewoon niet, mits b.v. ook de fan van de PSU en CPU/GPU/northbridge allemaal niet boven de 20dBA uitkomen, en in meer of mindere mate versterken fans elkaar (geluid van dezelfde frequentie versterkt elkaar als ik het goed heb, van tegenovergestelde frequentie heft het elkaar op; "anti-geluid").

Als je alles persé passief gekoeld wilt hebben, kun je kijken naar een Via Epia/Eden platform met C3 Nehemiah processor, op 1GHz (vergelijkbaar 400MHz Duron), Maar ook een Banias/Dothan of een low-voltage Athlon 64 zou passief gekoeld kúnnen worden. Feit is wel dat je om dat te bereiken veel moet doen en het bovendien vrij kostbaar kan worden.

Als mensen gewoon een stille PC willen, is het veel makkelijker te zorgen voor stille fans, dan duizenden euro's uit te trekken voor een passief gekoeld systeem wat een middelmatige performance heeft. En ja, watercooling maakt ook geluid.
Oud 13-06-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-06-2004 @ 17:40 :
En ja, watercooling maakt ook geluid.
Het nut van de rest van je post ontgaat me even, maar dat terzijde.

Evengoed is het zo dat waterkoeling -ondanks het inderdaad geluid maakt- veel en veel stiller is. En dat hoeft niet eens duizenden euri te kosten, dunkt mij. Derhalve kan ik jouw aversie jegens waterkoeling niet zo goed bevatten.

Wanneer je koeling namelijk ook betrekt op je videokaart, hetgeen bepaald niet misplaatst is wanneer het gaat om de snelste huidige en de nieuwste generatie, lijkt, wanneer stilte gewenst is, waterkoeling me de enige goede oplossing daar een processor adequaat voor passieve koeling totaal niet mee kan als het gaat om gaming.

Wanneer je een budget hebt van 100-300 (wanneer je een beetje technisch aangelegd bent en de beschikking hebt over wat 2e hands onderdelen en/of CNC-frezen scheelt het natuurlijk aanzienlijk in kostprijs) euri ben je in staat om een systeem (CPU èn videokaart) lekker koel te houden. Nog een voordeel; minder afhankelijkheid van airflow in de kast. Vanzelfsprekend blijft het een kosten/baten-afweging, maar klakkeloos waterkoeling uitsluiten lijkt me bijzonder onnozel.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 13-06-2004 @ 13:51 :
Airflow van 20 dBA is niet hoorbaar, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat de fan niet een ander geluid kan maken, bijvoorbeeld een vervelende hoge pieptoon, wat vaak veroorzaakt wordt door (de koolborstels in) een inferieur draaisysteem.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:14
swieks
swieks is offline
Tot nu toe ben ik bij harde schijven alleen maar een max. temperatuur tegengekomen van 55 graden (dit is opgegeven in de specificaties van een hdd). Je mag dus aannemen dat zolang de temp er niet boven komt er geen dramatische dingen zullen gebeuren, al is koeler altijd beter. En als de temp er wel boven komt zal hij het ook nog wel blijven doen, maar dat is dan volgens de fabrikant toch overantwoord warm.
Zelf heb ik een nogal slechte airflow in mijn kast en mijn schijf werd vorige zomer af en toe 56 graden bij hoge buitentemperaturen. Het ding doet het nu gewoon nog steeds.
Ik heb het hier trouwens over de smart-waarden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 00:30
SubbehQ
SubbehQ is offline
http://www.tweakers.net/reviews/497?

Oud 20-06-2004, 19:25
Verwijderd
Praktisch voor LAN-festijnen
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 23:17
Lord Alvilon
Lord Alvilon is offline
dat ding is egt DE shit

en te zwaar

Mijn hdd wordt zonder cooling op Full Load 71 !! (ja, je leest ut goed) ik heb er nu 3 4x4mm fanetjes @ 12 volt tegenaan hangen en hij word nu max zo'n 65/66 graden.

geen geld voor een silentdrive
Oud 22-06-2004, 22:20
SubbehQ
SubbehQ is offline
ehm dude.... heb je die cooler er wel goed tegenaan hangen dan?

je hebt zon speciale HDcooler gekocht? en aan de zeg maar " open zijde" van HD geplakt?

Zoja is er iets enstig mis met je airflow in je kast lijkt me... of je HD. want 71 is echt fucking slecht voor je HD
Reageren

Regels voor berichten