Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat hangt er maar vanaf hoe je het meet. Als jij met een multimeter en sensor 70 graden op het oppervlak meet, is jouw schijf al lang en breed overleden. Als je 70 graden uitleest uit de S.M.A.R.T.-waarden, zou ik me ook maar zorgen gaan maken - een interne temperatuur van 45-50 graden is eigenlijk wel de bovengrens. Daarboven gaat de levensduur van de schijf echt met sprongen achteruit. Je kunt best werken met een warme harde schijf, maar het is gewoon een glijdende schaal. Hoe koeler je hem houdt, hoe langer hij blijft werken, simpel. Als jij een schijf al zes maanden gebruikt terwijl hij veel te warm wordt, dan kun je er donder op zeggen dat je hem vóór het eind van de garantie nog kunt RMA'en, ook al zit er maar een jaar garantie op. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik had het over een CPU ![]() ![]() Mijn fout ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over het algemeen worden schijven niet zo heel snel te warm, tenzij je ze inbouwt op een plek waar ze hun warmte niet kwijt kunnen of het echt extreem heet is, zoals vorige zomer (weken achtereen 32+ graden). Het beste is gewoon er met tape, plakband ofzo een 80mm fan aan te zetten en die te splitsen op een molex-kabeltje op 7 volt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het kan idd zijn dat deze de gegevens niet helemaal goed kan uitlezen. Het wordt wel tijd voor een nieuwe trouwens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet ook ff zeker maken dat in je BIOS de Smart-ondersteuning goed aanstaat en geactiveerd enz. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ontopic: Als je geen goede airflow hebt maakt zo'n cooler alsnog niks uit. Bovendien wil de TS blijkbaar een stille kast. Dus zoals ik al eerder zei: een passieve hddcooler is misschien wel iets. Want die fans maken echt een herrie ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga toch wel over op een nieuwe HD. |
![]() |
||
Citaat:
ZM-2HC1 Google images
||
Citaat:
![]() Ik heb ook een systeemcooler die dus weer voor airflow zorgt, dus dat zit goed ![]() Oja en ik hoorde dat sommige mensen ook een cooler op hun CPU hebben, raar... ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat gezegd, is het natuurlijk zo dat mensen verschillen en de één dus gevoeliger voor een bepaalde toonsoort is dan de ander. Ik hoor b.v. ook van een oude tv een héle hoge piep/toon, terwijl anderen dat niet horen. Maar ik denk dat je wel kunt stellen dat 20dBA toch wel heel erg stil is, tenzij je echt met je oor tegen de kast ligt, dan hoor je idd de fans wel. Maar als de gesloten kast een halve meter van je weg staat hoor je hem gewoon niet, mits b.v. ook de fan van de PSU en CPU/GPU/northbridge allemaal niet boven de 20dBA uitkomen, en in meer of mindere mate versterken fans elkaar (geluid van dezelfde frequentie versterkt elkaar als ik het goed heb, van tegenovergestelde frequentie heft het elkaar op; "anti-geluid"). Als je alles persé passief gekoeld wilt hebben, kun je kijken naar een Via Epia/Eden platform met C3 Nehemiah processor, op 1GHz (vergelijkbaar 400MHz Duron), Maar ook een Banias/Dothan of een low-voltage Athlon 64 zou passief gekoeld kúnnen worden. Feit is wel dat je om dat te bereiken veel moet doen en het bovendien vrij kostbaar kan worden. Als mensen gewoon een stille PC willen, is het veel makkelijker te zorgen voor stille fans, dan duizenden euro's uit te trekken voor een passief gekoeld systeem wat een middelmatige performance heeft. En ja, watercooling maakt ook geluid. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Evengoed is het zo dat waterkoeling -ondanks het inderdaad geluid maakt- veel en veel stiller is. En dat hoeft niet eens duizenden euri te kosten, dunkt mij. Derhalve kan ik jouw aversie jegens waterkoeling niet zo goed bevatten. Wanneer je koeling namelijk ook betrekt op je videokaart, hetgeen bepaald niet misplaatst is wanneer het gaat om de snelste huidige en de nieuwste generatie, lijkt, wanneer stilte gewenst is, waterkoeling me de enige goede oplossing daar een processor adequaat voor passieve koeling totaal niet mee kan als het gaat om gaming. Wanneer je een budget hebt van 100-300 (wanneer je een beetje technisch aangelegd bent en de beschikking hebt over wat 2e hands onderdelen en/of CNC-frezen scheelt het natuurlijk aanzienlijk in kostprijs) euri ben je in staat om een systeem (CPU èn videokaart) lekker koel te houden. Nog een voordeel; minder afhankelijkheid van airflow in de kast. Vanzelfsprekend blijft het een kosten/baten-afweging, maar klakkeloos waterkoeling uitsluiten lijkt me bijzonder onnozel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |