Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2004, 15:47
Verwijderd
mijn dokter heeft me prednison voorgeschreven omdat ik zoveel last heb van mijn gewrichten. Het is niet de bedoeling dat ik het altijd blijf gebruiken. Het is een overbrugging tot de aanvraag van een ander medicijn door een of andere commissie is.

Zoals bekend is heeft prednison het 'vollemaansgezicht' als bijwerking (dus dat je hoofd opzwelt). Het verschijnt na ongeveer een halve week. Ik ga het ongeveer 2 weken gebruiken. maar ik dat dikke hoofd heb ik uiteraard weinig zin. Aan de andere kant heb ik wel heel veel pijn.

Nu vraag ik me af wat jullie in zo'n een situatie zouden doen.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 15:50
Balance
Balance is offline
Ik zou het middel toch nemen.
Het is tijdelijk en het helpt je voorlopig van je pijn af.
Het oplossen van lichamelijke problemen en pijnen gaat bij mij voor m'n uiterlijk.
Oud 12-06-2004, 15:52
Verwijderd
Over twee weken heb ik als het goed is mijn diplomauitreiking. Het lijkt me heel moeilijk om later terug te kijken naar de foto en dan zo'n bol hoofd te zien.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:04
Verwijderd
Het is natuurlijk moeilijk wat je moet doen. Ik zou het eigenlijk ook niet weten...

Heb je het ook hier wel met de dokter over gehad dan?? (dat je het zo vervelend vindt) Is er niks anders wat eventueel ook kan werken, maar wat geen vervelende bijwerkingen heeft??

(wat heb je precies aan je gewrichten dan??)
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:14
Balance
Balance is offline
Hoe erg is de pijn? Moet je er dingen door laten? Valt er nog 2 weken mee door te lopen of hou je dat niet vol?
Oud 12-06-2004, 16:18
Gothic
Gothic is offline
Het is een bijwerking, dat verschilt altijd per persoon. Als je nou echt een dik hoofd krijgt, kan je altijd nog op tijd stoppen...
Oud 12-06-2004, 17:06
Verwijderd
Ik heb reuma, heb nu last van al mijn gewrichten die er gevoelig voor zijn (stuk of 10) en kan amper meer lopen. Ik heb al vaker tegen mijn arts gezegd dat ik helemaal geen prednison wil.

daarbij heb ik zoiets, ik heb nu al zolang met die pijn gelopen, waarom zou ik die twee weken ook niet uit kunnen houden.

Ik heb ook gehoord dat het best een tijd kan duren voordat de bijwerkingen wegtrekken.

Heeft iemand er ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:43
X
X is offline
Heey,

Ik heb ervaring met prednison ivm leukemie heb ik het moeten slikken.
Steeds 2 weken en dan 5 weken niet en dan weer 2 weken enz.
Ik vind het echt een rotmedicijn.
Ik kreeg er een rood hoofd van (een beetje het 'vollemaansgezicht') obstipatie, ik had veel slapeloze nachten en (ik weet niet of dit komt door de chemokuren in combinatie met prednison of alleen prednison) ik heb er botontkalking door gekregen, waardoor ik vorige week mijn eerste nieuwe heup heb moeten krijgen.
Mja het was dan wel zo dat ik het vaker dan 1 keer heb moeten slikken.
Hopenlijk hebben jullie wat aan deze info.

X
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 10:32
Verwijderd
Tijdens mijn stage heb ik meerdere mensen gezien die prednison gebruikten en bij geen van allen is mij een 'dikke kop' opgevallen. Misschien was het wel meer dan ze normaal hadden, maar dus niet zo erg dat het echt opvalt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:14
Naru
Naru is offline
misschien kun je er nog 2 weken mee doorlopen en daarna beginnen met slikken?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:45
Verwijderd
Citaat:
KiDdO schreef op 16-06-2004 @ 13:14 :
misschien kun je er nog 2 weken mee doorlopen en daarna beginnen met slikken?
Dan krijg ik dat andere medicijn, dus is het niet meer nodig. Dat is juist het hele idee.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 12:51
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Ik raad het af maar als het echt niet anders kan zou je het maar moeten nemen...

Mijn vader heeft het een lange poos moeten gebruiken vanwege het weghalen van zn milt in verband met een ziekte die zorgt voor een tekort aan bloedplaatjes.

nadelen:

-Je komt er enorm van aan
-weinig energie
-chagarijnig
-moe

etc.

maar als je dokter het aanraad dan zou dat in dit geval wel moeten.

iig veel sucses!
Oud 16-06-2004, 13:46
BlueAngel
BlueAngel is offline
Heej,

Vanwege mijn ziekte (takayasu disease) dat is een ontsteking aan mijn aorta en halsslagadeer moet ik ook 3 maanden een zware dodis (50 mg) prednison slikken. Pas dan gaan ze kijken of ik het af kan bouwen en misschien moet ik mijn hele leven een onderhoudsdosis slikken.

In het begin zat ik ook heel erg met de bijverschijnselen die ik misschien zou kunnen krijgen maar het was voor mij gewoon noodzakelijk dat ik de prednison zou nemen.

Ik gebruik de prednison nu 5 weken en ik heb last van enkele bijverschijnselen zoals:
-slecht slapen
-hyper actief zijn
-honger
-ik ben inmiddels licht aangekomen in gewicht (4kg)

Zelf vind ik de bijverschijnselen heel erg meevallen ik heb geen 'volle maangezicht' gekregen en ben maar een beetje aangekomen, mensen vinden mij er juist gezonder door uit gaan zien.

Als ik jou was zou ik de prednison gewoon slikken als je tenminste maar geen pijn hebt toch. Verder heb ik gehoord dat maar weinig mensen ook daadwerkelijk zown 'volle maangezicht' kregen dus dat valt op zich mee. Ook denk ik dat jij maar een lage dosis krijgt en dat de bijverschijnselen zowiezo wel meevallen.

Heel veel suc6
Oud 16-06-2004, 14:43
X
X is offline
Mensen die prednison gebruiken komen idd vaak aan.
Ik viel er juist van af
Dat komt alleen omdat je zin krijgt in vet eten, maar als je je een beetje weet te beheersen en een wortel pakt ipv een zak patat, zal het heus wel meevallen met toename van gewicht.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 14:57
Verwijderd
Een aantal jaren geleden heb ik prednison gebruikt vanwege een oogontsteking. Zelf heb ik van geen van de beschreven bijwerkingen last gehad. Als ik jou was zou ik het gewoon gebruiken, dan ben je iig de komende 2 weken alvast van de pijn af.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 15:50
MP
MP is offline
Je kunt ook vragen om een prednisolon injectie,
dan heb je van die bijwerkingen veeeeel minder last,
bijv. Depo Medrol (die krijg ik zelf tegen infectie's aan mn luchtwegen) maar is ook geschikt voor mensen met reuma e.d.
Ik heb er nog geen dik hoofd van gekregen,
van prednison pillen die ik altijd kreeg werd mn hoofd wel heel erg bol
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 19:34
ekki
ekki is offline
Ik zou het eigenlijk alleen nemen als ik echt niet meer tegen de pijn zou kunnen of echt geen zin meer zou hebben in de pijn. Buiten de bijwerkingen is het namelijk ook nog eens heel erg slecht voor je.
Oud 17-06-2004, 13:05
Verwijderd
Citaat:
MP schreef op 16-06-2004 @ 16:50 :
Je kunt ook vragen om een prednisolon injectie,
dan heb je van die bijwerkingen veeeeel minder last,
bijv. Depo Medrol (die krijg ik zelf tegen infectie's aan mn luchtwegen) maar is ook geschikt voor mensen met reuma e.d.
Ik heb er nog geen dik hoofd van gekregen,
van prednison pillen die ik altijd kreeg werd mn hoofd wel heel erg bol
Ik heb al vaker een injectie met corticosteroïden gehad, maar het is een beetje lastig om dat bij 10 gewrichten te doen

Ik heb besloten dat ik zaterdag ga beginnen met de prednison. Ik hoef het dan maar een kleine week te slikken, dus zullen de bijwerkingen ook niet zo heel erg zijn. Zeker omdat het een hele lage dosis is (ivm 50mg).

Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten