Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2004, 12:53
Earphone
Earphone is offline
Ik heb onlangs mijn computer geformatteerd en nu 2 dagen later gaat hij nog trager, slomer als voor het formatteren. Iemand een idee hoe het komt?

Mijn systeem:

PIII 450 Mhz
256 mb (2x128mb)
Windows 98

Een aantal dingen die er zijn gebeurd/gedaan:

In november:
-extra hd ingestoken van 40 gb (die mijn computer niet aanvaarde en die nu gecapt staat op 30 gb)
-extra 128 mb bijgestoken zodat ik 256 mb geheugen had

Eerst had ik een hd van 12 gb met daarop 6 partities van 2 gb die heb ik zelf veranderd in een partitie van 4 gb en eentje van 8 gb.

Bovendien als ik mijn computer opstart staat mijn klok soms niet juist. Iemand een idee hoe dat komt?

Het is eigenlijk net na het installeren van die nieuwe hd en het extra geheugen dat hij blijkbaar sneller vastloopt en trager, slomer is geworden. Zou dat kunnen liggen aan het feit dat dat extra geheugen helemaal niet deugd?

Kan het liggen aan het feit dat ik mijn partities niet goed heb verdeeld?

Iemand een idee/suggestie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2004, 14:04
M@rco
M@rco is offline
Je kan het geheugen evt. testen met Memtest86 (www.memtest86.com) maar ik heb nog nooit gehoord van een PC die trager wordt van brak geheugen.

Ik denk dat het probleem hem zit in die 40GB harde schijf. Heb je gekeken of er voor jouw moederbord een BIOS-update is waardoor hj wel de volledige 40 GB kan benutten?

Wat je ook nog kan doen is bij Apparaatbeheer kijken of de (nieuwe) harde schijf wel in DMA-mode draait. Als ie op PIO staat is het een stuk trager.

Als je klok niet goed staat nadat de stroom eraf is geweest dan is de backup-batterij in je moederbord leeg, voor een paar euro heb je alweer een nieuwe.
Oud 17-06-2004, 15:52
Earphone
Earphone is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-06-2004 @ 15:04 :
Je kan het geheugen evt. testen met Memtest86 (www.memtest86.com) maar ik heb nog nooit gehoord van een PC die trager wordt van brak geheugen.

Ik denk dat het probleem hem zit in die 40GB harde schijf. Heb je gekeken of er voor jouw moederbord een BIOS-update is waardoor hj wel de volledige 40 GB kan benutten?

Wat je ook nog kan doen is bij Apparaatbeheer kijken of de (nieuwe) harde schijf wel in DMA-mode draait. Als ie op PIO staat is het een stuk trager.

Als je klok niet goed staat nadat de stroom eraf is geweest dan is de backup-batterij in je moederbord leeg, voor een paar euro heb je alweer een nieuwe.
Die memtest86 ga ik misschien eens proberen maar als je al zegt dat het waarschijnlijk niet aan het geheugen ligt wacht ik nog even af.

Die harde schijf is inderdaad een geval apart. Mijn BIOS kon maar harde schijven aan tot 30 (of 32) gb waardoor ik die na lang zoeken maar heb gecapt op 30 gb en toen ging het wel. Ik heb wel gezocht naar een BIOS-update maar ik was niet zeker of ik de juiste had en ik had schrik dat ik iets verkeerd ging doen.

Ik heb even gecheckt in Apparaatbeheer en daar staat DMA aangevinkt. Bovendien staat Windows 98 op mijn oude hd, dus kan die nieuwe hd dan toch nog voor problemen zorgen?

Bedankt in ieder geval al!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten